کد خبر: 5014
1399/10/03 - 13:12


رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی:

هیچ وقت یارانه هدفمند نداشتیم

عقب گرد مبارزه با فقر در پی شیوع کرونا

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با بیان اینکه کرونا، موضوع فقر و مسائل مرتبط با آن را برای کشور ما و دیگر کشورها، وارد مرحله جدیدی کرد، گفت: توسط نهادهای معتبر بین المللی رسما اعلام شد که تلاش های ۳۰ ساله برای مبارزه با فقر، بعد از شیوع کرونا بازگشت به عقب داشت و گویی بعد از همه تلاش ها، ۳۰ سال به عقب برگشتیم.

روزبه کردونی در یک لایو اینستاگرامی با موضوع «کرونا و واکنش های سیاستی به فقر» که از سوی خانه آزاداندیشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا هم این سوال مطرح بود که چرا علیرغم سرمایه گذاری هنگفتی که در زمینه مبارزه با فقر داریم موفقیت های ما چشم گیر نیست؟ گفت: کرونا، موضوع فقر و مسائل مرتبط با آن را برای کشور ما و دیگر کشورها، وارد مرحله جدیدی کرد.

وی افزود: توسط نهادهای معتبر بین المللی رسما اعلام شد که تلاش های ۳۰ ساله برای مبارزه با فقر، بعد از شیوع کرونا بازگشت به عقب داشت و گویی بعد از همه تلاش ها، ۳۰ سال به عقب برگشتیم.

کردونی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم موفقیت ما در موضوع فقر به ناکارآمدی سیاست گذاری های ما برمی گردد که البته این هم یک گزاره کلی است گفت: وقتی از مقوله سیاست گذاری صحبت می کنیم، از تشخیص مسئله، ارائه راهکار، تصویب، اجرا، ارزیابی و ... سخن می گوییم که همه در فرایند سیاست گذاری دیده می شود. لازم است جزئی تر ورود کنیم و ببینیم کدام یک از این حوزه ها کارآمد نبوده است. اگر این معضل را تشخیص دادیم باید ببینیم چرا اینگونه بوده است و وزن هر کدام از آنها چقدر است. نقش سایر عوامل مانند شوک های برون زا را نیز باید درنظر گرفت.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ادامه داد: یکی از چالش های مهم در مبارزه با فقر این است که در توصیف می مانیم. گویی بعد از کرونا، حتی در توصیف فقر هم هنوز در نقطه مطلوبی نیستیم و باید صریح و دقیق پاسخ دهیم وزن سیاست گذاری و هر بخش آن در مقابله با فقر چقدر بوده است و آنگاه می توانیم دلایل بروز این ناکارآمدی را ریشه یابی کنیم.

کردونی در پاسخ به اینکه چرا فقر یک مشکل مزمن و مستمر در جامعه ماست؟ گفت:  فقر در همه جای دنیا یک مسئله مزمن است. ما باید تصویری واقع بینانه از مسئله داشته باشیم. مخالفم در نقطه ای بایستیم و بگوییم فقر فقط مشکل مزمن کنونی ایران است. باید بپذیریم که فقر یک چالش جهانی است.

وی ادامه داد: یک تجربه جهانی نشان می دهد برای آنکه مسئله را حل کنیم باید سوال درست بپرسیم. شما موفق نمی شوید مگر اینکه از داده های هوشمند برای مقابله با مسئله استفاده کنید. وقتی می خواهیم وارد حیطه مبارزه با فقر بشویم باید آن را از مفهوم انتزاعی به سوژه ای که قابلیت مقابله هدفمند دارد تبدیل کنیم. باید فهم دقیق از میزان، شدت و ابعاد آن در مناطق و اقشار مختلف داشته باشیم که بتوان ذیل یک چتر رفاهی مداخله هدفمند انجام داد.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری مبنی بر ضرورت وجود یک پایگاه ملی اطلاعات ایرانیان گفت: خوشبختانه در وزارت رفاه چند سالی است چنین پایگاهی راه اندازی شده و در دست تکمیل است که یک گام بسیار بزرگ بود. سال های گذشته فاقد یک تصویر و داده روشن برای مبارزه با فقر بودیم. لازمه حل مسئله این بوده که ابتدا باید پروفایل دقیقی داشته باشیم و در گام دوم علت را در یابیم و گام سوم اینکه سیاست گذاری صحیحی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مجموعه تحلیل های حوزه مبارزه با فقر نشان می دهد فاقد پروفایل دقیق منطقه ای، جزئی و متمرکز برای ورود موثر به فقر بوده ایم عنوان کرد: اگر سالیان گذشته ناکام بودیم یک علت این بود که سوال دقیق نپرسیدیم، دیتای هوشمند نداشتیم و این دو موجب سیاست گذاری ناکارآمد می شد.

کردونی در پاسخ به پرسشی درباره هدفمندسازی یارانه ها گفت: ما هیچ وقت یارانه هدفمند نداشتیم و یارانه ای که داده شد فراگیر بود و نیازی به دیتابیس نداشت. اتفاقا تجارب جهانی نشان می دهد کشورهایی که موفق بودند یارانه هدفمند توزیع کردند.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با بیان اینکه ما می توانیم موضوع فقر را با اتخاذ تدابیر، رویکردها و سیاست گذاری های کارآمد حل کنیم اظهار کرد: ما باید بپذیریم فقر یک مسئله ملی است و با اجماع ملی قابل حل است. یکی از چالش های ما این است که سطح ستیزه و نزاع بین گروهها و جریان های مختلف به قدری افزایش یافته که هرجریانی سیاستی اتخاذ کند، جریان مقابل نسبت به آن مقاومت نشان می دهد.

وی تاکید کرد: ما باید توافق کنیم برای مقابله با فقر نیازمند مداخلات هدفمند و هوشمند در سطوح مختلف منطقه ای هستیم. همچنین باید بپذیریم برای مبارزه با فقر منابع صرف کنیم. نمی توان بدون هم افزا کردن اعتبارات، با فقر مبارزه کرد. آنچه به تحقق این عوامل کمک می کند گفت وگوهای اجتماعی است که از دل آن یک اجماع بیرون بیاید.

کردونی با بیان اینکه کرونا اتفاق بزرگی را در ساحت سیاست های رفاهی دنیا رقم زده است گفت: بعد از شیوع این بیماری فراگیر اعلام شد نظام تامین اجتماعی دنیا شکست خورد زیرا در زمان بحران موفق نشد جامعه آسیب پذیر را حمایت کند. حل مسئله فقر در دوران پساکرونا نیازمند توجه، فهم و درک دقیق از تحولاتی است که کرونا در افزایش فقر و سیاست گذاری های مربوط به آن ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/



صدای زنجانروزبه کردونیفقرموسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی
sedayezanjannews.ir/nx5014


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»