کد خبر: 4667
1399/08/03 - 12:25


معاون اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان اعلام کرد:

واحدهای نانوایی حق تعطیلی‌ خودسرانه ندارند

ستار رحمنی عنوان کرد: واحدهای پخت بربری و لواش؛ محل نشتی آردهای یارانه‌ای

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال اختلاف 80 هزار تومانی بین قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد، شیرینی‌پزها و واحدهای رشته‌بری‌ ترجیح می‌دهند با قیمت کمتر از بازار آزاد و از محل نانوایی‌ها تهیه کنند. از این رو برخی از واحدهای نانوایی متخلف به‌جای اختصاص سهمیه روزانه خود به پخت نان، نسبت به تعطیلی خودسرانه اقدام و سهمیه خود را از شبکه مصرف خارج می‌کنند.

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به مشکلات استان‌ها در حوزه کمبود آرد در نانوایی‌ها اظهار کرد: خوشبختانه آرد موردنیاز خبازی‌ها و نانوایی‌ها به میزان کافی وجود دارد و گندم نیز برای نیاز یکساله استان در سیلوها ذخیره شده است.

این مسئول با بیان اینکه به منظور تامین نیاز آرد نانوایی‌ها بیست‌وپنجم هر ماه نسبت به توزیع آرد در بین نانوایی‌ها اقدام می‌شود، اضافه کرد: با این اوصاف آرد موردنیاز نانوایی‌ها پنج روز قبل به دست‌شان می‌رسد تا خللی در جریان پخت نان مصرفی شهروندان ایجاد نشود.

آغاز طرح ضربتی مبارزه با نانوایی‌های متخلف در استان

رحمنی با اشاره به آغاز طرح ضربتی بازرسی از نانوایی‌ها از حدود یک هفته پیش در زنجان اعلام کرد: با تشکیل گروه‌های مشترک بین اداره کل غله، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه ذیربط و دستگاه‌های مربوطه موجودی آرد نانوایی‌ها، کیفیت پخت، گران‌فروشی و یا کم‌فروشی با دقت رصد می‌شود.

این مسئول همچنین از آغاز این طرح ضربتی در شهرستان از امروز شنبه سوم آبان ماه در کلیه شهرستان‌های استان خبر داد و در مورد انتقاد شهروندان زنجانی از کاهش وزن چانه‌ها و کاهش کیفیت نان پس از آخرین نرخ‌گذاری که گاها از سوی ارگان‌های مربوطه رد می‌شود به صدای زنجان گفت: ما به هیچ عنوان کاهش وزن چانه‌ها را رد نمی‌کنیم، معتقدیم بسیاری از نانوایی‌ها زحمتکش‌اند اما تعداد محدودی نیز هستند که در این حوزه تخلفاتی می‌کنند.

احتمال خروج غیرقانونی آرد از شبکه مصرف

رحمنی در مورد تعطیلی خودسرانه واحدهای نانوایی که گمانه‌ها برای خروج آرد یارانه‌ای از شبکه مصرف را افزایش می‌دهد هم عنوان کرد: اداره کل غله ماهانه سهمیه واحدهای نانوایی را بر اساس 25 الی 26 روز کاری تخصیص می‌دهد اما تعدادی از واحدها به جز روز کاری تعطیل، اقدام به تعطیلی خودسرانه کرده و احتمال دارد سهمیه آن را از چرخه مصرف خارج شده و سر از بازار آزاد درآورد، این قضیه پس از اعلام نرخ جدید گندم پیش آمده است.

این مسئول با اشاره به اختلاف فاحش آرد یارانه‌ای با نرخ آزاد تصریح کرد: هم اکنون قیمت‌های هر کیسه آرد یارانه‌ای (40 کیلویی) نوع یک و نوع 2 به ترتیب حدود 32 هزار تومان و حدود 42 هزار تومان است. با این اوصاف دولت برای هر کیسه آرد حدود 80 هزار تومان یارانه اختصاص می‌دهد. این در حالی است که قیمت تمام شده آرد در بازار آزاد حدود 120 تا 130 هزار تومان اعلام شده است.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه اختلاف قیمتی فاحش آرد یارانه‌ای و آزاد سبب شده تا برخی از صنوف نظیر شیرینی‌پزها و رشته‌بُری‌ها نسبت به خرید آرد نانوایی‌ها تمایل داشته و از چرخه غیرقانونی نسبت به خرید آن اقدام کنند، اضافه کرد: هدف اداره کل غله استان این است که آردها را برای توزیع در شبکه مصرف به دست مصرف‌کنندگان نان برساند. معتقدیم وقتی آردها به درب نانوایی‌ها برسند میزان تخلف کاهش می‌یابد اما همانطور که گفته شد تعدادی از متخلفان با تطعیلی خودسرانه یا حتی کاهش وزن چانه‌ها سعی در خروج آردها از شبکه مصرف دارند.

بربری‌پزان و لواش‌پزان مشتری خاص واحدهای شیرینی‌پز و رشته‌بُر؟

به گفته رحمنی، آرد مورد استفاده در واحدهای نان بربری 18 درصد یا آرد ستاره است که بسیار نزدیک به آرد «نول» است که در شیرینی‌پزی‌ها جهت پختش شیرینی استفاده می‌شود. آرد مورد استفاده در رشته‌بری‌ها نیز ممکن است از محل نانوایی‌های پخت لواش صورت گیرد. برای جلوگیری از این نشتی‌ها گشت‌های مشترک تشکیل شده و تمامی واحدهای نانوایی به ویژه بربری و لواش به دقت رصد و کنترل می‌شود.

گفتنی است چند وقت پیش کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان تخلف مربوط به کم‌فروشی در نانوایی‌ها را رد نمی‌کنم، افزود: میزان تخلف نیز آن‌چنان زیاد نیست، به طور مثال از حدود ۸۰۰ واحد نانوایی که در شهرستان فعالیت می‌کنند، حدود ۵۰ الی ۶۰ واحد تخلف کرده‌اند البته میزان تخلف در وزن چانه‌ها در واحدهای مربوطه نیز بین ۵ تا ۱۰ گرم بود. ما نباید کم‌فروشی را به کل نانوایی‌ها تعمیم دهیم.

وی با اشاره به قیمت پایئن نان در زنجان در مقایسه با سایر استان‌های کشور ابراز کرد: با وجود قیمت پائین نان، وزن چانه‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها بالاست. به طور مثال وزن چانه‌ها در زنجان، تبریز و قزوین به میزان ۱۵۰، ۱۳۵ و ۱۴۰ گرم است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با بیان اینکه زنجان ۴ تا ۵ سال است که به لحاظ کیفیت نان بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط شركت غله و خدمات بازرگاني دولتي ايران در بین ۳۱ استان کشور رتبه نخست را کسب می‌کند، هر گونه افت کیفیت نان در نانوایی‌ها را رد کرد!

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناداره غله زنجانسهمیه نانوایی هاستار رحمنی
sedayezanjannews.ir/nx4667


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»