کد خبر: 5021
1399/10/06 - 10:35


ادامه داستان کرونا، داروهای گیاهی و عطاری‌ها

کرونا دارو ندارد، حتی گیاهی

یک متخصص طب ایرانی: درمان دقیقی برای کرونا پیدا نشده است و طب سنتی از این قاعده مستثنی نیست/ سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: داروهای گیاهی در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند نه عطاری‌ها!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اعطای مجوز به چهار داروی طب سنتی برای درمان کرونا توسط وزارت بهداشت، آن هم در حالی که هنوز شرکت‌های داروسازی جهان هیچ دارویی برای درمان این بیماری پیدا نکرده‌اند با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است؛ مخالفان نحوه صدور این مجوز را زیر سوال برده‌اند و برخی موافقان طب سنتی هم این داروها را موثرتر از داروهای دیگر دانسته‌اند.

در همین رابطه رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس سازمان غذاودارو خواست که مستندات علمی منجر به تایید داروهای منصوب به حوزه طب سنتی در خصوص درمان کرونا به این سازمان ارائه شود.

در بخشی از نامه او آمده است: «با توجه به طرح پرونده‌هایی در حوزه انتظامی سازمان نظام‌پزشکی در مقوله بیماری کرونا و داروهای استفاده شده در این بیماری خواهشمند است مستندات علمی منجر به ارائه مجوز به داروهای شربت موکوزیفت، شربت استاپ سیویر، شربت آنوال اس، اسپری دهانی  PHR160را برای استفاده کارشناسان و اساتید کمیسیون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی ارائه فرمایید»

البته این نگاه موافق و مخالف به طب سنتی در ایران موضوع جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد، طب سنتی نه یک درمان مهم برای بیماری‌های خطرناک و نه روشی قابل انکار است.

مینو محرز، پزشک عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید که این طب مانند هومیوپاتی، طب سوزنی و ... در رده طب‌های مکمل قرار می‌گیرد و خودش نه اما زیاده‌روی در آن خطرناک است، اتفاقی که در ماه‌های گذشته بارها دیده شده است.

محرز در این رابطه می‌گوید: «در اینجا مردم را به عطاری عادت داده‌اند و متاسفانه این خطرناک است. چون ما اصلا نمی‌دانیم گیاهی که در عطاری وجود دارد اصلا چه چیزی است. کسانی که عطاری راه ‌انداختند طب سنتی را به یک مسیر بسیار غلط بردند. این طب سنتی که دانشکده و متخصص دارد را باید از عطاری‌ها جدا کرد، ما عطاری‌ را به هیچ‌وجه قبول نداریم.همچنین متخصصین ایران هم باید روی اثرات داروهایشان تحقیقات بیشتری کنند و با متدولوژی درست کار کنند، وقتی این داروها از نظر تحقیقاتی جواب معنادار داشته باشد، آدم از آن استفاده می‌کند و ما هم آن را قبول می‌کنیم، بالاخره پایه خیلی از داروها گیاهی است»

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا ادامه می‌دهد: در مورد طب سنتی می‌خواهم صحبت‌های استاد دکتر ملک افضلی را تکرار کنم؛ یک نوع طب بیشتر وجود ندارد، آن هم طب مبتنی بر شواهد است. در دنیای امروز باید مدرک داشته باشیم که یک دارو موثر است و نمی‌شود روی هوا صحبت کرد. در نتیجه آن‌ها هم پروپوزال بدهند، کار کنند و ثابت کنند که ترکیب این گیاه‌ها موثر است. من خودم روی گیاه کار کردم، کار با آن به این سادگی نیست و ترکیب آن را باید روی حیوان کار کنیم که  سرطان‌زا نباشد، وزارت بهداشت هم به این راحتی مجوز نمی‌دهد.پروپوزال برخی از آن‌ها که بررسی شد ایراد داشت و باید آن ایرادها برطرف شود، تازه این‌ها توسط استادان دانشکده طب سنتی به دست آمده‌اند، کسانی که عطاری راه انداخته اند که اصلا هیچ!

با این وجود شاهد هستیم که در برخی از عطاری‌های متخلف، داروهایی تحت عنوان داروی کرونا به فروش می‌رسد موضوعی که می‌تواند باعث مشکلاتی شود.

درمان دقیقی برای کرونا پیدا نشده است و طب سنتی از این قاعده مستثنی نیست

در این خصوص محسن بهرامی، متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه پس از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا در دنیا، هنوز تابلو این بیماری و علایمی که در افراد جامعه ایجاد می‌کند، در جوامع مختلف متفاوت است، می‌گوید: هیچ کسی نمی‌تواند در دنیا چنین ادعایی را داشته باشد که ما درمان دقیقی را برای این بیماری پیدا کرده‌ایم و طب سنتی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه می‌دهد: کسی می‌تواند ادعای این را داشته باشد که درمان قطعی برای ویروس کرونا پیدا کرده است که ابتدا علایم را تطبیق داده باشد و کار دقیق تحقیقی و علمی در این زمینه انجام داده باشد که تاکنون بر اساس یافته‌ها چنین کاری به صورت منسجم روی علامت‌شناسی‌ها و شناخت خود ویروس در طب ایرانی یا سنتی انجام نشده است.

صدور دستور کلی برای کرونا و عموم مردم، اشتباه است

این متخصص طب ایرانی می‌افزاید: در این زمینه می‌توان در درمان علایم ویروس کرونا، اعم از بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و سرفه و تنگی‌نفس تا حدوی از طب ایرانی و گیاهان دارویی بهره برد اما این موضوع که ما بخواهیم مواردی را به صورت کلی عنوان کنیم و دستور کلی برای کرونا و عموم مردم صادر کنیم اشتباه است. ضمن اینکه برخی از کارهای تحقیقاتی در طب ایرانی در زمینه این بیماری به نتیجه رسیده است و چهار دارو برای درمان علامتی این بیماری اعلام کرده‌اند که هنوز برخی از انها به تائید نهایی نرسیده است.

همواره در زمینه طب ایرانی باید کار منطبق با علوم روز انجام شود

بهرامی با انتقاد به فروش برخی از داروهای گیاهی به اسم داروهای درمان کرونا توسط عطاری‌ها، می‌گوید: همواره در زمینه طب ایرانی باید کار منطبق با علوم روز انجام شود. در این خصوص تنها برخی از متخصصین طب ایرانی که سال‌ها در این زمینه تحصیل کرده‌اند و در حدود یک سال درگیر پژوهش و تحقیق در این زمینه بودند به نتایج خوبی رسیده‌اند، حال چه طور می‌توان توقع داشت که کسی که دوره تحصیلی خاصی را در این زمینه طی نکرده است و اصلا تجربه درمانی ندارد تجویز داروی گیاهی کند و این امر به نظر منطقی نمی‌آید.

عطاری را محل تجویز داورهای گیاهی قرار داده‌ایم

این متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه مشکلاتی که ما در زمینه طب ایرانی داریم به این جهت است که عطاری را محل تجویز داورهای گیاهی قرار داده‌ایم، خاطرنشان می‌کند: عطاری‌ها تنها می‌توانند در ارائه گیاهان دارویی فعالیت داشته و محل خرید و فروش این محصولات باشند و نمی‌توانند در زمینه تجویز دارو فعالیت داشته باشند.

بهره‌گیری از منابع طب ایرانی به جای تمرکز بر روش‌های بومی و مردمی

بهرامی با اشاره به بهره گیری از منابع طب ایرانی به جای تمرکز بر روش‌های بومی و مردمی، اظهار می‌کند: باید به سراغ منابع علمی و مستند تجربه شده گذشتگان رفت، یعنی با رجوع به زبان علمی روز می‌توان این نقیصه را ترمیم کرد.

وی با انتقاد از افرادی که با نگاه ساده انگاره و با ترویج زبان عامیانه و پر از التقاط خود، گنجینه طب ایرانی را جهت منافع گروهی و شخصی خود تبدیل کرده‌اند، می افزاید:این افراد همواره ضربه‌های بسیار مهلکی را به طب ایرانی وارد کرده و می‌کنند و این امر باعث شده است که ما هیچ زمانی نتوانیم از طب ایرانی بهره کافی را داشته باشیم. متاسفانه در زمینه بیماری کرونا هم این اتفاق افتاده است و این افراد مفاهیم طب ایرانی را بسیار ساده‌انگارانه بیان می‌کنند در حالی که این روش، به هیچ عنوان در بین دانشمندان و اطبا گذشته معمول نبوده است.

داروهای گیاهی در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند نه عطاری‌ها

در ادامه مریم نوبرانی، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تفاوت معنای «داورهای گیاهی» و «گیاهان دارویی» اظهار می‌کند: این نکته را باید مدنظر داشت که داروهای گیاهی، به داروهایی اطلاق می‌شود که در آزمایشگاه و تحت فرآوری خاصی در امتداد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی پژوهشگران تولید می‌شود که اگر بنا بر عرضه‌ این داروها باشد مسلما این داورهای گیاهی در سطح داورخانه‌ها قابل عرضه خواهد بود.

به گفته این مسئول، آنچه که در عطاری‌ها قابل عرضه است، «گیاهان داویی» است که می‌توان در کاهش برخی از علایم بیماری‌های سرپایی نظیر سرماخوردگی مورد استفاده قرارگیرد.

از مصرف گیاهان دارویی که نتایج مستندی برای درمان‌کنندگی آن وجود ندارد، خودداری کنند

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان می‌کند: خواهشی که در این زمینه از شهروندان وجود دارد این است که این موضوع را برای خود حل شده قرار بدهند که از مصرف گیاهان دارویی به شکل سنتی آن برای درمان بیماری‌هایی نظیر کرونا که نتایج مستندی برای درمان‌کنندگی آن وجود ندارد،خودداری کنند.

گیاهان دارویی به عنوان مکمل در کنار درمان اصلی مورد استفاده قرار بگیرند

این مسئول با اشاره به اینکه ممکن است مصرف گیاهان دارویی در برطرف کردن علایم بیماری کرونا به واسطه اینکه علایمی شبیه به سرماخوردگی دارد، مفید واقع شود، می‌افزاید: این گیاهان تنها می‌توانند به عنوان مکمل در کنار درمان اصلی مورد استفاده قرار بگیرند. ضمن اینکه باید پذیرفت که هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا در سطح جهان شناخته نشده است.

محدوده فعالیت عطاری‌ها مشخص شود

نوبرانی ادامه می‌دهد: در این خصوص عطاری‌ها نیز کاملا تحت نظارت و پیگیری این معاونت هستند. ضمن اینکه با عطاری‌های متخلف برخورد خواهیم کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه به دنبال برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای مشخص کردن حیطه دقیق فعالیت عطاری‌ها هستیم تا محدوده فعالیت آنها مشخص شود،می‌گوید: بر روی این موضوع بیشتر متمرکز خواهیم داشت تا خدایی ناکرده با فریبکاری برخی از این واحدها متحمل خسارت‌هایی نشویم.پ

برخی به دنبال به حاشیه کشیدن طب سنتی هستند

در ادامه مرتضی عزیزپور، رییس اتحادیه عطار و سقط‌فروشان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از افراد در تلاش هستند که طب سنتی را به حاشیه بکشند، می گوید: بهداشت جهانی طب سنتی چند کشور از جمله طب سنتی ایران، چین و هند را به عنوان یکی از طب‌های پایه قبول دارد اما متاسفانه برخی از افراد این طب را زیر سوال می‌برند.این در حالی است که چین از طب سنتی خود میلیاردی درآمد می‌کند و هند طب سنتی خود را به سایر کشورها صادر می‌کند اما در ایران به دنبال ریشه کنی این طب هستند.

منکر تخلفات و اشتباهات موجود در برخی از عطاری‌ها نیستم

وی با اشاره به اینکه منکر تخلفات و اشتباهات موجود در برخی از عطاری‌ها نیستم، می‌افزاید: باید مشکلات مربوط به این حوزه تاحدودی برطرف شود و اصلاحاتی جهت گسترش این طب انجام بدهیم که بایستی برای حل مشکلات و جلوگیری از یک سری تخلفات، همکاری‌هایی بین دستگاههای ذیربط اتفاق بیفتد و اگر این اتفاق بیفتد خوب از بد تمیز داده می‌شود و از تخلفات محرز جلوگیری به عمل می‌آید

باید نظارت و کنترل خود را دقیق‌تر کنیم

وی با اشاره به اینکه ما در طب سنتی خود ابوعلی سیناها داشته‌ایم و بالغ بر هزار جلد کتاب از طب سنتی ایران وجود دارد که در کشورهای دیگر نیز به عنوان منبع مقالات علمی استفاده می شود، می‌گوید: اکنون نیز به صورت علمی در برخی از دانشگاه‌های کشور به صورت علمی تحقیق می‌شود تا از طب سنتی نیز در درمان و کاهش علایم این بیماری کمک بگیرند و در این زمینه چند نسخه را برای کاهش علایم کرونا پیشنهاد داده‌اند که عطاری‌ها نیز به فروش این نسخه‌ها اقدام می‌کنند هرچند برخی از عطاری‌ها نیز در این زمینه تخلفاتی نیز انجام می‌دهند که در این خصوص باید نظارت و کنترل خود را دقیق‌تر کنیم ولی گاها مسیرها در این زمینه اشتباه رفته می‌شود و به این سیستم حمله می‌کنند و ناخواسته می‌خواهند این میراث هزار ساله را از بین ببرند.

عطاری‌ها به لحاظ عملکرد مثل داروخانه‌ها باید عمل کنند

رییس اتحادیه عطار و سقط‌فروشان با اشاره به هدف اتحادیه عطاری فروشی‌ها می‌افزاید: عطاری‌ها به لحاظ عملکرد مثل داروخانه‌ها باید عمل کنند و نسخه مربوطه را که پزشک معالج تجویز کرده است، بپیچند و هیچ تجویزی در این زمینه نداشته باشند ولی متاسفانه عدم هماهنگی بین دانش‌آموختگان طب سنتی و عطاری‌ها و ساماندهی مرتب و منظم وزارت بهداشت اجازه تحقق این امر را نمی‌دهد.

به گفته عزیزپور، این اتحادیه خواستار این است که برای متصدیان عطاری‌ها نیز دوره‌های تخصصی برگزار شود و همچنین از این متصدیان نیز آزمون گرفته شود تا بتوان به صورت حرفه‌ای‌تر در این زمینه فعالیت کنند.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطب سنتیعطاری هاداروی کرونا
sedayezanjannews.ir/nx5021


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»