کد خبر: 3456
1399/03/13 - 13:44


رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان:

خانواده‌ها نگاه مثبتی به هنرستان‌ها ندارند

افزایش 13 رشته در دانشگاه فنی و حرفه ای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- ابراهیم احمدی امروز در جمع خبرنگاران با ابراز اینکه اولیای زنجانی نگاه مثبتی به هنرستان‌ها ندارند، اظهار کرد: بیشتر دانش آموزان دبیرستانی استان به رشته های نظری گرایش دارند و برای همین جذب دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای استان نسبت به سایر دانشگاهها پایین است.

وی با ابراز اینکه 57 نفر از 110 نیرویی که شرکت ایران ترانسفو از طریق آزمون جذب کرد از دانشجویان دانشگاه فنی حرفه ای استان بوده است، گفت: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای صنعت را به خوبی درک کرده اند بطوریکه 57 نفر از فارغ التحصیلان با مهارت‌هایی که داشتند توانستند در آزمون دشوار ایران ترانسفو موفق شوند و علاوه بر آن هم اکنون بیشترین افرادی که در پارک علم و فناوری زنجان حضور دارند از فارغ التحصلان دانشگاه فنی و حرفه ای استان هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه هر ساله هزار و 700 تا هزار و 800  دانشجو به دانشگاه فنی و حرفه ای استان جذب می‌شوند، خاطر نشان کرد: حدود 10 تا 20 درصد دانشجویان شبانه و مابقی به صورت رایگان در دانشگاههای فنی و حرفه ای استان تحصیل می کنند.

افزایش ورودیهای جدید

وی افزود: پیش بینی میشود امسال 3 هزار و 500 دانشجو به دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای استان افزوده می‌شود.

به گفته این مسئول، امسال 13 رشته به رشته های دانشگاه با توجه به آمایش و نیازهای استان افزوده میشود که تعداد رشته های فنی و حرفه استان در بخش خواهران و برادران به 35 رشته افزایش می یابد.

وی با اشاره به نحوه امتحانات در ایام کرونایی تصریح کرد: کلاسهای تئوری دانشجویان در فضای مجازی برگزار می‌شود که برای دانشجویان رضایت بخش بوده و برخی از دروس عملی از قبیل برق و کامپیوتر نیز از طریق شبیه سازی انجام و امتحانات نیز در فضای مجازی برگزار میشود ولی برخی از امتحانات که برگزاری آن در فضای مجازی مقدور نیست، کلاسها در مرداد ماه با رعایت پروتکلهای بهداشتی تشکیل و در پایان کلاسها، امتحانات برگزار میشود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان با ابراز اینکه با گذشت چند ماه از شیوع کرونا این دانشگاه به فیبر نوری مخابرات متصل نیست، اظهار کرد: با وجود اینکه هنوز به فیبر نوری دسترسی نداریم ولی آموزشها به صورت آفلاین و آنلاین به دانشجویان ارائه میشود.

هرساله رشته ها بازنگری میشوند

با گذشت زمان برخی از رشته ها منسوخ میشود که این مسئول در این باره اظهار کرد: هر ساله رشته‌های تحصیلی در دانشگاه بازنگری میشود و در صورت منسوخ شدن و یا کاهش استقبال ، رشته جدید به جای آن گماشته می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: به طور مثال رشته مربی کودکان در دانشگاه فنی و حرفه ای دختران با استقبال پایینی مواجه بود که رشته مدیریت خانواده جایگزین آن شد.

احمدی با بیان اینکه هم اکنون رشته های پلیمری در استان کاربرد زیادی دارد، افزود: طبق آمایشهایی که در استان انجام شد رشته های پلیمری، ریخته گری و جوشکاری کاربرد زیادی دارد که در این راستا امسال رشته متالوژی ریخته گری به رشته های فنی و حرفه ای استان افزوده شده است.

ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها ضعیف است

وی با ابراز اینکه دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت با مشکل مواجه هستند، اذعان کرد: برای ترغیب دانشجویان، میبایست صنایع دانشجویان را حمایت کنند و یا حتی برای آنها بورسیه ارائه دهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه رسانه ها نقش بسزایی در فرهنگ سازی و افزایش دانشجویان دانشگاههای فنی و حرفه ای دارند، خاطر نشان کرد: ارتباط با رسانه ها و صدا و سیما و برگزاری مسابقات مهارتی در صدا و سیمای استان به طور غیر مستقیم سبب ترغیب جوانان برای تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای استان میشود.

به گفته وی، بازدیدهای دانش آموزان از کلاسهای و کارگاههای دانشگاه فنی و حرفه ای استان که هر ساله انجام میشود نیز در ترغیب دانش آموزان به رشته  های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای نیز موثر است.

احمدی با بیان اینکه در راستای مقابله با کرونا ویروس، در زمینه تامین ماسک و باندهای پزشکی و همچنین بخشهای علمی در کنار دانشگاه علوم پزشکی استان بوده است، یاد آور شد: تا به امروز 200 هزار ماسک و 500 باند پزشکی در کارگاههای تولیدی دانشگاه فنی و حرفه ای استان تولید شده است.

انتهای پیام

 


اقدام کننده: س.س

صدای زنجاندانشگاه فنی و حرفه ایهنرستان‌ها
sedayezanjannews.ir/nx3456


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»