کد خبر: 3678
1399/04/12 - 16:18


بررسی کشفیات مواد مخدر در کشور

افزایش محسوس کشفیات مخدر

پلیس مبارزه با مواد مخدر عنوان کرده کشفیات هفته گذشته ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش نشان داده است. فعالیت قاچاقیان در محموله های سنگینتر، زیاد شده یا ماموران مبارزه با مخدر، هشیارتر شده‌اند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از زمانی که رئیس پلیس مواد مخدر اعلام کرد سالانه بیش از ۸۰۰ تن از انواع مخدر در ایران می شود، یک سال هم نمی گذرد.

در نوروز امسال، رکود کشفیات مخدر در کشور شکست و به طور متوسط روزانه حدود ۳ تن مواد مخدر در تعطیلات نوروز کشف شد. سردار «محمد مسعود زاهدیان» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در این باره اظهار داشت: در پنج روز اول فروردین ماه سال۱۳۹۹،  پلیس مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور با همکاری یگان های انتظامی و مرزبانی کشور طی چندین عملیات جداگانه موفق به کشف ۱۵ تن و ۲۴۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر شدند که این میزان کشفیات در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

تنها در هفته گذشته (منتهی به امروز-۱۲ تیرماه ۹۹) میزان کشفیات مواد مخدر در گوشه و کنار کشور، ارقام چشمگیری را نشان می دهد. تنها در یک استان کوچک در میانه کشور یعنی در استان چهارمحال و بختیاری در یک عملیات پلیس بیش از ۲۰۸ کیلومتر مواد مخدر کشف شد. غلامزاده فرمانده پلیس این استان درباره عملیات کشف این مقدار مخدر گفته: ۴ دستگاه خودرو سواری پژو حامل ۲۰۸ کیلوگرم تریاک و ۶ دستگاه خودرو در حال اسکورت کردن قاچاقچیان بودند که همگی توقیف و ۱۲ قاچاقچی نیز دستگیر شدند.

همچنین در هفته جاری در یک استان جنوبی کشور یعنی هرمزگان، حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم انواع مخدر طی دو روز توسط پلیس کشف و توقیف شد. جعفری فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفته: یک تن و ۸۷ کیلو مواد مخدر شامل  تریاک ، حشیش و شیشه، یک قبضه سلاح جنگی کشف و ۴ دستگاه خودرو متعلق به سوداگران توقیف شد.

نکته مهم دیگر این بود که در استان تهران، مزارع گسترده ماری جوانا آشپزخانه های شیشه فعال بودند که هفته جاری کشف شد. دادستان پیشوا به مزرعه داران هشدار داده است اگر گیاه ماری جوانا در مزرعه آنها کشف شود، زمین و گلخانه و مزرعه به نفع دولت ضبط می شود. در این منطقه در عملیات جستجوی پلیس بیش از ۲۰۰ بوته کامل ماری جوانا که در بازار سیاه مخدر هر یک دست کم ۱۵ میلیون تومان منفعت عاید فروشنده می کند، کشف شده است. همچنین در عملیات جستجوی پلیس در آن منطقه، حدود ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر اعم از هروئین و تریاک و ۱۰۰ کیلوگرم مواد اولیه روان گردان صنعتی کشف شد.

این آمار در حالی از مجاری رسمی اعلام شده است که در هفته گذشته، در کل کشور بیش از ۱۶ تن مواد مخدر کشور شده است. به بیان دیگر اگر کشف ۱۶ تن مخدر در یک هفته را عادی بدانیم، به همان آمار بیش از ۸۰۰ تن کشفیات مخدر در سال خواهیم رسید. نکته اینجاست که مسیر ترازیت مواد از شرق و جنوب شرق کشور به تهران و شمال غرب ادامه دارد که مسیر شناخته شده ای است و هرچند وقت یک بار، قاچاقچیان ترجیح می دهند از جنوب کشور و مسیرهای دریایی، افیون را به مناطق پرجمعیت داخلی و مرز شمال غرب و غرب کشور برای خروج از ایران برسانند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره فراوانی توزیع کشفیات در کشور گفت: ۷۸درصد کشفیات مواد مخدر در ۷ استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، اصفهان، هرمزگان و خراسان رضوی است.

ناصر اصلانی درباره افزایش محسوس کشفیات در کشور گفته است: میزان دقیق کشفیات مواد مخدر در هفته آخر خرداد ۱۶هزار و ۲۳۴ کیلوگرم است. این میزان کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۰هزار و ۲۵۷ کیلوگرم اعلام شده بود، حدود ۵۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گفته او ۱۴هزار و ۴۸۱ کیلوگرم از مجموع کشفیات مربوط به ماده مخدر تریاک بود که ۸۹ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده است. به بیان دیگر، عمده مواد مخدری که در ایران یافت می شود، محصول مزارع افغانستان است که از مرزهای کشور ما وارد شده و بخشی از آن به اروپا ترانزیت می شود و بخشی هم در داخل، رسوب می کند.

در این بین، با هشیار شدن و تخصصی شدن اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر و وزارت اطلاعات در جنگ با قاچاقیان، روشهای آنها هم برای عبور دادن مواد دور از چشم ماموران پیچیده تر شده است. روشهایی مانند جاسازی مواد در تسمه های جرثقیل یکی از راههایی است که توسط ماموران کشف شده است. با این حال، زمانی که محموله های سنگین مخدر مانند ۳۵ کیلوگرم حشیش تا قزوین در غرب تهران برسد، معنی آن این است که حجم بسیار زیادی از مواد مخدری که در کشور جابجا می شود، بدون اطلاع ماموران، به دست مصرف کنندگان داخلی یا باندهای بین المللی رسیده و هر روز، جوانان را بیشتر آلوده می کند./ خبرآنلاین/ 940

انتهای پیام


صدای زنجانکشف مواد مخدرمبارزه با مواد مخدرنیروی انتظامی
sedayezanjannews.ir/nx3678


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»