کد خبر: 4095
1399/05/27 - 11:29


یک مسئول در شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان:

لایروبی زنجانرود در سال‌جاری به پایان خواهد رسید

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: لایروبی زنجانرود در سال‌جاری به پایان خواهد رسید.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: لایروبی زنجانرود در سال‌جاری به پایان خواهد رسید.

ثاقب عزیزخانی شرایط و زمان شروع فعالیت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها توسط پیمانکاران عمرانی و کارگاه‌های ماسه‌شویی را از اردیبهشت ماه تا اوایل زمستان اعلام کرد و گفت: زمان بهره‌برداری از بستر رودخانه زمانی صادر می‌شود که بحث‌های زیست‌محیطی رعایت شده باشد و این مجوزها بنا به درخواست سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و بعد از آن توسط مشاوران شرکت آب منطقه‌ای مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی افزود: متقاضیان برداشت شن و ماسه، عمدتا کارگاه‌های ماسه‌شویی و کارگاه‌های عمرانی (راه‌سازی) هستند و مجوز برداشت براساس طرح مهندسان مشاور که در رسته مهندسی رودخانه صلاحیت دارند، صادر شده و طی فرآیندی بر نحوه برداشت در مدت زمان مشخص شده توسط کارشناسان دفتر مهندسی رودخانه و واحدهای گشت و بازرسی شرکت، نظارت می‌شود  تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

این مسئول با اشاره به واگذاری‌های فنی، ادامه داد: برای برداشت شن و ماسه توسط کارگاه‌های ماسه‌شویی از رودخانه اصلی استان که آورد دارند و یا در اثر وقوع سیل رسوب‌گذاری می‌کنند، مجوز صادر می‌شود تا اقدام به لایروبی و همچنین جلوگیری از بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها که باعث غرقاب شدن اراضی کشاورزی و حتی خانه‌های روستایی که در مسیر این سیلاب قرار گرفته‌اند، شده و به نوعی اصلاح مسیر هم انجام می‌شود.

عزیزخانی تصریح کرد: اعتبارات خوبی از محل اعتبارات ملی و استانی جذب کردیم و در حال انتخاب پیمانکار هستیم و اولویت ما بر لایروبی و ساماندهی مناطق جمعیتی و روستاهایی است که در معرض خطر سیل می باشند. در حال حاضر خطر سیل در رودخانه‌های شهرستان ماهنشان به حداقل رسیده و دیواره‌هایی در برخی مسیل ها ایجاد شده است. به حداقل رساندن خطر سیل با دبی بازگشت ۵۰ ساله و جلوگیری از وقوع سیل در رودخانه زنجانرود به جهت محبوس شدن آب از نقاط قوت دیواره‌سازی است.

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با اشاره به لایروبی زنجانرود و پایین‌دست رودخانه‌ها و وجود منطقه گردشگری و پل‌های تاریخی در مسیر این رودخانه و کاهش نزولات جوی در دهه‌های گذشته، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر تخلفات زیادی را در مسیر رودخانه‌ها شاهد بودیم که حریم رودخانه را از ۲۰۰ متر به ۴ متر کاهش داده است و ساکنان با تصرفات غیرقانونی خود باعت شده‌اند که در صورت بارندگی و طغیان رودخانه، حوادث و خسارت‌های  بیشتری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به ساماندهی رودخانه‌ها در سال جاری با جذب اعتبارات استانی ۸ میلیاردی، خاطرنشان کرد: با پیگیری استانداری و و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، این شرکت به‌عنوان متولی ساماندهی زنجانرود انتخاب شده و اجرای ساماندهی، جزو عملکردهای شاخص در سال جاری خواهد بود. /ایسنا/

انتهای پیام


صدای زنجانلایروبی زنجانرودکارگاه‌های ماسه‌شویی و کارگاه‌های عمرانی
sedayezanjannews.ir/nx4095


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»