کد خبر: 2444
1399/03/12 - 10:21


شورای شهر به سد معبر باخت

ادامه گلایه‌های شهروندان زنجانی نشان می‌دهد هنوز موفقیتی در زمینه مقابله با سد معبر حاصل نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

یکی از شعارهای انتخاباتی تمام اعضای شورای پنجم شهر زنجان ساماندهی سد معبر و وضعیت شهری زنجان بود که با قرارگیری در سال پایانی عمر این شورا، ادامه گلایه‌های شهروندان زنجانی نشان می‌دهد هنوز موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.

موضوعی که یک سال پیش نیز یکی از اعضای شورای شهر بر آن صحه گذاشت و در جلسه علنی این شورا بر شکست شورای پنجم در تحقق وعده ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم شهری تأکید کرد و به صراحت گفت که «در این حوزه‌ها شکست خوردیم، دو سال از عمر شورای پنجم می‌گذرد، چه کسی باید وضعیت سد معبر را برطرف کند، تمام شهروندان زنجانی به‌خاطر سد معبر در پیاده‌رو و خیابان‌ها ناراضی هستند و از ما گله دارند.»

به گزارش روزنامه صدای زنجان در سال پایانی عمر شورای شهر پنجم و با وجود عدم حضور تعدادی از اعضای منتخب، در پیگیری صدای زنجان احمد نصیری، نایب رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به سرانجام برنامه شورای شهر و تصمیمات اتخاذ شده در حوزه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و سد معبر، شیوع کرونا ویروس و نبود ابزار قوی در شهرداری برای برخورد با این معضلات را دلیل معلق ماندن طرح‌های مذکور دانست و از ضرورت ادامه ساماندهی مشاغل مزاحم در شهرداری زنجان خبر داد.

این عضو شورای شهر معتقد است که اقدامات انجام شده در شهرداری زنجان در موارد مذکور به فراموشی سپرده شده است و باید مجدد موضوع از سر گرفته شود.

احمد نصیری در پاسخ به نتایج تصمیمات اتخاذ شده در شورای شهر در زمینه ساماندهی مشاغل مزاحم در سطح شهر اظهار کرد: سال گذشته تصمیماتی در این بخش در شهرداری زنجان گرفته شد ولی با شیوع کرونا ویروس این موضوع به فراموشی سپرده شد.

کرونا، عامل بی‌توجهی به ساماندهی مشاغل مزاحم

وی با تأکید بر این‌که شهرداری زنجان مجدداً باید ساماندهی مشاغل مزاحم در سطح شهر زنجان را در دستور کار خود قرار دهد، خاطرنشان کرد: در مدت شیوع کرونا ویروس دستگا‌ه‌های اجرایی و نظارتی درگیر این موضوع شده و موضوع ساماندهی مشاغل مزاحم به فراموشی سپرده شد.

نایب رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به این‌که در مدت چند ماه گذشته جلسات شورای شهر نیز دچار اخلال شده بود و امکان طرح موضوعات نبود، افزود: جلسات شورای شهر از اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و بررسی مباحث و مصوبات شهرداری در دستور کار قرار گرفت.

این عضو شورای شهر معتقد است برخورد با مشاغل مزاحم در سطح شهر نیاز به فرهنگسازی داشته و از این طریق می‌توان نتیجه موثری دریافت کرد‌، گفت: با برخورد فیزیکی و جریمه و روش‌های این‌چنینی نمی‌توان نتیجه مثبتی دریافت کرد.

وی در ادامه دلیل نتیجه بخش نبودن اقدامات انجام شده در زمینه معضل سد معبر در شهر زنجان را نبود ابزار قوی در شهرداری برای برخورد با عاملان این موضوع دانست و اضافه کرد: به منظور برخورد با سد معبر در شهر زنجان باید تمامی دستگاه‌های دخیل در این امر ورود کنند چرا که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در این بخش کاری از پیش ببرد.

شهرداری به تنهایی توان برخورد با معضل سدمعبر را ندارد

نصیری با یادآوری این مطلب که شهرداری ابزار قانونی برای برخورد با سدمعبرکنندگان ندارد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که همکاری سازمان‌های مرتبط و نهادهای ناظر با شهرداری در مورد برخورد با سد معبرکنندگان وجود نداشته باشد نباید انتظار موفقیت در این بخش را داشت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که شهرداری در خط مقدم برخورد با سد معبرکنندگان قرار دارد ولی باید حمایت‌های لازم از سوی نهادهای دخیل در این امر ارائه شود.

طرح‌های ضربتی نیمه کاره

در سال 97 اجرای طرح‌های برخورد ضربتی با سد معبر در شهر زنجان آغاز شد و در این زمینه اولویت با مغازه دارانی بود که بیشترین آلودگی، مزاحمت و مانع تراشی در دسترسی شهروندان را ایجاد می‌کردند هر چند به گفته مسئولان شهرداری برخورد با مغازه‌داران و کسبه‌ای که نیمی از پیاده‌رو را اشغال و برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کردند، در دستور کار قرار گرفت و برای دستفروشانی که در حاشیه خیابان بساط می‌کردند هم شهرداری محل مناسبی را در سبزه میدان روبروی بانک ملی پیش‌بینی کرد ولی این اقدامات نیز تأثیر چندانی نداشت.

به گفته مسئولان شهرداری یکی از معضلاتی که شهرداری در اجرای طرح ضربتی برخورد با سد معبر‌کنندگان با آن مواجه بود عدم تبعیت از قانون برخی مغازه‌داران بود چرا که در برخی موارد حمایت از آنان سفارش شده و یا در زمان برخورد با چنین کسبه‌ای عوامل شهرداری تهدید می‌شدند.

هر چند معاون وقت خدمات شهری شهرداری زنجان از جدیت شهرداری در برخورد با کسبه‌ای که برای شهروندان ایجاد مزاحمت و سیما و منظر شهری را مختل کند سخن گفته و به معلق شدن مأموران سد معبر شهرداری در صورت کوتاهی از وظایف خود اشاره کرده بود ولی این طرح‌های ضربتی در همان سال‌ها نیمه‌کاره رها شد و نتوانست تأثیر چندانی در بسامان کردن سیما و منظر شهری داشته باشد.

خبری از ایجاد شهرک‌های صنفی و صنعتی نیست

با وجود این‌که چند سال پیش مصطفی رضایی، رئيس وقت سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری زنجان از ايجاد شهرک‌های صنفی و صنعتی با هدف ساماندهی مشاغل مزاحم شهری خبر داده و از اجرایی شدن آن در برنامه ميان مدت و بازه زمانی سه ساله خبر داده بود که تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه مشاهده نشده است.

این مسئول از ايجاد سايت‌های صنفی و صنعتی در راستای هدايت مشاغل شهری از سطح خيابان‌ها و معابر سخن گفته و اين كار را در مدت زمان كوتاه امكانپذير ندانسته و از طرفي راه‌اندازی بازارچه‌های محلی را در ساماندهی دستفروشان، دوره‌گردها و از همه مهم‌تر رفع سد معبر موثر دانسته و تحقق آن را سبب کاهش مشكلات و معضلات اين حوزه عنوان کرده بود.

احداث بازارچه‌های محلی در قالب بودجه مصوب شهری كه توسط شورای شهر به تصويب می رسد، ايجاد می‌شود که به گفته اعضای شورای شهر راه‌اندازی بازارچه‌های محلی در دستور کار خدمات شهری شهرداری زنجان قرار داشته و برنامه‌ها به گونه‌ای است که باید در هر محله یک بازارچه محلی دایر شود ولی تاکنون در بسیاری از محلات این طرح به اجرا در نیامده است.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسد معبرشهرداری زنجاناحمد نصیری
sedayezanjannews.ir/nx2444


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»