کد خبر: 2432
1399/03/11 - 12:29


معاون درمان داشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:

افزایش مراجعه به مراکز روانپزشکی

علیرضا آرمانیکیا: از زمان شیوع کرونا میزان مراجعات به مراکز روانپزشکی 20 درصد افزایش یافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- در نیمه دوم سال گذشته بیماری به نام کووید 19 از ووهان چین گزارش شد که به سرعت در حال انتشار بود این بیماری نه تنها سبب نگرانیهای سلامت همگانی میشد بلکه سبب بروز تعدادی از بیماریهای روانشناختی شامل اضطراب، ترس، افسردگی، برچسب‌زنی، رفتارهای اجتنابی، تحریکپذیری، اختلال خواب، و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز گردید.

بطوریکه با شیوع کرونا در جوامع سبک زندگی افراد تغییر یافته و اقدامات پیشگیرانه‌ای که هم اکنون اعمال میشود، رفتارهای تکراری پس از مدتی به عادت تبدیل شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی نیز افزایش یابد.

اضطراب و افسردگی شایعترین اختلالات روانی

علیرضا آرمانیکیا میگوید: اضطراب و افسردگی از جمله شایعترین اختلالات روانپزشکی هستند که قبل از شیوع کرونا در هر جامعه‌ای بوده ولی پس از کرونا تشدید بیشتری یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و متخصص روانپزشکی معتقد است: پس از شیوع کرونا تعداد مراجعات به مراکز روانپزشکی 20 درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان از افزایش افکار وسواس، دلنگرانی‌ها و اضطراب در این مدت دارد.

میزان پاسخ دهی بدن کاهش می‌یابد

وی با تاکید بر اینکه اختلال اضطراب و افسردگی سبب افزایش علایم کرونا در بدن می‌شود، توضیح می‌دهد: با افزایش استرس و اضطراب، میزان پاسخ دهی بدن به درمان بیماری کرونا کاهش و سبب تشدید علایم این بیماری میشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و روانپزشک در ادامه خاطر نشان میکند: خشم، درد مبهم در جسم، احساس خستگی، کاهش تمرکز، مشکل خواب، احساس کاهش قدرت حافظه، نگرانی و بیقراری، کم حوصلگی، افت عملکرد اجتماعی، کاهش روابط بین فردی از علایم افسردگی و اضطراب است که حتی در مراتب بالاتر میتواند عوارض جدی از قبیل افت تحصیلی، جدایی و طلاق را در بر داشته باشد و ضروریست فرد برای درمان به مراکز روانپزشکی مراجعه کند.

زنان بیشتر افسرده می‌شوند

آرمانی‌کیا بر این باور است که افسردگی بیشتر در زنان و در دوره میانسالی رواج بیشتری دارد ولی شیوع اختلال اضطراب در هر دو جنس زن و مرد از سنین پایین وجود دارد .

وی با اشاره به راه درمان اضطراب و افسردگی اظهار می‌کند: در ابتدا باید افراد مبتلا بپذیرند که دچار این اختلالات هستند و سپس راههای آرامش اعصاب را یاد گرفته و با افرادی در ارتباط باشند که شاد بوده و این شادی را به این افراد انتقال دهند. به گفته این روانپزشک، دور از شدن از افراد منفی گرا و اخبار بد یکی دیگر از راهکارهای مقابله با اختلالات روانی ناشی از کرونا است.

معاون درمان استان در ادامه ابراز میکند: افراد مبتلا به اختلالات اضطراب و افسردگی میبایست به سمت ورزش، کتابخوانی، روابط خانوادگی و مشارکت‌های مددی مثبت در مراکز کمک رسانی به مردمی روی بیاوردند و اگر به نتیجه نرسیدند به مراکز روانپزشکی و مشاوره مراجعه کنند.

کرونا موثر در جسم و روح

کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه شستشو بیشتر میتواند اختلال وسواس را در افراد زیاد کند، اظهار می‌کند: کرونا ویروس یا همان کووید 19 از ویروسهای آنفولانزا است که تنها راه برای در امان از ابتلا به آن استفاده از دستکش، مواد ضدعفونی و شستشوی مداوم دست‌هاست .

کرونا ویروس با شیوع سریع خود مردم را غافل گیر کرد، بطوری‌که شستشوی مداوم و استفاده از مواد ضد عفونی علاوه بر تبعات روحی از جمله ایجاد اختلالات وسواس فکری، افسردگی و اضطراب در افراد مستعد میتواند سبب ایجاد مشکلاتی برای دستگاه تنفسی، پوست و حتی چشم گردد.

جلیل نصیری معتقد است: استفاده از مواد ضدعفونی با غلظت/های مختلف و غیر استاندارد در معابر عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی میتواند مشکلات ریوی در بر داشته باشد ولی چون واکسن و درمانی برای بیماری کرونایی وجود ندارد تنها راه پیشگیری ضدعفونی و استفاده از ماسک و دستکش است.

وی با بیان اینکه الکل کمترین خطر و اثرات را برای بدن دارد، تصریح می‌کند: در طورل تاریخ از الکل در علم پزشکی استفاده می‌شد و چون در ابتدای شیوع کرونا با کمبود الکل برای ضد عفونی سطوح مواجه شدیم وزارت بهداشت استفاده از محلول وایتکس در آب که خطر کمتری نسبت به مواد ضد عفونی دیگر داشت را برای ضدعفونی حتی در منازل پیشنهاد کرد.

اثرات موقتی است

این مسئول با تایید بر اینکه این مواد ضدعفونی برای بدن اثراتی دارد، بیان میکند: این اثرات موقتی بوده و برای کاهش آن می‌بایست تهویه مناسب در مراکز و مکان‌های ضدعفونی شده در نظر گرفت تا میزان مضرات این مواد برای بدن به حداقل ممکن برسد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده بیش از استاندارد در بلند مدت تاثیراتی بر چشم‌ها، ریه و پوست و افزایش آلرژی‌ها دارد، می‌گوید: باید به مردم اطمینان خاطر داد که با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می‌توان از شیوع کرونا ویروس پیشگیری کرد. نصیری معتقد است: شستشوی دستها با آب و صابون بسیار موثرتر از مواد ضدعفونی است و در صورتی که استفاده از آب وصابون مقدور نبود برای کاهش حساسیتها و اثرات مواد ضدعفونی میتوان از الکل استفاده نمود.

نصیری اعتقاد دارد: از وایتکس و کلر برای ضدعفونی و گند زدایی با غلظت خیلی پایین در آب استفاده میشود و هیچ خطری ندارد ولی اگر این ماده شیمیایی در مکان سربسته‌ای با غلظت بالایی استفاده شود به طور قطع آسیبهایی برای دستگاه تنفسی ایجاد می‌کند.

با افزایش دما کرونا از بین نمیرود

وی به دیدگاه برخی از افراد مبنی بر اینکه با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین میرود اشاره میکند و می‌گوید: مشاهدات حاکی از آن است که با افزایش دما ویروس کرونا از بین نمیرود و برای جلوگیری از افزایش این ویروس در فصول سرد سال می‌بایست به این نکات رد فصل گرما توجه کرد.

کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار میکند: می‌بایست تا یافتن راه درمان و واکسن کووید 19، با کرونا ویروس کنار آمد و زندگی خود را متناسب با آن تنظیم کرد تا به آن مبتلا نشویم.

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانکرونااختلالات روانیافسردگی
sedayezanjannews.ir/nx2432


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»