کد خبر: 3969
1399/05/14 - 13:13


فعال بودن ۴۵ درصد جمعیت در سن کار استان زنجان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سال گذشته ۴۵ درصد جمعیت در سن کار استان از نظر اقتصادی فعال بودند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان-  معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سال گذشته ۴۵ درصد جمعیت در سن کار استان از نظر اقتصادی فعال بودند.

ایرج امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همواره یکی از محورهای کلیدی و مورد توجه برنامه‌های توسعه کشور، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال کشور است و برآیند تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر روی این شاخص‌ها تاثیرگذار بوده و تغییرات این شاخص‌ها تبعات مثبت و منفی بر روی سایر شاخص‌ها خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح آمارگیری از نیروی کار، افزود: این طرح با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار و تغییرات آن اجرا می‌شود، این هدف از طریق برآورد شاخص‌های فصلی و سالانه نیروی کار در سطح کل کشور و استان‌ها و برآورد تغییرات سالانه شاخص‌های نیروی کار در سطح استان‌ها تامین می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه ۱۷۱۶ خانوار در طرح آمارگیری نیروی کار به‌عنوان نمونه شناخته می‌شوند، ادامه داد: سال گذشته ۴۵ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بودند و این به این معنی است که این افراد در گروه بیکاران و شاغلان قرار می‌گیرند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به سال ۹۷ به میزان ۲.۴ درصد و نسبت به معادل سال ۹۲ نیز ۶ درصد بیشتر شده است که نشان از رتبه نخست مشارکت اقتصادی زنجان در بین دیگر استان‌ها در آن سال دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان یادآور شد: نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در سال گذشته ۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به سال ۹۷، معادل ۶ ‌دهم درصد و نسبت به سال ۹۲ معادل ۱.۹ درصد کاهش داشته است که از این نظر استان زنجان رتبه سوم کشوری را دارد.

امینی خاطرنشان کرد: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال گذشته بخش خدمات با ۳۵.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. بخش‌های کشاورزی با ۳۴ درصد و صنعت با ۳۰.۷ درصد در مراتب بعدی قرار دارد./ایسنا/

انتهای پیام


صدای زنجانایرج امینیاشتغالطرح آمارگیری از نیروی کار
sedayezanjannews.ir/nx3969


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»