کد خبر: 3466
1399/03/14 - 17:57


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان:

شکارچی متخلف زن نداریم

کاهش سن شکارچیان غیرمجاز در زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در حال حاضر اکثر شکارچیان غیرمجاز در رده سنی زیر 40 سال قرار دارند در حالی که سال‌های گذشته سن بیشتر شکارچیان بالای 45 سال بود.

اسماعیل قلی‌زاده در پاسخ به این سوال که بیشتر شکارچیان متخلف در زنجان در چه گروه سنی قرار دارند، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر رده سنی شکارچیان متخلف در زنجان به شدت کاهش یافته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان این‌که چند سال پیش بیشتر شکارچیان متخلف در رده سنی 45 سال به بالا بودند ولی این میزان در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، بیان کرد: در حال حاضر اکثر شکارچیان غیرمجاز در رده سنی زیر 40 سال قرار دارند.

وی دلیل اصلی کاهش رده سنی شکارچیان غیرمجاز را وجود تعداد قابل توجه اسلحه‌های مجاز و غیرمجاز در هر خانواده دانسته یادآور شد: در برخی از مناطق استان در هر خانواده به ازای هر نفر یک اسلحه وجود دارد ازهمین رو با در دست‌رس بودن راحت اسلحه شکار غیرمجاز نیز افزایش یافته و استفاده از آن برای همه امکان‌پذیر می‌شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر به ندرت شکارچی غیرمجاز بالای 40 سال در زنجان وجود دارد چرا که این رده سنی شکارغیرمجاز نداشته و مراعات می‌کنند.

قلی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا شکارچی متخلف خانم هم در بین دستگیرشدگان وجود داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون شکارچی متخلف خانم در زنجان نداشتیم هر چند مواردی از این قبیل که سلاح به اسم خانم بوده ولی شکار توسط همسرش انجام شده در سال‌های گذشته مشاهده شده است.

دستگیری 7 شکارچی متخلف در زنجان

این مسئول با اشاره به این‌که در طول اردیبهشت ماه امسال هفت متخلف در زنجان دستگیر شدند، اظهار کرد: مجموع تخلفات رخ از سوی این متخلفان 7 فقره بوده است که از این تعداد پرونده 2 متخلف مختومه شده و 5 مورد نیز در جریان است.

وی با اشاره به این‌که یک مورد زنده‌گیری پرنده گزارش شد که فرد متخلف اقدام به زنده‌گیری یک قطعه کبک کرده بود، افزود: یک مورد تخلف شروع به شکار در اردیبهشت ماه امسال به ثبت رسیده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان به کشف سه قبضه سلاح شکاری غیرمجاز اشاره داشته و عنوان کرد: متأسفانه برخی متخلفان اقدام به تخریب مراتع به میزان 5 هزار متر مربع در منطقه قره‌پشتلو و ماهنشان کردند که دو مورد آن کشف شد.

وی با بیان این‌که از ابتدای خردادماه تاکنون 3 متخلف در زنجان دستگیر شدند، خاطرنشان کرد: از این متخلفان یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز، 2 سلاح شکاری مجاز، 5 قطعه لاشه کبک شکار شده و دو سر خرگوش کشف و ضبط شده است.

قلی‌زاده در توضیح وضعیت شکار پستانداران و چارپایان در مناطق حفاظت شده زنجان تصریح کرد: در فصول بهار و تابستان به دلیل زاد و ولد پستانداران شکار غیرمجاز به حداقل رسیده و بیشترین کشفیات مربوط به پاییز و زمستان است.

این مسئول در پایان متذکر شد: شکارچیان متخلف باید از شکارغیرمجاز دست بردارند زیرا محیط‌بانان استان به صورت شبانه‌روزی کنترل کامل مناطق تحت مدیریت خود را در اختیار داشته و پس از دستگیری متخلفان، بدون هیچ گذشتی براساس قانون برخورد می‌شود./ 942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشکارچیان متخلففرمانده یگان حفاظت محیط زیست زنجاناسماعیل قلی‌زاده
sedayezanjannews.ir/nx3466


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»