کد خبر: 4521
1399/07/14 - 13:55


دادستان مرکز استان زنجان در بازدید از شرکت کاغذسازی راشاکاسپین زنجان:

راشاکاسپین باید شفاف‌سازی کند

محیط‌زیست یک پیوست الزام‌آور در انجام فعالیت‌های صنعتی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حجت الاسلام و المسلمین محسن کرمی در بازدید از شرکت کاغذسازی راشاکاسپین زنجان که با حضور معاون اجتماعی و پیگشیری از وقوع جرم دادگستری استان، فرماندار زنجان و تعدادی از مدیران کل ادارات مرتبط انجام شد، گفت: محیط‌زیست یک پیوست الزام‌آور برای ما در انجام فعالیت‌های صنعتی است، توجه به محیط زیست نه تنها مانع اشتغال و تولید نیست بلکه در این موضوع ظرفیت های بسیار گسترده جهت ایجاد اشتغال و تولید وجود دارد.

وی افزود:ما وظیفه داریم ضمن در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی به مسئله اقتصاد استان، تولید و میزان اشتغال آن صنعت نیز توجه داشته باشیم.

دادستان مرکز استان اظهار کرد: موضوع شرکت راشا کاسپین برای ما دغدغه جدی بود. ما برای هر فعالیت نیاز به سرمایه اجتماعی داریم. نگرانی هایی که در خصوص فعالت این شرکت به ما منتقل می‌شد نشان از دغدغه مردم نسبت به مسائل زیست محیطی می باشد. مردم مطمئن باشند که حتما ما در تصمیمات خود در خصوص این شرکت الزامات زیست محیطی را در اولویت مد نظر قرار خواهیم داد.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی ادامه داد: نتایج این بازدید ها و بررسی ها نشان می دهد شرکت راشا کاسپین زنجان اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی انجام داده است. ولی در دیدگاه مردم این امر به خوبی بروز داده نشده است که جا دارد با شفاف سازی در این خصوص نگرانی‌های مردم نیز برطرف گردد.

وی ضمن اشاره به برداشت قانونی از آبهای زیر زمینی گفت: اقداماتی که شرکت راشا کاسپین در راستای ایجاد اشتغال برای استان کرده است انصافا اقدام ارزشمندی است ولی این شرکت بایستی در راستای برداشت از آبهای زیر زمینی به مقدار قانونی اکتفا کند.

کرمی ادامه داد:لازم است BOD و COD پساب شرکت حتما و بصورت مستمر و برخط، کنترل و نظارت شود.موضوع بحث خروجی اب نیز بایستی حتما حل شود تا مشکل زیست محیطی برای مردم منطقه بوجود نیاد.

این بازدید در حالی است که دادستان زنجان اوایل تیرماه سال جاری دستور توقف طرح توسعه شرکت راشاکاسپین را صادر کرد و گفت که زنجان‌رود آلوده است و در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در همین راستا اقدامات اساسی در ارتباط با شرکت راشاکاسپین که یکی از منابع آلوده کننده این رودخانه است صورت گرفته است.

این مقام قضایی افزود: دستور صادر شده تا طرح توسعه راشاکاسپین متوقف شود؛ شاید در تصور عده‌ای این موضوع باشد که چرا در سال جهش تولید مانع از طرح توسعه این شرکت می‌شویم اما باید عنوان کرد که دستگاه قضا با مدیرعامل و شرکت متخلف که به حقوق مردم توجه نمی‌کند مخالف است زیرا این دیگر جهش تولید نیست بلکه این آلودگی ایجاد شده توسط شرکت، جهش آسیب است.

کرمی با اشاره به این که اقدام این شرکت به نحوی جمع‌آوری زباله‌های کاغذی و تبدیل به مقوا است که در پیشگیری از آلودگی زیست محیطی موثر است، گفت: اما این شرکت روزانه قریب به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کند اما حدود ۹۰ درصد آب مصرفی را به صورت پساب خارج می‌کند و موجب آلودگی رودخانه زنجان‌رود می‌شود.

این مسئول ادامه داد: طرح توسعه شرکت ممنوع است مگر به دو شرط یک آب مورد استفاده برای طرح توسعه را از آب‌های غیر از سفره‌های آب زیر‌زمینی تامین کند و دوم نسبت به پساب پاسخ معقول به مردم بدهد زیرا پساب شرکت بعد از تصفیه به دلیل آلودگی و غلظت بالا نمی‌تواند مورد استفاده دوباره در خود شرکت قرار گیرد‌ اما همین آب تصفیه‌شده می‌تواند در صنعت سرب و روی استفاده شود.

دادستان زنجان تاکید کرده بود تا این دو شرط مذکور انجام نشود طرح توسعه راشا کاسپین اجرا نمی‌شود و هر مدیر در هر مقامی که باشد در این زمینه با راشا کاسپین همکاری کند به‌شدت مورد برخورد قرار می‌گیرد.

940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراشاکاسپیندادستان زنجانطرح توسعه راشا کاسپین
sedayezanjannews.ir/nx4521


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»