کد خبر: 4938
1399/09/23 - 10:11


صدای زنجان ابهامات در زمان افتتاح سه پروژه مهم شهری زنجان و امکان استیضاح شهردار را بررسی می‌کند؛

روزشمار اما و اگرها

شهردار زنجان: عملکرد پیمانکار سبزه‌میدان با قرارداد هم‌خوانی ندارد، هنوز تایید مبلغ مازاد برای دوربرگردان پل گلشهر نرسیده است، اگر مجوزها را از ارتش بگیریم محور پادگان افتتاح می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای شهر زنجان در مصاحبه با صدای زنجان اعلام کرده بود که اگر سه پروژه اولویت‌دار شهر یعنی سبزه‌میدان، بازگشایی محور پادگان و یوترن پل امام حسن مجتبی (ع) تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری نرسند حتی اگر یک روز از عمر شورای پنجم شهر زنجان هم باقی مانده باشد شهردار هر کسی باشد استیضاح و برکنار می‌شود.

در مورد ادعای مطرح شده از سوی این عضو شورای شهر زنجان و در پیگیری وضعیت سه پروژه مذکور و این‌که آیا تا خرداد ماه سال آینده امکان به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها وجود دارد یا خیر؟ شهردار زنجان معتقد است که هر آنچه مربوط به شهرداری میشده در سه پروژه سبزه‌میدان، محور پادگان و یوترن پل گلشهر انجام شده است ولی در این پروژه‌ها انجام برخی موارد برای پیشرفت پروژه از اختیار شهرداری خارج بوده و بستگی به همکاری دیگر نهادها دارد.

قرارداد منعقد شده پروژه سبزه‌میدان با شرایط اجرایی فعلی هم‌خوانی ندارد

حبیب یگانه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان به برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون عمران شورای شهر زنجان و بررسی روند کار در دو پروژه سبزه‌میدان و پادگان اشاره داشته و متذکر شد: در این جلسه به قرارداد پروژه سبزه‌میدان و این‌که این قرارداد منعقد شده با شرایط اجرایی فعلی هم‌خوانی ندارد، اشاره شد.

به گفته این مسئول اصلاحاتی در پروژه سبزه‌میدان اعمال شده به طوری که معبر 24 متری که به صورت معبر شرقی غربی خیابان زینبیه بوده و به پروژه وصل می‌شود به صورت خیابان 14 متری در نقشه پیش‌بینی شده بود که مجبور به اصلاحیه و تعریض این محور شدیم.

اجرای کانال مشترک تاسیساتی در پروژه سبزه میدان برای نخستین بار در استان

وی با اشاره به این‌که در پروژه سبزه‌میدان اصلاً یک مورد پارکینگ هم پیش‌بینی نشده بود از همین رو با اعمال اصلاحاتی در نقشه حدود 140 مورد پارکینگ را در پروژه پیاده کردیم، بیان کرد: اجرای کانال مشترک تاسیسات شهری در پروژه سبزه‌میدان دیگر اقدامی بود که بعداً در پروژه لحاظ شد از همین رو برای نخستین بار در سطح استان اجرای کانال مشترک تاسیساتی را در پروژه سبزه‌میدان طراحی کردیم که قسمت عمده‌ای از آن در حال انجام است.

شهردار زنجان به بروز مشکلات ترددی شهروندان در پیاده‌راه سبزه‌میدان در زمستان و زمان بارش اشاره داشته و عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز این مشکل در پروژه سبزه‌میدان حرارت از کف را طراحی کردیم و برای نخستین بار در کشور بحث اجرای حرارت از کف در پروژه سبزه‌میدان به اجرا در می‌آید تا مشکل یخبندان را نداشته باشیم.

به گفته یگانه علاوه بر تغییرات مذکور رخ داده در پروژه مهم‌ترین تغییری که در طراحی پروژه سبزه‌میدان پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بود بحث نورپردازی و مبلمان بود که با تغییرات لحاظ شده این موارد نیز به مجموعه قرارداد اضافه شد.

وی این را نیز متذکر شد که در پروژه سبزه‌میدان برای عبور و مرور معلولان فکر چندانی نشده بود از همین تغییراتی برای قابل دسترس بودن میدان برای معلولان در پروژه اعمال شد از طرفی در نمای پروژه نیز از طرح‌های شهر کرمان الهام گرفته شده بود که با اصلاحاتی تأکید بر استفاده از کتیبه‌ها و طرح‌های بومی استان زنجان شد.

اتمام پروژه سبزه‌میدان با اصلاحات فعلی به همت پیمانکار و منابع مالی بستگی دارد

این مسئول معتقد است قراردادی که حاوی آیتم‌های مذکور نیست قرار بود شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد ولی در حال حاضر با تغییرات فعلی اعمال شده در پروژه و از آنجایی که طرح پروژه سبزه‌میدان به صورت EPC (طرح و اجرا) است باید همزمان با پیشرفت پروژه تغییرات لازم را اعمال کنیم هر چند این اصلاحات سبب زمان‌بر شدن انجام پروژه می‌شود ولی تأکیدمان بر سرعت پیشرفت کار است، قطعاً تأکید شورا بر اتمام هر چه زودتر پروژه است که این موضوع دغدغه شهرداری نیز بوده و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم حال این‌که چه میزان پیشرفت داشته باشد به همت پیمانکار و نهادهای دیگر و تأمین منابع مالی پروژه بستگی دارد.

شهردار زنجان در توضیح وضعیت پیشرفت پروژه بازگشایی محور پادگان نیز به برگزاری جلسه‌ای با بنیاد مسکن به عنوان پیمانکار محور شرقی غربی پادگان اشاره داشته و یادآور شد: جدول‌گذاری و انجام عملیات خاکی تا مرحله آسفالت‌ریزی بر عهده بنیاد مسکن بوده و احداث زیرگذر در این پروژه نیز در تعهدات این نهاد است که در جلسه قول دادند تا پایان بهمن ماه تمامی این کارها را به سرانجام برسانند.

به گفته این مسئول بخش دوم کار در پادگان احداث دیوارهای جداکننده معبر از پادگان است که کارهای مقدماتی برای انتخاب پیمانکار انجام شده و در مرحله مناقصه قرار دارد هر چند باید در ابتدا مرحله نخست و عملیات خاکی انجام شود تا بتوانیم دیواره را روی آن قرار دهیم.

وی قسمت سوم کار در پروژه پادگان را احداث سردر ارتش و ساختمان 200 متری در ورودی دانست و افزود: در این قسمت نیز نقشه و مشخصات آن آماده شده و برآورد آن توسط شرکت مشاور باید در مدت یک هفته انجام شود تا پس از برآورد انجام شده و اخذ مجوز از شورا بتوانیم اجرای این سردر را هم به بنیاد مسکن واگذار کنیم.

یگانه این توضیح را داد که تمام تلاش در پروژه پادگان بر این است که بتوانیم کار را در مهلت مقرر به پایان برسانیم تا در شرایط مناسب مجوز آسفالت معابر پادگان را بگیریم چرا که در حال حاضر اجازه ورود به پادگان برای شهرداری اخذ شده ولی مجوز بازگشایی معابر به صورت مکتوب تاکنون صادر نشده است به همین دلیل از شورا و مسئولان دیگر درخواست کردیم پیگیری لازم انجام شود تا به محض اتمام کارهای عمرانی مجوز اجرای آسفالت و بازگشایی محورها را از ارتش اخذ کنیم.

اگر حوادث غیرمترقبه‌ای پیش نیاید اتمام عملیات عمرانی محور پادگان تا خرداد ماه مشکلی نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا خرداد ماه عملیات عمرانی پروژه پادگان به اتمام می‌رسد یا خیر؟ عنوان کرد: اگر حوادث غیرمترقبه‌ای پیش نیاید و بتوانیم مجوزها را از ارتش اخذ کنیم در اتمام عملیات عمرانی تا خرداد ماه مشکلی نداریم.

شهردار زنجان در توضیح وضعیت پروژه یوترن پل گلشهر نیز خاطرنشان کرد: در گذشته شرکت جهاد نصر این پروژه را عهده‌دار شده و قرار بوده یوترن همزمان با پل انجام شود از همین رو از آنجایی که این دو به صورت یک پروژه تعریف شدند در سال 97 با توجه به افزایش قیمت‌ها دستورالعملی از مرکز مبنی بر این‌که پروژه‌ها یا اتمام قرارداد شوند و یا در صورت ادامه کار باید نرخ پیمان را اصلاح کنند. در سال 97 طبق توافق حاصله بین پیمانکار و شهرداری و شورا قرار شده پروژه ادامه پیدا کند و براساس دستورالعمل نرخ پیمان اصلاح شود.

به گفته یگانه برای اصلاح نرخ پیمان در مرحله نخست باید نرخ جدید محاسبه شده و در کمیته فنی استان مصوب شود و پس از اخذ مجوز از شورای شهر برای تایید نهایی به شورای فنی مرکزی ارسال شود تا طبق عدد نرخ پیمان اصلاحی مبلغ به پیمانکار برای انجام ادامه پروژه پرداخت شود.

پرداخت 17 میلیارد تومان مازاد برای اتمام پروژه پل گلشهر

وی با تأکید بر این‌که به غیر از یوترن که جزو الزامات پل گلشهر بوده باید نصب تابلوهای راهنمای مسیر و پل عابر پیاده نیز انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تردد عابران پیاده در این محدوده نگرانیم چرا که ایمنی لازم را ندارد و باید پل عابر پیاده نصب شود.

شهردار زنجان یادآور شد: با توجه به پرداختی‌های قبلی به پیمانکار پروژه عددی که برای اتمام پروژه برآورد شده بود در حدود 25 میلیارد تومان بود از همین رو طبق برآورد کلی انجام شده 17 میلیارد تومان نیز برای انجام کل پروژه باید هزینه مازاد پرداخت شود.

به گفته این مسئول مبلغ 17 میلیارد تومان پس از بررسی در شورای فنی استان مورد تایید قرار گرفته و به شهرداری ابلاغ شده است ما نیز هم زمان در قالب لایحه‌ای آن را به شورای شهر ارسال کردیم که مورد تصویب قرار گرفت و از طرفی برای تایید نهایی به شورای فنی تهران ارسال شد.

یگانه بر این موضوع متذکر شد که در حدود 2 ماه است که منتظر تأیید و تصویب مبلغ 17میلیاردی از سوی کمیته فنی تهران هستیم چرا که طبق توافق انجام شده شرکت جهاد نصر به عنوان پیمانکار پروژه متعهد شده تا به محض تأیید و ابلاغ از سوی شورای فنی تهران یوترن و احداث پل عابر پیاده و نصب تابلوهای راهنمای مسیر را 6 ماهه به اتمام برساند که برخلاف پیگیری‌های انجام شده تا به این لحظه این مصوبه از تهران ابلاغ نشده است.

به محض دریافت تاییدیه مبلغ مازاد از تهران حداکثر 6 ماهه یوترن به اتمام می‌رسد

وی به تملکات پروژه یوترن اشاره داشته و یادآور شد: متأسفانه در گذشته هیچ توجهی به این بخش نشده بود از همین رو در قسمت شمالی یوترن برای استقرار پایه‌ها امسال 5.5 میلیارد از طریق دادستانی و اعمال ماده 8 لایحه قانونی نسبت به خرید املاک موجود در تعریض یوترن اقدام کردیم.

شهردار زنجان با تأکید بر این‌که هر آنچه مربوط به شهرداری بود در یوترن انجام شده است، خاطرنشان کرد: منتظر ابلاغ مصوبه از سوی کمیته فنی تهران هستیم چرا که ملاک ما برای پرداخت مبلغ مازاد به پیمانکار همان مبلغ مورد تأیید کمیته فنی تهران است که امیدواریم پیمانکار نیز حداکثر تا 6 ماه بتواند پروژه را به اتمام برساند.

با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی شهردار زنجان بهره‌برداری از سه پروژه سبزه میدان، محور پادگان و یوترن تا خرداد ماه سال آینده با اما و اگرهایی همراه بوده و به نظر می‌رسد اتمام برخی از آن‌ها بیش از خرداد ماه سال آینده به طول انجامد.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهردار زنجانپروژه های شهری زنجاناما و اگر
sedayezanjannews.ir/nx4938


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»