کد خبر: 5160
1399/11/04 - 13:36


مدیرکل محیط زیست استان زنجان خبر داد:

برطرف شدن آلودگی نشت گازوئیل نیروگاه سلطانیه

آبسالان: رفع آلایندگی شده ولی بررسی‌ها همچنان ادامه دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته مدیرکل محیط زیست استان زنجان هر چند میزان خاک آلوده شده به گازوئیل برداشت شده و رفع آلایندگی انجام گرفته ولی برای اطمینان خاطر از نبود مواد هیدروکربن، مجدداً نمونه خاک محل توسط گروهی از کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش صدای زنجان، دوم دی ماه امسال در حدود یک میلیون لیتر گازوئیل نیروگاه سلطانیه به حاشیه اتوبان زنجان- قزوین نشت پیدا کرده است که طبق ادعاهای مطرح شده محل مورد نظر بدون رعایت ضوابط زیست محیطی پاکسازی شده است.

در پیگیری این موضوع از مدیرکل محیط زیست استان، این مسئول به پیگیری‌ها و بازدید‌های انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: آنچه مدیریت بحران استان و مدیر نیروگاه به ما اعلام کرد از محل اتصال یک مخزنی گازوئیل به میزان 820 هزار لیتر خارج شده و به بیرون از نیروگاه و در حدود 125 متر زمین نشت پیدا می‌کند.

به گفته حسین آبسالان از آنجایی که محل مورد نظر برای برداشت شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گرفته، تبدیل به گودالی شده که گازوئیل نیروگاه مذکور نیز در همین گودال جمع می‌شود که در نهایت حدود 760 هزار لیتر از این گازوئیل نیز جمع‌آوری شده است.

2700 تن خاک آلوده به گازوئیل برداشت شده است

وی با اشاره به این‌که پس از برداشت 760 هزار لیتر از گازوئیل جمع شده در گودال، برای مابقی گازوئیل نفوذ یافته به زمین نیز حدود 2700 تن خاک محل را برداشتند، خاطرنشان کرد: خاک برداشت شده از مسیر آلوده به وسیله گازوئیل را در محوطه نیروگاه نگهداری می‌کنند.

طبق اظهارات مدیرکل محیط زیست استان زنجان طبق صحبت‌های انجام شده برای تعیین تکلیف موضوع و بررسی بیشتر مقرر شده کارشناسانی از سازمان آب و نهادهای مرتبط در محل نشت گازوئیل حضور پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند میزان خاک آلوده شده به گازوئیل برداشت شده و رفع آلایندگی انجام گرفته، ولی برای اطمینان خاطر از نبود مواد هیدروکربن در خاک مجدداً نمونه خاک از محل توسط کارشناسان مذکور گرفته می‌شود.

محیط‌زیست یک روز پس از نشت گازوئیل به خاک بیرون از نیروگاه از موضوع مطلع شد

به گفته آبسالان یک روز بعد از نشت گازوئیل به زمین‌های خارج از نیروگاه، محیط زیست در جریان موضوع قرار گرفت و به محض اطلاع کارشناسان در محل حضور پیدا کردند که عوامل نیروگاه در حال پاکسازی و جمع‌آوری خاک‌های آلوده به گازوئیل بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با جمع‌آوری خاک مشکل آلایندگی برطرف می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: خیر در این بحث باید این موارد را مدنظر داشته باشیم از آنجایی که گازوئیل به گودالی که قبلاً محل برداشت شن و ماسه بوده هدایت شده و زمینی به طول 125 متر و عرض 10 متر را آلوده کرده است که طبق گفته مسئولان نیروگاه بخش اعظم این گازوئیل به دلیل عدم نفوذ به خاک به دلیل سردی هوا جمع‌آوری شده و فقط 70 هزار لیتر آن به زمین نفوذ کرده است ولی برای اطمینان خاطر از این‌که آیا بعد از پاکسازی خاک‌ها و شن‌های آلوده شده همچنان آلایندگی در محل وجود دارد یا خیر بررسی‌ها و آزمایشات لازم از خاک توسط گروه متشکل از کارشناسان نهادهای مرتبط انجام می‌شود هر چند مسئولان نیروگاه معتقدند که رفع آلایندگی انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در پاسخ به این سوال که طبق قانون چه جرایمی برای صنایعی که سبب آلایندگی خاک شوند پیش‌بینی شده است؟ بیان کرد: جرایم آلایندگی خاک طبق موارد عنوان شده در قانون حفاظت خاک تعیین شده و از فرمول‌های خاصی تبعیت می‌کند هر چند در ابتدا باید رفع آلایندگی خاک انجام شود.

 

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننیروگاه سلطانیهنشت گازوئیلمحیط زیست زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5160


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»