کد خبر: 4298
1399/06/25 - 10:57


اهدای ۳۰ عضو بیماران زنجان به نیازمندان اهدا

از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ عضو بیماران مرگ مغزی در استان پس از اعزام به بیمارستان سینای تهران به بیماران نیازمند اهداشده که از این تعداد ۱۸ مورد پیوند کلیه،۱۰ مورد کبد و ۲ مورد دیگر پیوند قلب بوده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ عضو بیماران مرگ مغزی در استان پس از اعزام به بیمارستان سینای تهران به بیماران نیازمند اهداشده که از این تعداد ۱۸ مورد پیوند کلیه،۱۰ مورد کبد و ۲ مورد دیگر پیوند قلب بوده است.

شهریار اماموردی افزود: بر این اساس از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۴ مورد بیمار مرگ مغزی در بیمارستان های استان شناسایی شد که از این تعداد ۱۱ مورد آن به اهدای عضو، سه مورد عدم رضایت اهدا بوده و ۱۰ مورد دیگر نیز قابلیت اهدا نداشتند.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته ، این استان توانست سال گذشته رتبه چهارم اهدای عضو به لحاظ آمار جمعیتی را در کشور کسب کند.

این مسئول ادامه داد: طی ۲ سال گذشته و با اقداماتی مهم از قبیل آموزش به کارشناسان اهدای عضو مستقر در مراکز درمانی استان توانستیم عملکرد بسیار خوبی در بحث اهدای عضو کسب کنیم که البته این افراد وظیفه مداخله مستقیم را نداشتند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، بحث نگهداری بیمار مرگ مغزی و کیفیت ارگان های اهدایی نیز با مساعدت ریاست دانشگاه علوم پزشکی این استان و معاونت درمان این واحد دانشگاهی ارتقا یافت و در واقع درصد موفقیت را به مراتب افزایش داد.

اماموردی افزود: سال گذشته، ۶۵ مورد بیمار مرگ مغزی در استان زنجان شناسایی شد که از این تعداد ۳۱ مورد به اهدای عضو، ۱۲ مورد عدم رضایت به اهدای عضو وجود داشت و ۲۲ مورد از موارد شناسایی شده نیز قابلیت اهدای عضو نداشتند.

وی اظهار داشت: همکاری های بین بخشی نیز در موفقیت این استان در زمینه اهداء عضو اثرگذار بود، بطوری که سال گذشته با همکاری شهرداری زنجان کفن و دفن بیماران مرگ مغزی اهداء عضو رایگان اعلام شد و از طرفی حسینیه اعظم شهر زنجان در حوزه فرهنگ سازی از قبیل برگزاری مجالس ختم به صورت رایگان بسیار کمک حال علوم پزشکی استان بودند.

اماموردی خاطرنشان کرد: از طرفی رسانه های استانی و گروهی استان به ویژه خبرگزاری ها در تبیین و اطلاع رسانی و نهادینه کردن اهدای عضو در این استان نقش اساسی داشتند و این مهم به اتفاقات خوبی در این زمینه منتهی شد.

شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از سال ۸۷ آغاز به کار کرده است.

ایرنا

انتهای پیام


صدای زنجاناهدای عضوشهریار اماموردیشبکه فراهم آوری پیوند اعضا
sedayezanjannews.ir/nx4298


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»