کد خبر: 4983
1399/09/30 - 10:14


صدای زنجان از دلایل افزایش ویزیت برخی از مطب‌ها و مراکز درمانی گزارش می‌دهد؛

پرداخت هزینه‌‍ مقابله با کرونای مطب‌ها از جیب مردم

رئیس نظام پزشکی استان زنجان: این هزینه را بایستی بیمه پرداخت کند که متاسفانه نمی‌کند و از همین جهت بیمار مجبور به پرداخت آن است. پزشک که نمی‌تواند از جیب خود هزینه کند؟ پزشک باید در این شرایط چه کار کند؟ این موضوع به جهت شرایط خاص حاضر به پزشک تحمیل شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طی روزهای گذشته بیماران مراجعه‌کننده به مطب برخی پزشکان و مراکز درمانی شاهد افزایش حق ویزیت بدون اعلام رسمی از سوی مراجع ذی‌صلاح بوده‌اند. افزایش قیمتی که در برخی از مطب‌ها و مراکز درمانی مشاهده می‌شود و در برخی دیگر خیر. افزایش این حق ویزیت در مواقعی باعث ابهاماتی برای مراجعه کنندگان شده است به طوری که برخی از آنها این هزینه افزایش یافته را مربوط به تعرفه‌های حق ویزیت پزشک می‌دانند و برخی دیگر آن را مربوط به تخلف پزشکان نسبت می‌دهند.

در این خصوص پیگیری‌های صدای زنجان نشان می‌دهد که این افزایش حق ویزیت ناشی از هزینه‌های مراکز درمانی و مطب پزشکان ناشی از همه‌گیری کروناست. هزینه‌ای که از آن به عنوان «هزینه سربار کرونا به واحدهای درمانی» نام برده می‌شود که با افزایش حق ویزیت برخی پزشکان چنین به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت باید از جیب مردم پرداخت شود.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی طی ماه‌های گذشته در این باره گفته بود که «در زمینه تهیه تجهیزات حفاظتی و هزینه‌های ناشی از آن برای مطب‌ها، پیشنهاداتی ارائه دادیم؛ همه قبول دارند که صف اول دفاع در حوزه کرونا جامعه پزشکی هستند. حال آیا می‌توان در جبهه جنگ به یک رزمنده لباس رزم ندهید، اسلحه ندهید و بگویید برو و بجنگ. آیا در زمان بحران رزمنده خودش باید همه امکانات مورد نیازش را تامین کند؟ اکنون در شرایط جنگ و مقابله در حوزه سلامت با دشمنی ناپیدا قرار داریم. بنابراین همه باید کمک کنند تا پزشک دغدغه امکانات را نداشته باشد. تنها دغدغه پزشک باید این باشد که درمان درست انجام دهد و شش دانگ حواسش به ارائه خدمت باشد. اگر تامین منابع درستی در این زمینه انجام نشود، در آینده با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. صرفا هم مطب‌ها مطرح نیستند، بلکه در بخش‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری و... که هزینه‌ها بسیار بالا رفته و در عین حال کارشان بسیار مهم است. اگر قرار باشد این مراکز با تعرفه‌هایی که اصلاح نشده کار انجام دهند و در عین حال همه هزینه‌ها را هم خودشان تقبل کنند، چه می‌شود؟ حال خرابی تجهیزات و ... در این تحریم‌ها موارد زنجیرواری است که نمی‌توان انتظار داشت همه را پزشک تصحیح کند.»

افزایش 10 تا 30 درصدی هزینه به دلیل کرونا و در بخش‌های مختلف خدمات پزشکی و سلامت

از سویی دیگر معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این باره می‌افزاید: طبق بررسی سازمان نظام پزشکی به طور کلی در حوزه سرپایی و بستری متناسب با نوع خدمت بین 10 تا 30 درصد افزایش هزینه به دلیل کرونا و در بخش‌های مختلف خدمات پزشکی و سلامت داریم. حال بیمه و دولت باید مقداری این بیمارستان‌ها را حمایت کنند تا اگر بیمار زیادی مراجعه کرد، بتوانیم جوابگو باشیم.

و حالا که تصمیمات کشوری در چند ماه گذشته تامین این هزینه سرباری از سمت دولت و بیمه است. متاسفانه شاهد هستیم که این هزینه امروز از بیماران در سطح کشور گرفته می‌شود.

این افزایش هزینه، هزینه سرباری کووید-19 برای پزشکان است

حسین بابایی، رئیس نظام پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه افزایش این هزینه بر حق ویزیت بیماران به صورت سر خود نیست، می‌گوید: شورای عالی نظام پزشکی این موضوع را اعلام کرده است، این افزایش هزینه، هزینه سرباری کووید 19 برای پزشکان است و تا زمانی که کرونا ادامه داشته باشد، این هزینه نیز بر حق ویزیت پزشکان اعمال می‌شود.

پزشک می‌تواند به واسطه این هزینه، هزینه‌های دریافتی تجهیزات مقابله با کرونا را تهیه کند

وی ادامه میدهد: این هزینه 10 هزار تومان است که از بیمار دریافت می‌شود و پزشک می‌تواند به واسطه این هزینه، هزینه‌های دریافتی تجهیزات مقابله با کرونا را تهیه کند و این هزینه افزایش تعرفه نیست.

این مسئول در پاسخ به اینکه «چرا این هزینه‌ها بر هزینه درمانی مردم تحمیل می‌شود و مردم باید آن را بپردازند؟» می‌گوید: این هزینه را بایستی بیمه پرداخت کند که متاسفانه نمی‌کند و از همین جهت بیمار مجبور به پرداخت آن است. پزشک که نمی‌تواند از جیب خود هزینه کند؟ پزشک باید در این شرایط چه کار کند؟ این موضوع به جهت شرایط خاص حاضر به پزشک تحمیل شده است.

رئیس نظام پزشکی زنجان می‌افزاید: ستاد ملی مبارزه با کرونا این افزایش هزینه را اعلام کرده است و جدول هزینه‌ها به نظام پزشکی ارجاع شده است و این جدول در شورای عالی به تصویب رسیده است.

بسیاری از پزشکان این هزینه را از بیماران نمی‌گیرند

بابایی در پاسخ به این سوال که «چرا برخی از مراکز این هزینه را دریافت نمی‌کنند؟»، تصریح می‌کند: دریافت این هزینه از مردم اختیاری است و از همین جهت اسمش تعرفه نیست. ضمن اینکه بسیاری از پزشکان این هزینه را از بیماران نمی‌گیرند و دوست ندارند به مردم فشار اقتصادی وارد شود اما به پزشک این اجازه داده شده است که این هزینه را از بیمار مطالبه کند ولی این هزینه در این شرایط که پزشکان جان خود را در وسط گذاشته‌اند و سلامت خود و خانواده شان را به خطر انداخته‌اند، حق پزشک است.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانافزایش ویزیت پزشکانکرونانظام پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4983


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»