کد خبر: 4617
1399/07/24 - 16:11


مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تأکید کرد:

انعکاس اخبار خودکشی استاندارد باشد

مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان به ضرورت استانداردسازی انعکاس اخبار و سایر محتواهای انتشاریافته مرتبط با خودکشی در رسانه‌های رسمی اشاره داشته و کاهش دسترسی به اخبار و مطالب غیرمرتبط پیرامون رفتارهای خودکشی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در کاهش این معضل موثر دانست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان به ضرورت استانداردسازی انعکاس اخبار و سایر محتواهای انتشاریافته مرتبط با خودکشی در رسانه‌های رسمی اشاره داشته و کاهش دسترسی به اخبار و مطالب غیرمرتبط پیرامون رفتارهای خودکشی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در کاهش این معضل موثر دانست.

«شهره نصر» امروز در کارگاه مدیریت انعکاس اخبار خودکشی و رسانه که به مناسبت هفته سلامت روان با شعار «سرمایه‌گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر برای همه، همه جا» برگزار شد، با اشاره به این‌که طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال 2018، میانگین 10.6 فوت در هر یک صد هزار نفر جمعیت جهان را نشان می‌دهد، بیان کرد: میزان اقدام به خودکشی 20 تا 30 برابر میزان فوت ناشی از آن است.

نصر با بیان این‌که طبق آمار رسمی اعلام شده میزان اقدام به خودکشی در زنان بالاتر و میزان فوت در مردان بالاتر است، تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده در کشورهای با درآمد بالا، زنان 25 درصد موارد فوت را شامل شده از طرفی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نیز زنان 40 درصد موارد فوت را شامل می‌شوند.

این مسئول با تأکید بر این‌که در همه‌گیرشناسی خودکشی در ایران فوت ناشی از خودکشی براساس سازمان پزشکی قانونی در سال 98، 6.2 در صد هزار عنوان شده است، تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده بالاترین میزان فوت ناشی از خودکشی در سال 98 متعلق به استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، لرستان و گیلان است.

اقدام به خودکشی در زنان و فوت در مردان بالاتر است

به گفته این مسئول اقدام به خودکشی در سال 98 براساس آمار سامانه ثبت وزارت بهداشت 123 درصد هزار است از طرفی میزان اقدام به خودکشی در زنان و فوت در مردان بالاتر است.

مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان این‌که در بررسی‌های انجام شده روند افزایشی میزان خودکشی در کشور طی سال‌های 94 تا 97 حدوداً سالانه 6 تا 8 درصد بوده که در سال 98 این روند افزایشی متوقف شده است، افزود: این آمارها نشان از این دارد که افزایش آگاهی و تلاش برای آموزش نیروهای ارائه‌دهنده خدمت می‌تواند نقش بسزایی در کاهش میزان خودکشی داشته باشد.

وی بر این باور است که طبق تحقیقات انجام شده «ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، زمینه حمایت اجتماعی ، زمینه مساعد مشارکت اجتماعی، احساس عدالت اجتماعی، نشاط اجتماعی، دسترسی مناسب به خدمات سلامت روان، رسترسی مناسب به آموزش‌ مهارت‌های زندگی» از جمله فاکتورهای مثبت در عوامل محیطی موثر بر پیشگیری از وقوع خودکشی است.

نصر با اشاره به اهداف استراتژیک برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه کاهش میزان خودکشی‌ها خاطرنشان کرد: افزایش روایی داده‌های مربوط به رفتارهای خودکشی، افزایش آگاهی عمومی پیرامون رفتارهای خودکشی، ارتقا کمی و کیفی مداخلات و خدمات ارائه شده به افراد در معرض خطر و اقدام‌کننده به خودکشی، ساماندهی انتشار اخبار و سایر محتوای انتشاریافته مرتبط با خودکشی در رسانه‌ها، کاهش دسترسی به روش‌های شایع و مهلک خودکشی و افزایش پژوهش‌های کاربردی در زمینه خودکشی از جمله اهداف استراتژیک است.

این مسئول به ضرورت استانداردسازی انعکاس اخبار و سایر محتواهای انتشاریافته مرتبط با خودکشی در رسانه‌های رسمی اشاره داشته و یادآور شد: کاهش دسترسی به اخبار و مطالب غیرمرتبط پیرامون رفتارهای خودکشی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز از جمله اهداف استراتژیک در نظر گرفته شده برای کاهش این آسیب است.

به گفته این مسئول طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده در جهان در 50 سال اخیر میزان اقدام به خودکشی بیش از 60 برابر افزایش یافته است، که ایران در این بین 6.23 درصد میانگین خودکشی منجر به فوت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که از زمان آغاز اقدامات و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه خودکشی شاهد نتایج مثبتی در کاهش آمار این آسیب هستیم، بیان کرد: از جمله اقدامات مثبت انجام شده در وضعیت فعلی راه‌اندازی کلینیک سوگ و ارائه خدمات رایگان برای افرادی که به سبب از دست دادن عضوی از خانواده دچار سوگ شده‌اند، بود.

 

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخودکشیشهره نصرمسئول سلامت روان معاونت بهداشت علوم‌پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4617


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»