کد خبر: 4273
1399/06/23 - 14:22


معاون وزیر ورزش و جوانان:

مشوق برای ازدواج و فرزندآوری کارساز نیست

معاون وزارت جوانان معتقد است پیشنهادات مقطعی و وابسته به متغیرهای دیگر چاره درد رشد منفی جمعیت نیست و نمی تواند به حل این مشکل کمکی کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس از تدوین طرحی در مجلس برای تشویق زاد و ولد خبر داد که بر اساس آن برای فرزند سوم و چهارم به بعد سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی از جمله پالایشگاه و پتروشیمی‌ها به عنوان «سهام آیندگان» تخصیص داده شود این در حالیست که معاون وزارت جوانان معتقد است پیشنهادات مقطعی و وابسته به متغیرهای دیگر چاره درد رشد منفی جمعیت نیست و نمی تواند به حل این مشکل کمکی کند.

محمدمهدی تندگویان گفت: به نظر می‌رسد، اختصاص مشوق‌های مقطعی در تمام زمینه‌ها از قبیل ازدواج و فرزندآوری پاسخگو نیست و مشوق‌های ما باید به صورت مادام‌العمر و بدون وابستگی به متغیرهای دیگر باشد.

وی با بیان اینکه مشوقی مانند بورس کاملا وابسته به متغیرهای دیگر است، ادامه داد: سود و ضرر مشوقی مانند بورس و اینکه به طور دقیق در چه دوره‌ای امکان استفاده از آن وجود دارد مشخص نیست.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به بلاتکلیفی مردم در بحث‌هایی مثل سهام عدالت، افزود: منظور از مشوق‌های دائمی، مشوق‌هایی است که به صورت ملموس در زندگی خانواده‌ها لحاظ شود مانند معاف شدن از مالیات به صورت پلکانی و به تعداد فرزندان، معاف شدن از پرداخت‌های درمان و بیمه به صورت پلکانی و یا افزایش حقوق به صورت کاملا مشخص و مشهود و نه به عنوان یک کمک عائله‌مندی که تاثیر چندانی هم نخواهد داشت.

تندگویان معتقد است این مشوق‌ها باید بر مبنای تعداد فرزندان به طور دقیق و مادام‌العمر بر میزان افزایش حقوق و یا تاثیر آن برای بازنشستگی را مشخص کند.

وی با بیان اینکه ارائه مشوق‌هایی مانند وام نمی‌تواند در مباحث افزایش جمعیت و ازدواج کمکی کند، اظهار کرد: باید یک بررسی اساسی در زمینه‌ رسیدن به جمعیت جایگزین انجام شود تا جمعیت جانشین کشور به سمت جلوگیری از کاهش رشد جمعیت و کاهش رشد منفی جمعیت برود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تشریح کرد: باید تعداد فرزندان را به عنوان هدف مشخص، خانواده ایده‌آل را طبق آن شناسایی و سپس بر مبنای آن مشوق‌های دائمی برای خانواده‌ها لحاظ کنیم، در غیر این صورت با مشوق‌های کوتاه مدت، مقطعی و وابسته نمی‌توان به افزایش زاد و ولد دست یافت.

به گفته‌ تندگویان، باید جایگاه خانواده را در دریافت‌هایی پرداختی دولت نظیر وام‌هایی که در مباحث تولید، اشتغال، مسکن و تمام امکانات رفاهی نظیر مسکن مهر و... مشخص کنیم و به گونه‌ای نباشد که افراد مجرد بتوانند از تمامی تسهیلات استفاده کنند و دیگر انگیزه‌ای برای تشکیل خانواده نداشته باشند.

وی افزود: علاوه بر بحث ازدواج باید به صورت هدفمند تعداد موالید خانواده ایرانی مشخص شود و بر مبنای آن مشوق‌های ثابت، دائمی و همیشگی را لحاظ کنیم.، همچنین خانواده‌ی نمونه ایرانی مد نظر باید در دریافت سایر تسهیلات و مشوق‌هایی که از سوی دولت پرداخت می‌شود در اولویت قرار بگیرند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مشوق‌های موجود در زمینه‌ی زنان باردار و ناباروری را ناکافی و بی تاثیر دانست و  اختصاص مشوق‌های مناسب برای زنان باردار، رایگان کردن خدمات درمانی برای نازایی در کشور و... را گامی موثر جهت افزایش زاد و ولد عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: می‌توان برای حضور همسران در خانه به طور مشخص دستورالعمل تدوین کرد که در هنگام بارداری خانم، مشوقی در دوره‌ی کاری همسر لحاظ شود و همسر خانمی که باردار است در منزل کنارش باشد و در انجام امور کمکش کند.

تندگویان معتقد است می‌توان در پرداخت‌های سرپرست خانواده به عنوان مردی که تعداد موالیدش افزایش می‌یابد مشوق‌هایی ثابت لحاظ شود.

وی در انتها با اشاره به شیوع بیماری کرونا که جمعیت را تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا می‌تواند در حوزه جمعیت یک هشدار جدی ایجاد کند، اگر این موارد انجام نشود با کاهش ازدواج و زاد و ولد و در نهایت کاهش جمعیت مواجه خواهیم شد و ما به طور جد نگران رشد منفی جمعیت تا هنگامی که این بیماری اتمام یابد، هستیم.

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان از تدوین طرحی در مجلس برای تشویق زاد و ولد خبر داده بود که در آن پیش‌بینی شده است برای فرزندان سوم و چهارم به بعد سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی، تحت عنوان سهام آیندگان، تخصیص داده شود.

ایسنا

انتهای پیام


صدای زنجانمشوق ازدواجمحمدمهدی تندگویانفرزندآوری
sedayezanjannews.ir/nx4273


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»