کد خبر: 41
1396/05/03 - 19:46


در دومین جشنواره الگوهای برتر استان مطرح شد:

وضعیت مهارت‌آموزی مطلوب نیست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: لزوم متناسب‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جشنواره الگوهای برتر برای دومین سال متوالی مصادف با روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف در زنجان آغاز به کار کرد.

هدف از برگزاری جشنواره الگوهای برتر، ارائه روش‌های جدید و ایجاد تحول در بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیز ایجاد انگیزه و اعتقاد به تمامی مربیان شاغل در مجموعه عنوان شد که در این بخش بر لزوم حمایت دستگاه‌های اجرایی و عضو شورای هماهنگی ادارت تعاون تاکید شد.

لزوم توجه جدی به تغییر نگرش در ارائه آموزش‌های مهارتی و گشودن پنجره‌ جدید برای توسعه آموزش‌های مهارتی مبتنی بر علم و تکنولوژی‌های جدید از جمله مباحث مورد تاکید مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در افتتاحیه این جشنواره بود.

محمدرضا انصاری ضمن اشاره به افزایش تعاملات دو جانبه بین فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد فعال در استان تصریح کرد: آموزشگاه‌های مذکور هیچ تفاوتی با مراکز فنی و حرفه‌ای و کارگاه‌های آموزشی موجود ندارند به همین دلیل به منظور تعامل بیشتر با این آموزشگاه‌ها در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی با کیفیت و منطبق با تکنولو‌ژی‌های روز دنیا بایشان فرش قرمز پهن می‌کنیم.

وی به فرم‌های ارائه شده به آموزشگاه‌های آزاد در زمینه توسعه مشارکت حداکثری بخش خصوصی که در برنامه‌های مهارتی استان جایگاه ویژه‌ای در برنامه ششم توسعه دارد، اشاره کرد و یادآور شد: به منظور جذب مشارکت ذی‌نفعان نیاز به فرهنگ سازی در سطح جامعه وجود دارد تا نگرش نسبت به وضعیت موجود کاملاً تغییر کند.

وضعیت آموزش و مهارت‌آموزی موجود در استان مطلوب نیست

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با تاکید بر این‌که وضعیت موجود مطلوب ارزیابی نمی‌شود و باید تغییر نگرش در سیستم آموزشی و مهارت آموزی را کاملاً احساس کنیم، خاطرنشان کرد: آموزش‌های ارائه شده با فقرزدایی در جامعه ارتباط مستقیم داشته و در کنار مهارت‌آموزی کمک زیادی به ایجاد اشتغال برای بخش عمده‌ای از آسیب‌دیدگان اجتماعی انجام دهیم.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از کارآموزانی که در مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد به امر مهارت‌آموزی مشغول هستند جویای کار بوده و یا به دلیل دریافت مشاوره‌های نادرست در مسیری قرار گرفتند که نیاز به مهارت‌آموزی را حس کرده‌اند، ابراز کرد: مربیانی که به کارآموزان مهارت ارائه می‌کنند باید علاوه بر آموزش فن مهارت دیگر فنون از جمله اخلاق حرفه‌ای، رعایت حقوق شهروندی و نظم و انضباط در محیط کاری را نیز آموزش دهند که این امر مستلزم ایجاد انگیزه در مربیان است.

انصاری با اشاره به این‌که امیدواریم شاهد تحول بنیادین در زمینه دانش و مهارت مربیان شاغل در مراکز و آموزشگاه‌های آزاد را داشته باشیم که بخشی از این افزایش مهارت مستلزم وجود امکانات و زیرساخت‌های لازم است، خاطرنشان کرد: موافقت‌های ضمنی لازم برای دریافت اعتبارات ویژه به منظور تجهیز کارگاه‌های فناوری نانو و انرژی‌های نو تجدیدپذیر برای استان انجام شده است.

وی با بیان این‌که پیگیری‌های لازم برای ارائه کمک‌های فنی و اعتباری ویژه به موسسات کارآموزی آزاد از طریق منابع اعتباری تخصیص یافته به استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حدود 50 میلیارد ریال از کمک‌های فنی و حرفه‌ای در استان موجود است که با تخصیص آنها بخش قابل توجهی از تجهیزات و امکانات مورد نیاز مراکز و کارگاه‌ها تامین می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان به ایجاد رشته‌ها و مهارت‌های جدید در موسسات آموزشی آزاد و آنالیز انجام شده در زمینه این رشته‌ها در راستای اتقا کمی و کیفی آموزش‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 60 آموزشگاه فعال در استان وجود دارد که در راستای توسعه کمی آنها در صدد افزایش رشته‌های مورد نیاز بازار کار هستیم.

تشکیل تعاونی آموزشگاه‌های آزاد در استان

وی از استقبال فنی و حرفه‌ای استان در صورت وجود هر تقاضایی مبنی بر ایجاد حرفه جدید در رشته‌های به روز و مورد نیاز توسط آموزشگاه‌های آزاد استان اشاره کرد و یادآور شد: در این بین تشکیل تعاونی آموزشگاه‌های آزاد استان نیز مطرح بوده و به جد پیگیر اجرایی شدن آن هستیم چرا که ارائه آموزش‌های بازار محور در استان از سیاست‌های وزارتخانه متبوع است.

در این جلسه محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این مراسم بر نقش تاثیرگذار آموزشگاه‌های آزاد در کنار فنی و حرفه‌ای در حوزه آموز‌‌ش‌های غیررسمی اشاره کرد و گفت: انتقال مهارت به کارآموزان در یافتن مشاغل پایدار و ایجاد اشتغال مولد بیش از پیش تاثیرگذار است.

وی به لزوم متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی مورد نیاز با بازار کار اشاره کرد و افزود: با توجه به تنوع حرفه‌ها در کنار پیشرفت علم و تکنولوژی، سیاست مداخله‌ای دولت و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و نیز اولویت‌ها با توجه به نیاز روز جامعه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز با بهره‌گیری از استانداردهای موجود باید متحول شود.

متناسب‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به این‌که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و معرفی زنجان به عنوان قطب برق، الکترونیک و آی تی آموز‌ش‌های ارائه شده توسط فنی و حرفه‌ای نیز باید به سمت سیاست‌های دولت در استان سوق داده شود، تصریح کرد: با توجه به آمایش سرزمینی نیاز آموزشی مناطق مختلف نیز باید احصا شده و به صورت دوره‌ای به روزرسانی شود چرا که مهارت‌آموزی به جامعه هدف باید متناسب با ظرفیت و اولویت‌های مناطق مختلف ارائه شود.

وی با تاکید بر نامگذاری سال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به توجه ویژه دولت یازدهم بر ایجاد اشتغال پایدار و تدوین طرح‌های مختلف در این زمینه اشاره کرد و گفت: طرح تکاپو از جمله طرح‌های دولت در حوزه ایجاد اشتغال است که با اجرایی شدن آن بخش قابل توجهی از نیاز جامعه هدف به کار برطرف می‌شود.

یوسفی با بیان این‌که مطالعات مورد نیاز در حوزه نیازهای هر منطقه و خوشه‌های مورد نظر انجام شده و مناطق اقتصادی نیز شناسایی شده‌اند، ابراز کرد: این هفته در کارگروه اشتغال رسته‌های اولویت‌دار مورد تصویب قرار می‌گیرد که در این زمینه انتظار می‌رود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به سمت مهارت‌های مورد نیاز در این طرح سوق داده شود.

وی متذکر شد: پیشنهاد این‌که زنجان به عنوان دبیرخانه طرح تکاپو در شمالغرب کشور انتخاب شود به وزارت متبوع ارسال شده است که در صورت اجابت درخواست با توجه به موقعیت جغرافیایی استان این فرصت فراهم می‌شود که از تجربیات استان‌های هم‌جوار نیز در این طرح استفاده کنیم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد: رسته‌های پر اشتغال و زمینه‌های توسعه آن‌ها مورد شناسایی قرار گرفته و سپس به کارگروه اشتغال معرفی می‌شوند که در این کارگروه ارزیابی شده و اولویت‌دارها انتخاب می‌شوند.

وی عنوان کرد: برخی از رسته‌ها می‌توانند به صورت مشترک در استان‌ها اجرا شوند که از جمله آنها رسته ای تی است که هم دارای ارزش افزوده بالایی بوده و هم با هزینه‌های کمتر می‌توان تعداد شغل بیشتری ایجاد کرد.

یوسفی گفت: برای اجرایی کردن موفق این طرح در استان تلاش و همکاری تمام دستگاه‌ها مورد نیاز است.

وی طرح کارورزی و طرح کاج را از دیگر برنامه‌های دولت در حوزه اشتغال‌زایی و برطرف کردن مشکلات بیکاری در کشور عنوان کرد و گفت: محور اصلی برنامه‌های فنی و حرفه‌ای با منطبق بر برنامه‌های مورد نظر دولت در حوزه اشتغال‌زایی باشد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان به اهمیت تشکیل تعاونی‌ آموزشگاه‌های آزاد اشاره کرد و یادآور شد: به روزرسانی اطلاعات و دانش مربیان و مسلط کردن آنها به دانش‌های به روز دنیا، استفاده از محتواهای مجازی، کتاب‌های الکترونیک، فیلم و حضور در کلاس‌ به صورت مجازی می‌تواند در ارتقا سطح علمی مربیان تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر این‌که امسال باید 970 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود که تحقق این برنامه‌ها وابسته به آموزش‌های ارائه شده از سوی فنی و حرفه‌ای است، بیان کرد: برگزاری جشنواره‌هایی همانند الگوی برتر تدریس می‌تواند زمینه مناسبی را برای تبادل تجربه و دانش بین مربیان فراهم کند.

یوسفی با بیان این‌که تعامل سه نهاد فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و آموزش و پرورش باید به سمت تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد سوق داده شود، بیان کرد: پل ارتباطی بین مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و صنایع باید برقرار شود چرا که تا زمانی که این پل ایجاد نشود توفیقی در این بخش حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که تاکنون ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور خوب نبود ولی در حال حاضر دولت با اجرای طرح کارورزی سعی در ایجاد ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه است، بیان کرد: این طرح زمینه لازم برای حضور افراد در محیط‌های کاری را فراهم می‌کند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با تاکید بر پیگیری‌های انجام شده به منظور اجرای روش استاد و شاگردی با همکاری اصناف از سال‌های گذشته از سوی فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و یادآور شد: آموزشگاه‌ها در جهت نظارت بر مراکز صنفی می‌توانند نقش ایفا کنند.

وی انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق، نیازسنجی و احصاء الگوهای برتر و استفاده از تکنولوژی‌های به روز را عامل تاثیرگذاردر انجام رسالت اصلی در حوزه ایجاد اشتغال و نیز ارائه مهارت‌های لازم از سوی فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل بهره‌وری پایین نیروی انسانی هزینه تولید در واحدهای صنعتی افزایش می‌یابد.

در ادامه افتتاحیه جشنواره الگو‌های برتر تدریس هدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد استان با تاکید بر اینکه این جشنواره الگوی برتر را با انفاق و احسان و رسیدگی به ایتام را پیوند داده است، عنوان کرد: کمیته امداد به نیابت از ولی کارهایی همچون رسیدگی به نیازمندان، جمع‌آوری زکات را انجام می‌دهد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه مهارت‌آموزی در کمیته امداد و نیز آموزش کارآفرینی و مهارت‌های شغلی به مددجویان این نهاد اشاره کرد و افزود: ما به جای ماهی دادن ماهیگیری را آموزش می‌دهیم.

ثبت‌نام 7 هزار حامی برای کمک به ایتام و نیازمندان در استان

صفری با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان امسال 7 هزار حامی برای کمک به ایتام و نیازمندان در استان ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: 2 هزار و 248 اشتغال در سال گذشته برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد ایجاد شده است که در این بین 6 هزار و 300 مورد از آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در سطح استان برای مددجویان کمیته امداد است.

وی به خودکفا شدن سالانه 10 درصد از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اشاره کرد و گفت: امروزه کمیته امداد کارآفرین شده است چرا که مهارت‌آموزی، آموزش کارآفرینی و ایجاد مشاغل خانگی خدماتی در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ارائه می‌شود.

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx41


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»