کد خبر: 4803
1399/08/24 - 1:14


صدای زنجان تدابیر مسئولان بر بیکارشدن 183 نیروی فضای سبز شهرداری زنجان را بررسی می‌کند؛

امید به برگشت هست

شهردار زنجان: 10 روز پیش به شورا نامه نوشتم و وضعیت نابسامان درآمدی شهرداری را گفتم/ نائب رئیس شورای شهر: توسعه فضای سبز پیش‌بینی شده محقق نشود مجبور به استیضاح شهرداریم/ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس: پیگیر بکارگیری مجدد نیروهای تعدیل شده شهرداری هستم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شهردار زنجان در موضوع جذب و بکارگیری 183 نیروی فضای سبز به دلیل بارمالی تحمیلی به شهرداری همچنان مخالفت خود را اعلام کرده ولی از آنجایی که شورای شهر در قالب طرح، بکارگیری 183 نیروی بلاتکلیف شهرداری را در صحن شورا آورده و مورد تصویب قرار داده باید مراحل قانونی خود را طی کرده و منتظر اظهار نظر کمیته تطبیق و مراجعه نظارتی در این زمینه باشیم.

چند روز پیش بعد از گذشت چند ماه بالاخره شورای شهر زنجان و شهرداری راهکاری برای حل مشکل ساماندهی 713 نیروی فضای سبز شهرداری و جلوگیری از تعدیل شدن آن‌ها راه‌حلی مبنی بر این‌که ۳۹۵ نفر را جذب شهرداری کردند، ۱۳۵ نفر از طریق واگذاری به بخش خصوصی در امور شهری منطقه ۴ شهرداری مشغول به فعالیت می‌شوند و مابقی ۱۸۳ نفر از سیستم شهرداری کنار گذاشته شدند.اتخاذ کردند.

برخی از اعضای شورای شهر در واکنش به تعدیل قطعی 183 نفر کارگر باقیمانده و ادعای شهردار مبنی بر نبود امکان مالی برای بکارگیری نیروهای باقی مانده شهرداری این‌گونه عنوان کرد:«نیاز مالی که شهردار برای جذب 183 نیروی بلاتکلیف فضای سبز عنوان می‌کنند 7 میلیارد تومان است، که می‌تواند لایحه‌ای در این زمینه به شورای شهر ارائه کرده و مشکل را برطرف کند. در پیگیری‌هایی که از پارک‌های سطح شهردار انجام می‌دهیم نخستین دلیلی که شهرداران مناطق بر وضعیت نابسامان پارک‌ها می‌آورند نبود نیروی انسانی است.»

در پیگیری صدای زنجان از شهردار مبنی بر چرایی عدم تمایل شهردار بر ارائه لایحه در این زمینه با وجود این‌که شورای شهر مخالفتی با جابه‌جایی ردیف‌های بودجه‌ای برای تأمین نیاز مالی ندارد، شهردار از نامه‌ای سخن گفت که 10 روز پیش به شورای شهر در این زمینه ارسال کرده است.

از قرار معلوم شهردار در این نامه به غیرقابل تحقق بودن بخش قابل توجهی از بودجه امسال شهرداری اشاره کرده به طوری که حتی موضوع جابه‌جایی ردیف‌های بودجه‌ای برای تأمین هزینه مالی بکارگیری 183 کارگر را به نوعی منتفی کرده است.

10درصد از بودجه درآمدی امسال شهرداری غیرقابل تحقق است

حبیب یگانه در گفت‌وگو با صدای زنجان در تشریح موضوع نامه‌ای که 10 روز پیش از سوی شهرداری به شورای شهر ارسال شده بود، این‌گونه عنوان کرد: «در این نامه بنده عنوان کرده بودم که همین بودجه 550 میلیارد تومانی که برای امسال پیش‌بینی شده است بیش از 100 میلیارد تومان منابع درآمدی امسال آن غیرقابل تحقق است.»

وی در ادامه عنوان کرد: برای مثال منابع درآمدی که در بخش ارزش افزوده‌ داریم امسال 160 میلیارد تومان اعتبار دیده شده است، طبق پیگیری که انجام دادم درصدی که از ارزش افزوده برای شهر زنجان در نظر گرفته شده است 3درصد از مجموع آن تخصیص داده می‌شود به طوری که از 9درصد ارزش افزوده 6درصد آن متعلق به دولت بوده و 3درصد آن به شهرداری تعلق می‌گیرد.

به گفته شهردار زنجان سال گذشته که فصل تدوین بودجه بوده لایحه‌ای تحت عنوان درآمدهای پایدار شهری‌ها مبنی بر این‌که 3درصد ارزش افزوده به 4درصد افزایش یابد به مجلس ارائه شده است که پس از عید امسال لایحه از سوی مجلس رد شده است.

از 160 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده از محل ارزش افزوده نهایتاً 100 میلیارد تومان محقق می‌شود

وی متذکر شد: سال گذشته در زمان پیش‌بینی بودجه که بنده در شهرداری حضور نداشتم میزان درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده را 160 میلیارد تومان در یک سال دیدند در حالی که در 7 ماهه امسال فقط 50 میلیارد تومان از این محل وصول شده است و طبق پیش‌بینی انجام شده در 5 ماه آینده نیز بتوانیم حداکثر 50 میلیارد تومان دیگر را وصول کنیم، به همین دلیل اگر ما 100 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده وصولی داشته باشیم 60 میلیارد تومان از همین کد درآمدی کسری درآمد داریم.

یگانه به دیگر کدهای درآمدی پیش‌بینی شده در بودجه که امکان تحقق کامل آن‌ها وجود ندارد، اشاره داشته و عنوان کرد: برای مثال کد درآمدی 30 میلیارد تومانی در نتیجه ارزش افزوده حاصل از توافق شرکت‌های تعاونی با شهرداری است که قرار بوده پول نقد بگیریم در حالی که براساس مکاتبات انجام شده با شهرداری قرار بر این است که پول نقد از شرکت‌های تعاونی دریافت نکرده به ازای آن زمین بگیریم تا در تملکات سطح شهر از آن‌ها استفاده کنیم.در نتیجه در این بخش نیز منابع درآمدی 30 میلیارد تومانی دیده شده بود که عملاً این کد درآمدی نیز محقق نمی‌شود.

از 8 میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی فقط 200 میلیون تومان عاید شهرداری می‌شود

وی به کد درآمدی پیش‌بینی شده از محل جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره داشته و تصریح کرد: از محل دریافت جرایم راهنمایی و رانندگی 8 میلیارد تومان کد درآمدی پیش‌بینی شده بود در حالی که ابلاغ اعتباری که به شهرداری ارائه شده 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است در پیگیری از دوستان عنوان کردند سال گذشته آن مبلغ منابع درآمدی که اعتبار آن ابلاغ شده بود فقط 10 درصد تخصیص اعتبار داشت از همین رو از 8 میلیارد درآمد پیش‌بینی شده امسال فقط 2 میلیارد و 200 میلیون ابلاغ اعتبار شده که اگر فقط 10 درصد آن تخصیص یابد فقط 200 میلیون تومان از این کد درآمدی عاید شهرداری می‌شود.

شهردار زنجان گفت که در نامه ارسالی به شورای شهر بر این موضوع تأکید کردم که درآمد بالای 100 میلیارد تومانی که در بودجه شهرداری تعریف شده و در قبال آن پروژه تعریف کردید با کسری درآمد مواجهیم.

وی به افزایش قیمت سرسام‌آور قیر و اجرای پروژه‌های عمرانی اشاره داشته و یادآور شد: برای مثال در زمان انعقاد قرارداد برای پروژه سبزه‌میدان قیمت میلگرد در کیلو 4 هزار تومان بوده ولی حالا به 13 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در وضعیت فعلی در حالی با افزایش هزینه‌ها مواجهیم که بخش قابل توجهی از کدهای درآمدی محقق نشده و کاهش درآمد را شاهد هستیم به همین دلیل نمی‌توانیم هر فعالیتی که بار مالی مازدای را بر شهرداری تحمیل کند انجام دهیم.

شهرداری مجوزی برای جذب نیرو ندارد

شهردار زنجان در جذب 183 کارگر بلاتکلیف فضای سبز شهرداری به این موضوع متذکر شد که در حال حاضر شهرداری هیچ مجوزی برای بکارگیری نیروی انسانی را ندارد.

به گفته این مسئول در وضعیت فعلی و آنچه در بودجه مصوب شده 44 درصد از مجموع بودجه به عمرانی و مابقی به جاری اختصاص داده شده است یعنی بیش از 56 درصد از هزینه‌های شهرداری را هزینه‌های شهرداری تشکیل می‌دهد، هرگونه فعالیت هزینه‌بر که مصوب شده و بخواهیم انجام دهیم جزو هزینه‌های جاری محسوب می‌شوند از همین رو ما در مورد هرگونه افزایش هزینه جاری حساس بوده و به دنبال کاهش آن هستیم تا بتوانیم هزینه‌های عمرانی را افزایش بدهیم.از آنجایی که بلاخره جذب نیروی انسانی هزینه محسوب می‌شود دلیل مخالفت ما برای جذب 183 نفر هم به همین دلیل بود.

به گفته یگانه از آنجایی که شورای شهر در قالب طرح بکارگیری 183 نیروی بلاتکلیف شهرداری را در صحن شورا آورده و مورد تصویب قرار دادند با مراحل قانونی خود را طی کرده و با توجه به مشکلاتی که ارائه کردم باید منتظر اظهارنظر کمیته تطبیق و مراجعه نظارتی در این زمینه باشیم.

توسعه فضای سبز پیش‌بینی شده در بودجه محقق نشود مجبور به سوال و استیضاح شهرداریم

با وجود این‌که شهردار عنوان کرده 10 روز پیش در نامه‌ای به شورای شهر مشکلات مالی شهرداری را تشریح کرده و به طور یقین هیئت رئیسه در جریان نامه قرار گرفته است، دو روز پیش محمدی، نائب رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان خطاب به شهردار متذکر شد:« آقای شهردار به خاطر 7 میلیارد تومان از جذب نیرو منصرف می‌شود در مقابل 10 ردیف بودجه عمران مغفول واقع می‌شود. نمی‌دانم با این کارها دنبال چه چیزی هستند؟ نگهداری و توسعه فضای سبز در بودجه شهرداری لحاظ شده و اگر این اقدامات انجام نشود مجبور به سوال و استیضاح هستیم.»

محمدی گفته بود: در برونسپاری نیروهای فضای سبز شهرداری ماندیم چون سازمان بازرسی با توجه به وضعیت اقتصادی تمایلی به برونسپاری ندارد، همه این‌ها مدیریت می‌خواهد چون تعدیل نیرو یک حسن نیست بلکه یک مدیر موفق باید کار ایجاد کرده و همه نیروها را برای آبادانی شهر بکارگیری کند.این‌گونه مسائل در شهرداری و شورای شهر قاطی هم شده و هر کسی حرف خود را می‌زند.

با ورود نماینده مجلس بر این موضوع به نظر می‌رسد در کنار اصرار شورا و انکار شهردار، راهکار اصولی که نه شهرداری متضرر شود نه کارگران بیکار، در این بین اتخاذ شود چرا که طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی بود که پیگیر وضعیت 713 کارگر فضای سبز شهرداری بود و طبق اظهارنظری که ارائه داده چند راهکار برای حل این معضل پیش‌بینی شده است که در حال بررسی آن‌ها هستند.

طاهری: پیگیر منظم کردن چارت سازمانی شهرداری زنجان و بکارگیری مجدد نیروهای تعدیل شده فضای سبز شهرداری هستم

این نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان بر این موضوع متذکر شد که « در تلاشیم تا چارت سازمانی شهرداری را منظم کنیم به طوری که تعداد زیادی از نیروهایی که سواد و تخصص لازم را در حوزه‌های مربوطه دارند ولی به اسم فضای سبز جذب شدند در حالی که واقعاً کار بدنه انجام می‌دهند ولی همیشه در تنش اخراج شدن و تعدیل قرار دارند باید حداقل در چارت سازمانی خودشان قرار بگیرند.

به گفته طاهری این افراد جزو نیروهای مورد نیاز شهرداری هستند که باید حداقل از امنیت شغلی برخوردار باشند.

این نماینده مجلس به پیگیری موضوع نیروهای فضای سبز و کارگری شهرداری زنجان که در عمل نیز در فضای سبز فعالیت دارند، اشاره داشته و خاطرنشان کرد: پیگیریم تا این نیروها تا جایی که امکان دارد فصلی نباشند و در طول سال این نیروها به کارگیری شوند نه این‌که در طول سال فقط چند ماه مشغول کار باشند.

پیشنهادات برای بکارگیری مجدد نیروهای تعدیل شده شهرداری در حال بررسی است

این مسئول به سرانجام پیگیری‌های انجام شده در این زمینه اشاره داشته و افزود: « در این زمینه هم از مسئولان مرتبط خواهش کردیم و هم در حد توان کمک می‌کنیم که امیدوارم این معضل کارگران فضای سبز شهرداری برطرف شده و برای بخشی از نیروهایی که تعدیل شده بودند به دنبال راهکار برای بکارگیری مجدد آن‌ها در سیستم شهرداری هستیم که در همین زمینه دو سه پیشنهاد ارائه شده که بهترین آن انتخاب می‌شود.»

گفتنی است پس از پیگیری‌های مکرر صدای زنجان برای حل مشکل 713 کارگر فضای سبز شهرداری خوشبختانه 530 نفر از این افراد از بحران بیکاری رها شدند و حالا مانده 183 نیروی بیکار شده که امیدواریم با توجه به ورود مسئولان استانی و نماینده مجلس و تلاش اعضای شورا این تعداد کارگر نیز هر چه زودتر در شهرداری مشغول به کار شده و از معضل بیکاری در شرایط بحران اقتصاد فعلی رهایی یابند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجاننیروهای فضای سبزتعدیل نیرو
sedayezanjannews.ir/nx4803


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»