کد خبر: 5173
1399/11/07 - 9:31


واکنش شهردار زنجان به ادعای استفاده از نیروی غیر بومی توسط پیمانکار جمع‌آوری زباله منطقه4:

پیمانکار مکلف به جذب نیروی بومی است

یگانه: بکارگیری نیروی بومی جزو شروط قرارداد است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از انصراف و ناتوانی پیمانکار یزدی که شهرداری برای جمع‌آوری زباله کل شهر به صورت مکانیزه جذب کرده بود تصمیم بر این شده که برای عملیاتی شدن این کار فعلاً فقط منطقه 4 به پیمانکار واگذار شود که در همین راستا به دلیل نبود شرکت خدماتی دارای ماشین‌آلات برای حمل مکانیزه زباله در زنجان، پیمانکار اردبیلی برنده مناقصه شده و حالا برخی مدعی‌اند این پیمانکار برای انجام کارش دنبال به‌کارگیری نیروهای غیربومی است.

حدوداً 5 روز پیش کمیسیون معاملات شهرداری زنجان برای تعیین تکلیف مناقصه واگذاری جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه در منطقه ۴ جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون و ناظران شورا تشکیل داده و در آن اسناد شرکت‌کنندگان مناقصه با حضور کارشناسان حقوقی و مالی شهرداری بررسی شده و در نهایت از میان شرکت‌کنندگان در مناقصه (سه شرکت) بعد از مقایسه قیمت‌های پیشنهادی با برآورد شهرداری (قیمت پایه)، شرکت آرتای اردبیل برنده این مناقصه اعلام شده و به پیمانکار برگزیده اعلام شده تا در موعد قانونی اسناد تضامنی را آماده کرده تا قرارداد قانونی انجام شده و چند روز آینده ماشین آلات پیمانکار در زنجان مستقر شود.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که پیمانکار غیربومی اردبیلی برنده مناقصه، نیروهای غیربومی را برای انجام کار خود به زنجان می‌آورد.

شهردار ادعای استفاده پیمانکار از نیروهای غیربومی را رد کرد

این ادعاها در حالی مطرح است که شهردار زنجان به صراحت اعلام کرده که استفاده از کارگران بومی توسط این پیمانکار غیربومی در اسناد پیش‌بینی شده و پیگیری‌ها بر این است که از نیروهای خدماتی و فضای سبزی که با شهرداری همکاری داشتند در این بخش استفاده شود که همین رویه نیز در حال سپری شدن است.

حبیب یگانه در این زمینه به صدای زنجان گفت پیمانکار غیربومی که قرار است در منطقه 4 شهرداری به جمع‌آوری زباله‌ها به صورت مکانیزه اقدام کند، ماشین‌آلات مورد نیاز را تأمین کرده ولی برای جمع‌آوری زباله از نیروهایی استفاده شود که قبلاً سابقه فعالیت در شهرداری را داشته باشند و این موارد جزو شرایط قرارداد ذکر شده است و پیمانکار هم در جذب نیروهای بومی هیچ مشکلی ندارد.

به گفته این مسئول در شهرداری طبق آئین‌نامه مالی و معاملاتی باید مناقصات طبق قانون و با رعایت آئین‌نامه مذکور انجام شود از همین رو نمی‌توانیم شرایطی را که در قانون پیش‌بینی نشده را لحاظ کنیم چون اصلاً امکان‌پذیر نیست.

زنجان شرکت خدماتی دارای ماشین‌آلات مکانیزه برای حمل و جابه‌جایی زباله ندارد

شهردار زنجان بر این موضوع نیز تأکید داشت که در زنجان اصلاً هیچ شرکت خدماتی که دارای ماشین‌آلات مکانیزه برای حمل و جابه‌جایی زباله وجود ندارد از طرفی در آئین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری نیز امکان اعمال محدودیت‌ وجود ندارد از همین رو این پیمانکار اردبیلی طی تشریفات قانونی جذب شده و ما حساسیتی در مورد فعالیت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران غیربومی در شهر نداریم.

وی پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه صرفاً در منطقه 4 شهرداری انجام می‌شود یا در مابقی مناطق سه‌گانه نیز وجود دارد، افزود: فعلاً آگهی مناقصه برای منطقه 4 بود هر چند شهرداری در گذشته برای جمع‌آوری و حمل زباله به صورت مکانیزه هر چهار منطقه شهر را اجازه داده بود ولی پیمانکاران به دلیل نیاز به حجم بالای ماشین‌آلات نتوانستند برسانند چرا که پیمانکار یزدی که قبلاً برای حمل و جمع‌آوری مکانیزه زباله در 4 منطقه جذب شده بود باید در حدود بیش از 40 دستگاه ماشین‌آلات را به زنجان بیاورد ولی به دلیل حجم بالای کار نتوانست و انصراف داد.

پیمانکار یزدی انصراف داد

یگانه معتقد است از آنجایی که پیمانکار یزدی نتوانست به تعهدات خود عمل کند و از انجام ادامه کار انصراف داد تصمیم شهرداری بر این شد که برای استفاده از پیمانکاران مختلف و افزایش استقبال آنان منطقه چهار شهرداری را در اولویت قرار دادیم و فعلاً با همین یک منطقه کار پیش می‌بریم در صورت رضایت شهرداری و شورا و نهادهای نظارتی می‌توان این فعالیت را به مناطق دیگر شهر نیز تعمیم داد.

طبق توضیحات یگانه، شهرداری در آخرین اقدام خود برای جمع‌آوری مکانیزه زباله‌های شهر زنجان اوایل امسال اقدام به انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی یزدی می‌کند ولی هم‌چنان بخت با شهرداری یار نبوده و این شرکت نیز به بهانه شیوع کرونا و افزایش قیمت ماشین‌آلات حاضر به انجام تعهدات خود در قرارداد نمی‌شود و در نهایت شهرداری نه تنها موفق به جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه نمی‌شود بلکه سیستم سنتی‌اش که جمع‌آوری توسط خاورها بود هم با مشکل مواجه می‌شود.

شهردار زنجان با اشاره به این‌که در این قرارداد پیمانکار یزدی مکلف شده بود برای جمع‌آوری مکانیزه زباله در ۴ منطقه شهر زنجان اقدام کند، عنوان کرد: طبق اسناد قرارداد منعقد شده قرار بود پیمانکار ۴۶ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه را وارد شهر زنجان کند ولی برخلاف قرارداد نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

به گفته شهردار زنجان با وجود جلسات مختلف تشکیل شده در شهرداری و شورای شهر و اخطارهای متعدد ابلاغی متأسفانه پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرد از همین رو مجبور به لغو قرارداد با این پیمانکار شدیم تا کار را مجموعه شهرداری بر عهده بگیرد.

یگانه در پاسخ به سوالی در مورد دلایل انصراف پیمانکار از انجام ادامه کار تصریح کرد: دلیل این پیمانکار برای انصراف، شرایط ایجاد شده به سبب شیوع کرونا و افزایش هزینه و قیمت ماشین‌آلات بود و با قرارداد منعقد شده هم‌خوانی نداشت.

به گفته این مسئول قرارداد به صورت سه ساله با پیمانکار منعقد شده بود و بیش از یک میلیارد تومان ضمانت‌نامه این قرارداد بود.

 

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهردار زنجانپیمانکار زباله هانیروهای بومی شهرداری
sedayezanjannews.ir/nx5173


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»