کد خبر: 5098
1399/10/23 - 8:57


گزارش صدای زنجان از تجمع مردم به بهانه سود سهام عدالت در روزهای کرونایی؛

ضیافت عدالت به صرف کرونا

کارشناس ارشد بهداشت استان: نتیجه تجمعات در دفاتر پیشخوان 20 روز دیگر مشخص می‌شود/ معاون سیاسی استاندار زنجان: لزوم ثبت‌نام سجام برای دارندگان سهام عدالت یک تصمیم ملی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موج سوم کرونا سبب شد دولت در ابتدای آذر ماه تعطیلات دوهفته‌ای برای کاهش شیوع کرونا در نظر بگیرد که نتیجه آن در این روزها قابل مشاهده است بطوریکه استان زنجان از وضعیت قرمز به زرد رسیده و تعداد مبتلایان و فوتیهای این بیماری به طور چشمگیری کاهش یافته است.

ولی از 17 آذر امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه افرادی که سهام عدالت خود را به صورت غیر مستقیم مدیریت می‌کنند برای دریافت سود سهام خود باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و هم اکنون این موضوع سبب شده مردم برای ثبت‌نام در این سامانه بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دفاتر پیشخوان تجمع کنند.

در ابتدا مهلت ثبت‌نام در سامانه سجام تا 20 دیماه جاری بود که به علت هجوم مردم برای ثبت‌نام، این مهلت تا 23 ماه جاری شده است ولی با این وجود هم هر چه به روزهای پایانی این مهلت می‌رسیم شاهد افزایش تجمع مردم به ویژه در دفاتر پیشخوان هستیم.

گرچه مسئولان مبارزه با کرونا یکی از محل‌های خطرناک برای شیوع ویروس را حضور در تجمعات می‌دانند و به مردم برای عدم حضور در تجمعات تذکر داده‌اند اما عدم برنامه‌ریزی صحیح برای ارائه خدمات به مردم نیز سبب می‌شود تا شاهد دوباره افزایش مبتلایان کرونا باشیم.

نصیری، کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به تجمع مردم در دفاتر پیشخوان زنجان گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد تجمع مردم در دفاتر پیشخوان استان هستیم که برای ثبت‌نام سجام مراجعه می‌کنند که نتیجه این تجمعات 20 روز بعد مشخص می‌شود به‌گونه‌ای که کار را برای کادر درمان دشوار می‌کند.

استانداری متولی این تجمعات است

وی با بیان اینکه متولی این طرح در استان، استانداری است، تصریح کرد: در راستای رسیدگی به این  موضوع نامه‌ای از معاونت بهداشت علوم پزشکی استان به معاونت سیاسی و اجتماعی استان ارسال شده که یا این تجمعات جمع‌آوری شود و یا مهلت 15 تا 20 روزه برای ثبت‌نام در سامانه سجام در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه هیچ اقدامی از استانداری استان در این زمینه انجام نشده است، خاطر نشان کرد: از استانداری استان انتظار میرود اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و از تجمعات مردم در دفاتر پیشخوان جلوگیری نماید.

این مسئول با بیان اینکه بارزسان بهداشت و محیط فعالیتهای دفاتر پیشخوان استان را نظارت می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر تصمیم معاونت بهداشت استان پلمپ دفاتر پیشخوانی را که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نکنند را در نظر دارد و در صورت عدم اقدامات لازم از استانداری ملزم به پلمپ این دفاتر هستیم.

مهلت 3 روزه افاقه نکرد

این درحالیست که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان زنجان در پاسخ به این اظهارات ابراز کرد: متولی این طرح استانی نبوده بلکه یک تصمیم ملی از سوی است و با توجه به اینکه مهلت سه روزه از 20 تا 23 دیماه برای ثبت نام افزوده شد ولی هم اکنون شاهد تجمع مردم در دفاتر پیشخوان هستیم.

خدابخش مردای تصریح کرد: دستوالعمل الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

این مسئول ادامه داد: ثبت‌نام در سامانه سجام برای دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند در این ایام کرونایی یک تصمیم ملی بوده و استانداری زنجان دخالتی در آن ندارد و نمیتواند در افزایش مهلت این طرح نقشی داشته باشد.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرد: لزوم ثبت‌نام در سامانه سجام یک دستورالعمل ملی بوده و لزومی برای ثبت‌نام در محل دفاتر پیشخوان نیست و مردم می‌توانند در خانه‌های خود و از طریق سامانه سجام در اینترنت و یا اپلیکیشنهای مختلف ثبت‌نام کنند و یا احراز هویت را انجام دهند.

سلطانی خاطرنشان کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که برای ثبت‌نام در این سامانه میبایست سیمکارت به نام‌شان باشد و برای همین بیشتر افراد در دفاتر پیشخوان برای تغییر نام سیمکارت و یا احراز هویت مراجعه می‌کنند.

ثبت‌نام در سجام یک فراخوان عمومی از سوی دولت در شرایط کرونایی است

کارشناس اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه دفاتر پیشخوان استان متولی ثبت‌نام در سامانه سجام نیست، اظهار کرد: ثبت‌نام در سامانه سجام یک فراخوان عمومی است که از سوی دولت اعلام شده و دفاتر پیشخوان تنها اجراکننده آن هستند.

سعید بابایی افزود: هم اکنون تذکراتی از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان به دفاتر پیشخوان استان ارسال شده که در صورت تجمع مردم در این مراکز، اقدام به پلمب می‌کنند و این در حالی‌ست که مردم خود به این دفاتر هجوم برده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

در اپلیکیشنهای تراکنش بانکی امکان ثبت‌نام سجام وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، سیگنال، 780 و غیره که امکان تراکنش بانکی دارند، امکانات ثبت‌نام سجام و احراز هویت را برخوردارند، اذعان کرد: مردمی که در دفاتر پیشخوان برای ثبت‌نام حضور دارند اطلاعات کافی از روش‌های ثبت‌نام در خانه نداشته و یا از سواد بالایی برخوردار نیستند و برای ثبت‌نام به این دفاتر مراجعه می‌کنند.

بابایی با بیان اینکه ثبت‌نام سجام در نمایندگی برخی از کارگزاری‌ها و همه کافینتهای استان نیز قابل انجام است، ادامه داد: به غیر از دفاتر پیشخوان، 55 نمایندگی کارگزاریها نیز برای ثبت‌نام سجام اعلام آمادگی نموده و همچنین در کافی‌نت‌ها نیز امکان ثبت‌نام سجام وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از موارد سوءاستفاده‌هایی در ثبت‌نام سجام نیز از سوی برخی از سودجویان انجام می‌شود، گفت: هزینه تمام شده ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت 35هزار تومان است که در برخی از موارد متخلفان از نداشتن اطلاعات مراجعه‌کنندگان سوءاستفاده کرده و مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند.

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتجمعسجامکرونا
sedayezanjannews.ir/nx5098


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»