کد خبر: 3830
1399/05/05 - 8:37


صدای زنجان از گسترش استفاده از نماهای معروف به «رومی» در ساختمان‌های شهر و انتقادهای وارد بر آن گزارش می‌دهد؛

عطش رومی

مدیر گروه معماری دانشگاه زنجان: ساختمان‌های بی‌کیفیت با ظاهر بزک شده روایج شده‌اند/ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان: تصمیمی بر ممنوعیت اجرای نمای رومی اتخاذ نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- درباره رواج نمای رومی با عنوان معماری لوکس و فوق لوکس و فعال شدن دانشجویان نیمه‌ماهر و بازاریان حرفه‌ای در این حوزه، سخن بسیار می‌توان گفت و از طرفی استفاده از این نما مدافعان و مخالفان خود را دارد.

یک معمار معتقد است: نمای کلاسیک بناها که از یونان و روم باستان گرفته شده، یک تقلید مبتذل و غلط رایج‌ در شهرهای کشور است. کشورهایی که مولد این سبک بوده‌اند، دیگر از این نماها در معماری خود استفاده نمی‌کنند.

در مقابل عده‌ای نیز بر این باورند که معماری باشکوه رومی را نمی‌توان نفی کرد، بلکه با آگاهی بر عوامل شکل‌گیری آن، می‌توان امیدوار بود که با شناخت از بستر طراحی و اهداف آن، لایه‌های تاریخی و تأثیرگذار، واقعیت‌های اجتماعی-فرهنگی و مفاهیم تاریخی و فرهنگی معاصر در فرآیندهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری و آفرینش معماری بازتعریف و بازاندیشی شود.

فعالان حوزه مسکن نیز از دید اقتصادی به این موضوع نگاه می‌کنند و با نگاهی به واقعیت‌های موجود جامعه بر این باورند که «اگر به دنبال فروش بیش‌تر ساختمانی که به‌تازگی ساخته شده، هستید توجه داشته باشید که نمای بیرونی ساختمان، به‌عنوان پوشش خارجی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در دید مخاطب است. هر چه ساختمان‌تان ظاهری زیباتر داشته باشد توجه بیشتری را جلب می‌کند. نمای ساختمان رومی یکی از مواردی است که این روزها علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است.»

ممنوعیت اجرای نماهای رومی در برخی شهرها

در حالی زنجان نیز از جریان گسترش استفاده از نمای رومی در ساختمان‌ها بی‌بهره نمانده و با گشتی در شهر می‌توان شاهد سیر صعودی این تعداد ساختمان‌ها در شهر بود که مریم کلامی، مدیر گروه معماری دانشگاه زنجان در واکنش به این موضوع به ممنوعیت اجرای نماهای رومی در برخی از شهرها همانند قزوین اشاره کرد و گفت: اجرای نمای رومی برای ساختمان‌ها توسط نظام مهندسی در بسیاری از شهرها ممنوع شده است ولی در استان زنجان با وجود صحبت‌ها و انتقادهای انجام شده نتوانستیم مانع اجرای این نما شویم.

وی معتقد است باید کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و برای نماها ضوابطی را متناسب با شرایط بومی شهر زنجان تعریف کنیم.

این استاد دانشگاه در مورد آسیب‌های نماهای رومی این‌گونه عنوان کرد: در حال حاضر نماهای رومی بیشتر مد شده وگرنه آن نما، نمای ایرانی نیست از طرفی علاوه بر بحث فرم، به لحاظ اجرایی و سازه‌ای خوب کار نشده و نماهای سنگینی هستند و مردم نیز بدون مد نظر فکر کردن به این موارد نماهای رومی را در هر ساختمانی اجرایی می‌کنند.

وی بر این باور است که چون این نماها مد شده و مردم نیز مدگرا هستند تمایل به اجرا کردن این نماها در ساختمان‌های خود دارند، در صورتی که بتوانیم نماهای آجری خوبی را اجرایی کنیم چه بسا مردم نیز از این سبک استقبال کنند همان طور که زمانی نمای گرانیتی مورد پسند مردم بود ولی حالا ساختمان با نمای رومی فروش بهتری نیز نسبت به ساختمان‌های دیگر دارد.

مدیر گروه معماری دانشگاه زنجان با تأکید بر این مطلب که طراحان باید بتوانند بر ذائقه مردم تأثیر گذاشته و سلایق مردم را  با ارائه نمونه کارهای خوب و مورد پسند هدایت کنیم، خاطرنشان کرد: برخی از نماهای رومی به کار رفته در ساختمان‌ها بسیار هزینه‌بر بوده و از برش‌های پیچیده‌ای برخوردار هستند.

ساختمان‌های بی‌کیفیت با ظاهر بزک شده

این استاد دانشگاه از بی‌توجهی به نماهای داخلی ساختمان در ساخت‌وسازها انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر کیفیت ساختمان‌ها بسیار پایین بوده و صرفاً با بزک کردن ظاهر و نمای ساختمان جلب مشتری می‌کنند.

وی در واکنش به عدم تعریف ضابطه خاص برای طراحان، ضمن تأیید این موضوع خاطرنشان کرد: وقتی مشتری طرح مورد علاقه خود را برای ساختمانش درخواست می‌کند دو حالت وجود دارد یا معمار باید به با مهارت‌های خود فرد را توجیه کند یا این‌که طرح درخواستی مشتری را پیاده‌ کند در اینجا به دلیل نبود ضابطه خاص طراح هم مقصر نیست چون باید مشتری را راضی نگه‌ دارد.

کلامی با تأکید بر ضرورت اصلاح روندهای موجود در حوزه طراحی نماها تصریح کرد و افزود: این اصلاحات یک شبه امکان اجرایی شدن نداشته و باید کم‌کم عملیاتی شود وگرنه خروجی مثبتی نخواهد داشت.

ضرورت ورود جدید ارگان‌های متولی به ممنوعیت اجرای نماهای رومی

این استاد دانشگاه با بیان این‌که ارگان‌های متولی همانند شهرداری و نظام مهندسی در وهله نخست در این زمینه نقش تأثیرگذاری داشته و باید جدی‌تر به این موضوع  ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: در اصلاح رویه موجود حوزه طراحی، طراح‌ها در آخرین مرحله قرار دارند چون در ابتدا باید موضوع از ریشه اصلاح شده و برگزاری دوره‌هایی برای آگاهی بخشی به طراحان در بخش ضرورت دارد.

طرح‌های بومی فراموش شده

در حالی برخی کارشناسان بر این باورند که نبود طرح معماری بومی جایگزین علت اصلی رواج و گسترش طرح‌هایی همچون نمای رومی شده است که طرح‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها در حوزه معماری ایرانی- اسلامی انجام شده ولی به علت بی‌توجهی مسئولان، این طرح‌ها به مرحله عملیاتی نرسیده است.

در سال 95 در دانشگاه زنجان نسبت به تهیه مطالعات معماری ایرانی-اسلامی با الگوهای بومی شهر زنجان اقدام شد و تأییدیه‌های لازم را از کمیسیون‌های مربوطه دریافت کرد ولی با گذشت 4 سال هنوز این طرح به طور کامل به مرحله عملیاتی نرسیده است.

مدیر گروه معماری دانشگاه زنجان ضمن اشاره به این موضوع که برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه اجرای نمای رومی باید نماهای جایگزینی ارائه شده و مورد اقبال سازندگان قرار گیرد، در توضیح طرح مطالعاتی انجام شده این‌گونه عنوان کرد: تحقیق انجام شده بیشتر در قالب تعیین ضوابط برای بدنه و طراحی نمای شهری بود که تاکنون متأسفانه به مرحله عملیاتی نرسیده است از طرفی  نتایج این مطالعات باید در قالب ضوابط به شهرداری، دفاتر و مشاوران ابلاغ شود ولی تاکنون این اقدام انجام نشده است.

مدیر گروه معماری دانشگاه زنجان با بیان این‌که در نظام مهندسی تلاش‌هایی در راستای تشکیل جلساتی در این زمینه با شهرداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی انجام شد، بیان کرد: این ارگان به عنوان متولیان این موضوع ضوابط تعیین شده در طرح مطالعاتی مذکور را پیگیری کنند به طوری که طراحان را ملزم به اجرای آن کنند.

به گفته این استاد دانشگاه در زنجان اجرای معماری با نمای خاص در چند محور از جمله خیابان زینبیه، مسگرها مد نظر قرار گرفته و ضوابطی را برای نماها و بدنه شهری تعیین شده بود ولی متأسفانه در حال حاضر ساخت و سازهایی که صورت گرفته هیچ توجهی به این ضوابط نشده است و هر کس با هر مصالح و فرمی نماهای دلخواه را پیاده‌سازی کرده است در حالی که سه سال زمان برای تعیین ضوابط مذکور صرف کرده بودیم.

 وی با بیان این‌که ضوابط تعریف شده بیشتر برای نماهای محدوده تاریخی و مرکزی شهر است، بیان کرد: این ضوابط به ارگان‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ نشد از همین رو در حال حاضر شاهد اجرایی شدن این نماها در محورهای تعریف شده نیستیم.

به گفته کلامی می‌توان شهر را به چند بخش تقسیم کرده و برای هر کدام ضوابطی خاصی را تعریف کنیم و براساس همان ضوابط پیش رفته و آشفتگی بصری موجود در نماهای ساختمان را ساماندهی کرد.

طرح مطالعات معماری ایرانی-اسلامی با الگوهای بومی شهر زنجان تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده است

محمد باقری، عضو هئیت علمی گروه معماری دانشگاه زنجان که خود در تهیه این طرح مطالعاتی حضور داشته با اشاره به این‌که طرح مطالعات معماری ایرانی-اسلامی با الگوهای بومی شهر زنجان  خاتمه یافته و به تأیید مراجع قانونی رسیده است و کارهای اجرایی نیز از سوی شهرداری در حال انجام است، بیان کرد: این طرح در سال 96  خاتمه یافت و در سال 97 نیز در کمیسیون ماده 5 تأییدیه لازم را دریافت کرد.

این استاد دانشگاه در مورد سرانجام طرح مطالعات معماری ایرانی-اسلامی با الگوهای بومی شهر زنجان این‌گونه عنوان کرد: بخشی از این طرح در برخی موارد به صورت موردی به اجرا درآمد ولی چون فرآیند محور بوده و خروجی آن یک ساختمان نیست که بخواهیم از آن نام ببریم بلکه در فرآیندهایی که برای کنترل و هدایت و راهنمایی‌های شهری و معماری از نظام مهندسی و دفاتر فنی  در طراحی و نقشه‌کشی ساختمان تا روندهای کنترلی که در صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری مد نظر است و تشکیل  کمیته‌های پایش طراحی نما که در شهرداری شکل می‌گیرد و کمیته سیما و منظر راه و شهرسازی نیز بر آن نظارت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالعات انجام شده می‌تواند روش جایگزینی برای جلوگیری از گسترش نماهایی همچون نماهای رومی باشد یا خیر، بیان کرد: بله چک‌لیست‌های طراحی نما برای سه بخش بافت مرکزی، میانی و بافت جدید شهر زنجان تهیه و تعریف شده است و در اختیار شهرداری قرار دادیم تا از طریق مکاتباتی که دارند برای سازمان نظام مهندسی ساختمان ارسال کنند تا از آن طریق در اختیار دفاتر فنی قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‌که چون اجرای این چک لیست‌ها تبعات مالی دارد آن‌ها در کمیته سیما و منظر راه و شهرسازی و نیز کمیسیون ماده 5 به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در مسائل فنی و عمرانی استان به تصویب رساندیم، خاطرنشان کرد:  در حال حاضر نیز با تأیید راه و شهرسازی قرار بر این بود که چک لیست‌های مذکور به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارسال شود.

ضرورت قرارگیری چک لیست‌های تهیه شده در اختیار شهروندان و سازندگان

باقری با بیان این‌که دانشگاه زنجان به عنوان تهیه‌کننده طرح پیشنهاد داده بود که شهرداری چک‌ لیست‌های مذکور را در سایت خود در اختیار شهروندان و سازندگان قرار دهد، عنوان کرد: طبق پیشنهاد داده شده بافت مرکزی شهر را برای شروع این طرح در نظر گرفتیم که شهرداری نیز مورد موافقت قرار داد و اعلام کردیم  برخی از ساخت و سازهای بافت مرکزی شهر و  پروژه‌های بزرگ در کمیته پایش نما کنترل شده و با چک لیست‌های تولید شده برای منطقه مورد نظر تطبیق داده شود.

 وی با اشاره به این‌که برای ساخت و سازهای منطق با چک لیست‌های تهیه شده مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: الگوهای طرح ویزه‌ای نیز مد نظر قرار دارد که از طریق همان چک لیست‌ها در راستای ترویج الگوهای ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گرفته و بایدها، نبایدها و توصیه‌ها تعیین شده است.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که در تعیین نبایدها هر نوع نمایی که به صورت کاذب افزودنی‌هایی را در نما ایجاد می‌کند و سست است در نظر گرفته شد، بیان کرد: در نمای رومی ظاهراً خیلی روی نما کار می‌شود و افزودنی‌هایی که روی اسکلت ساختمان پیاده می‌شود سست بوده و در زمان وقوع زلزله فرو می‌ریزند و برای امنیت عابران بسیار خطرناک هستند و از طرفی با ریتم زیبا و سازگار معماری اصیل بافت قدیمی و مرکز شهر زنجان نیز در تعارض است.

باقری با تأکید بر این‌که جلسات در این زمینه تا قبل از شیوع بیماری کرونا ادامه داشت، خاطرنشان کرد: توجه به موضوع معماری ایرانی اسلامی نسبت به 10 سال پیش در شهر زنجان بیشتر شده و در تک بناهای محدوده مرکزی شهر در حال ساخت می‌توان مشاهده کرد.

به گفته این استاد دانشگاه چک‌ لیست‌های عنوان شده دارای منطق بین‌المللی بوده و راهنماهای طراحی ساختمان را در حوزه‌ها و محورهای مختلف در معرض دست‌رس شهروندان قرار داده و مدام بازنویسی می‌شوند. از طرفی هر چند این چک‌ لیست‌ها ورژن دو سه سال پیش است ولی در عین حال پروژه‌ای که دانشگاه کار کرده در حوزه شهرسازی افق و چشم‌انداز سال 1414 است.

ابزارهای قانونی هست اگر در شهرداری اراده‌ای برای اجرا باشد

وی با اشاره به این‌که اگر در شهرداری اراده‌ای برای اجرای این طرح مطالعاتی وجود داشته باشد قانون نیز این ابزارهای لازم را در اختیارش قرار داده است، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد نیز داده شده است که در هنگام ارائه مجوز پروانه ساخت می‌توان آیتمی اضافه کرد و سازنده را ملزم به رعایت ضوابط عنوان شده در چک‌ لیست‌های طرح مطالعاتی کرد.

باقری با تأکید بر این‌که به طور یقین اجرای هر کاری روندی دارد و مشکل فعلی شهرداری فعالیت موقتی مدیران در پست‌هایشان و جابه‌جایی مداوم آن‌هاست از همین رو باید به هر مسئولی که روی کار می‌آید باید توضیحات طرح را مجدد ارائه کنیم، بیان کرد: قرار دادن چک‌ لیست‌های تهیه شده در سایت شهرداری تا حدودی می‌تواند این ناآگاهی مدیران از طرح مطالعاتی مذکور را کاهش داده و شهروندان و سازندگان در جریان موضوع قرار گیرند.

تأکید بر حرکت شهر به سمت زنجانرود به جای گاوازنگ

وی با بیان این‌که پیش از ارائه طرح مطالعاتی انجام شده تأکید بر توجه به حاشیه‌ها و اطراف شهر بود ولی در این طرح توجه به مرکز شهر و خدمات‌دهی در این بافت مورد تأکید قرار گرفته تا اکثر مردم از آن بهره‌مند شوند، افزود: در حوزه گردشگری و تفرجگاه در 20 سال اخیر گاوازنگ مدنظر قرار گرفته است در حالی که در طرح مطالعاتی انجام شده تأکید بر حرکت شهر به سمت زنجانرود است.

به گفته این استاد دانشگاه شش‌های تنفسی شهر زنجان گاوازنگ نیست بلکه زنجانرود است چرا که در صورت حذف زنجانرود اصالت و تاریخ، سرسبزی و غیره از بین می‌رود از همین رو در طرح مطالعاتی انجام شده از سوی دانشگاه و نیز در طرح جامع شهر زنجان که از سوی راه‌شهرسازی انجام می‌شود مورد استقبال قرار گرفت.

وی با تأکید بر این‌که برای اجرای چک لیست‌های تهیه شده در طرح مطالعاتی کارگروه پایش طراحی تعریف شده که باید در مناطق شهرداری تشکیل شود، بیان کرد: طرحی که می‌آید با استفاده از نظرات مهندسان که به صورت گردشی در کارگروه حضور می‌یابند مورد بررسی قرار گرفته و تصویب و رد می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پایان به ظرفیت‌های شغلی ایجاد شده در پی اجرایی شدن طرح مطالعاتی و تشکیل کارگروه‌های پایش طراحی اشاره کرد و متذکر شد: بسیاری از مهندسان جوان می‌توانند در این فرایند حضور داشته و اشتغال‌زایی شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان طرح مطالعاتی مذکور سرور رحیما، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان نیز در واکنش به مباحث مطرح شده خاطرنشان کرد: چند سال پیش شورای عالی معماری و شهرسازی به تشکیل کارگروه‌هایی با حضور نماینده‌هایی از ارگان‌های دخیل در امر نما و منظر در همه شهرهای کشور تأکید داشته به طوری که تمامی تصمیمات در حوزه  نما و منظر شهری در آن کارگروه باید اتخاذ شود.

این مسئول در مورد ممنوعیت استفاده از نمای رومی در ساختمان‌ها در برخی از شهرهای کشور یادآور شد: بله در برخی از شهرهای کشور این ممنوعیت اعمال شده ولی این‌که برای این موضوع از چه اهرم‌های فشار و الزاماتی برای اجرایی کردن این ممنوعیت بکار بردند در شهرهای مختلف روش‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

فعلاً تصمیمی بر ممنوعیت اجرای نمای رومی اتخاذ نشده است

به گفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان در شهر زنجان فعلاً هیچ اقدامی در راستای ممنوعیت استفاده از نمای رومی در ساختمان‌ها انجام نشده است چرا که سلیقه عموم مردم بر این نوع نما بوده و سازندگان نیز برای مقاوم‌تر و باشکوه‌تر شدن ساختمان‌شان از آن استقبال می‌کنند و ظاهراً به نظر می‌رسد مقاوم‌تر و محکم‌تر و باشکوه‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر برنامه‌ای برای جلوگیری از گسترش نماهای رومی در ساخت و سازها دارد یا خیر، گفت: فعلاً برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد ولی باید آغاز شود.

این مسئول که عضو کمیسیون تخصصی معماری نظام مهندسی ساختمان استان است با بیان این‌که در نظام مهندسی برای برداشتن گام نخست در امر اجرای نماهای بومی و جلوگیری از گسترش نماهای رومی برگزاری مسابقه‌ طراحی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: در حال حاضر پوستر این مسابقه آماده شده ولی در ماه‌های آینده به اجرا گذاشته می‌شود.

برگزاری مسابقه طراحی برای انتخاب طرح منتخب با الگوهای بومی شهر زنجان

وی با اشاره به این‌که نماهای طراحی و اجرا شده توسط مهندسان و طراحان در سطح شهر می‌توانند در مسابقه مذکور شرکت داده شوند، خاطرنشان کرد: مهندسان معمار و طراحان نمایی که فکر می‌کنند طرح‌های  مطلوبی را به اجرا درآورند به سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی کنند تا پس از بازدیدهای کارشناسان و داوران بهترین طرح نمای اجرایی شده را انتخاب کنیم.

رحیما با تأکید بر این‌که یکی دو هفته آینده پوستر این مسابقه منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به قرارگیری در فصل ساخت و ساز این مسابقه پاییز و یا زمستان برگزار می‌شود تا طرح‌هایی به اجرا درآمده در چند ماه آینده نیز به اتمام برسد و صرفاً شاهد حضور طرح‌های اجرایی شده در سال گذشته نباشیم.

وی یادآور شد: در مورد جوایز طرح‌های منتخب نیز پیشنهاداتی مطرح است که برای مثال درج لوگوی کیفیت در کنار پلاک ساختمانی که طرح آن منتخب شده است از جمله آن است که همین سبب افزایش ارزش ریالی آن ساختمان شود.

ساماندهی طراحان در گرو تعیین الزامات برای سازندگان است

این مسئول در مورد انتقادهای وارده بر عدم ساماندهی طراحان و نبود الزاماتی برای نوع طراحی‌های آنان خاطرنشان کرد: تا زمانی که شهرداری سازنده‌ها را ملزم به انجام کاری نکند هر سازنده‌ای در نماهای ساختمانشان به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کند این موضوع در کشورهای دیگر نیز مطرح بوده و با الزام کردن برخی قوانین بر سازنده‌ها برای هر خیابان یک معماری و بنای خاصی پیاده می‌شود.

به گفته این عضو شورای شهر در کشور و به تبع آن در زنجان الزامی برای نوع طراحی و نما برای ساختمان‌های هر منطقه تعریف نشده است چرا که یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری تخلفات بوده و چون یک منبع درآمد برای شهرداری است باید با آن مقابله شده و با تعریف منابع درآمدی دیگر مانع این اقدام شد.

رحیما با تأکید بر این‌که نمی‌دانم چرا در شهرداری عزمی برای تعریف درآمدهای پایدار وجود ندارد، ابراز کرد: متأسفانه شهرداری درگیر روزمرگی و حل مشکلات روزانه شده و فرصتی برای تعریف منابع درآمدی پایدار و استفاده از تجربیات شهرهای دیگر در این زمینه ندارد.

شهرداری عزمی برای تعیین درآمد پایدار ندارد

وی با اشاره به این‌که وقتی شهرداری از محل تخلفات درآمدی نداشته باشد می‌تواند با بروز تخلفات جلوگیری کند، بیان کرد: *** در حال حاضر شهرداری به جای این‌که مانع بروز تخلفات باشد اخذ جریمه تخلفات را منبع درآمدی برای خود لحاظ کرده است. ***

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان با بیان این‌که الزامات وجود دارد ولی در مرحله عمل به اجرا در نمی‌آید چرا که اهرم فشاری برای اجرای الزامات وجود ندارد، بیان کرد: در وضعیت فعلی به نظر می‌‌رسد الزامات صرفاً برای سازندگانی به اجرا در می‌آید که دوست و آشنایی در شهرداری و یا نهادهای مربوطه نداشته باشند.

وی جایگزینی مکرر مسئولان و مدیران در شهرداری را یکی دیگر از عوامل بی‌توجهی به اجرای الزامات تعیین شده دانست و تصریح کرد: فردی که در شهرداری روی کار می‌آید در تلاش برای حل مشکلات ریز و درشت روزمره شهرداری و شهر است و فرصتی برای تعیین راهکارها و رویکردهای جدید ندارد.

نقشه تأیید شده عملاً در آرشیو می‌ماند و خاک می‌خورد چون سازنده طرح دیگری می‌‌سازد

این مسئول در توضیح بیشتر موضوع این‌گونه عنوان کرد: زمانی که نقشه‌ای در نظام مهندسی مورد کنترل قرار می‌گیرد از منظر مقررات ساختمانی به لحاظ ابعاد، مساحت، محل قرارگیری درب و پنجره و غیره مشکل و ایراد قانونی نداشته و مورد تأیید قرار می‌گیرد ولی نکته قابل تأمل این‌که نقشه تأیید شده عملاً در آرشیو می‌ماند و خاک می‌خورد چون سازنده طرح دیگری می‌‌سازد.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا وقتی در اجرا نقشه اصلی عملیاتی نمی‌شود مهندس ناظر آن پروژه را مورد تأیید قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: مهندس ناظر در اینجا چه کار می‌تواند بکند؟ هر چند در برخی موارد دستور توقف کار را نیز صادر می‌کنند ولی مهندسی اگر بخواهد این کار را انجام دهد در طول سال بیکار می‌ماند و کارفرما نیز توجهی به حرف‌های او نکرده و معتقد به پرداخت پول تخلف است.

در نمای ساختمان جریمه‌ای اعمال نمی‌شود چون الگو و ضابطه‌ای نداریم

وی یادآور شد: در حوزه نمای ساختمان جریمه‌ای اعمال نمی‌شود چون الگو و ضابطه‌ای وجود ندارد از طرفی از سوی نظام مهندسی به دفاتر فنی تخفیفات 50 درصدی به دلیل پایین بودن ساخت و ساز و نیز جذب مشتری داده می‌شود که همین موضوع کیفیت کار را پایین می‌آورد چون وقتی دستمزد مهندسی پایین باشد کیفیت کارش هم پایین می‌شود. هر چند طبق شنیده‌ها برخی دفاتر فنی این تخفیفات را به مشتری قائل نمی‌شوند و پول را خودشان بر می‌دارند هر چند از صحت این موضوع در واقعیت اطلاعی ندارم.

تشکیل کارگروه نما و منظر شهری در هفته جاری

رحیما با تأکید بر این‌که پیگیر تشکیل کارگروه نما و منظر شهری راه و شهرسازی هستم که با توجه به هماهنگی‌های انجام شده این هفته جلسه مذکور تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت تشکیل این کارگروه مصوبات آن لازم الاجرا است.

به گفته این مسئول برای مناطق مختلف بافت مرکزی شهر برای مثال خیابان صفا، مسگرها، خیایان زینبیه نمای خاصی پیش‌‌بینی شده بود که باید به اجرا در می‌آمد ولی با توجه به تعویض مکرر مدیران در شهرداری و عدم آگاهی و اطلاع مدیران فعلی از این موضوع طرح‌ها عملیاتی نشده است از طرفی نظارت‌ها نیز ضعیف است.

حالا باید دید آیا شهر زنجان نیز به تبعیت از دیگر شهرها اقدامی در راستای ممنوعیت اجرای نمای رومی در ساختمان‌ها و استفاده از معماری بومی متناسب با فرهنگ شهر را اعمال می‌کند یا این‌که سازندگان را در انتخاب نوع نما برای ساختمان‌هایشان آزاد گذاشته و هیچ قید و بندی برای آن‌ها تعریف نخواهند کرد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننمای رومی ساختمان هامریم کلامیشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3830


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»