کد خبر: 4912
1399/09/13 - 15:42


صدای زنجان چالش پلمب آرایشگاه‌های زنانه در روزهای کرونایی را بررسی می‌کند؛

ادعای فک پلمب با پول

آرایشگران زنانه: می‌گویند 400 هزار تومان پول به حساب شرکت خدمات سلامت واریز کنید، فک پلمب کنیم!/ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان: به شدت تکذیب می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پلمب واحدهای صنفی به ویژه واحدهای متخلف آرایشگاه‌های زنانه در راستای اجرای قانون محدودیت‌های کرونایی در زنجان، به چالش جدی بین دانشگاه علوم پزشکی و اتاق اصناف تبدیل شده است تا جایی که چندی پیش تعدادی از فعالان این صنف در تماس با دفتر صدای زنجان ضمن اعتراض به برخورد تبعیض‌آمیز مسئولان حوزه بهداشت برخی ادعاها را مطرح کردند.

به گفته آن‌ها مسئولان بهداشت از آن‌ها خواسته‌اند اگر می‌خواهند واحدشان فک پلمب شود به دفتر خدمات سلامت رفته و وجهی را واریز کنند! اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با رد این اظهارات تاکید می‌کنند: شرکت مورد اشاره آرایش‌گران کاملا خصوصی است و خدمات ناظران بهداشت آن صرفا شامل صنوف علاقه‌مند به بازرسی می‌شود نه همه اصناف! در ثانی حق بازرسی از واحدهای هدف توسط این شرکت ماهانه 10 هزار تومان می‌شود آن هم در چارچوب قانون!

به دنبال تشدید وضعیت بیمارستان‌ها فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در زنجان بنا به تصمیم مسئولان ستاد مقابله با کرونا ممنوع اعلام شد. البته بنا به گفته مسئولان اتاق اصناف آرایشگاه‌های زنانه در استان فعالیت‌های زیرزمینی داشتند، به‌ طوری که فعالیت بیشتر آرایشگاه‌های زنانه در واحدهای مسکونی است و پلمب در واحد مسکونی ممکن نیست.

در استان زنجان آرایشگاه‌های زنانه در شهرهای زنجان، ابهر و خرم‌دره بیشترین تخلفات را دارند. بر اساس آخرین آمار که مربوط به آبان‌ماه سال جاری است بیش از 62 واحد آرایشگاه زنانه پلمب شده‌اند.

چالش بین صنف آرایشگاه‌های زنانه و بهداشت

مسئول یکی از آرایشگاه‌های شهر که خواست نامی از او در این گزارش ذکر نشود در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی است با دستور دولت مبنی بر ممنوعیت فعالیت سالن‌های آرایشگری، پذیرای مشتری نبوده است.

او می‌گوید: «مسئولان حوزه بهداشت در برخورد با صنوف نیز برخوردی دوگانه دارند، چند قدم آن طرف‌تر از واحد من، سالن آرایشگری مشغول به کار است، به جای اینکه این واحد اخطاریه گرفته و پلمب شود، واحد من را پلمب می‌کنند، بعد می‌گویند پول واریز کن تا فک پلمب کنیم. جالب اینجاست بعد از واریز نزدیک به 400 هزار تومان حتی خودشان برای فک پلمب نیامدند تا ببینند بعد از پلمب، برچسب مربوطه خراشی خورده یا نه!»

دیگر فعال صنفی معترض هم در اظهاراتی مشابه مدعی است پس از فک پلمب واحد به او گفته‌اند باید مبلغی را برای بازرسی سالانه از آرایشگاهش به حساب شرکت خدمات سلامت واریز کند!

شنیده‌ها حاکی از آن است اخیرا بهداشت، یکی از آرایشگاه‌های زنانه شهر زنجان را پلمب کرد، مسئول این سالن که نسبت به پلمب معترض بوده به مسئولان مراجعه کرده است. دست‌اندرکاران حوزه بهداشت در پاسخ به وی گفته‌اند به ما گزارش شده که شما فعالیت می‌کنید. باید به دفتر خدمات سلامت مراجعه کرده و مبلغ 339 هزار تومان واریز کنید، بعد هم تعهد بدهید و 52 هزار تومان هم بابت تعهد واریز کنید تا رفع پلمب شود!

طبق قانون پلمب می‌کنیم

اما جلیل نصیری، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن رد دریافت هرگونه وجه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در پروسه بازرسی، پلمب و فک پلمب واحدهای صنفی در جریان اعمال محدودیت‌های کرونایی اعلام می‌کند: با توجه به تشدید کروناویروس در کشور و به تبع آن در زنجان، ستاد ملی کرونا تصمیم به تعطیلی تمامی واحدهای صنفی به جز گروه‌های یک گرفت. دانشگاه علوم پزشکی به همراه سایر دستگاه‌های نظارتی مسئولیت رصد صنوف را بر عهده داشت، انتظار داشتیم و داریم تا اصناف در شرایط کنونی با ما همکاری کنند، ضمن تشکر از کسبه و واحدهای مطیع قانون، از برخی از واحدهای صنفی شاکی هستیم که چرا با ما در این مدت همکاری نمی‌کنند.

چه دانشگاه علوم پزشکی چه شرکت خدمات سلامت خارج از چارچوب کاری نکرده‌اند

نصیری با بیان اینکه تنها مبلغی که صنوف باید بپردازند مربوط به صدور کارت معاینه پزشکی است، اضافه می‌کند: این مبلغ نیز به حساب دانشگاه علوم پزشکی زنجان واریز نمی‌شود، صنوف در سراسر کشور موظف به واریز مبلغ موردنظر به شماره حساب وزارت بهداشت هستند. این مبالغ در نهایت به خزانه دولت واریز می‌شوند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه می‌دهد: علاوه بر آن، وزارت بهداشت برای کوچک‌سازی مجموعه بخشی از فعالیت‌های دارای قابلیت واگذاری را به بخش خصوصی سپرده است. در این راستا طی 4 سال گذشته شرکت‌های خدمات سلامت ایجاد شدند اما در آن برهه زمانی وزارت بهداشت مجوز فعالیت به آن‌ها را ندارد. با شیوع کروناویروس در کشور، مسئولان وزارتخانه تصمیم گرفتند برای خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت و سلامت، به این شرکت‌ها مجوز فعالیت دهند.

نصیری با بیان اینکه در زنجان فقط یک شرکت خدمات سلامت در حوزه بازرسی و نظارت از اصناف فعالیت می‌کند، عنوان کرد: شرکت خدمات سلامت متشکل از فارغ‌التحصیلان رشته مرتبط به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند. روش کار نیز به این شکل است که این شرکت با انعقاد قراردادی با صنوف علاقه‌مند به بازرسی دوره‌ای (ماهانه) نسبت به بازرسی از واحد مربوطه اقدام می‌کنند. لازم به ذکر است در شهر زنجان حدود 200 قرارداد با واحدهای صنفی بسته شده است که در مقایسه با کل اصناف در شهر زنجان نیز بسیار ناچیز است. بازرسان پس از بازدید از واحد نسبت به دریافت مبلغ ذکر شده در قرارداد (در حدود 10 هزارتومان) اقدام می‌کنند.

آرایشگاه‌های زنانه انرژی بازرسان حوزه بهداشت را گرفته‌اند

نصیری نظارت و بازرسی از سالن‌های آرایشگاه‌های بانوان را از دشوارترین کارهای تیم نظارتی می‌داند که انرژی و توان زیادی را از بازرسان گرفته است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه بازرسان این مجموعه برخورد با صنوف متخلف در شرایط کرونایی را از وظایف خود می‌دانند، خطاب به آن دسته از فعالان در سالن‌های آرایشگری می‌گوید: ما حق نداریم قانون کشور را زیر سؤال ببریم. در دوران کرونایی به هر شکل ممکن با صنوف کنار آمده‌ایم، ما هم شرایط اقتصادی صنوف و کسبه را درک می‌کنیم اما باید سلامتی مردم را ارجح بدانیم، برای کنترل کرونا باید سختگیرانه عمل کنیم. به نظرم اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه بهتر است برای جبران خسارت مالی ناشی از تعطیلی آرایشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا، بسته‌های حمایتی در نظر گیرد.

اگر قانون را اجرا می‌کنید چرا ذی‌نفع هستید؟

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان نیز با تائید تبعیض دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای قوانین مربوط به محدودیت‌های کرونایی در واکنش به اظهارات آرایشگران زنانه خطاب به مسئولان بهداشت می‌گوید: اگر قانون را اجرا می‌کنید چرا ذی‌نفع هستید؟

موسوی با تاکید بر اینکه با اخذ پول در ازای فک پلمب در این روزهای کرونایی و اعمال محدودیت‌ها نمی‌شود جلوی شیوع کرونا را گرفت، تصریح می‌کند: صنف آرایشگاه‌ زنانه در حدود یک سال که کرونا در کشور و استان شیوع پیدا کرده است، با افت کاری شدیدی مواجه شده است. آیا بهتر نیست در این روزها به جای اینکه از سرشان بزنیم، دستشان را بگیریم؟

رئیس اتاق اصناف زنجان با اشاره به حضور خود در دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری به تعدادی از درخواست ها و شکایات مردمی، به صورت مستقیم از طریق خط 111 می‌گوید: 80درصد شکایت مردمی در رابطه با بهداشت و الزام صنوف برای تعیین بازرس و پرداخت وجه در ازای بازرسی از واحد مربوطه بود.

شاکی‌هایتان یک یا دو نفر نبودند!

موسوی با اشاره به اعتراض کسبه از نحوه رفتار بهداشت با آن‌ها در این روزهای کرونایی تصریح می‌کند: «نه یک نفر، نه دو نفر، همه کسانی که شاکی بودند می‌گفتند، افراد فعال در حوزه بهداشت پیش از اینکه پول را اخذ می‌کردند، می‌گفتند برو پلمب را باز کن، حتی کسی هم نبود که ببیند آیا محلی که پلمب شده قبلا باز شده یا نه!»

رئیس اتاق اصناف زنجان بیان می‌کند: تعداد آرایشگرانی که در این حرفه سود آن‌چنانی می‌برند بسیار محدود و در حد انگشت‌شمارند، 80 درصد فعالان این صنف یا سرپرست خانوارند یا کمک سرپرست! حتی اتاق اصناف تعدادی از آن‌ها را از پرداخت حق عضویت معاف می‌کند. ما از مسئولان بهداشتی انتظار غیرمنطقی نداریم، باید قانون را اجرا کنند و هر کسی تخلف کرد را بر اساس قانون مجازات نکند. درست است، قانون در بزرگراه به راننده مجوز داده تا به سرعت رانندگی کند و گذر عابر پیاده نیز ممنوع است اما آیا وجدان به راننده اجازه می‌دهد وقتی عابری را در عرض بزرگراه دید پایش را روی ترمز نگذارد و منجر به فوت یا زخمی شدن عابر شود؟

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپلمب آرایشگاهفک پلمبعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4912


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»