کد خبر: 4779
1399/08/21 - 16:11


پاسخ مدیرکل انتقال خون استان زنجان به افرادی که از ترس ابتلا به کرونا اقدام به اهدای خون نمی‌کنند:

کرونا با خون منتقل نمی‌شود

تأمین بیش از 50 درصد فرآورده خونی استان با اهدای مستمر

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی شائبه‌هایی مبنی بر این‌که کرونا از طریق خون اهدایی از سوی افرادی که مبتلا به کرونا هستند ولی آزمایش کرونای آن‌ها در زمان اهدا خون منفی بوده و هیچ علائمی از کرونا را تا به آن لحظه نداشتند به گیرندگان خون منتقل می‌شود که مدیرکل انتقال خون استان زنجان اعلام کرد که کرونا از طریق خون منتقل نشده و اهداکنندگان خون نگران این موضوع نباشند.

سیامک اسدی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به این‌که در حال حاضر با توجه به وضعیت کرونایی افرادی که برای اهدا خون به مراکز مراجعه می‌کنند در ابتدا مورد مصاحبه پزشک قرار می‌گیرند، اظهار کرد: فرد اهداکننده خون در صورتی که اخیراً مسافرتی رفته یا علائم مختصری از بیماری کرونا داشته و یا یکی از نزدیکانشان مبتلا به این ویروس بوده، فرد به مدت 28 روز بعد تا زمان بهبودی از چرخه اهدا خون خارج می‌شود.

 وی با تأکید بر این‌که اهدا خون هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: طبق گفته‌های متخصصان کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود از طرفی ده‌ها نوع بیماری از قبیل تلاسمی، سرطانی و یا تصادفی و غیره وجود دارند که نیاز به خون داشته و باید در شرایط فعلی نیز نیاز این گروه از بیماران از طریق جامعه اهداکنندگان خون تأمین شود.

این مسئول در پاسخ به این سوال که چند درصد خون مورد نیاز از طریق اهداکنندگان مستمر خون تأمین می‌شود، گفت: بیش از 50 درصد فرآورده خونی استان از اهدا مستمر تأمین می‌شود.

به گفته این مسئول هر چند نیاز به خون و فرآورده خونی یک نیاز دائمی و همیشگی بوده و مربوط به زمان خاصی نیست ولی با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و شروع فصل سرما انتظار داریم مردم زنجان به ویژه جوانانی که تاکنون تجربه اهدای خون ندارند به جمع اهداکنندگان خون پیوسته و در این کار خیر و انسان دوستانه مشارکت کنند.

با وجود این‌که عده‌ای به دلیل ترس از ابتلا به کرونا اقدام به اهدا خون نمی‌کنند مدیرکل انتقال خون استان زنجان از رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون و استفاده از لوازم یکبارمصرف و ضدعفونی مستمر محل خبر داد و بر این موضوع متذکر شد که احتمال انتقال ویروس کرونا به افراد در مراکز انتقال خون وجود ندارد.

اسدی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا در استان خوشبختانه به کمک جامعه اهداکنندگان خون استان نیاز به فرآورده‌های خونی برطرف شده و مشکلی در این بخش نداریم و امیدواریم از این پس نیز با مشارکت جدی مردم با مشکلی مواجه نشویم.

وی شیوع کرونا را فرصت مغتنمی برای اشاعه و گسترش فرهنگ اهدا خون دانسته و خاطرنشان کرد: دلیل تأکید ما بر اهدا خون افرادی که تاکنون تجربه این کار را ندارند این است که از همه‌گیری کرونا استفاده کرده و فرهنگ اهدا خون را گسترش داده و سرمایه اجتماعی برای دوران پسا کرونا ایجاد کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان در پایان از رسانه‌ها خواست تا افراد تندرست و سالم جامعه را ترغیب به اهدا خون کنند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانتقال خون زنجانسیامک اسدیانتقال کرونا با کرونا
sedayezanjannews.ir/nx4779


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»