کد خبر: 3831
1399/05/05 - 9:36


نماینده ولی فقیه در استان در نخستین نشست خبری خود گفت:

مشکلات را به مدیران می‌گویم تا مردم

عزاداری تعطیلی‌بردار نیست/ امام جمعه نباید لیدر سیاسی حزب یا گروه سیاسی باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نماینده ولی فقیه در استان زنجان تاکید کرد: امام جمعه نباید لیدر سیاسی حزب یا گروه سیاسی باشد و باید تنها به عنوان سرباز ولایت به وظیفه خود عمل کند.

آیت‌الله شیخ‌علی خاتمی شامگاه دیروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود که به مناسبت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امام جمعه نباید لیدر سیاسی حزب یا گروه سیاسی باشد و باید تنها به عنوان سرباز ولایت به وظیفه خود عمل کند، گفت: از روز نخست حضورم در نماز جمعه دیدگاهم امامین انقلاب است و معتقدم امام جمعه باید سرباز ولایت باشد و رنگی به غیر ولایت نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه خط‌مشی و رویکرد خود در مقام نماینده ولی فقیه و امام جمعه مبتنی جانب‌داری نکردن از یک گروه و جریان سیاسی خاص است، ولایتمداری و تبعیت از فرآمین ولایت فقیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امام‌جمعه باید پدر معنوی آن شهر و منطقه باشد و نباید موضع‌گیری‌های امام جمعه پرخاش‌گرانه باشد و باید امام جمعه مسائل را با عطوفت بیان کند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان رفع مشکلات و چالش‌ها را در فضای آرام و مبتنی بر تذکر به مدیران و مسئولان را به عنوان یک اصل مهم در برنامه کاری خود یادآور شد و با تاکید بر اینکه ترجیح می‌دهم مسائل داخلی و مشکلات را با خود مدیران در میان بگذارم تا با مردم، گفت: تاکنون کسی را در تریبون نماز جمعه بالا نبرده و به کسی انتقاد نکرده‌ام و تلاشم این بوده است که در جلسات خصوصی با مدیران صحبت کنم و در جلسات شورای برنامه‌ریزی و اداری تندترین انتقادات را به مسئولان بیان کرده‌ام.

خاتمی با بیان اینکه جایگاه نماز جمعه، یک جایگاه ارزشمند و تأثیرگذار است، گفت: نماز جمعه جایگاه ویژه‌ای دارد و امام راحل یک روحانی انقلابی و به تعبیر امام ابوذر زمان یعنی آیت‌الله طالقانی را به عنوان امام جمعه انتخاب و نخستین نماز جمعه توسط ایشان اقامه شد.

وی نقش تأثیرگذار نماز جمعه را در طول تاریخ اسلام یادآور شد و با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم و اثرگذار در تبیین و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد توجه بوده است، گفت: اقامه نماز جمعه علاوه بر وحدت جامعه اسلامی آثار و برکات فراوانی در کشور و جامعه اسلامی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره جایگاه و منزلت ویژه و بالایی برای نماز جمعه قائل هستند، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری نماز جمعه بخشی از رهبری انقلاب اسلامی است و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، جنبه سیاسی وآگاه سازی مردم و در یک کلمه نماز جمعه سنگر دفاع از انقلاب اسلامی است.

خاتمی از نماز جمعه به عنوان پایگاه مهم و مستحکم در برابر همه دسیسه‌های دشمن نام برد، گفت: نماز جمعه نقش بصیرت افزایی دارد و ایجاد وحدت و انسجام بخشی بین آحاد مختلف مردم و آگاه‌سازی از اهداف این پایگاه سیاسی و معنوی است.

وی با اشاره به اقامه نماز جمعه در ۹۰۰ نقطه کشور، گفت: خطبه نخست در بعد دینی و خطبه دوم در بعد سیاسی و بیان مسائل روز و بصیرت افزایی و بیان مشکلات، تقویت روحیه با هم بودن و در یک کلمه به قول مقام معظم رهبری نماز جمعه قرارگاه اخلاق بصیرت و هم افزایی است که فاکتورهای بسیار مهم و نشاندهنده وحدت مردم آن منطقه است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان متذکر شد: موضعِ گیری‌ها و مطلبی که در خطبه‌های نماز جمعه بیان می‌شود همواره مورد تحلیل و بررسی رهبران و سران کشورهای دنیا بوده و نقشه راهی برای آینده است.

خاتمی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله موسوی امام جمعه فقید زنجان، از ایشان به عنوان پایه‌گذار ساخت مصلی بزرگ زنجان نام برد و گفت: طی ۴۰ سال فعالیت ستاد نماز جمعه زنجان همواره شاهد تلاش شبانه روزی و بی وقفه کارکنان این مجموعه بودیم و امروز نماز جمعه در ۱۴ نقطه استان زنجان برگزار می شود.

وی گفت: جوانان به عنوان آینده سازان کشور در ستاد اقامه نماز فعالیت چشمگیری د ارند و باید تمام فعالیت‌های نماز جمعه باید به دست جوانان باشد.

نباید از ظرفیت مجازی در راستای توسعه مفاهیم و ارزش های دینی غافل شد

نماینده ولی فقیه در استان زنجان بهره گیری از ظرفیت رسانه و فضای مجازی را به عنوان بستر مهم در راستای بیان برکات و جایگاه نمازجمعه را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه نباید از ظرفیت مجازی در راستای توسعه مفاهیم و ارزش های دینی غافل شد، گفت: فضای مجازی و رسانه‌ها نقش مهمی در راستای شبهه‌زدایی از تفرقه‌افکنی دشمنان دارند و من قدردان این زحمات فعالان این عرصه هستند.

خاتمی با بیان اینکه یکی از پایگاه‌های حفظ انقلاب نماز جمعه است، افزود: ۹۵ درصد رزمندگان حاضر در جبهه‌های حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس بچه‌های مسجدی بودند و کمک کنندگان به جبهه‌ها هم اهل نماز جمعه بودند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه محرم و عزاداری برای امام حسین (ع) تعطیل بردار نیست، گفت: همانطور که زندگی و اقتصاد کشورمان در کنار کرونا ادامه دارد، باید تدابیر لازم هم برای برگزاری عزاداری‌های محرم در نظر گرفته شود.

خاتمی با تاکید بر اینکه مراسم عزاداری ایام محرم مقوله زنده ماندن است و به هیچ وجه تعطیل بردار نیست و با ابتکارات جدید مراسم برگزار می شود، ادامه داد: هیئت های بزرگ همانند استان تمهیدات و برنامه ریزی وی مبتنی بر دستورالعمل های بهداشتی را برای برگزاری باشکوه عزادرای ها محرم صورت می دهند.

مراسم های ایام محرم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود

وی با تاکید بر اینکه عزاداری قابل تعطیل شدن نیست و من از هیئت‌های مذهبی و جوانان هیئتی خواسته‌ام در این زمینه کارهای ابتکاری انجام دهند، گفت: مراسم های ایام محرم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان همچنین به وضعیت و جایگاه فرهنگ در کشور و استان اشاره کرد و با بیان اینکه جایگاه فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است، گفت: فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده در حالی که انقلاب ما فرهنگی است.

خاتمی با تاکید بر اینکه در زمینه مسائل فرهنگی با حد مطلوب فاصله داریم اگرچه ارتباط مردم با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) عامل بازدارنده مهمی است، متذکر شد: دشمن امروز بر ضربه زدن به کشور، حوزه فرهنگ را مورد هدف قرار داده و با ابزارهای مختلف برای تضعیف و به انزوا کشاندن فرهنگ و اصلت جامعه ایران تلاش می‌کند.

در زمینه توسعه فرهنگی با تأکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری فاصله داریم

وی افزود: در زمینه توسعه فرهنگی با تأکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری فاصله داریم که ضروری است جوانان آگاه و فعالان فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات گام‌هایی بردارند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: فعالیت‌های فرهنگی دیر بازده است، مسائل فرهنگی باید سال‌ها طول بکشد تا خود را نشان دهد، ولی آنچه که تاکنون انتظار مقام معظم رهبری بوده محقق نشده است.

خاتمی افزود: در عرصه فرهنگی باید از نظرات و ایده‌های همه صاحب‌نظران استفاده شود و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهم و محوری دارند و باید از این فضا به خوبی استفاده شود.

وی در ادامه به وضع توسعه استان زنجان اشاره کرد و گفت: در استان در زمینه توسعه و پیشرفت کارهای خوبی انجام گرفته است ولی در عین حال استان زنجان ظرفیت های خوب و بالقوه ای دارد که باید توجه ویژه به آن صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مجلس فعلی، بنا به فرموده مقام معظم رهبری مجلسی انقلابی است، گفت: نمایندگان خوبی داریم و اینکه رهبری گفتند مجلس انقلابی است تعبیر خوبی برای آنهاست که باید از این ظرفیت استفاده شود.

خاتمی لزوم توجه نمایندگاه مجلس به مطلبات و انظارات از مجلس را یادآورشد و افزود: جلساتی با نمایندگان استان در مجلس د اشته ام و در این جلسات لزوم تشکیل فوری مجمع نمایندگان استان برگزاری منظم جلسات این مجمع را خواستار شدم.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم استان زنجان همواره طی ۴۲ سال گذشته در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم بوده اند، گفت: در فتنه ۹۶ نماز را در خیابان اقامه کردیم که خنثی کننده توطئه‌ها بود و یا در سال ۹۸ مقام معظم رهبری گفتند اول زنجان به صحنه آمد و این را باعث افتخار می‌دانم./ مهر/ 940

انتهای پیام


صدای زنجانامام چمعه زنجانشیخ علی خاتمیولایت فقیه
sedayezanjannews.ir/nx3831


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»