کد خبر: 4155
1399/06/04 - 16:20


مدیر حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

پاییز و زمستان سختی در پیش داریم

با برنامه‌ریزی‌های مختلف بحران پیش رو را کنترل می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مصطفی محمدی در نشست خبری با موضوع برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در ماه محرم و صفر در استودیو سلامت استان زنجان اظهار کرد: تصورات مختلفی در رابطه با عزاداری‌ها عنوان می‌شود که با کلام رهبر معظم رهبری مبنی بر اینکه ملاک تصمیم گیری ستاد مبازره با کرونا است باید مورد توجه قرار گیرد زیرا که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی در عزاداریها شاهد درباره شیوع بوده و کار بر مدافعان سلامت سخت‌تر می‌شود.

وی با عنوان اینکه تاکنون 170 نفر از کادر درمان کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: به طور قطع با ایجاد فضای همدلی و اعمال صادقانه و استفاده از روش‌های نوآورانه و خلاقانه در انتشار اخبار شاهد کاهش امار کرونا در این ایام خواهیم بود.

مدیر حوزه ریاست و سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مصوبات ستاد مبازره با کرونا استان در ایام عزاداری ابراز کرد: براساس این مصوبات، هیئتها میبایست قبل عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) مجوزهای لازم را کسب نموده و از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند.

به گفته محمدی، عزارداریها در فضای بسته ممنوع بوده و قبل و بعد از مراسم باید اماکن مورد نظر برای عزاداری ضدعفونی شود.

وی افزود: استفاده از ماسک برای عزاداران اجباری بوده و می‌بایست فاصله 2 متر را رعایت نمایند و بهتر است ورودی و خروجی محلهای عزاداری مجزا بوده و همچنین تعداد نفرات حاضر در هیئتها بیشتر از 50 نفر نباشد.

شرایط سخت مدافعان سلامت

این مسئول با بیان اینکه فصل سرما از مهمترین دغدغه‌های دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: مدافعان سلامت در شرایط سختی به سر میبرند بطوریکه حدود 6 ماه نتوانسته‌اند حتی به مرخصی بروند و همچنین 500 نفر از کارکنان سلامت با بیماری کرونا درگیر بوده که نصف این افراد هنوز در حال استراحت هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است، خاطر نشان کرد: قبل از شیوع کرونا با کمبود نیرو مواجه بودیم و هم اکنون نیز برای جلوگیری از کمبود نیرو و کاهش خدمات در حوزه سلامت کارکنان بخش‌های اداری با دیدن آموزش‌هایی در بخش‌های درمانی خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از کاهش خدمات رسانی‌ها با کمک خیرین و مردم دستگاه‌های اکسیژن‌ساز که برای مبتلایان به کرونا که در بیمارستانها بستری بودند ضروری بود، اصلاح شد و علاوه بر آن 60 تخت آی.سی.یو در زنجان راه اندازی شد.

محمدی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در ایام عزاداریهای سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: طرحی با عنوان شهروند خبرنگار سلامت از برنامه‌های دانشگاه در ایام محرم است که در راستای اطلاع رسانی‌ها، نظارت و خود مراقبتی ایجاد شده و تاکنون نیز با استقبال زیادی از شهروندان روبه‌رو بوده است.

وی ادامه داد: ایجاد هماهنگی و نظارت بر عزاداری‌ها بر عهده ریاست هیئت امنا با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی است ولی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز به صورت مداوم از هیئتهای عزاداری نظارت داشته و مردم در صورت مشاهده هر گونه عدم رعایت پروتکل بهداشتی در کانال دانشگاه و یا در حضور در طرح شهروندان خبرنگار عنوان کنند و یا با شماره 330390 تماس و مراتب را گزارش دهند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی افزود: به علت حرمت عزاداریها برخورد جدی با هیئتها نداریم ولی تذکرات لازم به هیئتهایی که مسائل بهداشتی نداشته باشند ارائه می‌شود.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: در محرم امسال شرایط ویژه‌ای به دلیل کرونا داریم که در کنار عزاداریها می‌بایست پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی نیز باید رعایت شود.

مقتدا شعوری در ادامه خاطر نشان کرد: امسال پویش شکرانه سلامت، هر خانه یک حسینیه، تجهیز زیرساختها با همدلی کریمانه و ایثار عاشورایی در ایام محرم در نظر گرفته شده و مدافعان سلامت نیز آمادگی کامل برای خدمت رسانی را دارند.

وی با اذعان به اینکه تربیت هر مدافع سلامت حدود 10 تا 15 سال زمان می‌برد، تصریح کرد: با وجود کمبودها در منابع انسانی و تجهیزات از قبیل تخت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان سعی دارد خدمت رسانی لازم برای بیماران داشته باشد و در این راستا تشکیل کمیته¬های مشارکتی مردمی نیز تاثیر گذار است.

زهرا احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانمقتدا شعوریمصطفی محمدی
sedayezanjannews.ir/nx4155


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»