کد خبر: 5017
1399/10/03 - 15:24


معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان عنوان کرد:

کودک‌همسری؛ معضل دانش‌آموزان دختر

بی‌سوادی زنان در بخش‌های حاشیه‌نشین و روستایی بیش‌تر است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست‌خبری معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سوادآموزی توسط برگزار شد.

طی این نشست فرحناز فتحی، معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در 7 دی‌ماه سال 58 تشکیل شد، گفت: امام‌خمینی در این بیانیه همه مردم ایران را مخاطب قرار می‌دهند و می‌گویند تمام خواهران و برداران ایرانی به پا خیزند و تمام افراد بی‌سواد را آموزش بدهند و در یک کلام ایران را مدرسه کنند. از همین رو است گه ما معتقد هستیم که روز 7 دی که گرامی‌داشت نهضت سوادآموزی است متعلق به تمام مردم ایران است.

وی ادامه داد: به هر طریق، بخشی از جامعه ما به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی و یا موانعی که در دوره اول زندگی آنها وجود داشته است، فرصت دستیابی به نعمت تحصیل را از دست داده‌اند و لذا ما معتقد هستیم که باید فرصت دوم یادگیری را برای این افراد فراهم کرد تا بتوانند با یک عدالت آموزشی در این زمینه دست یابند.

شیوع کرونا فرصت مجددی را فراهم کرد که به نقش آموزش و سوادآموزی فکر کنیم

این مسئول افزود: با شیوع ویروس کرونا نیاز به مساله آموزش اهمیت بیشتری یافت و می‌توان گفت که امروز نیاز جامعه به افراد باسواد و باسوادکردن افراد بی‌سواد بیش از خود افراد بی‌سواد است.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه معضل اجتماعی بی‌سوادی امروز خود را به ویژه در خانواده‌هایی که‌ فرزندان کوچک محصل دارند؛ بیشتر نشان داده است، گفت: امروز لزوم توجه به سوادآموزی بیشتر حس می‌شود چرا که اگر پدر و مادری حداقل سواد را داشته باشند بهتر می‌توانند به فرزندان خود در این شرایط (کرونا) کمک کنند و در واقع شیوع کرونا فرصت مجددی را برای ما فراهم کرد که فکر کنیم که چه میزان داشتن آموزش و سوادآموزی می‌تواند به ما کمک کند.

سوادآموزی نباید در دوران کرونا متوقف شود

فتحی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا در ایام اسفند ماه، طبیعتا کلاسهای سوادآموزی هم تحت تاثیر قرار گرفت، افزود: در همان هفته اول درگیری با کرونا این تصمیم گرفته شد که سوادآموزی نباید متوقف شود و شرایط اجتماعی نباید باعث شود که ما رسالت خود را در این زمینه فراموش کنیم به همین دلیل شعار«سواد آموزی گامی بدون توقف» را برای خود در نظر گرفتیم و براساس این شعار برنامه‌ها را تدوین کردیم و در راستای عدم تعطیلی کلاسها و با زیست بوم جدیدی که به ناچار اجبار شده بود ما شروع به فعالیت و کردیم.

به صورت تلفنی، پیگیر روند آموزش بزرگسالان بودیم

وی با اشاره به اینکه اولین گام این برنامه‌های تدوین شده، سلامت بخشی بود که از طریق آموزش‌دهندگان پیگیری شد تا سلامت سوادآموزان به آنها گوشزد شود؛ اظهار کرد: آموزش‌دهندگان ما در منزل سواد‌آموزان حضور می یافتند و صیانت از سلامت خود را به آنها گوشزد می‌کردند. طی مرحله بعد نیز با توجه به اینکه ما باید شرایط آموزش را برای آنها فراهم می‌کردیم به سوادآموزان اطلاع داده شد که به صورت تلفنی، پیگیر روند آموزش بزرگسالان باشند.

به گفته این مسئول روند آموزشی بزرگسالان با کودکان متفاوت است و انگیزه کودکان به سبب اینکه آینده‌ای را برای خود متصور می‌شوند از انگیزه بزرگسالان برای ادامه تحصیل که بیشتر است و از همین جهت برای دوری از ترک ادامه تحصیل توسط سواد آموزان پبا انها به صورت تلفنی ارتبط برقرار شد.

شناسایی پشتیبان‌های خانوادگی برای سوادآموزان

فتحی با اشاره به شناسایی پشتیبان‌های خانوادگی برای سوادآموزان افزود: ما به دنبال شناسایی افرادی از خانواده به عنوان پشتیبان برای فرد سوادآموز بودیم که در این زمینه همراه با سوادآموز باشند و دروس را با آنها مرورکنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: آموزشها به صورت مجازی و یا به صورت تلفنی دنبال می شدند و  در این زمینه نیز فیلم‌های آموزشی با عنوان «نان و قلم»نیز در پرتال‌های اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفت. همچنین برای سواد آموزان مناطق دور افتاده و محروم نیز که دسترسی به اینترنت  نداشتند، 750 دی.وی.دی آموزشی همراه درسنامه‌ها ارسال شد.

تولید خودجوش 4 هزار و 763 دقیقه فیلم آموزشی توسط آموزگاران سوادآموز

این مسئول خاطر نشان کرد: تا آخر فرودین ماه بالغ بر 4 هزار و 763 دقیقه فیلم توسط آموزش‌دهندگان ما در مناطق به صورت خود جوش تهیه شد و هزار و 338 دقیقه محتوای دیداری و 2 هزار و 132 نمونه سوال برای سوادآموزان تهیه گشت که در مرحله اول با توجه به غافلگیری ویروس کرونا در آن دوره تولید محتوای قابل توجهی بود.

وی از توزیع 9 میلیون تومان وسایل ضدعفونی و بهداشتی بین سوادآموزان خبرداد و گفت: این تجهیزات از طریق حمایت‌های خیرین برای حضور سوادآموزان در آزمون‌های حضوری سواد اموزی فراهم شد.

دوره آموزشی شامل سه دوره «سوادآموزی» و «انتقال» و «تحکیم» است

این مسئول با اشاره به اینکه معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش دارای سه دوره آموزشی «سوادآموزی» و «انتقال» و «تحکیم» است، گفت: دوره «سوادآموزی» مختص سوادآموزان بی‌سواد است که در این دوره افراد بی‌سواد شناسایی و تحت آموزش قرار می‌گیرند. در دوره «انتقال» نیز افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند که دوره ابتدایی را به صورت نصفه و نیمه طی کرده باشند که این افراد دوره انتقال را می‌گذرانند و پس از گذراندن این دوره می‌توانند وارد دوره متوسطه اول بشوند. اما هدف دوره «تحکیم» تثبیت آموزشهای داداه شده به آن دسته سوادآموزانی است که دوره سوادآموزی را طی کرده‌اند ولی علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند.

به گفته فتحی، سوادآموزان پس از سواد‌آموزی رها نمی‌شوند چرا که با رهاکردن این افراد؛ امکان بازگشت به بی‌سوادی وجود دارد که از همین جهت دوره 200 ساعته تحکیم که شامل دورههای حضوری و غیر‌حضوری است برای شرکتکنندگان در در دوره‌های سواد آموزی در نظر گرفته شده است.

حجم امسال ما 4هزار و 600 سوادآموز بود

وی با اشاره به اینکه حجم امسال ما 4 هزار و 600 نفر سوادآموز بود، گفت:2 هزار و 100 نفر برای دوره سوادآموزی، 1200نفر دوره انتقال و 1300 نفر نیز برای دوره تحکیم در نظر گرفته شده است که بر اساس این سهم ما افراد را در مناطق و شهرستان‌ها توزیع و آموزش می‌دهیم.

کودک همسری معضلی پیش‌روی آموزش دانش‌آموزان دختر

فتحی در پاسخ به سوال اینکه «کودک همسری در استان زنجان، تا چه میزان توانسته است کودکان را از مقوله تحصیل باز دارد؟» گفت: کودک همسری معضلی است که میتواند یکی از مهمترین مشکلات را برای ادامه آینده تحصیلی کودکان دختر داشته باشد چرا که ازدواج زود هنگام دختران، آنها را از نعمت تحصیلات و خواندن و نوشتن محروم میکند.

به گفته این مسئول کودک همسری یکی از دغدغه‌های معاونت سوادآموزی و یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که همواره در شورای پشتیبانی مطرح می‌شود.

طی امسال تنها 9 مورد سوادآموز زیر 20 سال داشتیم

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه اگر چه نمی‌توان کودک همسری را کتمان کرد اما می‌توان کنترلشنمود، افزود: پیگیر آن بخشی از وظایف خود به عنوان یک نهاد آموزشی هستیم. ضمن اینکه در طی امسال تنها 9 مورد سوادآموز زیر 20 سال داشتیم و این موضوع این نوید را به ما می‌دهد که اکثر دانش‌آموزان ما مقطع ابتدایی را گذرانده‌اند.

بی‌سوادی زنان در بخش‌های حاشیه‌نشین و روستاها بیشتر است

وی ادامه داد: درصد باسوادی مردان در استان بالای 97.5 درصد است و این موضوع بیانگر این است که درصد باسوادی مردان 10 تا 49 سال ما بالا است اگرچه درصد باسوادی زنان ما نیز پایین نیست اما یک فاصله 2 درصدی در بین این دو قشر وجود دارد و طبیعی است که بی‌سوادی زنان در بخش‌های حاشیه‌نشین و روستایی بیشتر است.

20 تا 30 درصد از حجم ابلاغی سواد‌آموزان‌مان مربوط به مردان است

این مسئول اظهار کرد: 20 تا 30 درصد از حجم ابلاغی سواد‌آموزانمان مربوط به مردان است.ضمن اینکه هم اکنون قریب به 12 کلاس سواد آموزی برای مردان در زنجانرود و ایجرود و خدابنده تشکیل داده‌ایم.

مهم‌ترین عوامل بیسوادی در کشور مباحث فرهنگی و اقتصادی و تربیت خانوادگی است

به گفته فتحی طبق تحقیقات انجام شده مهم‌ترین عوامل بیسوادی در کشور مباحث فرهنگی و اقتصادی و تربیت خانوادگی است و شاهد هستیم که در هر منطقه‌ای که ضعف فرهنگی به لحاظ شناخت ابعاد مختلف آموزش داریم در آنجا بی‌سوادی بالاتر است و هر جا موضوع ازدواج‌های زود هنگام وجود دارد در آن مکان کم سوادی بیشتر موج می‌زند.

زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرحناز فتحیسوادآموزیآموزش و پرورش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5017


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»