کد خبر: 3850
1399/05/06 - 11:18


با وجود کاهش شمار مبتلایان و بستری‌ها

آمار مرگ و میر کرونایی‌ها در زنجان صعودی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هر چند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم، شمار مبتلایان و حتی بستری‌ها در بیمارستان‌های استان طی چند روز گذشته تا حدودی کاهش یافته اما میزان مرگ و میرها صعودی شده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هر چند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم، شمار مبتلایان و حتی بستری‌ها در بیمارستان‌های استان طی چند روز گذشته تا حدودی کاهش یافته اما میزان مرگ و میرها صعودی شده است.

دکتر علیرضا آرمانی‌کیا افزود: در مقایسه با گذشته شمار افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از ماسک استفاده می‌کنند،  افزایش یافته اما برخی‌ها همچنان با بی‌توجهی‌ها  به این مهم به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی عامل اصلی مرگ و میرهای کرونایی هستند.

وی اضافه کرد: اغلب فوتی‌های بیماران کرونای در سنین بالا قرار دارند و این موضوع نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی در خانواده‌ها به ویژه برای بیماران و افراد با سنین بالا رعایت نمی‌شود و دراین میان کودکان  به دلیل داشتن سیستم ایمنی قوی، ناقلان مهم برای انتقال این نوع بیماری محسوب می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه تعامل نزدیک کودکان با سالمندان به تشدید بیماری کرونا در این قشر منتهی می‌شود و از طرفی این گروه از افراد معمولا دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که توجه اطرافیان به این موضوع مهم امری ضروری است.

وی اظهار داشت: به تازگی چاقی نیز از دیگر عوامل بروز بیماری کرونا اعلام شده که آمارها نیز نشان می‌دهد بی‌.ام.آی یا شاخص توده بدنی افراد مبتلا، بالاتر از دیگر همسالان خود است که  از جمله ریز فاکتورهای این بیماری اعلام شده است.

آرمانی کیان افزود: طبق تحقیقات صاحب‌نظران مختلف جهانی، در زمان حاضر هیچ اجماعی در مورد درمان و واکسن ویروس کرونا وجود ندارد به دلیل آنکه تجربه‌ای از این بیماری وجود ندارد و همه بررسی‌ها در بوته آزمایش قرار دارند.

وی، با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مردم ادامه داد: با شیوع دوباره بیماری، رفتار مردم از عادی‌سازی خارج شده و  اغلب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در این میان آنچه که مهم است اینکه باید با کرونا همزیستی داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: برای کاهش مبتلایان به کووید-۱۹ همگان باید ماسک بزنند و ملزم به رعایت پروتکل‌های  بهداشتی باشند، که در صورت تداوم چنین  رفتاری می‌توان طی هفته‌های آینده، آمار  منطقی‌تری را در استان شاهد بود که البته این مهم  نیازمند تعامل و همکاری سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان است.

این مسئول، کمبودهای کنونی کرونایی را با توجه به افزایش مراجعات بیماران به رغم ظرفیت ایجاد شده، دستگاه اکسیژن‌ساز، نبود تجهیزات پزشکی پیشرفته، منابع انسانی و منابع مالی مورد نیاز عنوان و خاطرنشان کرد: در حدی حمایت‌های مالی مورد نیاز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام گرفته اما حلال همه مشکلات نبوده و همچنان به لحاظ  نقدینگی کمبود و کسری‌هایی وجود دارد./ایرنا/

انتهای پیام


صدای زنجانکروناآمار مرگ و میر کرونایی‌ها در زنجاندکتر علیرضا آرمانی‌کیا
sedayezanjannews.ir/nx3850


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»