کد خبر: 4097
1399/05/27 - 11:36


معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

رفتارهای غیرعلمی و خارج از پروتکل‌های بهداشتی در زنجان نگران کننده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: رفتارهای غیرعلمی و خارج از پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده از سوی ستاد ملی کرونا به خصوص با توجه به در پیش بودن ایام محرم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: رفتارهای غیرعلمی و خارج از پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده از سوی ستاد ملی کرونا به خصوص با توجه به در پیش بودن ایام محرم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان با اشاره به اینکه این استان هم اکنون به لحاظ بیماری کرونا در وضعیت نارنجی "هشدار" قرار دارد، افزود: هر چند با کارهای انجام گرفته و همکاری مردم طی هفته های گذشته وضعیت کرونایی از قرمز به هشدار تغییر یافته است اما همچنان نگرانی هایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به در پیش بودن ماه محرم و وصول گزارش هایی مبنی بر اینکه برگزاری مراسم های زیرزمینی و خود سرانه خارج از پروتکل‌های بهداشتی نگرانی‌هایی را در ارتباط با اوج بیماری کرونا ایجاد کرده است که امیدواریم چنین وضعیتی رخ ندهد.

این مسؤول ادامه داد: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز در فرامین اخیر خود به این مهم تاکید کردند که هر آنچه ستاد ملی و استانی کرونا تصمیماتی را در ارتباط با پیشگیری از این بیماری اتخاذ می‌کنند باید اجرایی شود چراکه در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی توصیه شده از سوی عموم مردم، فاجعه ای را شاهد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: این واحد دانشگاهی پس از کاهش شمار مبتلایان به کرونا، بخش های غیرکرونایی را برای خدمات رسانی بهینه به بیماران در بیمارستان‌ها فعال کرد و بخش کرونایی نسبت به گذشته محدودتر شده است.

آرمانی کیان با بیان اینکه آمار مرگ و میرهایی کرونایی این استان همچنان بالاست، افزود: ادامه این روند از تغییر رفتار ویروس حکایت دارد و باید عموم مردم بیش از گذشته این بیماری را جدی بگیرند و همچنان به پروتکل‌های بهداشتی یاد شده توجه و عمل کنند.

وی اضافه کرد: پیش از این آمارهای مرگ و میر کرونایی در استان شدت بیشتری نداشت که هم اکنون این موضوع هشداری به عموم است که بیش از این باید مراقبت بود به ویژه افرادی که خارج از پروتکل‌های بهداشتی و غیرمعقول اقدامات و تجمعاتی را شکل می دهند باید مسوولیت ابتلای افراد حاضر در آن جمع را برعهده بگیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس عزاداری های ماه محرم نیز باید بر مبنای شور و شعور محض و به شکل دیگری برگزار شود.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر قرار باشد برای ۳۰۰ نفر عزادار حسینی با رعایت فاصله  گذاری در محوطه باز مسجد جامع شهر زنجان با رعایت استانداردها مراسم برگزار شود، قابل قبول است اما مشکلات اصلی تجمع افراد در پشت درهای مسجد برای ورود به محل خواهد بود که شیوع بیماری را افزایش می دهد.

این مسؤول ادامه داد: عموم مردم خواستار عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و کسب فیوضات این ماه هستند اما برای برگزاری این مراسم در شرایط کرونایی نباید احساسی و خارج از چارچوب‌های بهداشتی عمل کرد و موجب آسیب به سلامتی خود و دیگران شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس باید در ماه محرم برای رعایت حال عموم، خیرات و نذری ها برای نیازمندان و یا مکان های حسینی، بصورت اینترنتی انجام گیرد و مدیریت لازم نیز در این خصوص انجام شود.

آرمانی کیان افزود: بنابراین در محرم امسال شعور حسینی باید غالب باشد و مردم استان ثابت کنند که در عین حال که شور حسینی برگزاری مراسم، برند جهانی را به یدک می کشد، شعور و بصیرت نیز در این مراسم حاکم است./ایرنا/

انتهای پیام


صدای زنجانکروناپروتکل‌های بهداشتیدکتر علیرضا آرمانی کیان
sedayezanjannews.ir/nx4097


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»