کد خبر: 3961
1399/05/14 - 10:21


صدای زنجان از مشکلات تاکسی‌رانان زنجانی برای دریافت تسهیلات کرونایی 6 میلیون تومانی گزارش می‌دهد؛

حیرانی

تاکسی‌رانان زنجانی با وجود دریافت پیامک وام در موارد بسیاری موفق به اخذ وام نشده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی



پایگاه خبری صدای زنجان- 19 خرداد ماه امسال بود که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از اعطا وام 6 میلیون تومانی به رانندگان تاکسی خبر داد و اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و با هدف حمایت از کسب و کارهای آسیب‌پذیر، تسهیلات ۶ میلیون تومانی به تاکسی‌رانان تعلق می‌گیرد.

دولت از مشاغلی که به دلیل شیوع کرونا ویروس آسیب دیده و متضرر شده‌اند اعلام حمایت کرد و رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا مشخص شد که در این بین حمل‌ونقل عمومی درون شهری (تاکسی) نیز در ردیف 13 رسته‌ آسیب‌دیده از کرونا به چشم می‌خورد.

به علت شیوع ویروس کرونا درآمد رانندگان تاکسی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت از همین رو طبق مصوبه ستاد ملی کرونا به منظور جبران بخشی از خسارت وارده به رانندگان تاکسی مقرر شده که مبلغ ۶ میلیون تومان تسهیلات به آنان پرداخت شود.

این تسهیلات به سبب تعطیلی و عدم فعالیت رسته‌هایی بود که در دوران کرونا و در مدت شیوع این بیماری رخ داد، حالا با گذشت این مدت رانندگان تاکسی به دلایل مختلف نتوانستند از این تسهیلات بهره‌‌مند شده و هفت خان دریافت این وام را بگذرانند.

از آنجایی که یکی از شرایط دریافت تسهیلات مذکور ثبت نام در سامانه کاراست بسیاری از رانندگان تاکسی در همین مرحله نخست با مشکل مواجه شده و امکان ثبت نام ندارند. به گفته این رانندگان پیامکی مبنی بر دریافت وام 6 میلیون تومانی به آنان ارسال شده است ولی در زمان مراجعه برای ثبت‌نام، دفاتر پیشخوان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و نمی‌دانیم به کجا باید مراجعه کنیم.

نتوانستیم در سامانه کارا ثبت نام کنیم

به گفته این راننده، تاکسیران‌ها برای دریافت این وام سردرگم هستند چون در ابتدای کار شنیدیم این وام تنها به تاکسیران‌هایی که بیمه تأمین اجتماعی دارند تعلق می‌گیرد در حالی که بسیاری از تاکسی‌رانان با وجود سابقه فعالیتی چندین ساله در ناوگان تاکسی‌رانی بیمه تأمین اجتماعی نداشته ولی نیازمند این وام هستند. حالا شرایط جدیدی اعلام شده مبنی بر این‌که رانندگان فاقد بیمه نیز می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

یکی از رانندگان تاکسی نیز به مشکل خود در زمان ثبت نام در سامانه کارا اشاره داشته و این‌گونه عنوان کرد که امکان دست‌رسی به این سایت برایشان فراهم نشده و در روند ثبت نام به مشکل برخورده‌اند.

در پیگیری مشکلات رانندگان تاکسی برای دریافت وام 6 میلیون تومانی فرهاد رفیعی، سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان عدم تطبیق اطلاعات را مشکل اصلی سامانه کارا برای ثبت‌نام تاکسی‌رانان دانسته و یادآور شد: تاکسی‌رانانی که اخیراً تاکسی خریداری کرده و اطلاعات را در سامانه اتوتاکسی بارگذاری نکردند در هنگام ثبت‌نام در سامانه کارا با مشکل مواجه شده و آن‌ها را به تاکسی‌ران نمی‌شناسد.

فرمانداری و اداره کار متولی ارائه تسهیلات 6 میلیون تومانی است

از جمله اقدامات سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان به عنوان نهاد متولی برای برطرف کردن مشکلات راننده‌های تاکسی در دریافت وام 6 میلیون تومانی به گفته سرپرست این سازمان پیگیری و ارسال نامه به فرماندار زنجان و بیان مشکلات جامعه هدف آن‌ها بوده است.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به این‌که فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی ارائه وام 6 میلیون تومانی و مدیریت سامانه کارا است، بیان کرد: مشکلات سامانه کارا و نواقصات شناسایی شده در آن باید برطرف شود تا رانندگان تاکسی بتوانند ثبت نام خود را انجام دهند.

وی با بیان این‌که از فرماندار درخواست برگزاری کارگاه آموزشی بین کارشناسان ادارات مختلف در اداره کار تشکیل شود، خاطرنشان کرد: این جلسه در اداره کار به منظور بیان مشکلات و موانع ثبت‌نام افراد در مشاغل مختلف آسیب دیده از کرونا تشکیل شد.

حل مشکل تاکسی‌رانان در دریافت تسهیلات منوط به برطرف شدن نواقصات سامانه کارا است

این مسئول در پاسخ به این سوال که مشکلات ایجاد شده صرفاً مختص رانندگان تاکسی که جدیداً به سیستم حمل و نقل ملحق شدند نبوده و تاکسی‌رانان باسابقه که اطلاعات خود را در اتوتاکسی ثبت کرده‌اند نیز تاکنون موفق به دریافت وام 6 میلیون تومانی نشدند، بیان کرد: بله متأسفانه برخی از تاکسی‌رانان برای ثبت نام در سامانه کارا با مشکل نداشتن بیمه، اخلال در آدرس محل سکونت و غیره مواجه‌اند که حل همه آن‌ها منوط به برطرف شدن نواقصات سامانه است.

رفیعی با تأکید بر این‌که مشکلات ایجاد شده برای راننده‌های تاکسی برای ثبت نام در سامانه کارا هیچ ارتباطی به سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نداشته و نهادهای مذکور باید نواقصات سامانه را برطرف کنند، تصریح کرد: متأسفانه سامانه‌ای که طراحی شده دارای نواقص زیادی است و چرایی آن هم عدم دریافت نظرات اصناف مختلف است چون بسیاری از صنف‌های آسیب‌دیده از کرونا هم با این مشکلات مواجهند و موفق به دریافت وام نشدند به همین دلیل در زمان طراحی سامانه باید نظر تاکسی‌رانی هم دریافت می‌شد.

وی با اشاره به این‌که مشکلات ایجاد شده برای رانندگان تاکسی مختص شهر زنجان نبوده و در دیگر شهرها نیز تاکسی‌رانان با همین چالش‌ها مواجهند، خاطرنشان کرد: در ابتدا مهلت ثبت نام در سامانه کارا برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تا 31 تیرماه امسال بود ولی به دلیل مشکلات مذکور این مهلت تا 5 مرداد ماه تمدید شد و مجدداً نیز این مهلت برای دومین بار تمدید شد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از تاکسی‌رانان موفق به دریافت وام 6 میلیون تومانی شدند، گفت: اطلاعی از این آمارها ندارم چون مسئولیت آن با اداره کار بوده و اطلاعات مذکور نیز در اختیار این نهاد است.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در واکنش به مشکل تاکسی‌رانان در دست‌رسی به سامانه کارا و امکان ثبت نام آنان به صورت تجمیع شده از سوی تاکسی‌رانی و یا تعاونی مربوطه این‌گونه عنوان کرد: متأسفانه وجود کرونا و محدودیت‌های اعمال شده در مورد جلوگیری از تجمع افراد، ارائه این خدمات امکان‌پذیر نبوده چرا که به محض اعلام این موضوع 2 هزار و 700 راننده تاکسی برای ثبت نام مراجعه می‌کنند که این خود تشدید ابتلا به کرونا را می‌تواند در پی داشته باشد.

در حال پیگیری مشکلات ثبت‌نام تاکسی‌رانان در سامانه کارا هستیم

در پیگیری این موضوع رضا عسگری، فرماندار زنجان مدعی شد که جلسه مربوطه برگزار شده و از تاکسی‌رانی نیز درخواست کردیم تا ایرادات سامانه و مشکلاتی که برای ثبت نام تاکسی‌رانان وجود دارد را به اعلام کنند تا کارشناسان این موارد را برطرف کنند، بیان کرد: تسهیلاتی برای کسب‌و کارهایی که به سبب شیوع کرونا آسیب دیده بودند در نظر گرفته شده و اعتبار آن هم تأمین شده و پیگیری‌های لازم برای پرداخت این اعتبار با صنوف واجد شرایط در حال انجام است.

وی با بیان این‌که برخی از ثبت‌نام کنندگان به دلیل وجود نواقصات در مدارک‌شان برای ثبت نام در سامانه با مشکل مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد نیز سامانه نیاز به اصلاحاتی داشته که در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم انجام شده تا شاهد برطرف شدن مشکلات و دریافت وام از سوی متقاضیان باشیم.

اداره کار متولی پیگیری رفع نواقصات سامانه کارا است

به گفته فرماندار زنجان اداره کار استان به عنوان متولی امر باید پیگیری‌های لازم را در راستای رفع موانع موجود انجام دهد تا بتوانیم تعداد بیشتری از صنوف را به ویژه در بخش خدمات که دچار خسارت شدند تسهیلاتی را پرداخت کنیم.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد افرادی که تسهیلات مذکور را دریافت کردند وجود دارد یا خیر، گفت: این آمارها و نیز تعداد پرونده‌های تشکیل و تکمیل شده و تعداد متقاضیانی که این تسهیلات را دریافت کردند در سامانه کارا کاملاً مشخص بوده و آمار دقیق آن در دست‌رس اداره کار است.

عسگری در واکنش به این سوال که تاکسی‌رانان تا چه تاریخی باید منتظر برطرف شدن نواقصات سامانه کارا و دریافت تسهیلات مد نظر باشند، خاطرنشان کرد: باید نتیجه جلسات تشکیل شده در این زمینه مشخص شده و پیگیری‌های لازم انجام شود چرا که در آخرین پیگیری انجام شده مواردی عنوان شد که با پیگیری‌های لازم شاهد رفع آن‌ها بودیم ولی برای برطرف کردن مشکلاتی که در حال حاضر برای تاکسی‌رانان در سامانه کارا رخ داده باید مجدداً پیگیری شود.

رانندگان مشمول وام حمایتی باید شغل اصلی‌شان تاکسی‌رانی باشد

وی با اشاره به این‌که افرادی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که شغل اصلی آن‌ها تاکسی‌رانی باشد، عنوان کرد: برخی از رانندگان تاکسی افراد بازنشسته‌ای هستند که در ناوگان فعالیت دارند و یا افرادی که مجوزهای لازم را برای جابه‌جایی مسافر دریافت نکرده و به صورت غیرمجاز فعالیت دارند که این افراد در اولویت دریافت تسهیلات حمایتی 6 میلیون تومانی نیستند.

فرماندار زنجان در پاسخ به سوالی در مورد بروز مشکل در ثبت‌نام تاکسی‌رانانی که فاقد بیمه هستند نیز تصریح کرد: بحث بیمه در دریافت تسهیلات حمایتی کرونا برای تاکسی‌رانان مسئله جدی نبوده و اصلاحات لازم در سامانه برای ثبت‌نام این افراد نیز انجام شده است چون در مقطعی که رانندگان تاکسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند برخی از این رانندگان به دلایل مختلف از جمله تکمیل ظرفیت سامانه و عدم پذیرش بیمه نتوانستند از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر این‌که مواردی از قبیل فاقد بیمه بودن رانندگان تاکسی برای دریافت تسهیلات کرونا قابل حل است ولی افراد بازنشسته‌ای که تاکسی‌رانی می‌کنند اصلاً مشمول دریافت این تسهیلات نمی‌شوند، عنوان کرد: در صورت امکان و تکمیل پرداختی‌ها به رانندگان تاکسی واجد شرایط، به افرادی که مشمول دریافت تسهیلات به دلایل مذکور نیستند نیز در مرحله بعد در نظر می‌گیریم اما فعلاً اولویت اصلی با افرادی است که شغل اصلی آن‌ها جزو رسته‌ها و مشاغل اعلامی بوده و دچار خسارت شده‌اند، در مراحل بعدی افرادی که درآمد دیگری جز تاکسی‌رانی دارند مد نظر قرار می‌گیرند.

رانندگان تاکسی فاقد بیمه نیز تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند

عسگری با بیان این‌که افرادی که شغل و درآمد اصلی آن‌ها از طریق تاکسی‌رانی بوده و پروانه فعالیت دارند ولی فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند می‌توانند از تسهیلات حمایتی 6 میلیون تومانی بهره‌مند شده و مشکلات‌شان در ثبت‌نام سامانه قابل حل است، افزود: به جد پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود تا شاهد برطرف شدن نواقصات سامانه باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان تاکسی در مرداد ماه امکان دریافت تسهیلات مذکور را خواهند داشت یا خیر، بیان کرد: تا زمانی که بررسی دقیق صورت نگرفته و مشکل به طور کامل احصا نشده و راهکار مشخصی برای رفع آن اتخاذ نشود نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای پرداخت این تسهیلات اعلام کنیم.

به گفته فرماندار زنجان در حال حاضر پرداخت تسهیلات برای افرادی که پرونده آن‌ها تکمیل شده در حال انجام است ولی در موارد خاص برخی مشکلات استانی بوده و بخشی نیز ملی است و وزارت رفاه باید سامانه را اصلاح کند از همین رو نواقصات شناسایی شده و به مرکز ابلاغ می‌شود.

اداره کار پاسخ نداد

به منظور دریافت آمار و اطلاعات از تعداد رانندگان تاکسی ثبت نام شده در سامانه کارا و این‌که چند درصد از این افراد تاکنون توانستند تسهیلات حمایتی 6 میلیون تومانی را دریافت کنند با مسئولان مرتبط در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تماس حاصل کرده و به صورت پیامکی موضوع را با آن‌ها در میان گذاشتیم ولی موفق به مصاحبه نشدیم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور درباره شرایط تسهیلات اعطایی شش میلیون تومانی به رانندگان تاکسی و سرویس‌های مدارس اینگونه عنوان کرده بود که « پیرو مصوبه هیئت وزیران برای حمایت از مشاغل آسیب دیده، تاکسیرانان نیز از جمله این مشاغل قرار گرفتند تا پس از ثبت نام در سامانه کارا این تسهیلات را دریافت کنند. این تسهیلات سه ماه تنفس دارد و با احتساب این سه ماه ظرف ۲۴ ماه قابل بازپرداخت هستند. تاکنون ۱۵۰ هزار نفر رانندگان ثبت نام خود را تکمیل و در فرآیند دریافت این تسهیلات قرار گرفته‌اند.»

به گفته مسئولان مربوطه، در سامانه «کارا» که برای ثبت‌نام دریافت وام در نظر گرفته شده، تاکسیران‌ها باید بانک عامل را انتخاب و بر مبنای آن نسبت به دریافت وام اقدام کنند اما حتی اگر ثبت نامشان بدون مشکل باشد، خان نهایی از این هفت خان دریافت وام، مراجعه به بانک است زیرا شعب بانک‌ها سلیقه‌های مختلفی دارند، بر این اساس برخی از بانک‌ها روند سختگیرانه‌ای دارند و برخی دیگر ساده‌تر برخورد می‌کنند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوام کرونای تاکسی رانانشهرداری زنجانسامانه کارا
sedayezanjannews.ir/nx3961


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»