کد خبر: 2135
1399/02/27 - 17:41


گزارشی از دلایل افزایش واحدهای ارائه غذاهای فست‌فودی در زنجان

لذت چرب

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان: فعالیت 170 واحد تهیه و عرضه فست فود در شهر زنجان/ کارشناس اقتصادی: راه‌اندازی فست فود با سرمایه پایین راحت‌ترین راه حل آغاز یک فعالیت/ جامعه‌شناس: با گسترش غذاهای آماده سرمایه اجتماعی از بین می‌رود

پایگاه خبری صدای زنجان
زهرا احمدی- فست فود یا غذای آماده عنوانی برای غذاهایی است که به سرعت طبخ و آماده می‌شوند، انواع ساندویچ‌ها، چیزبرگر، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده، از فست‌فودهای رایج هستند. شاید رمز محبوبیت و گسترش این غذاها در دنیای امروزی به دلایل مختلف از قبیل قیمت نسبتا پایین، سرعت تحویل‌دهی بالا و طعم خوشایند آنها باشد.

در زنجان نیز هم‌زمان با سراسر کشور شغل فست‌فود رو به رشد است و این موضوع در کنار معایب و مضراتی که برای سلامتی دارد می‌تواند مزایایی از جمله درآمد و اشتغال‌زایی را در بر داشته باشد.

به گفته رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان هم اکنون 170 واحد تهیه و توزیع فست‌فود، پیتزا و ساندویچ در زنجان وجود دارد که به طور متوسط در هر واحد 4 تا 5 نفر مشغول به کار هستند. ابولفضل مهدیون معتقد است: استقبال از این صنف سبب شده هر ساله 7 تا 8 درصد به تعداد واحدهای فست‌فود در زنجان افزوده شود.

فست‌فود، زاده آمریکا

کمال اجاقلو، جامعه‌شناسی به تاریخچه فست فود در جهان اشاره و اظهار می‌کند: فست فود به شکل امروزی دقیقاً در هفتم ژوئیه ۱۹۱۲ و در آمریکا متولد شد. در این روز رستورانی با نام "اتومات" در نیویورک آن‌ها غذاهای از پیش آماده را در محفظه‌های گرم‌کننده شیشه‌ای قرار می‌دادند و بعد از اتومات نوبت به شرکت آمریکایی وایت‌کسل (قلعهٔ سفید) رسید که همبرگرهایش با قیمت پایین‌تر که مشتریان می‌توانستند شیوه آماده کردن غذا را مشاهده کنند و در سال ۱۹۴۰ سر و کلهٔ "مک‌دونالد" پیدا شد که امروزه نامش مترادف با صنعت فست فود است.

فست فود تمام غذاهای آماده را شامل می‌شود

وی ادامه می‌دهد:  فست‌فودها یک نوع غذای آماده است که از زمانهای قدیم در جوامع مختلف وجود داشت به عنوان مثال در دهه‌های 40 و 50 در ترمینال‌ها و استخرهای کشور تخم و مرغ و سیب زمینی آب پز و یا گوجه و خیار عرضه می‌شد که به نوعی فست فود محسوب می‌شدند ولی امروزه چهره جدید غذاهای آماده به بازار وارد شده است.

این جامعه شناس با ابراز اینکه فست فود به نوعی نماد جهانی سازی آمریکایی است، تصریح می‌کند: استفاده مداوم از فست فودها مضراتی برای بدن دارد که جامعه جهانی با ساخت فیلمی به آن پرداخته است و برای نشان دادن اثرات مضر فست فودها بر سلامت انسان در سال ۲۰۰۴ میلادی فیلمی ساخته شد که بازیگر در این فیلم در مدت یک ماه، هیچ چیز به جز فست فود نمی‌خورد و هیچ فعالیت و یا ورزشی نداشت که سرانجام فرد چاق و به بیماری‌های مختلفی نیز دچار شد.

وی با اذعان به اینکه در جوامع امروزی سرعت و زمان نقش مهمی دارد، بیان می‌کند: فست فودها به دلیل تهیه سریع طرفدارانی دارند و افرادی که فرصتی برای تهیه و پخت غذا ندارند به مصرف فست فودها بیشتر تمایل دارند.

غذای مادر پر از چاشنی آرامبخش

اجاقلو به کارکرد سفره و غذایی که مادر با انرژی مثبت و احساس تهیه می‌کند، اشاره می‌کند و می‌گوید: غذایی که با احساس مادرانه آماده می‌شود، این احساس و انرژی مثبت چاشنی غذا شده و با صرف دور همی اعضای خانواده آرامشی در خانواده ایجاد می‌شود.

فروپاشی سرمایه اجتماعی

وی با ابراز اینکه در بیشتر مواقع فست فود به تنهایی صرف می‌شود، خاطر نشان می‌کند: با پیشرفت جهان به که سمت مدرن شدن می‌رود در بسیاری از اعمال خلا معنایی ایجاد می‌شود و فست فودها نیز یکی از این موارد است که مضرات اجتماعی یک از اثرات آن است به طوریکه با گسترش فست فود تبادل عاطفه، ارتباط و تفاهم در بین خانواده/ها اتفاق نمی/افتد و سرمایه اجتماعی دچار فروپاشی می‌شود و حتی با صرف آن در خانواده نیز جبران ناپذیر است زیرا احساسات مادرانه در تهیه و آماده آن وجود ندارد.

کمال اجاقلو به علت گسترش فست فود در کشور اشاره می/کند و می‌گوید: تغذیه یکی از موارد سبک زندگی است که گسترش فست فودها نشان از تغییر سبک زندگی دارد و متاسفانه هم اکنون نیز در کشور فست فودی‌ها تبدیل به مراکز تفریح شده است.

مزایای فست فود

کارشناس اقتصادی در گفتگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه گسترش فست فودها فقط منحصر به شهر زنجان نیست اظهار می‌کند: با بررسی وضعیت اقتصادی کشور متوجه می‌شویم که در دو دهه اخیر بازار فست فودها رونق زیادی داشته به طوریکه 16 هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنف در سال است.

حسین محمدی با بیان اینکه راه اندازی فست فود مزایای مختلفی دارد، می‌افزاید: این صنف شغلی است که با سرمایه کم نیز میسر است و بازگشت سرمایه آن بالا بوده بطوریکه در کمتر از یکسال سرمایه اولیه این فعالیت به دست می‌آید.

سرمایه زنجانی‌ها پایین است

وی معتقد است: در شهرهایی مثل زنجان که واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ حضور ندارد سرمایه اولیه مردم پایین بوده و مردم به دنبال شغلی هستند که با سرمایه کم درآمد بهتری داشته باشند و از طرفی فست فود شغلی است که تکنولوژی چندانی ندارد و با دست انجام می‌شود و می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی بر این باور است: گردش مالی فست فود بالا است بطوریکه فرد فعال در این عرصه مواد اولیه را به صورت نسیه خریداری و پس از آماده به صورت نقدی در اختیار مشتریان خود می‌گذارد.

تعطیلات روزهای پر درآمد فست فودها

وی با بیان اینکه ایام تعطیلات در کشور حدود 120 روز در سال است، می‌گوید: در ایام تعطیلات بیشتر صنوف و ادارات تعطیلا هستند ولی رستورانها و فست فود بیشترین درآمد را از روزهای تعطیل بدست می‌آورند و از طرفی امکان توسعه این صنف نیز بالاست و با دقت در تعیین نام، مکان عرضه، نوع بسته‌بندی و کیفیت تولیدات می‌توان شعبات را تداوم بخشید.

کمبود مراکز تفریحی در زنجان

محمدی به کمبود مراکز تفریحی در زنجان اشاره می‌کند و معتقد است: از دیگر عوامل استقبال همشهریان از فست فودها کمبود مراکز تفریحی بوده بطوریکه بخشی از درآمد خانواده‌ها در رستورانها و فست فودها هزینه می‌شود و درآمد این صنوف در زنجان قابل توجه است.

وی به ذات زنجانیها اشاره می‌کند و اظهار می‌کند: زنجانی‌ها بیشتر با نگاه اولیه الگوبرداری می‌کنند یعنی در صورت مشاهده صنفی که درآمد بیشتری دارد تصمیم به راه اندازی آن صنف می‌کنند و این موضوع نیز می‌تواند یکی از عوامل گسترش فسفود در زنجان باشد.

مضر برای بدن

کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان، فست فودها را انواع ساندویچ، پیتزا و سایر غذاهایی که قبلا آماده شده عنوان می‌کند و می‌گوید: فست فودها بدلیل داشتن چربی بالا و سرشار از نمک، ادویه و چربی برای سلامتی مضر هستند و در صورت استفاده مداوم در طولانی مدت میتواند مشکلات جدی از جمله، افزایش فشار خون، کلسترول و چربی خون را برای فرد ایجاد کند.

جلیل نصیری با بیان اینکه جوانان استقبال بیشتری از فست فودها دارند، تصریح می/کند: جوانان تصور می/کنند که چون تحرک دارند فست فودها ضرری برایشان ندارد این درحالیست که با استفاده طولانی مدت می/تواند خطراتی برای بدن داشته باشد.

مواد نگهدارنده خطرناک نیترات در سوسیس و کالباس

وی با اذعان به اینکه در تهیه پیتزاها بیشتر از سوسیس و کالباس استفاده می‌شود، ابراز می‌کند: برای ماندگاری سوسیس‌ها و کالباس‌ها از نمک و چربی و مواد نگهدارنده همچون نیترات استفاده می‌شود که این مواد در کنار هم می‌توانند موجب بیماری‌هایی گردد.

این مسئول می‌افزود: نیترات در ترکیب با مواد دیگر در مواد غذایی سبب تشکیل نیتروزامین‌ها می‌شود که این مواد خطرناک بوده و سرطان زایی آن نیز ثابت شده است.

جایگزین مناسب وجود ندارد

وی نبود جایگزینی مناسب را یکی از دلایل گسترش فست فودها می‌داند و می‌گوید: فست فودها به دلیل داشتن انرژی بالا، غذایی فوری و ارزان افراد بیشتری را مجذوب خود می‌کند و به دلیل اینکه جایگزینی برای آن وجود ندارد این صنف روز به روز در حال گسترش است.

نصیری معتقد است: فست فودها فاقد ارزش غذایی بوده، ولی در عوض چربی و نمک بالایی داشته و غذای کامل محسوب نمی‌شوند.

پنیر و چیپس در حرارت بالا خطرناک است

وی وجود چیپس در پیتزا را خطرناک و مشکل جدی برای بدن عنوان کرد و بیان می‌کند: چیپس‌ها آغشته به روغن بوده و نمک بالائی دارند که به دلیل سوختن روغن تولید ترکیبات پیچیده خطرناک می‌کنند که متاسفانه در بعضی موارد در فرآوری تولید چیپس‌ها از روغن با ترانس بالا استفاده می‌گردد، با اینکه استفاده از این خوراکی محدود شده ولی در برخی مراکز عرضه مواد غذایی از قبیل پیتزا فروشیها استفاده می‌شود.

نصیری می‌افزاید: چیپس یک مواد خوراکی مضر است و زمانی که به طور همزمان با پنیر و یا سایر مواد پرتئینی مثل کالباس و سوسیس در حرارت بالایی قرار می‌گیرند فوق العاده می‌تواند برای بدن خطرساز باشد.

به گفته کارشناس ارشد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه با مصرف سبزیجات در کنار فست فودها و پیتزاها از میزان خطرات تا حدودی کاسته می‌شود، توضیح می‌دهد: پیتزای مخصوص حدود یک هزار و 200 کالری انرژی دارد که به علت داشتن چربی زیاد سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود ولی با کاهش مصرف روزانه آن، از میزان خطرات آن نیز کاسته می‌شود.

خیارشور نیز مضر است

وی مصرف زیاد خیارشور را مضر برای بدن عنوان می‌کند و می‌گوید: خیارشور بدلیل عدم نگهداری نادرست در بعضی موارد همراه با کپک است و چون کپکها سرطان زا هستند مصرف آن توصیه نمی‌شود و علاوه بر آن خیارشور سرشار از نمک است که وجود آن در ساندویچ سبب مشکلات جدی برای سلامتی بدن می‌شود. با جایگزین نمودن خیارشور با سبزیجات تازه می‌توان از میزان خطرات آنها در فست فودها نیز کاست.

این مسئول با بیان اینکه بیشتر افراد علاقه زیادی به مصرف نوشابه همراه با ساندویچ‌ها را دارند، ابراز می‌کند: ساندویچ‌ها به دلیل داشتن سوسیس و کالباس و خیارشورها برای بدن مضر بوده و استفاده همزمان نوشابه با آن علاوه بر ایجاد بیماریهای غیر واگیر، مشکلات گوارشی را برای این افراد ایجاد میکند.

آموزش چهره به چهره

وی آموزش چهره به چهره با متصدیان عرضه و تولید مواد غذایی آماده از جمله فست فودها و ساندویچی‌ها را یکی از اقدامات بهداشت محیط عنوان می‌کند و می‌گوید: در طول سال کارشناسان بهداشت 8 تا 10 ساعت برای هر یک از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی وقت گذاشته و آموزش‌هایی در زمینه تهیه مواد اولیه، مراحل نگهداری و تاریخ مصرف ارائه می‌دهند.

نصیری در ادامه توضیح داد: متصدیان عرضه فست فودها می‌بایست مواد اولیه را از اماکن مورد اطمینان خریداری و برای جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماری زا این مواد را در دمای زیر 5 درجه و یا بالای 63 درجه سانتی گراد نگهداری کنند.

نظارت‌های جدی و مداوم کارشناسان بهداشت

وی با اشاره به اینکه نظارتها بر این اماکن به صورت جدی و مداوم انجام می‌شود، اظهار می‌کند: کیفیت فست فودهای عرضه شده از طریق نمونه برداری و آزمایشات لازم روی آن انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلفات خارج از استاندارد و موارد بهداشتی، برخورد قاطع از سوی بازرسان بهداشت انجام میشود.

این مسئول شیوع کرونا را یکی از دلایل کاهش استفاده از فست فودها در این ایام عنوان می‌کند و می‌گوید: این صنوف مدتی بود که به دلیل شیوع کرونا تعطیل بوده و هم اکنون نیز میزان استقبال از این اماکن به دلیل ویروس کرونا بسیار پایین است.

انتهای پیام 

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانفست فودغذای آمادهگسترش صنایع غذای آماده در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx2135


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»