کد خبر: 4514
1399/07/14 - 12:15


صدای زنجان از نارضایتی برخی از معلولان شدید و خیلی‌شدید از عدم دریافت کمک هزینه معیشتی گزارش می‌دهد؛

حمایت علیل

مدیرکل بهزیستی استان: پرداختی‌ها در اختیار بهزیستی استان نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور هر سه ماه یکبار کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید و خیلی شدید مبلغی حدود ۳۶۰ تا ۴۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که برخی از معلولان شدید و خیلی شدید زنجان از عدم واریز این مبلغ به حسابشان گله‌مند بوده و با طرح این سوال که وقتی این حمایت‌ها به حساب ما معلولان واریز نمی‌شود پس چه کسی از این حمایت‌ها بهره‌مند است؟ درخواست پیگیری موضوع از سوی صدای زنجان شدند.

مدیرکل بهزیستی استان نیز در پاسخ به این موضوع عنوان کرد که این پرداختی‌ها از سوی سازمان بهزیستی بوده و خودشان از طریق سامانه معلولان واجد شرایط را انتخاب کرده و کمک هزینه مذکور را به حسابشان واریز می‌کنند و در این بین بهزیستی استان هیچ نقشی در این پرداختی‌ها ندارد.

شهریور ماه امسال بود که رئیس سازمان بهزیستی کشور در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد معلول و همچنین برای اجرای ماده ۲۷ قانون، از واریز کمک هزینه معیشت به حساب بانکی معلولان شدید و خیلی‌شدید که به سن ۱۸ سال رسیدند اما فاقد شغل و درآمد هستند، خبر داد.

در حالی به گفته این مسئول نوبت قبل هم کمک هزینه معیشتی برای سه ماهه اول سال در فروردین واریز شده و این واریزی به عنوان دومین واریزی در سال جاری برای سه ماهه دوم سال بوده است که برخی از معلولان شدید و خیلی شدید زنجان عنوان کردند که طبق اطلاع آنان بیش از 30 نفر از معلولان شدید و خیلی شدید هیچ کمک هزینه معیشتی را از ابتدای سال تاکنون دریافت نکردند.

چرا بسیاری از معلولان شدید و خیلی‌شدید در زنجان کمک هزینه معیشتی دریافت نمی‌کنند؟

یکی از این معلولان شدید و خیلی شدید ضمن اظهار گله‌مندی از بهزیستی استان این‌گونه عنوان کرد: «وقتی پیگیر موضوع شدیم گفتند ربطی به ما ندارد مگر مسئولان بهزیستی یکی از وظایف‌شان خدمات‌رسانی به معلولان نیست؟ پس چطور اطلاع ندارند که چرا بسیاری از معلولان شدید و خیلی شدید در زنجان کمک هزینه معیشتی دریافت نمی‌کنند؟»

این معلولان ضمن اظهار نارضایتی از وضعیت پیش آمده برای این قشر متذکر شد: «ما مددکار نداریم از طرفی وضع مالی خوبی هم نداریم که خودمان مددکار استخدام کنیم. گرانی کمرمان را شکسته. برای همسرم هم حق پرستاری نمی‌دهند در حالی که در دیگر کشورها برای همسر معلول حق پرستاری 3600 دلاری پرداخت می‌کنند آن وقت ما هنوز نتوانستیم بابت خرید یک عینک برای همسرم که مشکل بینایی دارد 400 هزار تومان کمک بهزیستی را بعد از چندین ماه دریافت کنیم.»

اگر مسکن‌ رایگان به معلولان اختصاص داده می‌شود چرا به ما که دارای معلولیت شدید و خیلی‌شدید هستیم نمی‌دهند؟

وی ضمن گلایه از عدم اختصاص مسکن برای معلولان شدید و خیلی شدید به بخش‌نامه ابلاغی اشاره کرد و گفت: «بخشنامه جدیدی مبنی بر این‌که برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید دولت موظف به تأمین مسکن رایگان است ابلاغ شده، چرا این قانون اجرایی نمی‌شود؟ اگر این مسکن‌ها به معلولان اختصاص داده می‌شود چرا به ما که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستیم نمی‌رسد؟ اگر سلیقه‌ای برخورد می‌شود که هیچ.»

در ادامه محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان در واکنش به اظهار نارضایتی برخی از معلولان برعدم دریافت کمک‌های حمایتی این‌گونه عنوان کرد: مبلغی از سوی سازمان بهزیستی کشور برای حمایت از معلولان در شرایط سخت فعلی به حساب معلولان شدید و خیلی‌شدید هر 3 یا 4 ماه یکبار واریز می‌شود.

برخی از معلولان شرایط پیش‌بینی شده از سوی سازمان بهزیستی را نداشتند

به گفته محمدی برخی از معلولان شدید و خیلی شدید که واجد شرایط دریافت کمک حمایتی مذکور هستند این مبالغ را دریافت کردند و در این بین عده دیگری از معلولان از این کمک‌های حمایتی محروم شدند چون شرایط پیش‌بینی شده از سوی سازمان بهزیستی را نداشتند.

وی در پاسخ به چرایی عدم ارائه کمک‌های حمایتی سازمان بهزیستی به برخی از معلولان که درجه معلولیت آن‌ها در حد شدید و خیلی شدید است، تصریح کرد: «این موضوع به دلیل محدویت منابع مالی بوده و از آنجایی که این کمک‌ها مستمری نبوده و کمک‌های موردی است و به معلولان شدید و خیلی شدیدی پرداخت می‌کنند که سرپرست خانوار بوده و از شرایط کرونایی آسیب دیدند و ضایعه نخاعی هستند.»

مدیرکل بهزیستی استان معتقد است معلولان شدید و خیلی شدیدی که دارای شرایط مذکور باشند در اولویت دریافت کمک حمایتی سازمان بهزیستی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بهزیستی از اداره کل بهزیستی استان لیستی از معلولان شدید و خیلی شدیدی که نیازمند این حمایت‌ها هستند درخواست نکرده است؟ آیا بهزیستی استان در این‌که حمایت‌های مذکور به کدام معلول باید تعلق بگیرد اظهارنظری نداشته است، گفت: «سامانه در اختیار سازمان بهزیستی است و به اختیار با توجه به وضعیت معلولان شدید و خیلی شدید و اولویت‌هایی که تعریف می‌کنند معلولان دارای شرایط را انتخاب کرده و کمک‌های حمایتی را به آن‌ها پرداخت می‌کنند.»

به گفته محمدی اگر قرار باشد در سطح کلان سازمان برای 200 هزار نفر گزارش مددکاری نوشته و مراحل تأیید را سپری کنند که نمی‌شود چون در برخی موارد پول‌های پرداختی در قالب کمک حمایتی به این معلولان از سوی وزارت رفاه و یا بنیاد مستضعفان و غیره است و باید خیلی سریع پرداخت شود از همین رو پرداختی‌ها به روش فعلی انجام می‌شود.

میزان کمک هزینه معیشت واریزی به حساب معلولان

وی در توضیح میزان مبالغ واریزی به حساب معلولان این‌گونه عنوان کرد: کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از معلولان برای خانواده‌های یک نفره ۱۲۰ هزار تومان، دونفره ۱۳۰ هزار تومان، سه نفره ۱۴۰ هزار تومان، 4 نفره ۱۵۰ هزار تومان، 5 نفره به بالا ۱۶۰ هزار تومان برای هر ماه واریز می‌شود.

به گفته این مسئول در گذشته برای معلولان شدید و خیلی شدید دهک درآمد یک تا ۳  هر سه ماه یکبار واریز می‌شده که در سه ماه گذشته برای معلولان شدید و خیلی شدید دهک درآمد یک تا ۳، هفته گذشته واریز شده که معیار بالای ۱۸ سال نیز اعمال شده است.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحق معیشت معلولانبهزیستی زنجانمحمد محمدی‌قیداری
sedayezanjannews.ir/nx4514


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»