کد خبر: 4326
1399/06/26 - 13:16


پاسخ فرمانده انتظامی شهرستان زنجان به نحوه رسیدگی 110 به گزارش سرقت‌ها:

نیروی انتظامی سیستم نظارت پیشرفته دارد

فعالیت پرسنل انتظامی به دقت ارزیابی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فرمانده انتظامی شهرستان در پاسخ به گلایه برخی شهروندان درباره نحوه برخورد 110 با گزارش سرقت‌ها، با اشاره به اینکه در سازمان نیروی انتظامی بالاترین حد نظارت و اشرافیت وجود دارد، گفت: نیروی انتظامی دارای واحدهای مختلف تحلیل و ارزیابی است از طرفی واحد گشتی که بر سر صحنه سرقت حاضر می‌شود دارای ناظر بوده و سیستم نظارت نیروی انتظامی در این بخش بسیار پیشرفته است و فعالیت‌ها کاملاً ارزیابی و پیگیری می‌شوند.

به گفته سرهنگ «آرش خلخالی» رده‌هایی در نیروی انتظامی وجود دارد که بر تخلفات پرسنل رسیدگی می‌کنند، گفت: برای مثال فردی در تماس با پلیس 110 اعلام سرقت اموال خود می‌کند، در این وضعیت علت حضور پلیس چیست؟ اگر پلیس در صحنه حضور پیدا نکند فرد باید حضوری به کلانتری مراجعه کرده و سرقتش ثبت شود، علت حضور پلیس در صحنه سرقت بررسی و مشخص کردن صحت و سقم موضوع از منظر کارشناسی است، پلیس دوره‌ها و ادوار مختلفی را طی کرده و در جنبه‌های مختلفی حضور یافته است. و زمانی که موضوع را بررسی می‌کند از دیدگاه فنی و تحلیل حرفه‌ای به موضوع می‌پردازد.

وی معتقد است «وقتی مأمور 110 به صحنه سرقت اعزام می‌شود وظیفه بررسی این را دارد که آیا شاکی قضیه، در راستای اعلام موضوع سرقت صداقت دارد یا خیر؟ برای مثال فرد مدارکش را گم می‌کند ولی به واسطه تلقی غلطی که در سطح جامعه وجود دارد می‌گویند اگر سریعاً با پلیس تماس گرفته و اعلام سرقت کنم زودتر مدارکم پیدا می‌شود یا برای نمونه فرد اختلاف حساب دارد خودرو را از کسی گرفته به نام نزده، شخص پلاک خودرو را جلوی چشم فرد کنده و می‌گوید چون خودرو را به نام نزدی فلان کار را می‌کنم بعد طرف نمی‌تواند چون می‌داند کارش اشتباه و قانون‌مدارانه نیست با پلیس تماس گرفته و از منظر اغفال با پلیس صحبت کرده و می‌گوید پلاک من سرقت شده در حالی که موضوع پلاک کنی در حضور خودش انجام شده است.»

500 مورد تماس در روز با پلیس 110

فرمانده انتظامی شهرستان افزود: طبق آمار ارائه شده در روز بین 400 تا 500 تماس با پلیس 110 انجام می‌شود، مگر توان و نیروی پلیس، تعداد خودروهای گشتی ما چه تعداد است؟ واقعیت این است که در بین 500 مورد تماس حتماً تعدادی وجود دارند که گزارش سرقت غیر واقعی به پلیس ارائه می‌کنند.»

وی مدعی است: «وقتی پلیس در صحنه حاضر می‌شود کل زوایای موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد، فرد می‌گوید اموال من به سرقت رفته این کارشناس نیروی انتظامی است که می‌تواند عنوان کند که برای مثال موبایل فرد به سرقت نرفته بلکه مفقود شده است یا به دلیل اختلافاتی که داشتید فرزندت موبایلت را برداشته است ولی فرد عنوان غیر ارائه می‌دهد. یا بعضاً فرد خودروی خود را کوچه پایینی پارک کرده بعد می‌آید کوچه بالایی می‌گوید ماشینم نیست با 110 تماس می‌گیرد و سرقت خودروی خود را اعلام می‌کند. ما مامور را می‌فرستیم و بعد از یک ساعت مشخص می‌شود که فرد خودروی خود را در کوچه دیگری پارک کرده که در اینجا موضوع سرقت منتفی می‌شود.»

سرهنگ خلخالی با اشاره به اینکه سرقت موضوع سنگینی بوده و بر همه پیکره جامعه تأثیرگذار است و در موضوع پیشگیری از سرقت همه سازمان ها و ارگان های مختلفی می بایست ایفای نقش کنند، گفت: با هماهنگی و همکاری کلیه نهادهای مسئول می توان از بروز بسیاری از سرقت ها پیشگیری کرد.

فرماندهی انتظامی شهرستان زنجان بر این موضوع متذکر شد که «سرقتی که واحد برای بررسی اعزام می‌شود بلافاصله بعد از بررسی یگان فوریت 110، سیستم نظارتی با شخص مقابلی که اعلام سرقت و جرایم دیگر کرده تماس حاصل می‌کند و این موضوع از رده‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد.»

به گفته سرهنگ خلخالی مرکز فرماندهی و کنترل در هر شهرستان و استانی به صورت 24 ساعته فعال است، بعد از هر سرقتی که رخ می‌دهد این مرکز طبق وظیفه ذاتی خود با فرد تماس گیرنده تماس حاصل کرده و از فرد می‌خواهد تا موضوع سرقت را مجدداً تشریح کند که واحد گشتی اعلام می‌کند که سرقت صحت ندارد اینجاست که فرد می‌تواند موضوع را به ناظرعنوان کند.

در ایام محرم به لطف خدا و مشارکت بسیار خوب شهروندان دربرقراری و حفظ امنیت  هیچگونه مشکل امنیتی را شاهد نبودیم

وی در توضیح وضعیت سرقت‌های رخ داده در زنجان در طول ایام محرم امسال این‌گونه عنوان کرد: «در ایام محرم وظیفه سنگینی از جمله حضور در معابر، مساجد، تکایا، دسته‌‌ها و مراسم‌ عزای حسینی بر عهده نیروی انتظامی شهرستان زنجان گذاشته شده بود،

آیا در دهه نخست محرم مشکل امنیتی و موضوعات انتظامی در شهرستان زنجان به وجود آمد؟ با قاطعیت عنوان می‌کنم که هیچ مشکل و ناامنی در سطح مراسم‌‌ها رخ نداده است. این موضوعات در نیروی انتظامی برنامه‌ریزی و تحلیل شده و جلسات متعدد و شرح وظایف مشخص شده است که این رسالت اصلی ما است. از دیگر وظیفه ذاتی ما برقراری نظم و امنیت عمومی پایدار و تحکیم و ثبات موضوعات امنیتی است.»

سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان زنجان خاطرنشان کرد:«این برای ما خیلی سنگین بود که فرد برای شرکت در عزای حسینی وسائط نقلیه خود را پارک کند و در زمان ترک مراسم شاهد سرقت خودرو و یا موتورسیکلت خود شود. ما تمام شهرستان 100در صد در آماده باش قرار داده بودیم.»

تأثیر قابل توجه اجرای طرح کنترل سارقان و مجرمان سابقه‌دار در کاهش سرقت‌ها در  ایام محرم

وی با تأکید بر این‌که برای کنترل سرقت‌ها در شهرستان زنجان در ایام محرم در مرحله نخست که تعدادی از سارقان از زندان آزاد شدند ولی آزادی آن‌ها مشروط بر پاک‌دستی آن‌ها نیست از همین رو طرح کنترل سارقان و مجرمان سابقه‌دار آزاد شده و راهی زندان نشده را در اولویت‌های کار خود قرار دادیم و این افراد در مجموعه کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و غیره احضار شده و صحبت‌هایی با آن‌ها انجام شد از طرفی با دادستانی در این رابطه به صورت جدی رابطه تعاملی برقرار کردیم و این نقش بسیار تأثیرگذاری در ارتباط با احساس امنیت در ایام محرم داشت.»

به گفته این مسئول در راستای پیشگیری از سرقت‌های رخ داده یک سری آگاه‌سازی میدانی را برای مردم توسط واحد های اجتماعی ، رده‌های کلانتری ها و فرماند‌هان پاسگاه‌ها با حضور در بین آن‌ها برگزار کردیم و مردم بر این موضوع واقف شدند که برای حفظ و پیشگیری از سرقت اموالشان چگونه با پلیس همکاری داشته باشند. انصافاً این موضوع در آگاه‌سازی مردم تأثیرگذار بود.

سرهنگ خلخالی یادآور شد: یکی از اولویت‌های نیروی انتظامی ایجاد احساس رضایت‌مندی عمومی در بین مردم است ولی در برخی مواقع همانند ایام محرم این اولویت بسیار ضروری‌تر و حساس‌تر به نظر می‌رسد که در ایام محرم به نحو شیوایی از جانب پلیس شهرستان زنجان انجام شد.

رشد 1.73 درصدی وقوع سرقت‌ها در زنجان

وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال تاکنون میزان سرقت‌های رخ داده در شهرستان زنجان 1.73 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد مواجه شده است، بیان کرد: این میزان بیانگر این است که در حدود 17 تا 19 عدد نسبت به سال گذشته با افزایش سرقت‌ها مواجه هستیم .

 به گفته فرمانده انتظامی شهرستان زنجان در موضوع کشف سرقت‌ها، جعل، برخورد با مجرمان، برخورد با ارذل و اوباش، قاطعیت در اجرای احکام قضایی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با  افزایش28 درصدی کشفیات موضوعات فوق مواجهیم.

این مسئول با بیان این‌که به تناسب کشفیات رخ داده آمار دستگیری‌ مجرمان نیز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با ورود کرونا به کشور تا مدت معینی به هیچ عنوان پذیرش معتادان متجاهر و کارتن‌خواب در کمپ‌های ترک اعتیاد را نداشتیم از طرفی سرقت یکی از راحتترین روش‌ها برای این افراد محسوب می‌شود از همین رو یکی از دلایل اصلی رشد 1.73 درصدی میزان سرقت‌ها در زنجان حضور آن‌ها در محیط‌های شهری بود.

کاهش 5 درصدی سرقت‌ها در شهریور ماه

سرهنگ خلخالی با تأکید بر این‌که با پیگیری‌های مستمر در سه مرحله و با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی بیش از 200 نفر از معتادان متجاهر را دستگیر و روانه کمپ‌های ترک اعتیاد کردیم، بیان کرد: در مقایسه میزان سرقت‌ها در شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد با روند منفی سرقت مواجه هستیم از همین رو جهش سرقت‌ها در دو سه ماه نخست سال بود و با دستگیری این معتادان شاهد کاهش سرقت‌ها می باشیم.

به گفته سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان زنجان در ایام محرم امسال بعضا شاهد سرقت خودرو و محتویات آن بودیم که دلیل آن پارک خودروها در معابر و نقاط کور و آلوده بود از همین رو شاهد گزارش چندین مورد سرقت داخل خودرو بودیم که خوشبختانه با اقدامات ضربتی و اطلاعاتی تمامی سارقانی که در ایام محرم امسال اقدام به سرقت کرده بودند دستگیر شده و در زندان مرکزی زنجان به سر می‌برند.

شهروندان شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را با سامانه 197 پلیس در میان بگذارند

این مسئول در پایان با تأکید بر این‌که شهروندان از طریق سامانه 197 پل ارتباطی با پلیس، می‌توانند نظرات، انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را مطرح کنند، افزود:  سامانه 197 خدماتی بدون هزینه است که مردم با گذاشتن پیام خود بر روی این شماره، با دادن آدرس و مشخصات می‌توانند پیگیر شکایات خود از عملکرد پلیس و ارگان‌های مربوطه باشند از طرفی در صورتی که شخصی بابت برخورد نامناسب پلیس شکایتی داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را به سامانه 197 اعلام کند و مطمئن باشد که به شکایتش رسیدگی می‌شود.

سرهنگ خلخالی در پایان با تقدیر از تعامل اصحاب رسانه و مشارکت مردم با پلیس در برقراری نظم و امنیت جامعه ، گفت: پليس و اصحاب رسانه دو قطب مهم در افزايش احساس امنيت و آرامش عمومي جامعه هستند.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرهنگ آرش خلخالینیروی انتظامی زنجانگزارش سرقت 110
sedayezanjannews.ir/nx4326


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»