کد خبر: 3643
1399/04/08 - 15:32


مدیرکل زندان‌های استان در نشست خبری گفت:

خرید و فروش مواد در زندان نادر است

آغاز طرح مطالعاتی انتقال زندان زنجان به خارج از شهر

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- مدیرکل زندان‌های استان در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه استان در پاسخ به صدای زنجان در مورد برخی مباحث مطرح شده مبنی بر خرید و فروش مواد مخدر در زندان‌های زنجان اظهار کرد: «نمی‌گویم خرید و فروش مواد در زندان‌های زنجان در حد صفر است ولی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد چرا که با وجود اجرایی شدن برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بروز اتفاقاتی همچون خرید و فروش مواد به ندرت قابل مشاهده است از همین رو خوشبختانه در زندان‌های استان با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه مواد مخدر شاهد ورود کمترین میزان مواد هستیم.»

محمد جوادی به اهمیت برنامه‌های حمایتی پس از خروج زندانیان اشاره داشته و عنوان کرد: نهادهای حمایتی در این حوزه باید یاری‌گر بوده تا زندانی پس از خروج با معضل بیکاری و غیره مواجه نشود تا مجدداً مرتکب خلاف شده و به زندان برگردد.

مدیرکل زندان‌های استان با تأکید بر این‌که مهیا بودن بستر جرم در سطح جامعه و عدم ارائه حمایت‌های لازم به زندانیان پس از خروج، اثرات برنامه‌های اصلاحی و تربیتی اجرایی شده برای مددجویان را از بین برده و بی‌نتیجه می‌کند.

ایجاد بازداشتگاه در طارم

وی در واکنش به برگزاری جشن فروش میلیاردی مواد مخدر در زندان این‌گونه عنوان کرد: این مباحث عوامانه بوده و سنجیده نیست چرا که با وجود بازرسی‌ها این موضوع امکان‌پذیر نیست از طرفی با وجود تشدید نظارت‌ها و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌های زنجان کمترین ورودی مواد مخدر را دارد.

این مسئول در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا در شهرستان‌های دیگر استان برنامه‌ای برای احداث زندان در دستور کار است یا خیر؟ چرا که بسیاری از خانواده‌های زندانیان با مشکل رفت وآمد و ملاقات زندانیان خود مواجهند، بیان کرد: شهرستان‌های استان به لحاظ جمعیتی نیازی به بازداشتگاه ندارند ولی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای طارم در آینده‌ای نزدیک و در صورت تأمین زمین این امر محقق می‌شود.

جوادی با تأکید بر این‌که بنای ما بر تجمیع زندانیان در مرکز استان نیست، خاطرنشان کرد: طبق قانون شهرهای بالای 20 هزار نفری باید یک بازداشتگاه داشته باشند ولی با توجه به اعتبارات این امکان در استان وجود ندارد هر چند برای سال آینده در تلاشیم تا در صورت نیاز برای شهرستان‌های دور از مرکز استان بازداشتگاه‌هایی را ایجاد کنیم.

آغاز طرح مطالعاتی انتقال زندان زنجان به خارج از شهر

وی در توضیح انتقال زندان زنجان به خارج از شهر نیز این‌گونه بیان کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای انتقال زندان زنجان به خارج از شهر انجام شده است چرا که بیشترین جمعیت کیفری استان در حدود 80 درصد را در خود جای داده و فرسوده شده است.

مدیرکل زندان‌های استان با اشاره به این‌که امسال با پیش‌بینی‌های انجام شده در کمیته ویژه انتقال زندان زمین‌هایی برای بررسی بیشتر معرفی شده است، بیان کرد: از جمله مکان‌های پیش‌بینی شده برای انتقال زندان مرکزی زمین‌هایی در جاده طارم، جاده دندی و نیز جاده فرودگاه است که باید مورد بررسی قرار گرفته و یکی از آن‌ها انتخاب شود.

وی با بیان این‌که هفته آینده با حضور کارشناس سازمان زندان‌ها و به همت مسئولان قضایی استان و استاندار و راه‌وشهرسازی و منابع طبیعی پروژه مطالعاتی انتقال زندان به خارج از شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در صورت تأمین اعتبار لازم امسال موضوع انتقال زندان در اولویت قرار دارد.

تعداد اعدام‌ها در زندان‌های زنجان بالا نیست

جوادی در واکنش به طرح مباحثی در مورد بالا بودن تعداد اعدام‌های انجام شده در زندان‌های زنجان نسبت به جمعیت آن یادآور شد: در حال حاضر تعداد اعدام‌های حوزه مواد مخدر در زندان‌های زنجان به صفر رسیده است از طرفی طرح موضوع بالا بودن تعداد اعدام‌ها در زندان‌های زنجان تصور نادرستی است.

این مسئول با تأکید بر این‌که جلب رضایت شاکیان محکومان اعدامی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: در مورد قصاص قتل نفس‌هایی که شاکیان خصوصی داشته و اصرار بر اجرای حکم دارند  و رضایت نمی‌دهند مجبور به اجرای حکم آن‌ها هستیم‌.

وی خاطرنشان کرد: در موارد محکومان قصاص که افکار جامعه را جریحه‌دار نکند در تلاشیم تا به حداقل رسیده و رضایت شاکیان را جلب کنیم از طرفی تعداد اعدامی در حوزه مواد مخدر در زندان‌های استان به صفر رسیده است‌.

جوادی با اشاره به این‌که در نظام ما هدف از زندان صرفاً نگاه تغییری و نگهداری نیست بلکه اصلاح و تربیت مجرمان و توانمندسازی افراد به خطا رفته است، بیان کرد: خدمات زندان‌بانی گسترده بوده که از جمله آن برنامه‌های فرهنگی و تربیتی بوده که ۲۰ نفر نیروی فرهنگی در این بخش فعال هستند که ۱۱ نفر از این تعداد روحانیون بوده و در امر تبلیغی فعالیت دارند.

فعالیت 65 درصد زندانیان در امر کتاب و کتابخوانی

به گفته این مسئول ۶۵ نفر از زندانیان حافظ  یک تا ۳۰ جزء قرآن هستند، بیان کرد: ۶۵ درصد از زندانیان نیز در امر کتاب و کتابخوانی با استقرار کتابخانه‌هایی در زندان‌های استان فعال هستند.

مدیرکل زندان‌های استان ۱۱۳ دوره حرفه‌آموزی در ۱۹ رشته مختلف برای زندانیان برگزار شده است، تصریح کرد: ۸۰ درصد مددجویان شرکت‌کننده مدارک مهارتی لازم را از سازمان‌های مرتبط کسب کردند.

وی به اشتغال مددجویان و حمایت لازم از خانواده‌های آسیب‌پذیر آنان و ایجاد ممر درآمدی اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد از زندانیان محکوم واجد شرایط مشغول به کار در رشته‌های مختلف شدند.

به گفته این مسئول ایجاد مرکز خدمات حمایتی و مراقبت‌های بعد از خروج در دستور کار بوده است از همین رو ۱۴۶ نفر از مددجویان آزاد شده تحت حمایت قرار گرفته و 30 نفر خوداشتغالی ایجاد شده است و ۷۰ نفر نیز برای دریافت تسهیلات از نهادهای دولتی معرفی شدند.

۵۶۵ خانواده زندانیان تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان استان است

 وی با اشاره به این‌که ۵۶۵ خانواده زندانیان تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان استان است، تصریح کرد: ۳۳۷ نفر از فرزندان خانواده‌های نیازمند کمک هزینه تحصیلی پرداخت شده و برای تأمین مسکن نیز کمک ویژه شده است.

زنجان، استان برتر در کاهش ورودی زندان‌ها

این مسئول با تأکید بر این‌که ازدحام جمعیت کیفری در زندان‌ها از جمله دغدغه‌های سازمان زندان‌هاست، بیان کرد: زنجان در کاهش ورودی زندان‌ها استان برتر است.

مدیرکل زندان‌های استان با بیان این‌که مجازات جایگزین حبس زندان استان پیشرو بوده و رتبه های خوبی کسب کرده است، بیان کرد: برای  ۵۶ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد پابند الکترونیکی اسافاده شده است.

زندانی مشکوک به کرونا نداشتیم

وی با تأکید بر این‌که وضعیت بهداشتی زندان‌های استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، بیان کرد: با وجود بیماری کرونا و اقدامات انجام شده با بیماریابی و تب سنجی و کنترل ورودی‌ها هیچ فرد مشکوک به کرونایی در زندان‌های استان مشاهده نشد.

جوادی همچنین از توزیع  ۳ هزار و ۱۱۱ سبد غذایی طی،سال گذشته و سال جاری خبر داد و اضافه کرد: پرداخت هدیه نقدی به میزان ۵ میلیارد ریال نیز از دیگر اقداماتی است که توسط اداره کل زندان‌ها انجام شده است.

این مسئول با اشاره به این‌که ستاد دیه استان با کمک خیرین توانستند اقدامات خوبی در آزادسازی زندانیان انجام دهند، تصریح کرد: امسال ۵۳ درصد کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود و رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

استفاده از پابند الکترونیکی برای 56 زندانی

وی با اشاره به این‌که در بحث پابند الکترونیکی نیز استان زنجان جزو استان‌های برتر است، خاطرنشان کرد: در این زمینه ۵۶ زندانی از پابند استفاده کرده‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان با تأکید بر آزادی ۱۷۹ زندانی با بدهی ۳۷ میلیارد تومانی یادآور شد: گذشت ۲۵ درصدی شکات تأثیر بسزایی در آزادی این زندانیان داشته است.

وی با بیان این‌که کانون اصلاح و تربیت در زنجان به صورت مستقل از زندان مرکزی قرار داشته و برای مجرمان زیر 18 سال پیش‌بینی شده است، بیان کرد: هدف از ایجاد این کانون اجرای  برنامه‌های اصلاح و تربیتی برای برگشت این کودکان به آغوش خانواده است‌ از همین رو در کانون اصلاح و تربیت زندانی که به خاطر قتل عمد در این کانون باشد وجود ندارد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان با اشاره به این‌که با شیوع کرونا زندانیانی مرتبط با جرائمی که امنیت جامعه را به خطر نیندارند به مرخصی رفتند، گفت: در این حوزه استان زنجان جزو استان‌های برتر معرفی شده است.

این مسئول با تأکید بر این‌که آثار مثبت مرخصی زندانیان بیشتر از در زندان ماندن آن‌ها بود، خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندانی بودن افراد کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزندان زنجانمحمد جوادیانتقال زندان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3643


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»