کد خبر: 3967
1399/05/14 - 11:29


کارشناس ارشد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد:

کمترین رعایت اصول بهداشتی در دفاتر پیشخوان و پلیس+10

هر مکانی یک چک لیست بهداشتی دارد که ملزم به رعایت آنها است و هم اکنون با شیوع کرونا، این مراکز موارد اصول بهداشتی علیه کرونا را نیز در دستورالعمل‌های خود داشته باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- با بازگشایی صنوف در ایام کرونا آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 نیز افزایش یافت به‌طوریکه استان زنجان جزو استان‌های قرمز و حتی هشدار قرار گرفت و این موضوع نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در این استان به‌خوبی رعایت نشده است.

افزایش شیوع کرونا کار را برای مدافعان سلامت و کارکنان بهداشت و درمان سخت‌تر کرده است. کارشناس ارشد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان می‌گوید: قبل از شیوع کرونا حدود 18 هزار  مرکز مواد غذایی و اماکن عمومی زیر نظر بهداشت و محیط استان بود که به طور متوسط سه ماه یکبار از این مراکز بازدید می‌شد ولی هم اکنون با توجه به اهمیت وجود بیماری کرونا هر بازرس بهداشت می‌بایست هفته‌ای یک مرتبه از این مراکز بازدید نمایند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 40 هزار مرکز مواد تهیه و تولید غذایی، اماکن عمومی و سایر زیر ذره‌بین بهداشت استان است، خاطر نشان می‌کند: هر مکانی یک چک لیست بهداشتی دارد که ملزم به رعایت آنها است و هم اکنون با شیوع کرونا، این مراکز موارد اصول بهداشتی علیه کرونا را نیز در دستورالعمل‌های خود داشته باشد.

جلیل نصیری می‌گوید: پس از شیوع کرونا تاکنون در استان، هر مرکز مواد غذایی حداقل شش مرتبه و اماکن عمومی نیز سه مرتبه توسط بازرسان بهداشت استان مورد بازرسی قرار گرفته است.

رعایت اصول بهداشتی در مراکز تولید و عرضه مواد غذایی

وی با بیان اینکه هم اکنون بالای 80 درصد مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و 71 درصد اماکن عمومی اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند، ادامه می‌دهد: تاکنون حدود 60 هزار بازرسی بهداشت فردی از مرکز مواد غذایی و 17 هزار بازدید از اماکن عمومی توسط بازرسان بهداشت استان انجام شده که بالای 80 درصد این مراکز بهداشت فردی را رعایت کردند.

وی با تاکید بر اینکه کمترین رعایت اصول بهداشتی توسط دفاتر پیشخوان، پلیس + 10 و آرامستان‌های استان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: طبق بازرسی‌های بهداشت و محیط استان، سازمان‌ها و ادارات 75 درصد اصول بهداشتی، اماکن متبرکه و مساجد 80 درصد، بانک‌ها 62 درصد، نانوایی‌ها 75 درصد، رستوران‌ها 69 درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد از قبیل داروخانه‌ها و پاساژهای شهر زنجان موارد بهداشتی چندان رعایت نمی‌شود، می‌افزاید: براساس بازدیدها در داروخانه‌های زنجان حدود 68 درصد اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود و پاساژهای شهر زنجان نیز زیر 50 درصد اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد شهروندان در این مراکز اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

نصیری با ابراز تاسف از اینکه در اتوبوس‌های بین شهری پروتکل‌های بهداشتی زیاد رعایت نمی‌شود، اظهار می‌کند: در اتوبوس‌های شهری 70 درصد اصول بهداشتی ولی در اتوبوس‌های بین شهری زیر 50 درصد موارد بهداشتی رعایت می‌شود که می‌بایست اقداماتی در این راستا انجام شود.

رانندگان رعایت کنند وگرنه جریمه می‌شوند

حمل و نقل عمومی به دلیل وجود ازدحام جمعیت در یک فضا می‌تواند در شیوع کرونا موثر باشد و این درحالیست که بارها این موضوع مواجه شدیم که برخی از رانندگان به ویژه تاکسی رانان بدون ماسک مسافرکشی می‌کنند و این می‌تواند برای خود و یا شهروندان بسیار خطرساز باشد.

این درحالیست که در روزهای اخیر فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه متاسفانه در حوزه ناوگان عمومی و تاکسیرانی نگرانی زیادی در رابطه با شیوع ویروس کرونا وجود دارد، تصریح کرده بود: در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها، برای رانندگان وسیله عمومی جریمه 500 هزار تومانی توسط پلیس راهور اعمال می‌شود. 

فرماندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تایید این موضوع ابراز می‌کند: در ابتدای سال موضوع جریمه رانندگان در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی مطرح شده بود که هم اکنون این طرح توسط پلیس راهور انجام می‌شود و رانندگان ناوگان عمومی که اصول بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت نکنند به مبلغ 500 هزار تومان جریمه می‌شوند.

رضا عسگری می‌گوید: اتوبوس‌های بین جاده‌ای، داخل شهری، ون و تاکسی‌ها در این طرح قرار دارند و می‌بایست موارد بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا را در دستور کار خود قرار دهند.

علی اصغر شیرمحمدی؛ رئیس پلیس راهور استان زنجان نیز با اشاره به جزییات این طرح ابراز می‌کند: طبق مصوبه استانی رانندگانی که اصول بهداشتی را رعایت نکنند با جریمه 500 هزار تومانی پلیس راهور مواجه میشوند.

این مسئول با بیان اینکه این جریمه شامل رانندگان وسایط حمل و نقل عمومی است، ادامه میدهد: تذکرات و موارد بهداشتی به این وسایط ارائه شده و در صورت مشاهده تخلفات عدم رعایت اصول بهداشتی، 500 هزار تومان توسط پلیس راهور جریمه می‌شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر راننده متخلف دوباره اصول بهداشتی را رعایت نکرد بدون هیچ اغماضی خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

سرهنگ شیرمحمدی با بیان اینکه این طرح حدود 20 روز است که در استان اجرا می‌شود، اظهار می-کند: هنوز آماری از جریمه شدگان این طرح گزارش نشده است.

اصناف و ادارات هم مصون نیستند

کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در دو هفته اخیر سه دفتر از قبیل کارگزاری بورس، پیشخوان و بانک به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تعطیل شده‌اند، تصریح می‌کند: این مراکز متخلف که موارد بهداشتی را رعایت نکرده بودند توسط بازرسان بهداشت زنجان شناسایی و تعطیل شند و پرونده آنها به دادگاه ارجاع شده و توسط قاضی میزان جریمه نقدی می‌شوند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانجلیل نصیریشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx3967


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»