کد خبر: 22
1396/04/28 - 19:46


با وجود افزایش بیش از 1/5 برابری آمار معتادان زن در زنجان:

کمپ بانوان نداریم.

متأسفانه معضل اعتیاد به ویژه در سال‌های اخیر نه تنها مردان بلکه زنان را نیز در باتلاق خود گرفتار کرده است به طوری که رهایی از آن به راحتی فرورفتن در آن نیست چرا که نه تنها خود بلکه اطرافیان را نیز با خود در گرداب اعتیاد رها می‌کنند.

پایگاه خبری صدای زنجان

با وجود افزایش بیش از 1/5 برابری آمار معتادان زن در زنجان:

کمپ بانوان نداریم.

متأسفانه معضل اعتیاد به ویژه در سال‌های اخیر نه تنها مردان بلکه زنان را نیز در باتلاق خود گرفتار کرده است به طوری که رهایی از آن به راحتی فرورفتن در آن نیست چرا که نه تنها خود بلکه اطرافیان را نیز با خود در گرداب اعتیاد رها می‌کنند.

وجود مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد استاندارد را می‌توان به مثابه ریسمانی دانست که اگر معتاد به آن چنگ زند شانس بیشتری برای رهایی از باتلاق اعتیاد برایش فراهم می‌شود حال در صورتی که این ریسمان نیز به طور کل وجود نداشته باشد چگونه می‌توان امید به رهایی داشت.

بانوان زنجانی که خواسته یا ناخواسته در چنگال دیو اعتیاد اسیر شده‌اند حتی ریسمانی نیز برای رهایی از آن برایشان مهیا نیست چرا که مسئولان معتقدند باید افراد زیادی در باتلاق اعتیاد اسیر شوند تا ارزش فراهم کردن ریسمان نجات را داشته باشند.

دو سال پیش بود که گل‌نساء آقامحمدی، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به نیازسنجی‌ انجام شده در استان در زمینه راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان اشاره کرد و گفت: نتایج این پژوهش‌ها حاکی از این بود که نیازی به احداث کمپ ترک اعتیاد بانوان در زنجان وجود ندارد و بانوان در صورت نیاز می‌توانند به جای مرکز اقامتی میان‌مدت، به مرکز ویژه درمان سرپایی در بیمارستان شهیدبهشتی که مختص بانوان است مراجعه کرده و از تمام خدمات آن به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند.

با توجه به گذشت زمان و افزایش شیوع اعتیاد در بین بانوان زنجانی مسئولان بهزیستی استان همچنان بر عدم نیاز استان به راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان تاکید دارند چرا که مدیرکل بهزیستی استان نیز در نشست چند روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به صدای زنجان در زمینه نبود کمپ ترک اعتیاد بانوان و لزوم ورود نهادهای دولتی به ویژه بهزیستی در این بخش گفت: تاکنون متقاضی در زمینه ایجاد کمپ ویژه بانوان در زنجان وجود نداشته است ولی در صورت مراجعه به طور یقین همکاری‌های لازم انجام می‌شود هر چند در مواقعی راه‌اندازی برخی از مراکز آسیب‌هایی را به همراه دارد که در صورت عدم راه‌اندازی آن شاید با مشکل مواجه نشویم.

محمد محمدی‌قیداری وجود 10 کمپ ترک اعتیاد برای مردان در زنجان را ناشی از نیاز موجود در جامعه عنوان کرد و افزود:"مگر برای احداث این کمپ‌ها به سراغ کسی رفتیم که بگوییم تو رو خدا بیایید و کمپ بزنید؟ چیزهایی که ایجادمی‌شود بر حسب نیاز جامعه است، به همین دلیل در حوزه زنان آنقدر بهبودیافته نداشتیم که ضرورت و احساس نیاز برای ایجاد کمپ ترک اعتیاد برای آنها به وجود آید."

** لزوم حمایت خیران برای راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد بانوان

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در ابتدا کمپ‌ها در گاو‌داری‌ها و مکان‌های نامناسب تشکیل شده بود ولی خوشبختانه از سال گذشته با دستورالعمل جدید ابلاغی از سوی سازمان بهزیستی مراکز اقامتی ترک اعتیاد موظف به استانداردسازی خدمات خود از طریق حضور پزشک، مددکار و پرستار به معتادان شدند، افزود: از آنجایی که بهزیستی هیچ‌گونه دستورالعملی مبنی بر پرداخت یارانه‌ به کمپ‌های ترک اعتیاد را ندارد، بنابراین به منظور پاسخگویی به نیازهای موجود باید از ظرفیت بخش خصوصی و به ویژه خیران در این بخش استفاده شود.

هر چند مدیرکل بهزیستی استان به وجود آمار پایین اعتیاد بانوان در زنجان اشاره کرد و همین عامل را علت اصلی عدم راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه آنان دانست ولی متاسفانه نتایج آمارهای پژوهشی انجام شده از سوی دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در زمینه وضعیت اعتیاد زنان در شهر زنجان گواه بر رشد شیوع اعتیاد در بین بانوان را دارد چرا که به گفته دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری از موادمخدر استان آمار اعتیاد زنان در سال‌های اخیر رو به رشد بوده به طوری که آمار معتادان زن در سال 93 نسبت به سال 92، 1.5 برابر افزایش یافته است.

به گفته یوسف بیانلو نتایج حاصله از پژوهش انجام شده در زمینه وضعیت اعتیاد زنان در شهر زنجان نشان از این دارد که زنان وابسته به مواد مخدر بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.

وی با اشاره به اینکه خشونت، روسبی‌گری و غیره از جمله آسیب‌های جدی مصرف مواد مخدر در زنان است چرا که در صورت گرفتار شدن مادر خانواده در دام اعتیاد فرزندان خانواده را نیز درگیر اعتیاد می‌کند، افزود: متاسفانه در جامعه ما به زنان معتاد به چشم بی‌بند و بار و بی‌عفت نگریسته شده و برچسب‌های زیادی زده می‌شود در حالی که این شرایط برای مردان معتاد وجود ندارد به همین دلیل وجود دید متفاوت نسبت به زنان معتاد در جامعه آسیب‌پذیری آنها را نسبت به مردان افزایش می‌دهد.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری از موادمخدر استان تاثیرپذیری زیاد زنان معتاد از همسران‌شان را در گرایش به اعتیاد آنان تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در اغلب موارد، اعتیاد زنان نشأت گرفته از شوهرانشان است به طوری که با ایجاد سرخوردگی و محدودیت آنان را مجبور به مصرف مواد مخدر می‌کنند.

وی با بیان واقعیتی تلخ در زمینه بهره‌گیری از زنان توسط شوهران معتاد برای تامین هزینه مواد مخدر مصرفی خود به زنان متاهلی که درگیر اعتیاد شده‌اند اشاره کرد که در اغلب موارد گرفتار طئمه همسران خود می‌شوند، بیان کرد: مردان به دلایلی همچون جلوگیری از نصایح زنان، دوست داشتن زن و شریک کردن وی در لذت نئشگی و غیره زنان خود را درگیر ماده مخدر می‌کنند.

به گفته بیانلو یافته‌های حاصل از پژوهش‌های انجام شده حاکی از آن است که اغلب زنان و دختران معتاد، یا بد‌ سرپرست بودند و یا از سرپرستی موثری برخوردار نبوده و یا اصلاً سرپرستی نداشتند.

در این بین رسول بیات فرماندار زنجان نیز آبان ماه سال گذشته در نشست با نمایندگان امور بانوان شهرستان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان در شهر زنجان به تصویب رسیده است، گفته بود این مرکز به زودی راه اندازی می‌شود ولی با گذشت بیش از 8 ماه خبری از راه‌اندازی آن وجود ندارد.

آمار ارائه شده در گزارش مذکور و نتایج به دست آمده از آن گواه بر سیر صعودی نرخ شیوع اعتیاد در بین بانوان زنجانی دارد در این بین ایجاد کمپ ترک اعتیاد برای بانوانی که برای رهایی خود و خانواده‌شان از دام اعتیاد به آن نیاز دارند باید مورد توجه جدی مسئولان مرتبط قرار گرفته و نباید بیش از این منتظر متقاضی بخش خصوصی باشند چرا که شاید سال‌های سال این نیاز از سوی بخش خصوصی پاسخ داده نشود.

آمارهای بدست آمده از پژوهش انجام شده از سوی دبیرخانه ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های دقیق، واقع‌بینانه و اصولی و کارشناسی شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد زنان راهگشا باشد.

متاسفانه چشم‌پوشی در برخی از مسائل به ویژه معضلات اجتماعی سهل‌انگاری و کتمان کردن واقعیت‌های موجود آثار زیان‌بارتری به همراه داشته و هزینه‌های گزافی برای جبران سهل‌انگاری پرداخت کرده‌ایم که در این بین سهم مردم در جبران این خسارات بیش از مسئولان بوده است.

ضروری است مسئولان برخی از آمار ارائه شده همانند خشونت علیه زنان و غیره را با دقت و حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دهند چرا که این آمارها نشان از این دارد که متاسفانه برنامه‌های اجرایی شده در حوزه زنان یا از کارایی لازم برخوردار نبودند یا اگر بوده این قشر نیازمند توجه بیشتر و حمایت‌های قابل توجه‌تری نسبت به اقدامات کنونی دارند.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx22


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»