کد خبر: 4090
1399/05/26 - 13:13


مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان:

مراسم عزاداری در مساجد برگزار نمی‌شود

لغو مراسم دسته‌های عزاداری

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه فقط نماز جماعت در مساجد استان برگزار می‌شود، گفت: عزاداری‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی و در فضاهای باز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمين سعید احمدی در نشست با خبرنگاران ویژه محرم اظهار کرد: عزاداری برای سید الشهدا(ع) در جهان مثال‌زدنی است که مردم شرکت‌کننده آن هستند و امسال نیز دو گروه مدافع سلامت و مکتب امام حسین‌(ع) در ایام محرم فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مرجع و معیار تصمیمات در ایام محرم تصمیمات ستاد ملی کروناست،  تصریح کرد: در رابطه با شرایط برگزاری هیئت‌های مذهبی جلسات مختلفی با استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان برگزار شده است که می‌بایست مواردی در برگزاری مراسم رعایت شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به شرایط برگزاری مراسم ویژه محرم خاطرنشان کرد: امسال عزاداری‌های سید الشهدا(ع) در شرایط خاص برگزار می‌شود بطوریکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و ضد عفونی هنگام ورود و خروج عزاداران انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری دسته‌های عزاداری در شیوع کرونا تاثیر چندانی ندارد، افزود: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، تجمع برخی از مردم برای مشاهده این دسته‌هاست که برای همین امسال برگزاری هیچ‌گونه دسته عزاداری و یا تعزیه‌خوانی که سبب تجمع مردم شود در استان برگزار نخواهیم کرد.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: همه مراسم عزاداری ویژه ماه محرم فقط در فضاهای باز در اطراف مساجد و یا ورزشگاه‌ها حداکثر تا یک و نیم ساعت برگزار می‌شود و در مساجد نیز فقط برپایی نماز جماعت خواهیم داشت .

حضور در مراسم فقط با زدن ماسک

وی با اشاره به مکان‌های ویژه عزاداری‌ اظهار کرد: در عزاداری‌ها زدن ماسک برای عزاداران آن الزامی بوده و همچنین ضدعفونی مکان در نظر گرفته شده و فاصله‌گذاری اجتماعی تا دو متر با علامت‌هایی مشخص می‌شود و مداحان مجالس نیز می‌بایست تذکرات لازم در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ارائه دهند.

وی با عنوان اینکه 400 هیئت مذهبی فعال و مستمر در استان زنجان وجود دارد، ابراز کرد:  هیئت‌های مذهبی در صورت فعالیت در ایام محرم می‌بایست برای اخذ مجوزها در سامانه بیرق ثبت‌نام نموده و یا با مراجعه به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها از مجوزهای لازم برای برپایی مراسم عزاداری برخوردار شوند.

به گفته این مسئول، در این سامانه می‌بایست مسئول هیئت، مداح و همیار سلامت معرفی شده باشد تا آموزش‌های لازم توسط کارشناسان بهداشت به ویژه برای انتظامات همیاران سلامت ارائه شود.

وی با بیان اینکه 50 هیئت مذهبی خواهران نیز در استان فعالیت دارند، تصریح کرد: مکان‌هایی از قبیل حیاط حوزه علمیه خواهران و یا حسینیه اعظم و برای عزاداری خواهران در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسائل شرعی در نظر گرفته شده است.

برخورد قانونی در صورت عدم رعایت پروتکل بهداشتی

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی در مراسم عزاداری برخورد قانونی انجام می‌شود، تاکید کرد: هیئت‌هایی که مراسم عزاداری سید الشهدا‌(ع) را در فضاهای بسته برگزار کنند و یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند با برخوردهایی قانونی چون تذکر و یا اقدامات دیگر مواجه می‌شوند.

وی با ابراز اینکه برای کاهش جمعیت در هیئت‌های عزاداری اقدامات مختلف از جمله برگزاری مراسم در اینستاگرام و یا استفاده از سامانه‌ای با عنوان روضه‌های خانگی و همچنین استفاده از ظرفیت صدا و سیما در نظر گرفته شده است، گفت: امسال با شعار هر خانه یک حسینیه و هر خانواده یک هیئت عزاداری، مراسم مختلف عزاداری در فضای مجازی پخش می‌شود تا حد امکان خانواده‌ها برای عزاداری به بیرون از خانه نروند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ‌گونه پذیرایی در مراسم سید الشهدا(ع) انجام نمی‌شود، ابراز کرد: امسال نذرها و پذیرایی‌ها در قالب کمک‌های مومنانه از سوی هیئت‌های مذهبی توزیع می‌شود.

انتهای پیام

 

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانکرونالغو مراسم دسته‌های عزاداریمدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4090


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»