کد خبر: 4011
1399/05/20 - 10:33


رئیس انجمن داروسازان استان زنجان:

بخش عمده‌ ماسک‌ها خارج از شبکه رسمی توزیع می‌شود

آمارسازی کار سختی نیست و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس انجمن داروسازان استان دلیل افزایش قیمت ماسک‌های عرضه شده به مردم را ناشی از ضعیف بودن نظارت‌ها از سوی دولت و عدم عرضه تمامی تولیدات در داخل استان و صادرات آن به استان‌های دیگر را عنوان کرد.

مهدی بیگدلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با تأکید بر این‌که بحث ماسک در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد به ویژه در استان‌هایی با شرایط قرمز و از طرفی عدم هم‌خوانی میزان تولید با عرضه، درخواستی ایجاد شد که شرکت تولیدکننده پارچه نتوانست میزان مورد نیاز را تأمین کند، بیان کرد: نکته قابل توجه این است که این ماسک‌ها در هر استانی تولید می‌شود تمامی آن‌ها در همان استان به مصرف نرسیده و به شهرهای دیگر نیز ارسال می‌شود.

فعالیت کارگاه‌های تولید ماسک غیرمجاز در زنجان

وی با بیان این‌که نظارت‌ها از سوی دولت در این بخش ضعیف بوده و برخی از کارگاه‌های تولید ماسک مجوز فعالیت ندارند، تصریح کرد: این کارگاه‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت‌های مختلف از بازار تأمین کرده و با قیمت‌های بالا به بازار عرضه می‌کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که آنچه در قالب داروخانه‌ها عرضه می‌شود همه آن‌ها دارای مجوز از سوی دولت هستند، خاطرنشان کرد: دلیل متفاوت بودن قیمت‌ها، میزان قیمت تمام شده ماسک است این‌که آیا نرخ دولتی به آن‌ها اختصاص یافته است یا خیر، بسته به این‌که مواد اولیه آن را از بازار آزاد خریداری کردند یا خیر؟ از همین رو باید گفت شرایط در این حوزه ثبات لازم را ندارد.

وی با تأکید بر این‌که مهم‌ترین بخش ماسک ،سه لایه آن است که با قیمت بازار آزاد در حال حاضر فقط پارچه‌های این سه لایه بدون کش و نگه‌دارنده و هزینه تولید و توزیع و بسته‌بندی تقریباً به قیمت هزار و خرده‌ای خریداری می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت باید در حال حاضر به این موضوع ورود پیدا کرده و این موضوع را ساماندهی کند حتی از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نامه‌ای به معاون وزیر سمت ارسال شد مبنی بر این‌که «اگر ادعا دارید که داروخانه‌ها گران فروشی می‌کنند از سوی تولیدکنندگان بزرگ یعنی ماسک‌های صنعتی یک عدد هم ماسک به داروخانه‌ها توزیع نشده است شما چه ادعایی دارید که این حرف را می‌زنید و می‌گویید داروخانه باید ماسک را به قیمت هزار تومان بفروشد؟ قیمت‌ها در داروخانه کاملاً مصوب شده و بیشتر از 15 تا 20 درصد نمی‌توانیم ماسک را بفروشیم. همین ماسک‌های عرضه شده نیز به قیمت 10 تا 12 درصد ارائه می‌شود. مسئله جایی است که متأسفانه تخلف انجام می‌شود.»

این مسئول با تأکید بر این‌که به دلیل وضعیت کرونا دست سوء‌استفاده‌کنندگان باز گذاشته شده و در برخی از کارگاه‌ها شرایط تولید ماسک اصلاً استاندارد نیست، بیان کرد: این افراد به هر نوعی پیش از این کرونا اقدام به خرید پارچه به قیمت مناسب کرده بودند در حال حاضر ماسک مورد نیاز را تولید کرده و قیمت تمام شده آن‌ها یک هزار و 500 تومان است به توزیع‌کننده نهایی 2 هزار تومان فروخته و در نهایت دست مصرف‌کننده به قیمت دو هزار و 500 تومان می‌رسد.

وی با بیان این‌که بحث اینجاست که تعداد کارگاه‌های تولیدی خیلی زیاد شده و کنترل و نظارتی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود، بیان کرد: گران شدن مواد اولیه سبب شد تا ماسکی که سال گذشته به قیمت 300 تومان خریداری می‌شد امسال با رشد چندین برابری مواجه شود.

تولیدات کارگاه‌ها خارج از کانال توزیع رسمی و با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان در واکنش به صحبت‌های انجام شده در مورد صادرات ماسک تولیدی در زنجان به استان‌های دیگر خاطرنشان کرد: بزرگترین ضربه‌ در حوزه اقتصاد و توزیع، عدم شفاف‌سازی است زمانی که این موضوع محقق نشود نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. آمارسازی کار سختی نیست و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. موضوع صادرات ماسک امکان‌پذیر است به شرطی که کارگاه‌های رسمی ساماندهی شده و میزان تولید آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد. در حال حاضر تعداد کارگاه‌های تولید ماسک در زنجان در حد قابل قبولی است و می‌توانند تولید مازاد بر نیاز استان داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که نکته قابل توجه در این است که کارگاه تولید ماسک بخش اندکی از ماسک‌های خود را به بخش خصوصی (توزیع) ارائه می‌کنند، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم انگشت اتهام بر کارگاه‌های رسمی تولید ماسک بزنم چرا که این موضوع باید توسط مسئولان ناظر بررسی شود ولی موضوع نگران کننده این است که بخش عمده‌ای از تولیدات این کارگاه‌ها خارج از توزیع رسمی و با قیمت بالا ارائه می‌شود.

به گفته این مسئول وقتی کارگاه‌ها بخش کمی از تولیدات خود را به قیمت مصوب دولتی ارائه کرده و بخش قابل توجهی را به جای شرکت توزیع‌کننده با قیمت پایین به فروشگاه‌ها و غیره با قیمت بالا ارائه کرده یا حتی برای این‌که اثری از خود بر جای نگذارند از استان خارج می‌کند. در حال حاضر با بررسی اندک می‌توان دریافت، هستند کسانی که در همین کارگاه‌ها سفارش‌های میلیون عددی می‌دهند. چرا؟ ماسکی که با قیمت 1500 تومان از کارگاه خارج می‌شود در کشورهای همسایه به قیمت 4 هزار تومان عرضه می‌شود به این دلیل که کشور همسایه ارزش پول ملی‌شان خیلی بیشتر از ایران است.

وضعیت توزیع ماسک به داروخانه‌ها مورد تأیید نیست

بیگدلی با اشاره به این‌که در صورت شفاف‌سازی از تولید تا توزیع به طور یقین تولیدات کارگاه‌های استان میزان مصرف مورد نیاز استان را تأمین می‌کنند، بیان کرد: وضعیت کنونی توزیع ماسک در داروخانه‌های خصوصی اصلاً مورد تأیید انجمن داروسازان و جامعه داروسازان و داروخانه‌ها نیست چرا که اولاً عدالت رعایت نمی‌شود در ثانی تعدادی که ارائه می‌دهند برای مثال داروخانه شبانه‌روزی که در روز هزار تا 2 هزار عدد مصرف دارد در ماه نهایتاً 6 هزار عدد به آن‌ها تعلق می‌گیرد در این شرایط یا باید با مردم درگیر شود یا مجبور است از کانال‌های دیگری ورود کند.

وی با بیان این‌که نظارت‌ها بر روند تولید و توزیع ماسک از سوی نهادهای ناظر باید تشدید شود، عنوان کرد: اگر قرار است قانوناً داروخانه‌ها مرکز ارائه ماسک به مردم باشند چرا باید سوپرمارکتی‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده مواد بهداشتی با هر قیمت و کیفیتی آن را در اختیار مردم قرار دهند در حالی که در داروخانه‌ها دست روی دست گذاشتیم و هیچ ماسکی به ما عرضه نشد.

این مسئول به فعالیت 8 کارگاه‌ غیررسمی در زنجان که هیچ نظارتی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها با هر قیمتی و کیفیتی مواد اولیه خود را تهیه کرده و ماسک تولید شده را به قیمت‌های بالا از طریق زنجیره توزیع غیرقانونی ارائه می‌کنند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

انجمن داروسازان زنجانبیگدلیتوزیع ماسکصدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4011


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»