کد خبر: 3871
1399/05/08 - 9:46


صدای زنجان موضوع تجویز استفاده از فیلتر هموپرفیوژن برای درمان بیماران کرونایی و قیمت سرسام‌آور آن را پیگیری می‌کند

نفس، 60 میلیون

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: هموپرفیوژن یک کار تحقیقاتی است/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: فقط در بازار سیاه وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی



پایگاه خبری صدای زنجان- متخصصان استفاده از روش هموپرفیوژن برای بهبود حال بیماران کرونایی بدحال را در برخی از بیمارستان‌ها اعلام کردند که در مواردی شاهد تأثیرگذاری این روش در وضعیت بیماران کرونایی شدند ولی درمان قطعی نیست.

در این روش از فیلترهایی استفاده می‌شود که به گفته متخصصان در تسویه خون بیمار و تنفس بهتر وی تأثیرگذار است. طبق شواهد موجود و گزارش برخی از شهروندان که بیمار کرونایی بدحال در بیمارستان دارند از روش هموپرفیوژن برای درمان بیمارشان استفاده شده است.

با انتشار این اخبار و افزایش تقاضا برای تهیه فیلترها، قیمت آن‌ها از یک میلیون و 800 هزار تومان به بیش از 12 میلیون تومان افزایش یافته و واقعیت این‌که اصلاً در بازار موجود نبوده و تنها از طریق بازار سیاه با این قیمت قابل خرید است.

برخی از خانواده‌هایی که بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان دارند در تماس با صدای زنجان تقاضای پیگیری موضوع از نهادهای مربوطه شدند.

 ماجرا از این قرار است به گفته خانواده‌هایی که بیماران کرونایی بدحال در بیمارستان ولی‌عصر دارند به توصیه پزشک بیمارستان برای تنفس بهتر و تسویه خون‌شان باید 5 عدد فیلتر خریداری کنند تا شاید تنفس بیمارشان کمی بهبود یابد.

آن‌ها می‌گویند هر چند پزشک به آن‌ها گفته که این درمان قطعی نبوده ولی طبق تجربه در بیماران دیگری که مورد استفاده قرار گرفته حال‌شان کمی بهبود یافته است، همین دلگرمی شده برای خانواده‌های بیماران تا از این روش درمانی نیز استفاده کنند.

به گفته علی که بیمار کرونایی بدحال در آی.سی.یو بیمارستان ولی‌عصر دارد، به محض دریافت تماس از بیمارستان برای تهیه فیلترها به هر شهری مراجعه کردند تا این‌که به زور آشنایان و ارتباطاتی که داشتند توانستند از شرکتی در تهران فیلترها را برای مادر کرونایی‌شان تهیه کنند و تنفس مادرشان کمی بعد از استفاده بهتر شده است ولی همچنان در آی.سی.یو بستری است.

این شهروند علاوه بر گلایه از نبود فیلترها در بازار از قیمت سرسام‌آور آن سخن گفته و این‌گونه عنوان کرد: ما برای تهیه 5 فیلتر 70 میلیون تومان هزینه کردیم، ما این پول را به هر زحمتی بود جور کردیم ولی برخی خانواده‌هایی که بیمار کرونایی بدحال دارند توان خرید حتی یک فیلتر را هم ندارند تا چه رسد به پنج فیلتر. خانم جوانی بود که توان مالی برای تهیه فیلتر طبق نظر پزشک برای مریض‌شان را نداشت که فردی سه فیلتر به او اهدا کرد.»

هموپرفیوژن یک کار تحقیقاتی است

در پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در واکنش به تجویز فیلتر برای بیماران کرونایی بدحال و مشکلات خانواده‌های آنان در تهیه فیلترها و علاوه بر آن قیمت سرسام‌آور آن‌ها این‌گونه عنوان کرد: پروتکل‌های درمانی ابلاغی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران شامل هموپرفیوژن و روش پلاسمادرمانی نمی‌باشد.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان روش پلاسماتراپی و هموپرفیوژن را یک کار تحقیقاتی عنوان کرده و یادآور شد: پزشک حق تجویز فیلتر برای بیمار و بهره‌گیری از روش هموپرفیوژن را نداشته و اگر کسی چنین نسخی را می‌نویسد بایستی مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بسیاری از داروهای موجود در بازار برای درمان بیماری کرونا صرفاً جهت بیمار بستری بد حال مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر بیمار بستری نیز براساس سطح درگیری، پروتکل ویژه‌ای دارد.

آرمانی‌کیان در واکنش به مشکلات موجود در تهیه فیلترهای مذکور و نبود آن در بازار خاطرنشان کرد: داروهای درمانی برای بیماران کرونایی بر اساس ضوابط و مقررات توسط معاونت غذا و دارو بطور کامل تهیه می‌شود، هر چند مردم عزیز ما بدانند که در تحریم بی‌رحمانه‌ای قرار داریم و محدودیت‌های جهانی جدی است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این فیلترها جزو پروتکل نیست چرا بیمارستان از خانواده مریض کرونایی بستری در آی.سی.یو تقاضای تهیه این فیلترها را برای مریض‌شان می‌کنند؟ افزود: پزشک استفاده از روش هموپرفیوژن را نمی‌خواهد مگر این‌که بیمار قصد ورود به پروسه تحقیقات را داشته و اصرار خانواده در میان باشد چرا که در این زمینه فعلاً در سطح جهان تحقیقاتی در حال انجام است در این بین بسیاری از بیماران هستند با وجود تجویز این‌گونه درمان‌ها نیز متأسفانه فوت کرده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در واکنش به این موضوع که مریض کرونایی و خانواده آن‌ها از تحقیقاتی بودن روش هموپرفیوژن اطلاعی ندارند و به امید این‌که حال بیمارشان بهبود یابد هزینه ۶۰ میلیونی برای خرید فیلترها می‌کنند از طرفی  اگر این اقدام یک کار تحقیقاتی است تمامی هزینه‌های مورد نیاز کیس‌های تحقیقاتی باید توسط بیمارستان تأمین شود نه این‌که بیمار هم به عنوان نمونه کار تحقیقاتی باشد هم هزینه آن را پرداخت کند، گفت: بیمارستان تمام اقلام درمانی طبق پروتکل وزارت بهداشت را تمام و کمال تهیه می‌کند هر چند بعد از یکسال مبلغ موصوف را با کسورات و تورم مربوطه دریافت می‌کند.

استفاده از روش هموپرفیوژن بدون رضایت بیمار پیگرد قانونی دارد

وی در پاسخ به این سوال که گزارشات مردمی حاکی از آن است که بیمارستان با خانواده مریض کرونایی بستری در آی.سی.یو تماس گرفته و به آنان صراحتاً عنوان شده که پزشک مربوطه فیلترها را برای بیمارشان تجویز کرده و باید آن‌ها را تهیه کنند، تصریح کرد: «هر پزشکی این اقدام را بدون رضایت بیمار انجام دهد پیگرد قانونی دارد از همین رو شهروندان در صورت مشاهده مواردی از این دست مراتب را به اداره رسیدگی به شکایات معاونت درمان گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. در مورد بیمارستان ولیعصر نیز موضوع را رسیدگی می‌کنم.»

در این بین جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز بر این باور است که تهیه فیلتر برای استفاده از روش درمانی هموپرفیوژن جزو پروتکل‌های درمانی کرونا نبوده و به لحاظ قانونی نمی‌توانیم تجهیزاتی و وسایلی تهیه کنیم که جزو پروتکل‌های درمانی نباشد از همین رو در صورتی که معاونت درمانی این موضوع را جزو پروتکل درمانی لحاظ کنند معاونت غذا و دارو نیز راهکارهای لازم را در تهیه اقلام مورد نیاز همانند فیلتر ارائه می‌کند.

فقط در بازار سیاه وجود دارد

این مسئول در مورد قیمت بالای فیلترهای مورد نیاز در روش درمانی هموپرفیوژن نیز عنوان کرد: این فیلترها پیش از شیوع کرونا در مواردی که مصرف می‌شد با قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان خریداری می‌شد ولی با شیوع کرونا به صورت آزمایشی در برخی موارد با قیمت 3 میلیون تومان مورد استفاده قرار می‌گرفت که پس از افزایش تقاضا قیمت به 10 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

وی با بیان این‌که آیا استفاده از این روش نتیجه‌بخش بوده یا خیر اطلاعی ندارم چون فعلا جزو پروتکل‌های درمانی نیز قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: این فیلترها نایاب شده و فقط در بازار سیاه آن هم به قیمت‌های گزاف بالای 10 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.

فیلترها قیمت مصوب ندارند

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان فیلترهای مورد بحث قیمت مصوبی ندارد که بتوانیم قیمت واحدی را اعلام کنیم، از طرفی چون جزو پروتکل‌های درمانی کرونا نیست به دنبال تهیه و خرید آن برای بیماران کرونایی نیستیم.

تاج‌کی با اشاره به این‌که موظف به خرید اقلامی که برای درمان بیماران کرونایی جزو پروتکل‌های اعلامی باشد، هستیم و اجازه خرید به بیمار و یا بیمارستان را نمی‌دهیم، بیان کرد: اقلام موجود در پروتکل‌ها را خودمان خریداری کرده و در اختیار بیمارستان قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فیلترها مورد بحث جزو پروتکل‌های درمان بیماران کرونایی نیست چرا بیمارستان با همراهان مریض کرونایی تماس گرفته و درخواست تهیه فیلترها برای بیمارشان را می‌کنند، گفت: بیمارستان این اقدام را انجام نمی‌دهد چون در صورتی که مشکلی برای بیمار به وجود آورد پزشکی که آن را تجویز کرده به لحاظ قانونی دچار مشکل می‌شود مگر این‌که کسی که تجویز می‌کند رضایت بیمار را اخذ کرده و بیمار قبول کند که تبعات این روش را می‌پذیرد شاید در این صورت بتوان از این شیوه استفاده کرد.»

با تمایل بیمار از روش هموپرفیوژن استفاده می‌شود

محمدحسن رستمخانی، رئیس بیمارستان ولی‌عصر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به مباحث عنوان شده تصریح کرد: «از آنجایی که این روش جزو پروتکل‌های درمانی کرونا مصوب وزارت بهداشت نیست در نتیجه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مگر این‌که بیمار خود تمایل به استفاده از این فیلترها داشته باشد که در این صورت باید خودشان از بازار تهیه کنند ولی در صورتی که این روش جزو پروتکل‌های درمان کرونا باشد بیمارستان خود این اقلام را تهیه می‌کند.»

این مسئول در بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان در پاسخ به این سوال که برخی پزشکان بیمارستان ولی عصر استفاده از روش هموپرفیوژن را برای بیمار تجویز می‌کنند، گفت: «با همراهان بیماران کرونایی بدحال صحبت شده و پزشک مربوطه پیشنهادات درمانی را با آنان مطرح کرده و توصیه‌های لازم را ارائه می‌کند، این بیمار است که تصمیم نهایی را می‌گیرد که از روش هموپرفیوژن و فیلتر استفاده کند یا خیر وگرنه هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد چون جزو پروتکل‌های رسمی نیست.»

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر درمان‌های مصوب و غیر مصوب مختلفی برای بهبود وضعیت بیماران کرونایی وجود دارد و هر پزشک بسته به قضاوت و نظر خود ممکن است از روش‌های مختلفی استفاده کند ولی آنچه در بیمارستان رسمی بوده و موظف به اجرای آن است پروتکل‌های وزارت بهداشت است.

رستمخانی در پاسخ به این سوال که اگر روش مذکور یک کار تحقیقاتی است چرا هزینه آن از بیمار دریافت می‌شود، گفت: «استفاده از این روش کار تحقیقاتی نیست و در بیمارستان نیز رسماً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چرا که در این صورت باید بیمارستان مسئولیت تهیه اقلام آن همانند فیلتر را عهده‌دار شود.»

وی با اشاره به این‌که هیچ باید و اجباری در استفاده از فیلتر برای بیماران کرونایی بدحال وجود نداشته و هیچ پزشکی نمی‌تواند آن را بر بیمار تحمیل کند، یادآور شد: هیچ اطلاعاتی از میزان تأثیرگذاری این روش در بهبود حال بیماران کرونایی وجود نداشته و نمی‌توان گفت کی و برای چه نوع بیمارانی با چه شرایطی و چند درصد موثر است؟

رئیس بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان در مورد تحقیقاتی بودن روش هموپرفیوژن این‌گونه بیان کرد: «منظور از تحقیقاتی بودن این روش این نیست که در بیمارستان ولی‌عصر و یا بیمارستان دیگر در حال انجام و تحقیقات است بلکه به این معنی است که فعلاً میزان موثر بودن آن به اثبات نرسیده است.»

وی ضمن اشاره به این موضوع که مردم می‌توانند مطالبه خود را از دولت بابت افزایش قیمت فیلترها و عدم دست‌رسی آسان به آن‌ها را داشته باشند در پاسخ به این سوال که آیا از روش هموپرفیوژن در بیمارستان ولی عصر استفاده شده و نتایجی در پی داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: « واقعیت این است که نمی‌توانیم بگوییم تأثیر داشته یا خیر، چرا که در حجم وسیعی از جمعیت باید این نمونه استفاده شده و نتایج آن با بیمارانی که از این روش استفاده نکردند مقایسه شود. تاکنون برای روی تعداد محدودی از بیماران که انگشت شمار هستند اجرایی شده است. شاید در آینده جزو پروتکل‌های درمانی قرار گیرد ولی فعلاً در دنیا هم روش درمانی مصوب رسمی قید شده در پروتکل محسوب نمی‌شود.»

می‌توانیم کمک حال باشیم

مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان نیز در پاسخ به این سوال که آیا انجمن داروسازان می‌تواند در تهیه این فیلترها کمک حال مردم باشد، گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا تأمین تجیهزات پزشکی پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا کرده است چرا که در ابتدا طبق دستور وزارتخانه مربوطه داروخانه‌ها در بخش اقلام بهداشتی مانند ماسک و غیره نباید ورود پیدا می‌کردند ولی پس از مدتی توزیع این اقلام را فقط از طریق داروخانه‌ها اعلام کرد.

این مسئول با تأکید بر این‌که در مورد تهیه فیلترهای مورد نیاز بیماران کرونایی می‌توانیم ورود پیدا کنیم ولی طبق دستور ابلاغی تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها به صورت مستقیم و بدون واسطه از سوی شرکت‌ها تأمین می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در تهیه اقلام پزشکی مورد نیاز تغییر قیمت ارز، تحریم‌ها و غیره تأثیر قابل توجهی داشته و علاوه بر قیمت‌های نجومی و متغییر نایاب نیز شده‌اند.

به گفته بیگدلی، انجمن داروسازان استان در توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز ورود پیدا نکرده و دخالتی ندارد مگر این‌که کتباً نامه‌ای در این زمینه دریافت کرده باشیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در بحث پیشگیری و کنترل بیماری کرونا از ظرفیت داروخانه‌ها، آنگونه که باید و شاید بهره گرفته نشده و این مسأله مشکلاتی را هم برای مراجعه‌کنندگان ایجاد کرده و به اعتبار این صنف نیز ضربه زده است.

انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده متولیان استان در بحث توزیع اقلام بهداشتی پیشگیرانه بیماری کرونا در داروخانه‌ها افزود: توزیع مقطعی و محدود اقلامی نظیر ماسک، ژل ضدعفونی کننده و محلول الکلی موجب عدم دسترسی بسیاری از شهروندان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر به این اقلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، جامعه داروسازان استان طبق وظیفه حرفه‌ای و انسانی خود اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی موجود برای پیشگیری از این بیماری از قبیل ماسک، ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، دستکش و سایر ملزومات را در معرض عرضه قرار دادند و به محض اختصاص سهمیه مجدد اقلام این رویه خدمت‌رسانی تداوم داشته است.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با تأکید بر این‌که جامعه داروسازان این استان برای مقابله با بیماری کرونا، همواره آمادگی خود را برای خدمات‌رسانی مطلوب به گروه‌های هدف و دیگر مراجعه‌کنندگان اعلام کرده‌اند، بیان کرد: امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های انجمن داروسازان و خیران برای توزیع اقلام بهداشتی با کمترین قیمت و حتی بصورت رایگان وجود دارد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: روستاییان کم برخودار در شهرستان‌های مختلف این استان دسترسی کمتری به این اقلام بهداشتی دارند و با کمترین امکانات در حوزه‌های مختلف نظیر کشاورزی مشغول کار و فعالیت هستند.

هموپرفیوژن چیست؟

در توضیح روش هموپرفیوژن این‌گونه می‌توان عنوان کرد که به گفته متخصصان بیماری کرونا ۳ مرحله دارد، مرحله اول ویرمی است، بیمار با تب، سردرد و دیگرعلائم سرماخوردگی مراجعه می‌کند تا تحت درمان قرار گیرد در مرحله دوم که مرحله ریوی است به‌طور همزمان عوامل التهابی در بدن شروع به فعالیت می‌کنند که بیمار با تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس وضربان قلب و تب مراجعه می‌کند که این زمان فرصت طلایی برای مداخلات درمانی است که به روش‌های مختلف از جمله هموپرفیوژن انجام می‌شود.مرحله سوم مرحله فوق التهابی حاد هست که باز هم درمان‌های پیشنهادی وجود دارد که درمان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

متخصصان بر این باورند که در مرحله درگیری شدید ریوی، در کنار درمان‌های دارویی، هموپرفیوژن با برداشت فاکتورهای التهابی، یکی از روش‌هایی که به درمان این بیماران کمک می‌کند، فیلتر هموپرفیوژن به دستگاه دیالیز وصل می‌شود. با عبور خون از این فیلتر و برداشت فاکتورهای التهابی تا حدودی به این بیماران کمک می‌شود. این فیلترها به دستگاه دیالیز وصل می‌شوند و با فیلتر کردن خون بیمار، تا حدودی به بیماران کمک می‌شود.

تجربیات دیگر شهرها

این روش در برخی از بیمارستان‌ها همانند بابل و شیراز مورد برای نجات بیماران بدحال کرونایی مورد استفاده قرار گرفته است تا جایی که مسعود قاسمی، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در مصاحبه‌ای عنوان کرده که با مراجعه بیماران بدحال کرونایی به بخش مراقبت‌های ویژه به فکر روش هموپرفیوژن افتادیم که این روش در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی بابل انجام شد.

به گفته این متخصص بیمارستان یحیی‌نژاد بابل بیمار ۳۷ ساله پس از ۱۴ روز وصل بودن به دستگاه تنفس مصنوعی از دستگاه جدا شد و در حال حاضر از حال عمومی خوبی برخوردار است از همین رو امیدواریم بتوانیم با این روش جان سایر بیماران بدحال را نیز نجات دهیم.

در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز نیز روش هموپرفیوژن به عنوان یکی از روش‌های درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گرفته است تا جایی که فوق تخصص بیماری کلیه و فشار خون بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) عنوان کرد: هموپرفیوژن با برداشت فاکتور‌های التهابی یکی از روش‌های درمانی است که تاکنون در درمان چندین بیمار بدحال مبتلا به کرونا انجام شده و این بیماران بهبود یافته‌اند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمارستان ولیعصر زنجانفیلتر هموپرفیوژندانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3871


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»