کد خبر: 4969
1399/09/27 - 15:52


مدیرکل ثبت احوال استان زنجان ادعای شکست پروزه کارت ملی هوشمند را رد کرد؛

زنجان عقب است

شفیعی: پروژه کارت ملی هوشمند شکست نخورده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از گذشت 8 سال از پروژه کارت ملی هوشمند حالا مرکز پژوهش‌های مجلس خبر از شکست این پروژه داده در حالی که سازمان ثبت احوال این ادعا را قبول ندارد و از آمار 58 میلیون نفری برای اخذ کارت ملی هوشمند می‌گوید.

در حال حاضر بیش از هزاران نفر در کشور در صف رسیدن به کارت ملی هوشمند هستند که چند سال از مراجعه‌شان به دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت کارت ملی هوشمند می‌گذرد ولی جز کاغذی حاوی کد رهگیری که در زمان ثبت نام به آن‌ها داده شده تاکنون کارت ملی دریافت نکردند موضوعی که بیات یکی از شهروندان زنجانی نیز به آن اشاره داشته و عنوان می‌کند که «این کاغذ را دادند و گفتند تماس می‌گیریم و کارت ملی را برای‌تان ارسال می‌کنیم ولی فعلاً خبری نشده است هر چند با همین کاغذ هم بسیاری از مراکز کارمان را راه می‌اندازند و گمان می‌کنم هیمن کاغذ در حکم کارت ملی هوشمند است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پژوهشی با بیان این مطلب که پروژه کارت‌های ملی هوشمند، پروژه‌ای شکست‌خورده است، گفته که «در متن قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی با حوادث اربعه شرط لازم برای تولید کارت هوشمند ملی قید شده بود، اما برخی کارشناسان عنوان می‌کنند فرایند راستی‌آزمایی اطلاعات سببینسبی از پروسه ثبت‌نام کارت هوشمند حذف و در نتیجه کشور فاقد پایگاه اطلاعات سببی و نسبی است. بنابراین به‌ نظر می‌رسد امکان وقوع هویت‌های جعلی در کارت هوشمند ملی دور از ذهن نباشد.»

کارت‌های قدیمی تمدید شوند تا مردم از این سردرگمی نجات پیدا کنند.

این پژوهش بیان می‌کند حتی در صورتی‌که برنامه‌هایی که برای کارت ملی هوشمند در نظر گرفته‌اند، اجرائی باشند،‌ برای کارآیی‌داشتن این کارت‌ها نیاز به خرید کارتخوان‌هایی هست که قیمت‌شان بالغ بر ۵ میلیون تومان است و در این شرایط بهتر است به جای اصرار سازمان ثبت احوال و مسئولان امر روی اجرای یک پروژه شکست‌خورده، حداقل کارت‌های قدیمی تمدید شوند تا مردم از این سردرگمی نجات پیدا کنند.

این گزارش تأکید می‌کند همچنین کارت هوشمند ملی که قرار بود کارکرد شناسایی، احراز هویت و امضای دیجیتال را انجام دهد، در حال‌ حاضر صرفاً برای شناسایی به کار گرفته می‌شود. احراز هویت نیز به صورت محدودی به شکل آفلاین و بیشتر از طریق آنلاین انجام می‌گیرد.

در حال حاضر کارت ملی هوشمند کارایی جز کارت شناسایی ندارد

در روزهای اولی که از این پروژه رونمایی شد، کارآیی کارت‌های هوشمند هدف اصلی برای تغییر کارت‌های قدیمی بود. قرار بود این کارت‌ها خدماتی مانند هدفمندکردن یارانه‌ها و ارائه خدمات سلامت را پوشش دهد و در مسائلی مثل انتخابات از کارت‌های ملی استفاده شود و شاید شناسنامه‌ها کم‌کم از رده خارج شوند. سه کاربرد شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال خاصیت اصلی این کارت‌ها عنوان شده بود که در حال‌ حاضر بیشترین استفاده از این کارت‌ها در بانک‌ها به‌عنوان کارت شناسایی انجام می‌شود.

قرار بود این کارت‌ها با داشتن امضای دیجیتال صاحب کارت، امکان جعل هویت را به صفر برسانند اما هنوز نه‌تنها برای بیش از ۱۰ میلیون نفر کارت صادر نشده است، بلکه هیچ اقدامی در راستای ارائه این خدمات برای کسانی که با گذشتن از هفت‌خان رستم توانسته‌اند این کارت‌ها را بگیرند، ارائه نشده است.

مطابق آمار ارائه‌ شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور ۶۲‌ میلیون ‌و ۵۰۰ هزار نفر واجد دریافت کارت ملی هوشمند از ابتدای این پروژه بودند که از این میان ۵۸ میلیون نفر برای گرفتن کارت ملی اقدام کرده‌اند اما ۴۸ میلیون نفر توانسته‌اند کارت ملی خود را بگیرند و ۱۰ میلیون نفر همچنان بلاتکلیف هستند.

زنجان عقب است

در بررسی وضعیت آماری این پروژه در زنجان طبق گفته مدیرکل ثبت احوال استان ما از پیش‌بینی انجام شده عقب هستیم و باید تا پایان سال 98 همه مردم استان برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام می‌کردند ولی حالا با عدم مراجعه 12 درصد از جمعیت زنجان برای اخذ این کارت مواجهیم.

سیدعلی شفیعی، مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان بر این باور است تحقیقاتی که توسط یک مرکز در مورد پروژه عظیم کارت ملی هوشمند انجام شده ولی نمی‌توان به آن‌ها اکتفا کرد چرا که در حال حاضر در نقاط مختلف کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و بیشتر مردم از این خدمات استفاده می‌کنند و رضایت کاملی هم دارند.

به گفته این مسئول طبق ماده 38 قانون ثبت احوال برای تمامی افراد بالای 15 سال کارت ملی هوشمند صادر می‌شود که طبق آمار جمعیتی استان زنجان 849 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی شدند که از این تعداد تا 22 آذر ماه امسال 754 هزار نفر برای دریافت کارت اقدام کردند.

مشارکت 88.8 درصدی جمعیت استان برای دریافت کارت ملی هوشمند

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان بر این موضوع متذکر شد که با وجود این‌که 88.8 درصد جمعیت کل استان برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کردند ولی 95 هزار نفر تاکنون هیچ درخواستی برای دریافت این کارت نداشتند از همین رو با توجه این‌که در حال حاضر تمامی امورات از طریق کارت ملی هوشمند انجام شده و در آینده نزدیک کاربردی می‌شود، مکرراً از این افراد خواهش کردیم تا درخواست خود را برای دریافت این کارت در دفاتر پیشخوان و یا از طریق سایت اینترنتی ثبت کنند.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحقیقات و اظهارنظرهای انجام شده و نتایج اعلامی، هفته گذشته رئیس جمهور دستور ویژه دادند که طبق آن بدنه کارت توسط شرکت داخلی تولید شده و ماهانه در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گیرد که در صورت تحقق این امر ما آمادگی صدور کارت ملی هوشمند برای مابقی افراد را داریم.

افرادی که کارت هوشمند ملی دریافت نکردند مشکلی در دریافت خدمات ندارند

شفیعی با بیان این نکته که کاربرد کارت هوشمند ملی از اهمیت بالایی برخوردار بوده ولی افرادی که درخواست دریافت این کارت را با مراجعه به ثبت احوال و یا دفاتر پیشخوان دادند ولی فعلاً در اختیارشان قرار نگرفته برای دریافت خدمات از نهادهای دیگر هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید چون با مراجعه به هر جایی با ارائه شماره ملی و یک کارت شناسایی عکس‌دار مشکلشان برطرف می‌شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر مشکل اصلی 95 هزار نفری هستند که هیچ درخواستی برای دریافت کارت ملی هوشمند در استان ندادند که برای برطرف شدن این مشکل ثبت احوال و دفاتر پیشخوان آمادگی لازم برای ثبت درخواست این افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند و ارائه کد رهگیری به آن‌هاست تا به مرور کارت‌های این افراد نیز صادر و تحویل آن‌ها شود.

زنجان از میانگین کشوری در دریافت کارت ملی هوشمند عقب است

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان عدم مراجعه 95 هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند را اصلاً قابل قبول ندانسته و عنوان کرد: استان زنجان در بسیاری از امورات پیش قدم بوده ولی از آنجایی که در حال حاضر میانگین کشوری دریافت کارت 94 درصد است زنجان از این میانگین عقب بوده و درخواست می‌کنیم این افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درخواست خود را در دفاتر پیشخوان و ثبت احوال به ثبت برسانند تا طبق دستور صادر شده از سوی رئیس جمهور زنجان نیز از این مقوله عقب نماند.

شهر زنجان کمترین مشارکت را در دریافت کارت ملی هوشمند داشته است

وی در پاسخ به این سوال که در کدام مناطق استان زنجان کمترین مراجعه برای دریافت کارت ملی هوشمند انجام شده است، بیان کرد: متأسفانه بیشترین افراد باقی‌مانده که هیچ مراجعه‌ای برای دریافت کارت ملی هوشمند نداشتند مربوط به شهر زنجان است چرا که بالای 90 درصد جمعیت روستاها و شهرستان‌های تابعه درخواست دادند.

به گفته این مسئول افرادی که تاکنون برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه نکردند فقط تا پایان امسال وقت دارند چرا که این کارت در حال کاربردی شدن است که در صورت تحقق این امر کار برایشان سخت می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام شده در ابتدای اجرای طرح کارت ملی هوشمند افراد استقبال بیشتری برای دریافت آن داشتند ولی به مرور زمانبر شدن تحویل کارت‌ها خود عامل بازدارنده‌ای در این زمینه شد.

حالا مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در پاسخ به این سوال که به طور میانگین در چه مدت زمانی کارت‌های ملی هوشمند در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، یادآور شد: «** اجازه بدهید زمان برای دریافت کارت ملی هوشمند اعلام نکنم چون با توجه به دستور صادر شده از سوی رئیس جمهور قرار بر این است که ماهانه یک میلیون بدنه کارت از سوی شرکت دولتی تحویل سازمان ثبت احوال دهد که در صورت تحقق این امر طبق گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال تا 10 ماه همه افراد باقی‌مانده کارت ملی هوشمند خود را دریافت می‌کنند.»

در حال حاضر بیشترین مراجعه‌کنندگان برای تحویل کارت ملی هوشمند است

وی معتقد است در استان زنجان کارت‌های ملی هوشمند به تدریج در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد و در حال حاضر ماهانه بیشترین مراجعه‌کنندگان را برای تحویل کارت داریم.

از آنجایی که انتقادها بر کاربردی نشدن کارت ملی هوشمند و این‌که در حال حاضر صرفاً برای شناسایی احراز هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد بر پروژه کارت ملی هوشمند وارد بود، شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا در استان زنجان بستر برای استفاده از دیگر کاربردهای این کارت ملی فراهم شده است یا خیر؟ متذکر شد: « طبق تصمیمات اتخاذ شده در کشور کارت ملی هوشمند محاسن زیادی دارد ولی از آنجایی که اکثر مردم برای دریافت این کارت مراجعه نکردند همین عامل سبب ایجاد تأخیر شده است از همین رو زمانی کارت هوشمند قابلیت کاربردی شدن دارد که اکثر مردم کارت داشته باشند.»

این مسئول بر این باور است که وقتی ما مدعی ایجاد دولت الکترونیک هستیم باید بدانیم زمانی این موضوع عملیاتی می‌شود که افراد خواهان دریافت خدمات غیرحضوری شناخته شده باشند که به غیر از کارت هوشمند راه دیگری وجود ندارد تا هویت افراد برای دستگاه‌های خدمات‌دهنده مشخص شود.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان زنجان برای جلوگیری از صرف هزینه‌ ایاب و ذهاب شهروندان می‌توانند در منازل خود نسبت به اخذ کارت ملی هوشمند با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور اقدام کنند و صرفاً برای گرفتن عکس و اثر انگشت مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر دستگاه‌های خدمات‌دهنده مجاز به اخذ تصویر مدارک هویتی نیستند و صرفاً با شماره ملی اطلاعات هویتی فرد بدست می‌آید، بیان کرد: در حال حاضر حدود 12 درصد از جمعیت زنجان اقدام به اخذ کارت ملی هوشمند نکردند که درخواست ما به ویژه از همشهریان زنجانی بر اقدام سریع برای دریافت این کارت است.

کارت‌های ملی کاغذی از اعتبار ساقط شده است

از آنجایی که سال گذشته اعلام شده بود که کارت‌های ملی کاغذی تا پایان سال 98 دارای اعتبار هستند ولی در حال حاضر نیز افراد از آن برای انجام امورات خود استفاده می‌کنند از همین رو شفیعی در پاسخ به این سوال ‌که کارت‌های ملی کاغذی تا چه زمانی اعتبار دارند، افزود: طبق مصوبه دولت در سال‌های گذشته کارت‌های ملی کاغذی از اعتبار ساقط شدند و صرفاً افراد دارای کارت ملی هوشمند و کسانی که درخواست دادند و کد رهگیری در اختیار دارند خدمات دریافت می‌کنند هر چند در حال حاضر برای رعایت رفاه حال مردم و وضعیت کرونایی پیش آمده دستگاه‌های اجرایی سعی دارند با دریافت حداقل مدارک حتی کارت ملی کاغذی مشکل مردم را حل و فصل کنند.

با وجود این‌که امکان جعل کارت‌ ملی هوشمند یکی از مباحث چالش‌برانگیزی بود که در پژوهش‌های مجلس نیز به آن اشاره شده است به گفته مدیرکل ثبت احوال استان زنجان تاکنون موردی از جعل کارت ملی هوشمند در استان زنجان گزارش نشده و فعلاً آمارها در این خش صفر است و ما معتقدیم این کارت غیرقابل جعل است و از این موضوع دفاع می‌کنیم.

این مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به استقبال بیش از 88 درصدی مردم استان زنجان بر دریافت کارت ملی هوشمند آیا می‌توان گفت ادعای مطرح شده در مورد شکست پروژه کارت ملی هوشمند برای استان زنجان صادق نیست؟ گفت: «بنده معتقدم این ادعای مطرح شده در مورد شکست پروژه کارت هوشمند ملی اصلاً درست نیست هر چند این پروژه باید در برنامه پنجم توسعه کشور انجام می‌شد ولی با توجه به محدودیت‌ها و مسائل پیش آمده در آن زمان امکان‌پذیر نشد ولی خوشبختانه در حال حاضر طبق میانگین کشوری بیش از 94 درصد مردم کارت هوشمند ملی را دریافت کردند و درخواست دادند و در استان زنجان نیز فقط شهر زنجان است که سبب کاهش درصد مراجعه‌کنندگان برای دریافت کارت مذکور شده است.»

آمار نداریم

از آنجایی که بسیاری از مردم درخواست اخذ کارت هوشمند ملی دادند ولی با گذشت چندین ماه هنوز کارت‌های خود را دریافت نکردند از همین رو مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در پاسخ به این سوال که چه تعداد از درخواست‌کنندگان کارت هوشمند ملی تاکنون موفق به دریافت کارت خود نشدند، خاطرنشان کرد: «نمی‌توان برآوردی از تعداد درخواست‌کنندگانی که کارت هوشمند ملی دریافت نکردند داشت چون احصا این آمار نیاز به زمان بیشتری دارد هر چند این افراد با در دست داشتن کد پیگیری هیچ مشکلی برای دریافت خدمات از دستگاه‌های خدمات‌رسان ندارند و مشکل افرادی هستند که اصلاً هیچ مراجعه‌ای برای دریافت کارت هوشمند ملی نداشتند و در صورت مراجعه به دستگاه‌های خدمات‌دهنده امکان شناسایی هویت و مشخصات آن‌ها با کارت ملی کاغذی امکان‌پذیر نبوده و همین مشکل‌ساز می‌شود.»

وی در پایان از عقب بودن استان زنجان از اهداف پیش‌بینی شده برای ارائه کارت هوشمند ملی به تمامی افراد جامعه اشاره داشته و متذکر شد: «طبق پیش‌بینی انجام شده باید تا پایان سال 98 همه برای دریافت کارت هوشمند ملی درخواست می‌دادند ولی با گذشت یک سال از برنامه تعیین شده فعلاً 12 درصد هم استانی‌ها برای دریافت این کارت مراجعه نکردند که طبق همین آمار از میانگین کشوری عقبیم.»

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارت ملی هوشمندشفیعیثبت احوال زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4969


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»