کد خبر: 3511
1399/03/19 - 10:56


صدای زنجان از به خطر افتادن معیشت تاکسی‌رانان و گلایه‌های آنان از بی‌توجهی مسئولان به این گزارش می‌دهد؛

زردهای بدحال

رئيس اتحاديه تاكسی‌رانی زنجان: وضعیت معیشت رانندگان تاکسی وخیم است/ عضو کمیسیون حمل و نقل عمومی ترافيک و خدمات شهری شورای شهر زنجان: پیشنهاد افزایش 33 درصدی نرخ کرایه تاکسی

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی



الهام احمدی- با شیوع بیماری کرونا و ضرورت تبعیت از شرایط قرنطینه، تاکسی‌رانانی که معیشت آنان با جابه‌جایی مسافر تأمین می‌شود خانه‌نشین شده و توان فعالیت نداشتند و بعد از گذشت حدود سه ماه و به خطر افتادن معیشت‌شان از دولت می‌خواهند به وعده‌های خود عمل کرده و بهای همکاری و خانه‌نشینی رانندگان تاکسی را بدون کم و کاست بپردازد از سوی دیگر مسئولان مرتبط در شهرداری و شورای شهر همانند ناوگان اتوبوس‌رانی راهکاری برای بهبود وضعیت تاکسی‌رانان ارائه داده و یا پیشنهادات این قشر را عملی کنند.

به گفته مهدی بهرامی، رئيس اتحاديه تاكسی‌رانی زنجان این رانندگان با مشکل معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ کدام از وعده‌های داده شده از سوی دولت در راستای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا عملیاتی نشده است.

وی از افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم یدکی و تنگناهای به وجود آمده برای تاکسی‌رانان در تهیه لوازم یدکی مورد نیاز خبر داد و یادآور شد: از سال گذشته تاکنون قیمت لوازم یدکی تا 80 درصد رشد قیمت داشته است به طوری که در یک و نیم سال گذشته قیمت دیسک و صفحه کلاچ 160 هزار تومان بود ولی در حال حاضر این قطعه به یک میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 در راستای حمایت از تاکسی‌رانان به قید قرعه 150 نفر شامل دریافت وام 2 میلیون تومانی شدند که به دلیل شرایط دریافت آن همه رانندگان انصراف دادند چرا که برای ارائه وام 2 میلیون تومانی دو ضامن خواسته بودند.

رئيس اتحاديه تاكسی‌رانی زنجان با اشاره به این‌که طبق وعده‌های دولت در راستای حمایت از رانندگان تاکسی قرار بود هزینه بیمه سه ماه را دریافت نکرده و بعداً اقساطی پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: این حمایت نیز در حد وعده وعید باقی ماند و حق بیمه تاکسی‌رانان را که برای هر ماه 282 هزار تومان است را کلاً دریافت کردند در حالی که طبق مصوبه به تصویب رسیده قرار بود از رانندگان حمل و نقل درون شهری  این مبلغ دریافت نشود.

وی از وعده اعطا وام‌ به رانندگان درون شهری و نیز کمک 200 تا 600 هزار تومانی  خبر داد و عنوان کرد: هیچ کدام از این حمایت‌ها تاکنون شامل حال رانندگان تاکسی نشده است در حالی که برای رانندگان برون‌شهری کمک 6 میلیون تومانی اختصاص داده شد.

 کرایه به نرخ سال پیش، خرید به نرخ امسال

بهرامی با بیان این‌که برای جلوگیری از شیوع کرونا دستور سوار کردن سه مسافر را داده شد و قرار بر این بود که کرایه یک نفر بر روی کرایه بقیه مسافران سرشکن شود که این موضوع نیز عملیاتی نشد، بیان کرد: طبق قانون در ابتدای هر سال حقوق همه اقشار درصدی افزایش می‌یابد ولی تاکسی‌ران‌ها از این امر مستثنی هستند چرا که در حال حاضر با گذشت سه ماه از سال هنوز کرایه تاکسی‌ها افزایش نیافته است.

وی با اشاره به این‌که تعاونی در نرخ‌گذاری دخیل نبوده و طبق آخرین پیگیری‌های انجام شده مسئولان مرتبط در شهرداری عنوان کردند که نرخ پیشنهادی به شورا ارائه شده و فعلاً از فرمانداری تأییدیه دریافت نکرده است، افزود: اطلاعی از میزان افزایش کرایه‌ها نداریم ولی از آنجایی که در تهران کرایه‌ها 25 درصد رشد داشته است معمولاً نرخ افزایشی در زنجان چند درصد کمتر از تهران است.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان تاکسی از افزایش کرایه‌ها راضی‌ان یا خیر، گفت: افزایش نرخ کرایه سودی برای راننده تاکسی نداشته و در واقع افزایش کرایه مسافربر شخصی است که در حال حاضر تعداد آن‌ها بیشتر از تاکسی‌ها شده و هیچ ارگانی به بهانه رشد بیکاری با فعالیت غیرقانونی آن‌ها مقابله نمی‌کنند و انگار قرار است حجم بیکاری جامعه بر راننده تاکسی متحمل شود.

رئيس اتحاديه تاكسی‌رانی زنجان ضمن گلایه از نحوه نرخ‌گذاری بر کرایه تاکسی‌ها خاطرنشان کرد: همه ساله ما با معضل پول خرد مواجهیم چرا که کرایه‌ها طوری تعیین می‌شود که راننده تاکسی نیاز به پول خرد دارد.

پیشنهاد برای حل معضل پول خرد برای راننده و مسافر

وی در ادامه عنوان کرد: پیشنهاد ما برای حل معضل پول خرد برای راننده تاکسی و مسافر این بود که برای تک مسیر نرخ هزار تومان و برای مسیرهای بعدی 500 تومان نرخ‌گذاری شود تا مسافر و راننده راضی باشند نه این‌که به خاطر نبود 100 تومان پول خرد، مسافر 50 هزار تومان برای طرح شکایت هزینه می‌کند.

بهرامی در واکنش به این موضوع که مسئولان امر مدعی‌اند برای برطرف شدن معضل پول خرد کارت‌های شهروندی را طراحی و دستگاه‌های کارت‌خوان در تاکسی‌ها تعبیه کردیم ولی رانندگان از این موضوع استقبال نکردند، بیان کرد: نصب کارتخوان فقط برای منتفع شدن شرکتی بود که کارتخوان‌ها را راه‌اندازی کرد چون در زمان شارژ کارت‌ها و  پرداخت کرایه درصدی به حساب آنان واریز می‌شد.

وی با اشاره به این‌که در رویکرد پرداخت غیرنقدی منفعت راننده در نظر گرفته نشده بود چرا که مبلغ پرداختی شده به صورت نقدی بیشتر از کارتی بود، خاطرنشان کرد: چیزی که به ضرر راننده است چرا باید آن را قبول کند؟ در حالی که با سرمایه شخصی خود بدون دریافت هیچ حمایت دولتی به ارائه خدمات می‌پردازند.

وعده‌های اجرایی نشده در طرح ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری

وی با اشاره به وعده‌های اجرایی نشده مسئولان با اجرای طرح ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری اشاره کرد و یادآور شد: قرار بود با اصلاح خطوط و ایجاد مسیرهای ویژه‌ اجازه تردد به تاکسی‌ها در همان خطوط داده شود ولی به جای تسهیل در تردد تاکسی سبب ایجاد گلوگاه به ویژه در مسیرهای سعدی شمالی تا دلجویی شدند.

 رئيس اتحاديه تاكسی‌رانی زنجان ادامه داد: در بسیاری از موارد اتوبوس‌ها از خط ویژه خود خارج می‌شوند از همین رو باید گفت اجرای طرح ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری سبب ایجاد بار ترافیکی شده و در اوج ترافیک طی یک مسیر 45 دقیقه زمان می‌برد با این وضعیت کدام مسافر حاضر است از تاکسی برای تردد خود استفاده کند.

الزام سوار کردن سه مسافر در تاکسی‌های زنجان اجرایی نشد

وی با بیان این‌که در شهرهای دیگر شهرداری جداکننده رایگان در اختیار تاکسی‌‌ران‌ها قرار داده است ولی با گذشت چند ماه از طرح این موضوع، هنوز در زنجان خبری از نصب جداکننده در تاکسی‌ها نیست، بیان کرد: الزام سوار کردن سه مسافر در تاکسی‌های زنجان اجرایی نشده است در حالی که مسئولان بهداشت بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین شرکت تولید جداکننده با اتحادیه تماس گرفتند و اعلام آمادگی برای نصب این جداکننده در تاکسی‌های شهر زنجان کردند ولی اتحادیه امکان ورود به این موضوع را ندارد چرا که مسئولیت اصلی آن با سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان با اشاره به این‌که قیمت عمده ارائه شده برای نصب هر جداکننده از سوی شرکت‌ها ۴۵ هزار تومان بوده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که هر راننده تاکسی به صورت جداگانه اقدام به تهیه و نصب این جداکننده‌ها بر روی تاکسی خود کند هزینه دو برابری را باید پرداخت کند در حالی که شهرداری با انعقاد قرارداد با یکی از این شرکت‌‌ها می‌تواند به قیمت پایین اقدام به خرید کرده و در تاکسی‌ها نصب شود.

زمانبر بودن نصب جداکننده در تاکسی‌ها بهانه است

وی با تأکید بر این‌که این جداکننده‌ها نیاز به طراحی نداشته و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت آماده آن‌ها را ارائه می‌دهند، افزود: این‌که مسئولان مرتبط در شهرداری از زمانبر بودن طراحی و تهیه مواد اولیه و غیره سخن می‌گویند همه بهانه است چرا که این جداکننده‌ها آماده بوده و نصب آن هم با استفاده از دو پیچ انجام می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که قیمت عمده جداکننده‌ها حدود ۴۵ هزار تومان است ولی در صورت خرید تکی هر راننده تاکسی باید هزینه ۸۰ هزار تومانی را پرداخت کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر متحمل شدن هزینه دو برابری به راننده در هر تاکسی یک مدل ناهمگون جداکننده را شاهد خواهیم بود در حالی که محصولات تولیدی توسط کارخانجات دارای تأییدیه وزارت بهداشت است.

فعالیت 2500 دستگاه تاکسی با 4 هزار راننده و کمک راننده

وی به فعالیت دو هزار و 500 دستگاه تاکسی با 4 هزار راننده و کمک راننده در زنجان اشاره کرد و گفت: برخی از این تاکسی‌ها فرسوده بوده و قابل استفاده نبوده و در وضعیت فعلی که لوازم یدکی و قطعات رشد قیمت 80 درصدی دارد تعمیر دستگاه‌ها از توان راننده خارج است به همین دلیل مالک بسیاری از تاکسی راننده کمکی برای دیگر تاکسی‌ها شدند.

بهرامی ضمن گلایه از شهرداری و شورای شهر از بی‌توجهی به مشکلات تاکسی‌رانان و عدم ساماندهی وضعیت موجود تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر حمایت‌هایی را از رانندگان اتوبوس‌ها داشته و قبل از شیوع کرونا روزی 300 هزار تومان به هر راننده اتوبوس به صورت ثابت علاوه بر کرایه دریافتی پرداخت می‌کردند ولی در مورد تاکسی‌ها هیچ نگاه حمایتی تاکنون مشاهده نکردیم.

دو پیشنهاد برای بهبود وضعیت رانندگان تاکسی

وی تأکید کرد: مسئولان شهرداری و شورای شهر می‌توانند رویکرد خود را به سیستم تاکسی‌رانی تغییر دهند به گونه‌ای که مبلغ ثابتی به ازای مدت زمان مشخصی روزانه و یا ماهانه به راننده پرداخت کنند و در عوض از راننده بخواهند تا در ایستگاه‌ها تجمع نکرده و در نقاط مختلف شهر اقدام به جابه‌جایی مسافر کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان با تأکید بر این‌که این روش‌ها امکان عملیاتی شدن دارد به طوری که با نصب کارتخوان و و جی پی اس بر روی تاکسی‌ها می‌توان این موضوع را مدیریت کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دلیل تجمع تاکسی‌‌ها در ایستگاه‌ها به این دلیل است که اصرار دارند در ایستگاه همه مسافر خود را سوار کنند چون مطمئن‌اند در طول مسیر اتوبوس و تاکسی مسافران بین راهی را جمع کرده است.

این مسئول با ارائه پیشنهاد دیگری در راستای حمایت از رانندگان تاکسی این‌گونه عنوان کرد: مسئولان می‌توانند با شخصی کردن تاکسی‌ها سبب برطرف شدن برخی از مشکلات این قشر شوند چرا که ماشین تمام رنگ 20 میلیون تومان سود دارد.

در ابهر قیمت تاکسی گرانتر از خودروی شخصی است

به گفته بهرامی در حال حاضر در شهرستان ابهر تاکسی گران‌تر از خودروی شخصی به فروش می‌رسد ولی در زنجان این موضوع برعکس بوده و گرانترین تاکسی‌ها، تاکسی بیسیم سمند مدل 96 به ارزش 65 میلیون تومان است ولی قیمت تمام رنگ و شخصی آن حدود دو برابر این قیمت را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای بیان مشکلات معیشتی تاکسی‌رانان به سبب شیوع کرونا و تأکید بر الزام دولت به عملی کردن وعده‌های خود بر این قشر به نامه ارسالی به اتاق تعاون ایران اشاره کرد.

نامه به اتاق تعاون ایران در راستای الزام دولت برای عمل به وعده‌هایش

بهرامی با اشاره به این‌که در 16 فروردین ماه امسال به دلیل مشکلات عمده به وجود آمده برای تاکسی‌رانان نامه‌ای به اتاق تعاون ایران نوشته و در آن عنوان کردیم که بخش قابل توجهی از بازاریان که به صورت داوطلبانه یا به اجبار از 10 اسفند ماه 98 نسبت به تعطیلی اقدام کردند که با تعطیلی اصناف و بازاریان عملاً رانندگان تاکسی از کار بیکار شدند، بیان کرد: این رانندگان حتی توان خرید نان شب خانواده خود را نیز نداشتند چه رسد به پراخت حق بیمه تأمین اجتماعی خود یا کرایه خانه و هزینه‌های نگهداری خودرو.

رئيس اتحاديه تاكسی‌رانی زنجان با طرح این سوال که آیا کارکنان دولت حاضرند فروردین ماه یک سوم حقوقشان را دریافت کنند، عنوان کرد: پاسخ این سوال کاملاً مشخص است به هیچ عنوان حاضر به این کار نمی‌شوند، بلکه همان حقوق سال گذشته را با 15 درصد افزایش لایحه بودجه تقاضا دارند در صورتی که همه در خانه هستند این در حالی است که برای سال جدید حتی افزایش کرایه تاکسی هم در نظر گرفته نشده است.

ضرورت پرداخت بهای همکاری و خانه‌نشینی رانندگان تاکسی در ایام قرنطینه

وی با بیان این‌که در فروردین ماه امسال با تشریح وضعیت وخیم رانندگان تاکسی از اتاق تعاون ایران خواستیم تا از دولت بخواهد بهای همکاری و خانه‌نشینی رانندگان تاکسی را بدون کم و کاست بپردازد ولی تاکنون هیچ اهمیتی به خواسته تاکسی‌رانان داده نشده است.

بهرامی با اشاره به این‌که بیماری کرونا از سیل و زلزله برای رانندگان تاکسی بدتر است چرا که در صورت وقوع این قبیل بلایا برخی از رانندگان می‌توانستند از بیمه بدنه خودرو خود قسمتی از خسارات وارده را بگیرند، افزود: از رئیس اتاق تعاون ایران تقاضا کردیم تا از طریق  قانونی دولت را مجاب کند تا حداقل به هر راننده تاکسی دارای پروانه بهره‌برداری به مثابه یک کارمند نگریسته و به موازات ایام تعطیلی و خانه‌نشینی ایشان حقوقی پرداخت کرده و در مورد پرداخت بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها نیز تدبیری بیاندیشد چرا که وعده پرداخت وام، کاهش مالیات، پول، آب، برق و گاز یا با تأخیر پرداخت کردن اقساط بانکی در این اوضاع بیکاری رانندگان تاکسی جبران خسارات خانه‌نشینی این قشر نیست.

وی با تأکید این‌که دولت خوب می‌داند که رانندگان در شرایط عادی با توجه به شرایط اقتصادی توان ادامه فعالیت را نداشته‌اند چه رسد به این‌که با شیوع کرونا ویروس خانه‌نشین شوند، بیان کرد: رانندگان تاکسی با وجود این‌که بدون حمایت دولت توان خانه‌نشینی نداشتند برخی از ترس جانشان دست از کار کشیدند بدون این‌که حمایتی از آن‌ها شود.

رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان با بیان این‌که رانندگان تاکسی تنها قشر جامعه هستند که دولت هیچ نگاه حمایتی به آن‌ها ندارد در حالی که مالیات، عوارض شهرداری، حق پروانه فعالیت هر سال از سوی دولت از رانندگان اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: حالا نوبت دولت است که در چنین شرایط بحرانی قشر تاکسی‌ران را که با کمترین توقع و با سرمایه شخصی خود در راستای برطرف شدن مشکل حمل و نقل مسافر همسو با دولت فعالیت دارند را درک کند.

پیشنهاد افزایش 33 درصدی نرخ کرایه

سال گذشته در پیگیری صدای زنجان به منظور ساماندهی وضعیت تاکسی‌رانان، عضو کمیسیون حمل و نقل عمومی ترافيک و خدمات شهری شورای شهر زنجان عنوان کرده بود که فعلاً ساماندهی وضعیت اتوبوس‌های درون شهری در دستور کار است ولی امسال در پیگیری مجدد از برطرف شدن معضل پول خرد و اصلاح رویه‌ نرخ‌گذاری بر روی کرایه‌های تاکسی خبر داد و افزود: افزایش 33 درصدی نرخ کرایه امسال برای مسیر اول و دوم در شورا به تصویب رسیده به طوری که هزار تومان برای مسیر اول، دو هزار تومان مسیر اول و دوم و دو هزار و 500 تومان مسیر اول تا سوم در نظر گرفته شده است.

وی در مورد نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی اظهار بی‌اطلاعی کرده و در زمینه پیگیری مشکلات عنوان شده در نامه ارسالی به اتاق تعاون ایران نیز قول بررسی موضوع و پیگیری را داد.

تشکیل جلسه مشترک برای برخورد با مسافربرهای غیرمجاز

فرهاد رفیعی، سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نیز در پاسخ به پیگیری مشکلات عنوان شده از سوی تاکسی‌رانان خاطرنشان کرد: شهرداری در حدود اختیارات خود در راستای برطرف شدن مشکلات رانندگان تاکسی تلاش می‌کند.

وی در واکنش به افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم یدکی و ضرورت حمایت‌ تاکسی‌رانی از رانندگان عنوان کرد: تنها راهکار در این زمینه سها‌م‌دار شدن رانندگان در اتحادیه مربوطه است تا از این طریق لوازم یدکی با قیمت مناسب و عمده و در اختیار رانندگان قرار گیرد ولی رانندگان تاکسی توان پرداخت پول برای سهام‌دار شدن را ندارند.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در مورد معضل سواری‌های شخصی و برخورد با جابه‌جایی غیرمجاز مسافر را به دلیل نبود اهرم قانونی، خارج از توان شهرداری دانسته و بیان کرد: برخی از ارگان‌ها از جمله نیروی انتظامی، دادگستری، فرمانداری و غیره باید برای جلوگیری از فعالیت سواری شخصی وارد کار شوند.

وی از ارائه درخواست تشکیل جلسه مشترک در راستای برخورد با مسافربرهای شخصی خبر داد و گفت: تا یکی دو ماه آینده این جلسه با حضور نهادهای مربوطه تشکیل می‌شود.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتاکسیرانان زنجاناتحادیه تاکسی رانان زنجانمهدی بهرامی
sedayezanjannews.ir/nx3511


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»