کد خبر: 4210
1399/06/17 - 11:0


صدای زنجان نارضایتی ساکنان روستای «سیف‌آباد» از اخطاریه‌های شرکت آب منطقه‌ای را بررسی می‌کند؛

چاهِ اختلاف‌ها

مسئولان آب منطقه‌ای زنجان: حق اعتراض دارید

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی


پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از اهالی روستای «سیف‌آباد» از توابع بخش زنجانرود در تماسی با صدای زنجان مدعی شدند شرکت آب منطقه‌ای بدون بررسی کارشناسانه نسبت به صدور اخطاریه جهت انسداد چاه‌هایشان به دلیل برداشت غیرمجاز از آب برای استفاده در مصارف کشاورزی و آبیاری محصولات اقدام کرده است.

کشاورزان روستای سیف‌آباد می‌گویند آن‌ها نیز به اندازه مسئولان نگران آب و منابع طبیعی آبادی‌شان هستند اما بر این باورند مسئولان شرکت آب منطقه‌ای به جای اینکه در قبال حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت نامتعارف از چاه‌های آب شرب برای مصارف کشاورزی منطقی و بر اساس قانون عمل کنند، اقدام به برخورد گزینشی با روستائیان در راستای اجرای این قانون کرده‌اند.

صدور اخطاریه برای چاه‌های دارای قدمت؟

یکی از کشاورزان منطقه در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: من سه چاه با کاربری کشاورزی، شرب و فاضلاب دارم، چاه کشاورزی دارای پروانه است، چاهی که داخل حیاط خانه‌ام دارم دارای آب شرب است، 10 سال پیش به مامور شرکت که برای بررسی چاه کشاورزی جهت صدور مجوز آمده بود گفتم یک چاه هم داخل حیاط خانه دارم آن هم نیاز به مجوز دارد یا نه؟ آن مامور گفت چون داخل حیاط خانه است مشمول صدور مجوز نبوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اما حالا شرکت آب منطقه‌ای برای این چاه که دارای قدمت بیش از 90 سال است اخطاریه صادر کرده است.

او با بیان اینکه به جز چاه آب شرب، شرکت اقدام به صدور اخطاریه برای دو چاه دیگر که به نام من کرده است، می‌گوید: یکی از چاه‌ها مربوط به فاضلاب بوده و دیگری برای مسجد روستاست که به نام من است، من از این سه چاه برای مصارف کشاورزی استفاده نکرده و نمی‌کنم، چرا باید به صورت گزینشی با روستائیان و بومیان برخورد شود؟ من کارم کشاورزی است، اگر به خاطر این فشارهای غیرمنطقی باغم خشک شود مجبورم آواره شهر شوم.

این کشاورز با اشاره به پیگیری‌های بی‌نتیجه خود تصریح می‌کند: بارها برای علت صدور اخطاریه به مسئولان مراجعه کردم، خیلی‌ها از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند و به سؤالم هم پاسخ ندادند، چرا من نباید بدانم به چه علت مشمول دریافت 3 اخطاریه شده‌ام؟

دیگر باغدار سیف‌آبادی که سال قبل به دلیل کشت گوجه‌فرنگی متضرر شده است، به صدای زنجان می‌گوید: به مامور شرکت گفتم دارایی من فقط 100 اصله درخت است، صدور اخطاریه برای چاهی که برای فاضلاب است منصفانه نیست اما او گوشش به حرف‌هایمان بدهکار نبود.

بیشتر اخطاریه‌های صادر شده مربوط به چاه‌های غیرمجاز، دارای شاکی خصوصی‌اند

محمود سرمستی، مدیر اداره حفاظت و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در این زمینه با بیان اینکه این شرکت به هیچ عنوان برای صاحبان چاه‌های مجاز نه اخطاریه صادر کرده و نه اقدام به انسداد آن می‌کند، تاکید می‌کند که روستای سیف‌آباد قبلا خالی از سکنه بود اما کم‌کم تعدادی از افراد با ورود به بخش کشاورزی در این روستا، این روستا از حالت خالی از سکنه بودن خارج شده است.

وی با اشاره به صدور اخطاریه برای چاه‌های غیرمجاز مورداستفاده در بخش کشاورزی در این روستا می‌گوید: بیشتر اخطاریه‌های صادر شده مربوطه دارای شاکی خصوصی هستند. شرکت آب منطقه‌ای زنجان به هیچ عنوان به صاحبان دارای چاه آب شرب و بهداشت که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، هیچ اخطاریه‌ای صادر نکرده است. تاکید می‌کنیم تمامی اخطاریه‌ها مربوط به چاه‌های کشاورزی فاقد پروانه بوده و شرکت بر اساس قانون در قبال این چاه‌ها برخورد می‌کند.

اخطاریه‌های صادره در سیف‌آباد مربوط به چاه‌های دارای قدمت نبوده است

علیرضا حاج‌میری، مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان هم با بیان اینکه شرکت به هیچ عنوان کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد، خاطرنشان می‌کند: بر اساس دستورالعمل صادره، مجوز لازم برای چاه‌های حفر شده قبل از سال 85 صادر می‌شود در غیر این صورت طبق قانون اقدام می‌کنیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان در مورد نحوه تشخیص چاه‌های حفر شده قبل و بعد از سال 85 جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز به صدای زنجان می‌گوید: به منظور بررسی وضعیت چاه‌ها جهت صدور پروانه، در سال 88 با صدور بخشنامه‌ای (فرم شماره یک) از کشاورزان و صاحبان چاه، درخواست شد تا نسبت به ثبت‌نام اسامی خود اقدام کنند. البته این طرح با اشکالاتی همراه بود و برخی از افراد با ارائه اطلاعات غیرواقعی سبب ایجاد خطا در آمارهای استخراجی، شدند. به منظور بررسی دقیق از طریق کارشناسان بخش خصوصی سازمان جهاد کشاورزی نسبت به آمارگیری چاه‌های حفر شده و وضعیت آن‌ها نیز اقدام شد. پس از بررسی نتایج این دو روش، چاه‌های غیرمجاز طبق دستورالعمل وزارت نیرو احصا شدند.

مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه اخطاریه صادر شده با بررسی سوابق بوده و هیچ کدام از چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده دارای قدمت نیستند، می‌گوید: چاهی که قدمت داشته باشد به هیچ عنوان مشمول صدور اخطاریه نمی‌شود.

در شرایطی که روستائیان سیف‌آباد مدعی‌اند که شرکت آب منطقه‌ای نسبت به صدور اخطاریه به چاه‌های شرب با قدمت بیش از 90 سال و چاه‌های فاضلاب این روستا اقدام کرده‌اند، مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان ضمن رد این اظهارات عنوان می‌کند: این مورد نمی‌تواند صحیح باشد، چرا که صدور اخطاریه برای چاه‌ آب شرب در حیطه کاری شرکت آب منطقه‌ای نیست و ما در صورت مشاهده هر گونه تخلفی باید مراتب را به شرکت آب و فاضلاب گزارش کنیم. لازم به توضیح است که اقدامات مربوط به صدور مجوز برای 90 درصد آب شرب از طریق شرکت آب و فاضلاب اقدام شده است.

حاج‌میری با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای نسبت به بهره‌برداری غیرمجاز از آب شرب که از آن برای کشاورزی استفاده می‌شود، اخطاریه صادر می‌کند، می‌گوید: بر اساس ماده 5 قانون، اگر کسی درخواست صدور مجوز حفر چاه آب شرب و بهداشت در مکانی که فاقد زیرساخت لوله‌کشی باشد را بدهد، طبق قانون مجوز بهره‌برداری از آب در حد یک الی دو مترمکعب صادر می‌شود و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. اما برخی از متخلفان با لوله‌کشی غیرمجاز از چاه آب شرب به اراضی باغی و کشاورزی نسبت به آبیاری زمین‌های خود اقدام می‌کنند که تخلفی آشکار است.

کشاورزان حق اعتراض دارند

مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان با اشاره به مهلت 15 روزه این دستگاه به کشاورزانی که به علت بهره‌برداری غیرمجاز از آب چاه‌ها مشمول صدور اخطاریه شدند، تصریح می‌کند: برخی از اهالی از ما انتظار صدور مجوز برای چاه‌های جدیدالاحداث غیرمجازشان دارند اما واقعیت این است که قانون‌گذار این اجازه را به شرکت آب منطقه‌ای نمی‌دهد. ما 15 روز به کشاورزان مهلت دادیم تا نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند و متضرر نشوند. باز هم ۱۰۰ درصد نگفته‌ایم که قطعا چاه‌های مشمول اخطاریه صادره، مسدود می‌شود. کشاورزان حق اعتراض دارند. درخواست آن‌ها در کمیسیون آب‌های زیرزمینی توسط قضات و کارشناسان دادگستری بررسی می‌شود و هر گونه صدور رای کمیسیون نیز بر اساس سوابق و مستندات است.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچاه های غیرمجازروستای سیف آباد زنجانشرکت آب منطقه‌ای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4210


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»