کد خبر: 4744
1399/08/17 - 16:31


در پی موافقت مقام معظم رهبری با عفو برخی از زندانیان محقق می‌شود؛

تعیین تکلیف برخی زندانیان زنجان تا یک هفته آینده

در پی موافقت مقام معظم رهبری با عفو بیش از 3 هزار و 700 زندانی، برخی از زندانیان نیز شامل این عفو شده و به گفته مدیرکل زندان‌های استان زنجان تا یک هفته آینده موافقت با آزادی برخی از این زندانیان در زنجان ابلاغ می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در پی موافقت مقام معظم رهبری با عفو بیش از 3 هزار و 700 زندانی، برخی از زندانیان نیز شامل این عفو شده و به گفته مدیرکل زندان‌های استان زنجان تا یک هفته آینده موافقت با آزادی برخی از این زندانیان در زنجان ابلاغ می‌شود.

قوه قضاییه با موافقت مقام معظم رهبری و در ادامه سیاست کلی حبس‌زدایی و خلوت کردن زندان‌های کشور در دوران تحول و به مناسبت میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق (ع) عفو گسترده‌ای که شامل 3 هزار و ۷۸۰ نفر از زندانیان و برخی محکومان امنیتی می‌شود را به مرحله اجرا گذاشته است که در این بین درصدی از زندانیان عفو شده متعلق به استان زنجان است.

نمی‌توان آمار دقیقی از زندانیان معرفی شده استان برای عفو ارائه داد

محمد جوادی امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به این‌که فعلاً عفو تعدادی از زندانیان استان زنجان از سوی مرکز ابلاغ نشده است، اظهار کرد: حداکثر در مدت یک هفته تا 10 روز آینده موافقت با عفو و آزادی تعدادی از این محکومان با ابلاغ از سوی مرکز تعیین تکلیف می‌شود که چه تعداد از این زندانیان شامل حال شرایط تعیین شده در عفو اخیر رهبری می‌شوند.

به گفته مدیرکل زندان‌های استان زنجان اسامی تعدادی از زندانیان استان در کمیسیون عفو استانی به مرکز پیشنهاد داده است و کمیسیون عفو کشوری نیز براساس شرایط تعیین شده در عفو رهبری مشخص می‌کند که چه تعداد از زندانیان شامل حال شرایط تعیین شده هستند.

این مسئول در پاسخ به این سوال که کمیسیون عفو استان چه تعداد زندانی را به کمیسیون عفو کشوری معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: این موضوع برای دوره‌های مختلفی بوده و نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه داد.

تفاوت بخشش اخیر زندانیان با عفو‌های انجام شده در گذشته

گفتنی است عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم، به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی، رویه‌ای است که طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه قوه قضاییه و موافقت رهبری بوده است اما این سیاست کلی در دوران تحول با چند تفاوت جدی و عمده از این قبیل که اولاً تعداد این عفوها و افرادی که هر بار شامل آن می‌شوند در دوره اخیر افزایش یافته، به طوری که در یک سال و 8 ماه گذشته 14 عفو و آزادی مناسبتی به مرحله اجرا در آمده است.

ثانیاً برخی زندانی‌ها مثل محکومان امنیتی که در دوره‌های قبل شامل عفو قرار نمی‌گرفتند در دوره تحول برای نخستین بار از این امتیاز بهره‌مند شده و اسامی آن‌ها نیز در لیست زندانیان عفو شده قرار گرفته است چرا که در میان لیست اخیر تعدادی از محکومان امنیتی هم حضور دارند و آزاد می‌شوند هر چند برخی از محکومان امنیتی که عفو می‌شوند مدتی است با مرخصی بیرون از زندان هستند که به دلیل حسن رفتار مشمول عفو شده و دیگر به زندان باز نمی‌گردند.

قابل ذکر است که این پانزدهمین آزادسازی زندانی‌ها در قالب عفو در دوره اخیر و سومین مرحله آزادی زندانیان امنیتی در طول یک سال و چند ماه گذشته است که در ادامه اقداماتی همچون تفکیک جرایم سیاسی و امنیتی از هم و ابلاغ سند امنیت قضایی از جمله مصادیق مهم تحول خواهی در قوه قضاییه محسوب می‌شوند.

زنجان کمترین ورودی زندانیان مهریه را دارد

مدیرکل زندان‌های استان زنجان در ادامه به سوالی در مورد موضوع زندانی نشدن بدهکاران مهریه و تأثیر اجرایی شدن این سیاست در کاهش جمعیت زندانیان استان پاسخ داد و تصریح کرد: خوشبختانه استان زنجان به لحاظ زندانیان مهریه با پیگیری‌های انجام شده از سوی رئیس کل دادگستری استان، کمترین ورودی زندانیان مهریه را در داخل استان داریم.

وی متذکر شد: با ابلاغ این دستور که هیچ بدهکار مهریه‌ای نباید زندانی شود، با صلح و سازش‌های انجام شده 100 درصد این سیاست اعمال شده در کاهش جمعیت زندانیان استان تأثیرگذار بوده است.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعفو زندانیانمحمد جوادیدادگستری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4744


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»