کد خبر: 4906
1399/09/12 - 16:17


عضو شورای شهر زنجان با اشاره به نیمه‌کاره ماندن یوترن پل گلشهر گفت:

به مردم کلک زدند

اگر سه پروژه سبزه‌میدان، محور پادگان و یوترن تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری نرسند هر شهرداری بر سرکار باشد، برکنار می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی یوترن (دوربرگردان) پل امام حسن مجتبی (ع) که چند ماه پیش پایه‌های آن جاسازی شده بود، نیمه‌کاره رها شده است که بیش از یک و نیم سال پیش باید همزمان با افتتاح پل گلشهر به بهره‌برداری می‌رسید ولی حالا عضو شورای شهر زنجان از افزایش قیمت‌ها و مابه‌التفاوت 17 میلیاردی برای پایان یوترن سخن می‌گوید.

17 ماه پیش زمانی که پل گلشهر به بهره‌برداری رسید و 4 ماه پس از آن شهردار وقت به دلیل برخی تخلفات از سوی دستگاه قضایی دستگیر شد، مطالبه‌ شهروندان در مورد پایههایی که پس از پل امام حسن بر روی زمین کاشته بودند ولی معلوم نبود قرار است چه چیزی احداث شود، آغاز شد در ابتدا اهالی گمان می‌کنند این پایه‌ها برای پل عابر پیاده است ولی وقتی شهردار فعلی ادعای نیمه‌کاره بودن پل گلشهر را مطرح کرد نه تنها تمامی تبلیغات و ادعاها بر اتمام یکساله پل زیر سوال رفت بلکه مشخص شد پایه‌های مذکور مربوط به یوترنی است که باید هم زمان با پل به بهره‌برداری می‌رسید.

حالا کار این یوترن به جایی رسیده که رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای شهر زنجان می‌گوید هزینه این یوترن به دلیل تورم و افزایش قیمت رخ داده مابه‌‌التفاوت 17 میلیارد تومانی پیدا کرده است که باید شهردار به پیمانکار پرداخت کند تا پروژه به سرانجام برسد.

با انجام ادامه پروژه یوترن به مبلغ 17 میلیارد تومان موافقت شد

رزاق محمدی در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد عدم پیشرفت عملیات عمرانی یوترن پل امام حسن مجتبی (ع) به افزایش مابه التفاوت اعتبار این پروژه به میزان 17 میلیارد تومان اشاره داشته و عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح و گرانی‌ها برای انجام این پروژه توسط شرکت پیمانکار جهاد نصر نیاز به پرداخت مابه التفاوت هزینه این یوترن برای انجام ادامه کار بود ولی از آنجایی که تعدیل قیمت‌ها انجام نشده بود موضوع تعیین و ارزیابی مابه‌التفاوت مبلغ در تهران بررسی شد و نهایتاً اعلام کردند که با مبلغ 17 میلیارد تومان شهرداری با پیمانکار به توافق رسیده و ادامه پروژه یوترن، نورپردازی و غیره را پیش ببرد.

به گفته محمدی مبلغ 17 میلیارد تومان برای انجام ادامه پروژه یوترن پل گلشهر در شورای شهر به تصویب رسیده و عملیات عمرانی در صورت پرداخت اعتبار از سر گرفته می‌شود.

اتمام یوترن در مدت یک ماه امکان‌پذیر است

 این عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به درصد پیشرفت یوترن خاطرنشان کرد: بخش‌های مهم این پروژه انجام شده و پیمانکار می‌تواند در مدت یک ماه آن را به بهره‌برداری برساند.

وی به طلب 5 میلیاردی پیمانکار در پروژه پل اشاره داشته و یادآور شد: پیش از این پیمانکار طلب 5 میلیاردی داشته که با احتساب آن مابه‌التفاوت 17 میلیارد تومان شده است.

رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای شهر زنجان معتقد است «احداث یوترن در قرارداد پل امام حسن مجتبی بوده و یک پروژه محسوب میشده ولی در زمان شهردار سابق به مردم کلک زدند و گفتند پل را چند ماهه تمام کردیم ولی هیچ خبری از احداث یوترن نشد در حالی که این بخش نیز باید در زمان اجرایی شدن پل انجام می‌شد و این مرحله نمی‌رسید که با افزایش چندین برابری در قیمت‌ها مواجهیم.»

وی در ادامه عنوان کرد: ساخت‌وسازها با ترفند و تورم پیش می‌رود برای مثال برای پل سیدالشهدا 12 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده بودند ولی در نهایت با 45 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید دلیلش هم این بود که استانداری و مسکن و شهرسازی به عنوان دو شریک شهرداری در این پل قدرالسهم‌شان را به موقع نمی‌دادند یا به جای پول زمین می‌دادند و آن هم به فروش نمی‌رفت تا این‌که با گذشت چند سال تورم سبب شد پروژه 12 میلیاردی با 45 میلیارد تومان به اتمام برسد.

پیمانکار در عدم پیشرفت پروژه یوترن مقصر نیست

به گفته محمدی پیمانکار در عدم پیشرفت عملیات اجرایی یوترن مقصر نیست چرا که در صورت پرداخت اعتبار و تأمین تجهیزات یوترن نیز در کمترین زمان به بهره‌برداری می‌رسید ولی متأسفانه به دلیل حاشیه‌های ایجاد شده در شهرداری و تغییرات انجام شده این پروژه مسکوت ماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش اعتبار پروژه‌ها و تورم ایجاد شده میزان بودجه امسال شهرداری افزایش داشته است یا خیر، بیان کرد: سعی ما براین بود که میزان بودجه مصوب شده افزایش پیدا نکند از همین رو برای اختصاص بودجه کافی برای چند پروژه شاخص شهر بودجه را به نوعی شخم زدیم و برخی از پروژه‌های پژوهشی و غیره را حذف کردیم و با توجه به شیوع کرونا و تورم بودجه شهرداری در شش ماهه دوم را اقتضایی کردیم و از روند سال مالی خارج شد به طوری که تمامی پروژه‌های اولویت‌دار و حساس نظیر سبزه‌میدان، محور پادگان و یوترن را در بودجه امسال قرار دادیم و پروژه‌های حذف شده نیز سال آینده در قالب یک دوازدهم و دو دوازدهم در اولویت عملیاتی قرار داده شدند و به گونه‌ای نیست که کلاً کنار گذاشته شوند.

سال گذشته به جای 250 هزار تن فقط 40 هزار تن آسفالت‌ریزی شده بود

وی متذکر شد: علاوه بر پروژه‌های مذکور آسفالت نیز یکی از مباحث اولویت‌دار و نیاز شهروندان بود را در دستور کار قرار دادیم چرا که سال گذشته به جای 250 هزار تن آسفالت فقط 40 هزار تن آسفالت‌ریزی شده بود از همین رو این کمبودها باید امسال جبران می‌شد.

این عضو شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که امیدواریم بتوانیم در این دوره سه پروژه سبزه میدان، محور پادگان و یوترن را به سرانجام برسانیم و آسفالت‌ریزی نیز در حد نیاز انجام شود تا این‌که سال آینده با ریشه‌کنی کرونا بتوانیم بودجه شهرداری را اساسی ببندیم هر چند با وضعیت فعلی احتمال افزایش قابل توجه در میزان بودجه سال آینده دور از انتظار نیست.

شهرداری از سه سال گذشته 55 میلیارد تومان بدهی انباشته داشت

وی یکی از معضلات امسال شهرداری زنجان را دیون مانده از سه سال‌ گذشته عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه شهرداری از سال‌های گذشته 55 میلیارد تومان دیون داشت که پرداخت نشده بود.

محمدی با تأکید بر این‌که تمرکز شورای شهر بر اتمام سه پروژه سبزه‌میدان، یوترن و محور پادگان است، خاطرنشان کرد: «برای به سرانجام رسیدن سبزه‌میدان، یوترن و محور پادگان شورای شهر نهایت همکاری را با شهرداری داشته و در صورتی که این سه پروژه خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری نرسند هر شهرداری بر سر کار باشد استیضاح و عزل می‌شود حتی اگر دو روز از عمر شورای پنجم باقی مانده باشد.»

وی در پاسخ به درصد پیشرفت سه پروژه شاخص مطرح شده اظهار کرد: این پروژه‌ها دقیقاً طبق برنامه زمان‌بندی در حال انجام هستند و حتی در صورت مساعد نبودن شرایط جوی هم کار تعطیل نمی‌شوند از همین رو هیچ کدام از این پروژه از برنامه زمانبندی عقب نیستند فقط درصد عقب‌ماندگی در انجام عملیات عمرانی محور پادگان در بخش سردر داریم که باید پیمانکار دیگری برای انجام آن جذب شود.

پیشرفت پروژه سبزه‌میدان، محور پادگان و یوترن طبق برنامه زمان‌بندی است

به گفته رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای شهر زنجان سه پروژه شاخص سبزه‌میدان، یوترن و محور پادگان طبق برنامه زمانبندی انجام شده خرداد ماه سال آینده باید به اتمام برسند چرا که این پروژه‌ها هیچ مشکل مالی ندارند از طرفی 80 درصد قراردادشان غیرنقدی است و در فروش زمین‌ها اولین اولویت پیمانکار سبزه‌میدان است که مجبور به شرکت است چون در غیر این صورت پول به پیمانکار نمی‌دهیم. این ترفند غیرنقدی روش بهتری است چرا که اگر قراردادها تماماً نقدی بود که اصلاً با این تورم نمی‌توانستیم پروژه‌ها را پیش ببریم.

وی از اصلاح قرارداد پروژه سبزه‌میدان گفت و افزود: در پروژه بزرگ سبزه‌میدان  پارکینگ را حذف کرده بودند و هیچ پارکینگی لحاظ نشده بود ولی با اصلاحات انجام شده زیر تالار شهر در حدود 300 پارکینگ در نظر گرفتیم.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپل گلشهریوترن پل گلشهررزاق محمدی
sedayezanjannews.ir/nx4906


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»