کد خبر: 5009
1399/10/02 - 15:46


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در پاسخ به نارضایتی مردم ماهنشان از کیفیت پائین آب آشامیدنی:

حل مشکل آبِ شیرین ماهنشانی‌ها از سد مراش

علیرضا جزء‌قاسمی: دستگاه پیگیر و مجری طرح، شرکت آب منطقه‌ای زنجان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه طرح تامین آب درازمدت شهرستان ماهنشان از محل سد مراش مصوب شده است، گفت: اعتبار مربوطه نیز در نظر گرفته شده و شرکت آب منطقه‌ای به عنوان مجری و دستگاه پیگیر، طرح را اجرا می‌کند که در صورت اتمام عملیات، علاوه بر شهرهای ماهنشان، مشکل آب 140 روستا نیز حل می‌شود.

علیرضا جزء‌قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان امروز در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر نارضایتی اهالی ماهنشان از کیفیت آب این منطقه و برنامه این شرکت برای بهبود این وضعیت اظهار کرد: ما در زنجان یک آزمایشگاه مرجع داریم، در 6 شهرستان استان  اعم از ابهر و خرمدره(مشترکا یک آزمایشگاه)، ماهنشان، طارم، خدابنده و سلطانیه (تحت پوشش زنجان) نیز آزمایشگاه مستقل مستقر شده است.

کنترل کیفیت آب مصرفی مردم استان

جزء‌قاسمی کیفیت آب را خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اعلام کرد و گفت: در برخی از نقاط استان از جمله شهرستان ماهنشان، منابع آبی به لحاظ کمی و کیفی ضعیف است. در برخی از نواحی ماهنشان، مردم به آب شیرین دسترسی ندارند، هم‌اکنون در مرکز ماهنشان شبکه آب شیرین‌کن برای شرب و پخت‌وپز و یک شبکه برای شست‌وشو فعال است که بابت استقرار این شبکه‌ها هزینه‌های سنگینی به شرکت آب و فاضلاب استان وارد شده است چرا که هیچ اعتباری بابت خدمات بهره‌برداری و نگهداری از دولت به این شرکت اختصاص نمی‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر لزوم کنترل کیفیت آب روستاهای تحت پوشش این شرکت تصریح کرد: البته شرکت آب و فاضلاب استان موادگندزدایی موردنیاز روستاهایی که تحت پوشش این شرکت نیستند را تهیه و در اختیار شبکه بهداشت قرار می‌دهد.

اجرای طرح تامین آب درازمدتِ شهرستان ماهنشان

این مسئول با تاکید بر اینکه آب مصرفی مردم در شهرستان ماهنشان آلودگی نداشته و حاوی عناصر و فلزات سنگین نیز نیست، تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آب شهرستان ماهنشان کیفیت ندارد، عدم کیفیت به بالا بودن EC (میزان شوری) آب برمی‌گردد. میزان شوری آب در برخی نقاط این شهرستان بالاست.

جزء‌قاسمی با بیان اینکه طرح تامین آب درازمدت شهرستان ماهنشان از سد مراش مصوب شده است، تصریح کرد: اعتبار مربوطه نیز در نظر گرفته شده و شرکت آب منطقه‌ای به عنوان مجری و دستگاه پیگیر، طرح را اجرا می‌کند که در صورت اتمام عملیات، علاوه بر شهرهای ماهنشان، مشکل آب 140 روستا نیز حل می‌شود.

عملیات بتن‌ریزی در برخی شهرک‌های تحت پوشش اجرای طرح اصلاح شبکه فاضلاب قبل از پایان سال اجرا می‌شود

در سال ۹۷ شرکت آبفای استان به منظور ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب با یکی از شرکت‌های معتبر قراردادی را منعقد کرد. قرار بود این طرح به طول ۴۱ کیلومتر عملیاتی شود اما به علت نوسان قیمت‌ها مقرر شد طول پروژه تقلیل یافته و به حدود 32 کیلومتر برسد. این پروژه در مناطق نیک‌سازان، کوی شهریار، مصلی، بهارستان، زعفرانیه، شهرک لاله، پائین‌کوه و منظریه به اجرا درآمده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه از مجموع 32 کیلومتر، عملیات آسفاات یا بتن‌ریزی انجام شده است، در مورد علت عدم بتن‌ریزی در برخی نقاط مشمول اجرای عملیات اصلاح شبکه فاضلاب که در فصول سرد سال و با بارش برف معابر شهری و مسیرها رفت‌وآمد شهروندان نیز مختل شده است به صدای زنجان گفت: عملیات آسفالت‌ریزی به علت شرایط جوی زنجان در شهرک‌های هدف ممکن نشد از این رو تصمیم‌گیران برای جلوگیری از اختلال در رفت و آمد شهروندان طرح بتن‌ریزی را در دستور کار قرار دادند. این طرح به تدریج در شهرک‌ها در حال اجراست که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

افزایش قیمت قیر و غیره سبب تاخیر بین مرمت و سرعت مجموعه اجرایی شد. اجرا پروزه فاضلاب و اصلاح شبکه جاحی است. زمان بر است از نشانه های توسعه یافتگی ایجاد شبکه فاضلاب است.

کاهش نزولات جوی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از ابتدای امسال شرکت یکپارچه آب و فاضلاب استان زنجان را داشتیم، اظهار کرد: در گذشته دو شرکت آب و فاضلاب شهری( شرکت غیردولتی) و آب و فاضلاب روستایی (شرکت دولتی) را داشتیم که پس از فرآیند یکپارچه‌ سازی دیگر این دو شرکت وجود خارجی ندارند.

جزء‌قاسمی در حال حاضر 21 شهر با جمعیت بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر تحت پوشش 100 درصدی خدمات شرکت آب و فاضلاب استان زنجان هستند، عنوان کرد:  از ۹۰۷ روستای استان ۶۱۷ روستا دارای جمعیت بالغ بر 307 هزارنفر  تحت پوشش داریم که ۹۰ درصد کل جمعیت روستایی تحت پوشش داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان ارتقا خدمات به روستاییان و تسریع در عملیات خدمت رسانی به روستاها و آبادانی مناطق را از اهداف تشکیل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اعلام کرد و با اشاره به وضعیت آبی استان در ۹ ماهه امسال گفت: با شروع سال آبی ۱۷ درصد کاهش نزولات جوی را شاهد بودیم که امیدواریم در ادامه شاهد بهبود وضعیت آبی و افزایش بارندگی باشیم.

جزء‌قاسمی عنوان کرد: تابستان امسال نخستین تابستان شرکت یکپارچه بود خوشبختانه در ۲۱ شهر مشکل چندانی نداشتیم فقط در آب‌بر (مرکز شهرستان طارم) و سیل شدید اردیبهشت‌ماه امسال که منجر به بروز مشکل در تاسیسات آبی که در منطقه صعب العبور مستقر بود، شد که با تلاش همکاران تاسیسات موقت در اسرع وقت مستقر شد. البته در حال حاضر تاسیسات به طور کامل بازسازی شده است و مشکلی وجود ندارد.

میزان هدررفت آب آشامیدنی در نواحی شهری و روستایی

وی با بیان اینکه هدر رفت آب هم‌ هدر رفت واقعی و هم ظاهری دارد، عنوان کرد: واقعی این مهم به دلیل فرسودگی شبکه آب و نشت از شیرآلات است و در ظاهر نیز ناشی از خطای ابزارهای اندازه گیری، انشعاب های غیرمجاز، از بین رفتن آب در بخش فرآیندهای تصفیه را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در بخش روستایی ۴۴ درصد و در بخش شهری نیز ۲۳.۱ درصد هدر رفت آب آشامیدنی داریم، تصریح کرد: میزان مصرف در این بخشها ۱۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است. این میزان مصرف در مقایسه با بخش های کشاورزی و سایر بخش ها کمتر است.

کرونا، مصرف آب زنجانی‌ها را افزایش داد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در روستاها آبرسانی با تانکر در تابستان سال گذشته نداشتیم، در مورد افزایش 15 درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از شیوع کرونا تصریح کرد: خوشبختانه در این ایام عملکرد شرکت آب و فاضلاب در ارائه خدمت‌رسانی و آبرسانی به مردم مطلوب بوده و تماتمی شبکه تحت پوشش قرار داشته و خوشبختانه مشکلی هم پیش نیامده است. مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان با وجود تعطیلات کرونایی سعی کرد مشکلی در آبرسانی ایجاد نشود.

ارائه بیش از 20 خدمت الکترونیکی به مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان

این مسئول با اشاره به افزایش خدمات غیرحضوری در راستای ارائه خدمت الکترونیک به مردم در راستای کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و از همه مهم‌تر پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد: 23 خدمت غیرحضوری از طریق سایت رسمی این شرکت، سامانه‌های تلفنی ۱۲۲ و ۱۵۲۲ و 24 خدمت از طریق اپلیکیشن آب استان زنجان به مشترکان ارائه می‌شود. البته به منظور سهولت دسترسی مردم به خدمات شرکت، تعداد دفاتر پیشخوان نیز افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اجرای طرح‌های مربوط به آبرسانی در روستاها را از اولویت‌های این شرکت اعلام کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان در 216 روستا که یک سوم روستاهای تحت پوشش این شرکت را شامل می‌شود پروژه‌ای با اعتبار بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان را اجرایی می‌کند.

آبِ امید

جزء‌قاسمی با اشاره به پیشنهاد وزارت نیرو در رابطه با بحث ارائه معافیت مصارف کم که در هیئت دولت نیز مصوب شد، ابراز کرد: الگوی متوسط مصرف در کشور، ۱۵ مترمکعب برای هر خانوار است. اگر هر خانوار زیر ۵ مترمکعب مصرف داشته باشد، قبض این دسته از مشترکان صفر خواهد بود که بر اساس برآوردهای ما در استان زنجان ۲۳ درصد از ۴۰۰ هزار مشترک شامل طرح معافیت مصارف کم می‌شود که عمدتا در روستاها ساکن هستند. این طرح تشویقی به خوش مصرف‌ها و گامی مهم برای ترغیب سایر مشترکان برای رعایت الگوی مصرف آب و قرار گرفتن در پله خوش‌مصرف‌ها است.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجزءقاسمیاب و فاضلاب زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5009


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»