کد خبر: 3791
1399/04/31 - 9:16


صدای زنجان پشت پرده تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری زنجان را بررسی می‌کند

توقف شورا در نقطه تفحص

رئیس سابق سازمان فرهنگی شهرداری زنجان: بابت جابه‌جایی نیروهای سازمان تهدید شدم/ رئیس شورای شهر زنجان: از تهدیدها بی‌خبرم/ نائب رئیس شورای شهر زنجان: تحقیق و تفحص آغاز نشده بود که متوقف شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از طرح موضوع «توقف تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری زنجان به دلیل نبود طراح آن در شورا از سوی رئیس شورای شهر زنجان» انتقادهایی از سوی رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری زنجان با این مضمون مطرح شد که تحقیق و تفحص انجام شده ولی نمی‌خواهند نتیجه آن را اعلام کنند. از طرفی نصیری، نایب رئیس شورای شهر زنجان نیز در اظهارنظری عنوان کرد که اصلاً تحقیق و تفحصی انجام نشده که بخواهد متوقف شود.

مریم شعبانی، رئیس سابق سازمان فرهنگی شهرداری زنجان ریشه طرح موضوع انجام تحقیق و تفحص را خصومت و ‌لجبازی‌هایی دانست که به دلیل جابه‌جایی برخی نیروها در سازمان فرهنگی شهرداری رخ داد که اگر نیروها جابه‌جا نمی‌شد تحقیق و تفحصی هم در کار نبود.

شعبانی به تناقض‌های مسئله تحقیق و تفحص مطرح شده اشاره کرد و گفت: طراح و بنیان‌گذار موضوع تحقیق و تفحص عضو دیگر شورای شهر که او هم دیگر در شورا حضور ندارد، است نه آقای سجاد خدایی.

به گفته شعبانی «در شهرداری و شورای شهر باید داخل یک باند شوید تا موفق باشید، یعنی باید ملحق و منتسب به شخصی در شورا و یا یکی از مدیران شهری در شهرداری.» بنده با هیچ‌کدام از این افراد ارتباط نداشتم و صرفاً با انتخاب و نظر شهردار در شهرداری مشغول فعالیت بودم بنابراین نه با اعضای شورا و نه هیچ کدام از مدیران شهرداری ارتباطی داشتم و تنها کسی بودم که به حالت ماموریت موقت فعال بودم.»

 وی با اشاره به این‌که «در ابتدای فعالیتم در سازمان فرهنگی شهرداری افرادی بودند که در سازمان جاخوش کرده بودند که از جنبه فرهنگی نمی‌توانستند، موفق باشند از همین رو این نیروها را جابه‌جا کردم در حالی که همه زنجیروار به هم وصل بودند به همین دلیل به خاطر جابه‌جایی نیروها از طرف یکی از اعضای شورا تهدید شده و به دفترشان احضار شدم. گفتند اگر یکی از  نیروها را جابه‌جا کنید فرد دیگر باید بماند در غیر این صورت اجازه فعالیت و ادامه کار را به شما نمی‌دهم. بنده این موضوع را با شهردار در میان گذاشتم و تصمیم بر این شد که هر دو نیرو را جابه‌جا کنم.»

طرح تحقیق و تفحص به دلیل دلخوری‌ از جابه‌جایی چند نیرو بود

رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری زنجان بر این باور است که طرح موضوع تحقیق و تفحص به دلیل همین دلخوری‌ از جابه‌جایی چند نیرو در مجموعه فرهنگی شهرداری بود.

وی با تأکید بر این‌که کل بودجه سازمان فرهنگی شهرداری (زیرساخت فرهنگی، برنامه‌ها، حقوق و مزایا) 10 میلیارد و 800 تومان بود که این مبلغ نه یک‌جا بلکه ماهانه 200 میلیون تومان به سازمان داده می‌شد که 100 میلیون تومان آن برای حقوق و 100 میلیون تومان آن برای مابقی موارد بود، افزود: از میزان کل بودجه، 2.5 میلیارد تومان آن برای برنامه‌ها و حقوق و مزایا بود و مابقی کل بودجه در اختیار شهرداری مرکز و شورای شهر است.

به گفته شعبانی 2.5 میلیارد تومان بودجه برای یکسال حقوق و مزایای کارکنان و برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل افزایش تورم و گرانی هزینه‌ها چندین برابر شد و در این زمینه نامه‌ای به شورای شهر ارسال کردیم و همکاری‌هایی در زمینه تغییر سرفصل‌ها انجام شد.

نباید نیرو جابه‌جا می‌کردم؟

وی با بیان این‌که ادامه فعالیت در سازمان فرهنگی شهرداری را با نیروهای انسانی کاربلد در حوزه فرهنگی پیش بردم و همین آغاز خصومت‌ها و دشمنی‌ها در شهرداری بود و به نظرم نباید نیروها را جابه‌جا می‌کردم، تصریح کرد: «سجاد خدایی طراح و پیشنهاد دهنده تحقیق و تفحص نبود بلکه عضو دیگر شورای شهر که او هم در شورا حضور ندارد. خدایی به دلیل مسئولیت‌شان در کمیسیون فرهنگی شهرداری باید فرآیند انجام تحقیق و تفحص را پیش می‌برد.»

شعبانی بر این باور است که افراد برای رد گم کردن معمولاً فرهنگ را هزینه می‌کنند چرا که سازمان فرهنگی درآمدی ندارد که بخواهند آن را تفحص کنند، برای انجام این کار در مجموعه شهرداری باید از سازمان عمران و سیما و منظر شهرداری که درآمدزا هستند شروع کنند. سازمان فرهنگی درآمدزا نبوده و صرفاً هزینه‌‌بر است از طرفی پول 2.5 میلیاردی همه در حساب سازمان فرهنگی نبود که بتوانیم آن را هزینه کنیم بلکه صرفاً ماهانه 200 میلیون تومان از شهرداری مرکز به حساب سازمان واریز می‌شد از همین رو تمامی 2.5 میلیارد تومان را تا تاریخ 5 اسفند ماه که بنده در شهرداری بودم به سازمان پرداخت نکردند و به همین دلیل بدهکار بودیم.

2.5 ماه اسناد سازمان فرهنگی بررسی شد

وی با بیان این‌که با مسائل پیش‌ آمده برای مدیریت شهرداری تمامی اسناد را به حراست شهرداری تحویل دادیم و به مدت 2.5 ماه برای بررسی بردند که خوشبختانه به موردی برخورد نکردند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کار فرهنگی فعالیت‌ها باید کاملاً شفاف باشد در غیر این صورت کمترین کوتاهی در عملکرد عیان شده و با شکست مواجه می‌شود، آزمون و خطا در کار سازمان فرهنگی نیست چون ویترین شهرداری محسوب می‌شود.

رئیس سابق سازمان فرهنگی شهرداری زنجان بر این باور است که طرح این موضوع که تحقیق و تفحص انجام نشد یک جور سفسطه است، چرا دادستان در مصاحبه‌ای عنوان کردند که سازمان فرهنگی شهرداری مشکلی نداشت؟

وی با اشاره به این‌که وقتی رئیس شورای شهر عنوان می‌کند تحقیق و تفحص متوقف شده چون قائم به شخص بوده و فرد مطرح کننده در حال حاضر در شورای شهر حضور ندارد این سوال در ذهن ایجاد می‌کند که اگر این‌گونه است چرا پروژه سبزه‌میدان که با امضای معصومی شهردار و اعضای شورای سابق آغاز شد در نبود این اعضا متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد؟

تحقیق و تفحص انجام شد ولی نتیجه را نمی‌گویند

شعبانی با بیان این‌که اگر تحقیق و تفحصی بوده باید ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: تمامی پرونده‌های سازمان فرهنگی شهرداری را موبه‌مو بررسی کردند طوری که تحقیق و تفحص را انجام دادند ولی نتیجه را عنوان نمی‌کنند.

وی خطاب به رئیس شورای شهر با اشاره به این‌که تحقیق و تفحص قائم به شخص نبوده و لازم است یکبار با دقت اصلاحات ماده ۷۱ و تبصره‌های آن مربوط به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مورد مطالعه قرار گیرد، بیان کرد: براساس اخبار واصله در زمان کلنگ‌زنی  پروژه «رد گم کنی تحقیق و تفحص» یعنی تقریباً پاییز ۱۳۹۸ عضو سابق شورا، پیگیر و طراح تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی بودند نه آقای خدایی!

شعبانی این‌گونه عنوان کرد: آن عضو سابق شورای شهر هم بخاطر جابجایی برخی نیروهای وابسته به خودشان از اقوام و خویشان نسبی و سببی توسط بنده از سازمان فرهنگی این مسئله را هدایت می‌کردند نه به خاطر مصلحت شهر و بیت‌المال!

رئیس سابق سازمان فرهنگی شهرداری زنجان خطاب به رئیس شورای شهر زنجان یادآور شد: به مردم بگوید چند تیم راهی سازمان فرهنگی شهرداری زنجان شد؟ با عناوین مختلف «هیئت رسیدگی به تخلفات شعبانی» «کارگروه تخلفات شعبانی» «کمیته کشف جرائم شعبانی» ولی دریغ از یک مورد ناقابل دندان گیر.

وی با طرح این سوال که با انواع ذره بین‌ها جستجو کردند، با کمک تمامی اهرم‌های فشار داخلی و خارجی گشتند و دو ماه تمام پرونده‌های سازمان را بردند! اما معلوم نیست کجا بردند؟ و چه یافتند؟، بیان کرد: «تخلف بنده در حد امضا نشدن حواله آن هم توسط کارپردازی و اعزام به ماموریت راننده سازمان و دو نفر از همکاران به تهران جهت بازدید از نحوه تبلیغات شهری بود. بخاطر ارائه فاکتور غذا برای سه نفر با راننده معادل صدو پنجاه و هشت هزار و چهارصدوسی هفت تومان برای سه نفر طی سه روز ماموریت کاری! یعنی سه نفر سه روز ماموریت می‌روند و این فاکتور غذا و هزینه سفر آن‌ها است که گیر داده می‌شود! باور می‌کنید؟ تخلف بنده در این حد بود؟ اولاً کجای این مسئله تخلف است؟ یک نفر بنده را روشن کند! نکند اشتباه با من است  باید با وضعیت حاکم بر برخی ادارات به چنین نیروهایی و چنین هزینه کردهایی جایزه داد یا لکه‌دارشان کرد؟ دوماً اصلاً اینها تخلف است حق با شماست! ما به احترام شما قبول می‌کنیم که فقدان مفاصا حساب هنرمندی که با فاکتور کار هنری انجام داده و قانوناً مفاصا شامل فاکتور نمی‌شود، تخلف است!  آیا بخاطر امضا نشدن حواله انبار و ماموریت راننده و نبود مفاصا که در حوزه اختیارات بخش دیگر است، رییس سازمان متخلف شناخته می‌شود؟

وی خطاب به راشاد اینگونه عنوان کرد: «تحقیق و تفحص شما را متوقف کرد یا شما ایشان را؟ بگویید که چیزی پیدا نشد! بگویید به کاهدان زدید! این فقط یک جمله ساده است هیچ زحمتی ندارد! ولی این جمله اثبات بی‌گناهی کسانی است که از « چهارسو» به آن تاختید! سخنِ راست بگویید، همه هم ساکت باشند و لام تا کام در برابر این عذاب‌ها، تریبون‌های در اختیار شما سخن نگویند، بخاطر شخص شعبانی نه! بخاطر سوگندی که در صحن شورا به اسم جلاله الله و نام شریف الهی یاد کرده اید صادق باشید! شما قسم خورده اید. خداوند ناظر اعمالتان است! »

شعبانی در پیشنهادی عنوان کرد: بنده به عنوان فردی که 25 سال فعالیت فرهنگی کردم می‌گویم اگر به دنبال حفظ بیت‌المال هستید تحقیق و تفحص را از سازمان‌های درآمدزای شهرداری شروع کنند، ردگم‌کنی نشود و افکار عمومی را دچار گنگی نکنند.از جایی تفحص را آغاز کنند که میلیون‌ها قیر و مصالح را به فروش می‌رسانند.

رئیس سابق سازمان فرهنگی شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که کار فرهنگی با سیاست و بنگاه اقتصادی قلمداد کردن پیش نمی‌رود، خاطرنشان کرد: کاستی و غفلت‌هایی از گذشته در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی در شهر رخ داده و در این بخش بسیار ضعیف هستیم و باید بیشتر به این حوزه توجه شود.

در جریان تهدیدها نیستم، اگر بوده اسم ببرند

در حالی شعبانی معتقد است که تحقیق و تفحص انجام شده ولی نتیجه آن را اعلام نمی‌کنند که رئیس شورای شهر بر این باور است که «نتیجه تحقیق و تفحص مشخص بوده و این‌که بگویند این موضوع از روی لج و لجبازی است درست نیست و ما چنین نگاهی نداشتیم به همین دلیل از مصاحبه خانم شعبانی، رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری زنجان تعجب کردم.»

وی در واکنش به این موضوع تهدید رئیس سابق سازمان فرهنگی شهرداری از سوی عضو سابق شورای شهر به دلیل جابه‌جایی چند نیرو در سازمان مربوطه گفت: «در جریان این تهدیدها و غیره نیستم اگر این‌چنین بوده اسم ببرند همان طور که بنده به صراحت اسم بردم.»

عباس راشاد نیز در واکنش به سوالی در مورد چرایی طرح موضوع تحقیق و تفحص و توقف آن این‌گونه عنوان کرد: موضوع تحقیق و تفحص در شورا زمان حضور 4 عضو سابق مطرح شده بود و مسئول مستقیم آن نیز سجاد خدایی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بود که بعد از مدتی پیگیری موضوع، مشکل بازداشت 4 عضو شورا و نیز شهردار و برخی معاونان وی پیش آمد و با روی کار آمدن دادخواه، رئیس جدید کمیسیون فرهنگی شورای شهر، پرونده تحقیق و تفحص برای بررسی بیشتر به امور مالی و حقوقی شهرداری محول شد.

به گفته رئیس شورای شهر زنجان پس از بررسی موضوع مشخص شد که خانم شعبانی، رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری زنجان 2 میلیارد و 400 میلیون تومان از تعهدات سازمان به افراد و شرکت‌ها را پرداخت نکرده و از این میزان یک میلیارد و 700 میلیون تومان دارای سند بوده و 700 میلیون تومان نیز فاقد سند است.

وی با اشاره به تشکیل جلسات برگزار شده در کمیسیون فرهنگی و بودجه برای پرداخت بدهی مذکور به افراد و شرکت‌های مدعی یادآور شد: از یک میلیارد و 700 میلیون تومان دیون دارای سند 70 درصد پرداخت شده است و 700 میلیون تومان بدون سند هنوز بلاتکلیف بوده و دارای مشکل است چرا که افراد و یا شرکت‌هایی مدعی این پول و بدهی شهرداری به آن‌ها هستند.

طلبکاران سازمان فرهنگی معترض‌اند

راشاد با بیان این‌که این افراد یک روز در میان به شورا مراجعه کرده و تقاضای دریافت مطالبات خود را دارند، خاطرنشان کرد: خبر ندارم دستگاه‌های نظارتی چه اقدامی در این زمینه انجام می‌دهند.

رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به این موضوع که در زمان ریاست حمیدی، به چه دلایلی همه اعضای شورای شهر انجام تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری را امضا کرده بودند؟ یادآور شد: کمیته‌ای متشکل از برخی اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تشکیل شد که در آن آقایان دادخواه، افشارچی و نصیری حضور داشتند که پس از بررسی بعداً مشخص شد که دیون بلامحل و بدون سند مربوط به نوع هزینه‌کردهای رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری بود که مورد اعتراض کمیسیون فرهنگی شورای شهر قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای بررسی دیون بلامحل سه عضو کمیته مذکور با خانم شعبانی، رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری زنجان جلسه‌ای برگزار کردند و صحبت‌هایی در این زمینه که چرا برخی هزینه‌کردها بدون مصوبه شورا و دستور انجام شده است، مطرح شد.

راشاد ادامه داد: نهایتاً تحقیق و تفحص به آنجا ختم می‌شود که اگر تخلفی رخ داده باشد باید به دستگاه‌های نظارتی اطلاع داده شود و ما نیز این موضوع را به معاونت مالی شهرداری تأکید کرده‌ایم و چنانچه تخلفی رخ داده باشد، قطعا این کار انجام می‌شود.

رئیس شورای شهر زنجان تصریح کرد: امروز نتیجه تحقیق و تفحص به صورت بخشی در حال انجام است و برخی از اسناد برای بررسی فرستاده شده و توسط معاونت مالی در حال انجام است، اما در قالب تحقیق و تفحص در حال بررسی نیست.

وی بودجه سال جاری سازمان فرهنگی شهرداری را 3 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان بودجه خالص بوده و ربطی به دیون ندارد.

احمد نصیری، نایب رئیس شورای شهر زنجان نیز در مورد توقف تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری زنجان  بر این باور است که انجام فرایند قانونی تحقیق و تفحص متوقف شده است و به این معنا نیست که تحقیق و تفحص توقف یافته است چون هنوز تحقیق و تفحص به شکل تعریف شده در قانون آغاز نشده بود که بخواهد متوقف شود.

وی در توضیح روند انجام تحقیق و تفحص این‌گونه عنوان کرد که عضوی از شورای شهر تقاضای انجام تحقیق و تفحص را می‌کند این موضوع به صحن شورا آمده و مورد رأی‌گیری قرار می‌گیرد که در صورت موافقت به کمیسیون مربوط برای طی فرایند قانونی ارجاع داده شده و سوالاتی در همین زمینه برای پاسخگویی به شهرداری ابلاغ می‌شود در صورتی که شهردار پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای ارائه کند موضوع تحقیق و تفحص خاتمه یافته در غیر این صورت ادامه فرایند تحقیق و تفحص انجام می‌شود.

فرایند تحقیق و تفحص نیمه کاره ماند

به گفته نایب رئیس شورای شهر زنجان، در آن ایام این فرایندها انجام نشد چون رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر در آن زمان سجاد خدایی بود که با توجه به اتفاقات رخ داده برای ایشان و سه عضو دیگر شورای شهر و نیز شهرداری، فرایند تحقیق و تفحص نیمه کاره ماند و ادامه پیدا نکرد از همین رو در صورتی که مجدداً عضوی از شورای شهر تقاضای تحقیق و تفحص را داشته باشند باید از ابتدا این مراحل طی شود.

نصیری بر این باور است که در حال حاضر سازمان فرهنگی شهرداری زنجان حساب‌رسی شده و تمامی پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، تخلف عمدی رخ نداده بلکه در برخی موارد به دلیل اتفاقات فوری رخ داده در کشور برای مثال شهادت سردار سلیمانی و غیره نیاز به اقدام فوری و زدن بنر و برخی هزینه‌‌کردها داشتند و زمان برای دریافت دستور و ارائه مصوبه نبوده است. از همین رو این اقدامات را نمی‌توان به حساب این‌که رئیس وقت سازمان فرهنگی شهرداری تخلف کرده گذاشت چون مدرکی در دست نداریم.

9 عضو شورا تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری را امضا کرده بودند

گفتنی است 21 آذرماه سال گذشته بود که با طرح موضوع تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری زنجان در جلسه رسمی و علنی شورای شهر سجاد خدایی اعلام کرد که مسئولیت تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری به وی واگذار شده است و  همه ۹ عضو شورای شهر نیز موضوع تحقیق و تفحص از سه سازمان شهرداری را امضا کرده و با آن موافق بوده و باید طبق قانون موضوع تحقیق و تفحص با عنوان دقیق از سوی هر عضو شورا به صورت کتبی به رئیس شورا ارائه شود.

در همان جلسه خدایی عنوان کرد که «اعضا پیشنهاد ریاست کمیته تحقیق و تفحص را به وی داده بودند ولی فعلاً کسی به عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص از اعضای شورای شهر انتخاب نشده است» ولی در گفت‌وگو با رئیس و نائب رئیس فعلی شورای شهر عنوان کردند که خدایی مسئولیت این تحقیق و تفحص  را بر عهده داشت.

در آن جلسه علنی مسیح‌اله معصومی، شهردار سابق زنجان نیز عنوان کرد که هر کدام از سازمان‌های ده‌گانه شهرداری و یا شهرداری‌های مناطق و مرکز که اعضای شورا تصمیم بر نظارت و تحقیق و تفحص از آن را دارند آماده همکاری بوده و هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند مورد قبول است./ روزنامه صدای زنجان

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمریم شعبانیسازمان فرهنگی شهرداری زنجانتحقیق و تفحص
sedayezanjannews.ir/nx3791


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»