کد خبر: 5010
1399/10/02 - 16:43


شهردار زنجان در جلسه امروز شورا اعلام کرد:

احتمال بروز مشکل در افتتاح سبزه‌میدان

یگانه: اصرار یکی از اعضای شورا سبب بروز مشکل فعلی در حمل زباله‌هاست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شهردار زنجان در پاسخ به اصرار یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر ادامه همکاری با پیمانکار حمل مکانیزه زباله عنوان کرد که مشکل فعلی پیش آمده در حمل زباله ناشی از تعلل و اصرار شما بر ادامه همکاری با این پیمانکار بود، الان رانندگان خاور با دو برابر قیمت قبلی هم حاضر نیستند با شهرداری همکاری کنند از بس یک روز گفتیم بیایید یک روز گفتیم آقای مرادلو می‌گوید نیایید...

به گزارش صدای زنجان، صد و سی و دومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان امروز با حضور اعضای شورای شهر زنجان و شهردار و تعداد محدودی از خبرنگاران برگزار شد.

افزایش 120 میلیارد تومانی هزینه انجام پروژه سبزه‌میدان، اصرار عضو شورای شهر بر ادامه همکاری شهرداری با پیمانکار حمل مکانیزه زباله، تأکید شهردار بر عدم توان پیمانکار بر ادامه کار، انتقاد یکی از اعضا شورا از عدم حضور صداوسیما در جلسات علنی شورای شهر، انتقاد از شهرداری مبنی بر منفعل بودن نسبت به اعیاد و مناسبت‌ها، وضعیت نامناسب بودجه شهرداری و معرفی شهرداری زنجان به عنوان بدهکارترین شهرداری استان از جمله مباحث مهم مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر زنجان بود.

افزایش 120 میلیارد تومانی هزینه انجام پروژه سبزه‌میدان

در این جلسه شهردار زنجان در توضیح وضعیت پروژه سبزه‌میدان به افزایش 120 میلیارد تومانی هزینه‌های آن اشاره داشته و بیان کرد: متاسفانه موضوع نورپردازی، فضای سبز، مبلمان شهری، عدم مناسب سازی برای استفاده معلولان در قرارداد اولیه پروژه سبزه میدان دیده نشده است در حالی که باید این موارد نیز در قرارداد لحاظ می‌شد از طرفی سنگ دیده شده در پروژه کیفیت لازم را نداشت از همین رو با توجه به اضافه شدن این آیتم‌ها و تعدیل‌های قیمتی رخ داده با افزایش 120 میلیارد تومانی در هزینه‌های پروژه سبزه‌میدان مواجهیم در حالی که قرارداد اولیه پروژه سبزه‌میدان 64 میلیارد تومان منعقد شده بود.

وی با تأکید بر این‌که اگر در سه ماهه پیش‌رو تزریق جدی مالی به پروژه سبزه‌میدان انجام نشود در افتتاح پروژه در مدت زمان تعیین شده قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خطاب به مسئولان استانی و اعضای شورا و نمایندگان شهر در مجلس با تأکید بر این‌که «اگر می‌خواهیم پروژه سبزه‌میدان در مدت زمان مقرر به بهره‌برداری برسد طبق برآورد انجام شده ماهانه 25 میلیارد تومان اعتبار باید به پروژه تزریق شود در حالی که کل اعتبار تزریق شده از بودجه امسال شهرداری 30 میلیارد تومان است که اگر با این وضعیت پیش برویم به مشکل برمی‌خوریم هر چند این مبلغ با تصویب لایحه افزایش 20 میلیاردی  در شورا به 50 میلیارد تومان رسید.»

مسئولان استانی وعده کمک مالی به سبزه‌میدان را عملی کنند

شهردار زنجان از مسئولان استانی خواست تا وعده کمک‌های داده شده به پروژه سبزه‌میدان را محقق کنند چرا که تا به امروز فقط 3 میلیارد تومان از محل ستاد بازآفرینی شهری به پروژه کمک شده و قرار است 5 میلیارد تومان نیز از بودجه‌های استانی کمک شود، به صورت شفاف و صراحتاً اعلام می‌کنم با این رقم‌ها پروژه در مدت زمان وعده داده شده به بهره‌برداری نمی‌رسد.

یگانه با اشاره به این‌که شهرداری به عنوان یکی از نهادهای آسیب‌دیده از کروناست و این برکسی پوشیده نیست، بیان کرد: موضوع ارزش افزوده به عنوان یکی از درآمدهای عمده شهرداری دچار مشکل شده و در بحث ساخت و ساز نیز رکود حاکم بوده و درآمد پیش‌بینی شده در این بخش حاصل نشده است از همین رو کسری درآمد رخ داده یا باید از حقوق کارکنان کسر شود یا از پروژه‌ها و خدماتی که به مردم شهر می‌دهیم.

درآمد دریافتی شهرداری از محل عوارض و خدمات مطابق نرخ بهمن ماه سال 98 است در حالی که هزینه‌ها به نرخ روز و افزایش چندین برابری دارد

به گفته این مسئول پروژه‌های عمرانی که امسال در شهرداری انجام می‌شود شاهد افزایش دو تا سه برابری را در قیمت‌ها داریم در صورتی که میزان عوارض شهرداری و پولی که از این  از مردم اخذ می‌شود مربوط به بهمن ماه سال گذشته است و نمی‌توانیم در طول سال بهای عوارض و خدمات را افزایش دهیم از همین رو خدمات ارائه شده به مردم و درآمدهای حاصله طبق نرخ بهمن ماه سال 98 است در حالی که در هزینه‌ پروژه‌ها با افزایش چندین برابری مواجهیم.

وی به لزوم توجه اعضای شورا به لایحه شهرداری در مورد افزایش درآمدها اشاره داشته و یادآور شد: باید برای وضعیت فعلی درآمدهای شهرداری چاره‌اندیشی شده و راهکار مناسب اتخاذ شود از طرفی کمک‌های استانی وعده داده شده به پروژه سبزه‌میدان نیز محقق شده و مورد توجه قرار گیرد.

وظیفه ذاتی صدا و سیما پوشش جلسات علنی شوراست، آیا برای این کار باز هم پول می‌خواهند؟

در این جلسه امامعلی دادخواه، عضو شورای شهر زنجان از عدم حضور صداوسیما برای پوشش جلسه رسمی و علنی شورا انتقاد کرده و افزود: آیا صدا و سیما برای پوشش این جلسه هم پول طلب کرده و باز هم پول می‌خواهد؟ وظیفه ذاتی شورای شهر پوشش جلسات علنی شورای شهر است.

وی در مورد خرید املاک مربوط به دانشگاه صوفی از شهردار خواست تا تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان خطاب به شهردار از منفعل بودن شهرداری در  اجرای برنامه‌های فرهنگی، اعیاد ملی-مذهبی، روز پرستار، روز معلم، روز شورا ها و و غیره انتقاد کرد و گفت: متأسفانه شاهد عدم برپایی برنامه‌های فرهنگی لازم در مناسبت‌ها و اعیاد مذکور توسط شهرداری بودیم و از آن‌ها به راحتی چشم‌پوشی کردیم.

با برگزاری برنامه‌های فرهنگی موافقت نشد

حبیب یگانه، شهردار زنجان در پاسخ به انتقادهای این عضو شورای شهر مبنی بر منفعل بودن شهرداری در اعیاد و مناسبت‌های مختلف، در توضیح برنامه فرهنگی پیش‌بینی شده در طول چند ماه گذشته و برخی اقدامات متناسب با وضعیت کرونایی تصریح کرد: زمانی که شیوع بیماری همانند وضعیت فعلی جدی نبود چندین مکاتبه در مورد انجام ورزش‌های صبحگاهی در پارک‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در مورد جمعه بازار اجازه بازگشایی آن را خواستیم چرا که معتقد بودیم اگر این بازار بسته شود دست‌فروشان در سطح شهر پخش می‌شوند، درخواست برگزاری مجالس ترحیمی که در آرامستان برگزار می‌شد در چند مسجد منتخب دارای حیاط و فضای روباز را دادیم ولی هیچ کدام از این پیشنهادات برخلاف پیگیری‌های انجام شده مورد موافقت قرار نگرفت.

مسئولان اجازه حضور مردم در پارکینگ آرامستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بدهند

به گفته این مسئول در حال حاضر پارکینگ آرامستان با هزینه سنگینی تکمیل شده و برخلاف همه درخواست‌ها مردم پشت درب آرامستان باید منتظر بمانند و معتقدیم در صورتی که مردم نتوانند در چنین مراسماتی شرکت کنند حتماً مجالس به خانه‌ها منتقل شده و این خود مشکل‌ساز است از همین رو اگر این امکان وجود داشت که حداقل اجازه حضور مردم در پارکینگ آرامستان را می‌دادیم تا نماز میت با حضور آنان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شد و از همان جا مردم را راهی منازل کرده و مانع حضورشان در مراسم تدفین می‌شدیم.

وی با اشاره به این‌که معتقدیم در وضعیت فعلی نیز می‌توانیم با همفکری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیاری از اقدامات را عملیاتی کنیم، بیان کرد: شهرداری به لحاظ قانونی باید مصوبات ستاد کرونای شهرستان و استان را اجرایی کند و خودمان پیشنهاددهنده و تصمیم‌ساز هستیم ولی تصمیم‌گیر در این زمینه نیستیم.

شهردار زنجان خطاب به عضو شورای شهر زنجان: به شهرداری اعتماد کنید، وقتی با پیمانکاری فسخ قرارداد می‌کنیم تمامی جوانب را بررسی کردیم

شهردار زنجان در ادامه جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان خطاب به مرادلو عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به اصرار وی بر ادامه فعالیت با پیمانکاری که برای جمع‌آوری مکانیزه زباله‌های شهر زنجان پیش‌بینی شده بود، گفت: این پیمانکار در ابتدا عنوان کرد که با توجه به وضعیت فعلی پیش آمده توان انجام کار را ندارد ولی ما موضوع را کش دادیم تا این‌که خودروهای خاوری که با شهرداری برای حمل زباله قبلاً قرار بسته بودند و ما به امید کار با پیمانکار مذکور با آنها لغو قرارداد کرده بودیم در جاهای دیگر مشغول به کار شدند و ما امروز با کمبود خودروی خاور برای جمع‌آوری و حمل زباله مواجهیم از طرفی پیمانکار نیز ازانجام پروژه انصراف داده است.

وی ادامه داد: خواهش ما از اعضای شورا این است که به ما اعتماد کنند و کارها را به ما بسپارند چرا که وقتی فسق قراردادی با پیمانکار انجام می‌شود به طور یقین تمامی بررسی‌های لازم در مورد عدم توان پیمانکار برای ادامه کار انجام شده است. اگر بخواهیم بر ماندگاری پیمانکاری که عدم توان انجام کار را ندارد اصرار کنیم از طرفی در انجام خدمات با مشکل مواجه شویم چرا که در حال حاضر حتی با مبلغ دو برابر قرارداد اولیه با رانندگان خاور نتوانستیم با آن‌ها مجدداً عقد قرارداد کرده و به سر کارشان برگردانیم.

شهردار زنجان در پاسخ به این ادعای منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان مبنی بر این‌که هیچ دقتی در انتخاب پیمانکار برای حمل مکانیزه زباله انجام نشده است، گفت: « ** اگر دقت لازم در انتخاب پیمانکار برای حمل مکانیزه زباله انجام نشده بود شورای شهر با انتخاب آن موافقت نمی‌کرد چرا معامله را تأیید کردید؟ ما دو ماه بعد از انعقاد قرارداد با پیمانکار مذکور طی جلسات برگزار شده با مدیران مناطق و بررسی‌های لازم صورتجلسه فسخ قرارداد با پیمانکار منعقد شد ولی شما گفتید به پیمانکار فرصت دهید در حالی که همین تعلل کار با خاوری‌ها را با مشکل مواجه کرد. از آنجایی که شما در جریان این موضوع هستید انتظار ندارم شما این بحث را در جلسه مطرح کنید. در حال حاضر مجبور شدیم با وجود مشکلات برای حمل زباله از خودروهای 6 چرخ و 10 چرخ استفاده کنیم.»

شهرداری زنجان بدهکارترین شهرداری استان

در ادامه جلسه اکبر اوصالی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه به وضعیت بودجه شهرداری زنجان اشاره داشته و عنوان کرد که شهرداری زنجان در رتبه ۱۵ شهرداری‌های استان قرار گرفته است از همین رو شهرداری زنجان بدهکارترین شهرداری استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری به تامین اجتماعی تصریح کرد: در پایان ۶ ماهه نخست شهرداری بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار بوده و در این بین نزدیک به ۴ میلیارد تومان نیز به امور مالیاتی بدهی دارد.

به گفته این عضو شورا مجموع بدهی شهرداری در پایان 6 ماهه نخست امسال بیش از 88 میلیارد تومان بوده که شامل 16 درصد بودجه مصوب امسال است.

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسبزه میدان زنجانشهردار زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5010


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»