کد خبر: 5278
1399/12/03 - 13:45


صدای زنجان از معمای قرارداد رانندگان پیمانی شهرداری زنجان گزارش می‌دهد

پول راننده‌های شهرداری کجاست؟

بنا بر ادعای رانندگان طرف قرارداد با پیمانکار شهرداری، شرکت پیمانکار به ازای هر راننده حدود 6.5 میلیون تومان از شهرداری می‌گیرد اما دریافتی رانندگان 3.5 میلیون تومان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از راننده‌های طرف قرارداد با شهرداری زنجان با بیان اینکه مشکلات مالی‌شان هنوز حل نشده است از مسئولان خواستند تا مطالبه‌شان را با جدیت پیگیری کنند. آن‌ها معتقدند اگر موضوع «اختصاص حدود 50 درصد از مبلغ واریزی شهرداری به ازای هر راننده به حساب پیمانکار» مورد بررسی قرار گیرد مشکلات مالی‌ راننده‌ها حل می‌شود اما مسئولان شهری می‌گویند مشکل اصلی در  «اعزام افراد به ماموریت و پرداخت اضافه‌کاری» بوده که از سوی شهرداری جدی گرفته نشد و قرار است با پیگیری شورای شهر این مهم طی چند روز آتی حل شود.

راننده‌های طرف قرارداد با شهرداری زنجان که 16 بهمن ماه سال جاری به علت مسائل مالی خود در محوطه شهرداری زنجان (مرکز) تجمع کرده بودند طی تماسی با دفتر صدای زنجان خواستار پیگیری مطالبات خود از سوی دستگاه‌های نظارتی شدند.

پس از تجمع رانندگان در بهمن‌ماه سال جاری، شهردار زنجان 2 نفر از مسئولان مربوطه را به علت بی‌توجهی آن‌ها به مشکلات رانندگان از کار برکنار کرد. از بین 106 راننده نیز 3 نفر برای همیشه کنار گذاشته شدند.

برای حل مشکل راننده‌ها کاری نکرده‌اند، فقط 3 نفرمان را اخراج کردند!

مسعود حیدری، مسئول نقلیه شرکت قادرپیمان قزوین در زنجان (شرکت پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری و رانندگان) نیز پس از تجمع رانندگان شهرداری از سمت خود کنار گذاشته شد، در رابطه با مبالغ واریزی ماهانه به حساب راننده‌ها به صدای زنجان می‌گوید: «راننده‌ها فیش دارند، هر سؤالی دارید از مسئول مربوطه شهرداری بپرسید، من چون در حال بازنشستگی هستم، نمی‌خواهم اظهارنظر کنم».

اما یکی از رانندگان در گفت‌وگو با صدای زنجان تصریح می‌کند که پس از تجمع رانندگان، مسعود حیدری، مسئول نقلیه شرکت به همراه مسئول پیمانکاران کنار گذاشته شد. از این رو تصمیم گرفته پیگیر بازنشسته‌شدنش شود. متاسفانه تا به امروز مشکل حل نشده است فقط 3 نفر از 106 راننده به علت پیگیری حق‌شان اخراج شدند!

راننده‌های شهرداری که در قالب قرارداد دوطرفه بین شهرداری و شرکت قادرپیمان قزوین (به‌عنوان پیمانکار) در این دستگاه مشغول به کار هستند مدعی‌اند که طبق قرارداد ماهانه به ازای هر راننده 6.5 میلیون تومان پول از سوی شهرداری به شرکت پرداخت می‌شود اما از این میزان به هر یک از 103 راننده به طور متوسط 3 میلیون و 200 تا 3 میلیون و 800 تومان واریز می‌شود. آن‌ها با بیان اینکه «پورسانتی که شرکت بابت ارائه خدماتش می‌گیرد باید 500 هزار الی یک میلیون تومان به ازای هر راننده باشد نه اینکه نصف پول را بردارد!»، از مسئولان شهرداری می‌پرسند که آیا شرکت متبوع، این میزان پول را فقط بابت واسطه بودنش دریافت می‌کند؟

مدارک هست نیازی به ادعا نیست

اما عباس ریاحی، مسئول سابق پیمانکاران شهرداری زنجان معتقد است: هر کسی می‌تواند ادعا کند اما این اظهارات به هیچ عنوان درست نیست زیرا مبلغ و ساعت کارکرد مشخص است و نیازی به ادعای دیگری نیست. آنالیز پیوست قرارداد، اسناد و فراخوان است و همه چیز مشخص است.

اما یکی از راننده‌ها با اشاره به بی‌توجهی شهرداری به وضعیت اقتصادی راننده‌ها و عدم ترتیب اثر مسئولان به مطالبه آن‌ها پس از تجمع بهمن‌ماه می‌گوید: مگر پورسانت شرکت پیمانکار باید چقدر باشد؟ گیریم 3 میلیون تومان در ازای هر راننده از سوی شهرداری به حساب شرکت پرداخت می‌شود. به نظرم پورسانت به ازای هر کارگر باید 500 هزار تومان باشد، می‌خواهید باور کنیم که 2.5 میلیون تومان را شهرداری بدون حساب و کتاب به شرکت می‌پردازند؟ یعنی باور کنیم هیچ ماجرایی پشت پرده وجود ندارد؟ باور کنید این حق راننده‌ها است، سال‌های متمادی است که به امید استخدام شرایط دشوار را تحمل می‌کنیم، شهرداری تاکید می‌کند که خودروها باید پراید نباشد، و مدل بالا باشند مثل پرشیا، سمند و تیبا و غیره! این‌ خودروها استهلاک ندارند؟ چرا حقوق واقعی‌مان را نمی‌دهند؟ چرا از شرایط دشوار اقتصادی‌ راننده‌ها سوء استفاده می‌کنند؟

مبلغ پرداختی به راننده‌ها بر اساس چارچوب تعیین شده است

اما غلامحسن احمدی با بیان اینکه نحوه پرداخت دستمزد ماهانه به راننده‌ها طبق قانون کار و ضوابط لحاظ شده در قرارداد است، خطاب به راننده‌های منتقد می‌گوید: من نه 3 میلیون تومان پرداخت شده به راننده‌ها را قبول دارم نه 6 میلیون تومان را! زیرا باید لیست باشد تا بر اساس آن میزان حقوق پرداختی را اعلام کنیم! شرکت قادرپیمان قزوین بر اساس آئین‌نامه مالی معاملاتی شرکت‌های برنده شده، مبلغ را از شهرداری اخذ می‌کند. مبلغ پرداختی به راننده‌ها بر اساس چارچوب تعیین شده است، کسی نمی‌تواند بیاید و بگوید مثلا از دستمزدها 50 تومان کم کنید یا زیاد! این مورد چیزی نیست که در آن خدایی نکرده دخل و تصرفی صورت گیرد. دستگاه‌های نظارتی کنترل و بررسی می‌کنند.

معاون مالیاقتصادی شهردار زنجان در ادامه می‌گوید: هر کسی از راننده ها ادعا می‌کند که کار کرده و شرکت پول را واریز نمی‌کند یا حق اولاد نمی‌دهد به ما (شهرداری) منعکس کند یا اداره کار تا در اسرع وقت رسیدگی کنیم نه اینکه بگوید دستمزد ما کم است! فعلا به ما گزارش نشده که راننده‌ها بگویند حقی از آن‌ها ضایع شده است.

می‌گفتند مبلغی بابت اضافه کاری پرداخت شود و آن‌ها هم کاری انجام ندهند!

احمدی عنوان می‌کند: دوستان راننده می‌گفتند مبلغی بابت اضافه کاری پرداخت شود و آن‌ها (راننده‌ها) نیز اضافه کاری انجام ندهند. یا می‌گفتند گرانی شده مبلغ پیمانکار را زیاد کنید تا میزان پرداختی ماهانه به راننده‌ها نیز طبق آن افزایش یابد. ببینید شهرداری فقط همین یک قرارداد را ندارد! ما باید طبق مفاد قراردادها و در چارچوب ضوابط کار کنیم.

دریافتی‌مان اگر عادلانه بود که تجمع نمی‌کردیم

یکی از راننده‌ها نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه اگر طبق قانون بر اساس کاری که می‌کردیم دریافتی داشتیم مطمئن باشید که تجمع نمی‌کردیم، می‌گوید: در حال حاضر حقوق رانندگان طبق روال قبلی بوده و توسط شرکت واریز می‌شود البته با تاخیر. حقوق دی‌ماه خود را 25 بهمن ماه دریافت کردند آن هم بعد از کلی پیگیری!

قیمت‌های لحاظ شده در قرارداد آنالیزشده است

کاظم افشارچی، عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه قیمت‌های لحاظ شده به ازای هر راننده در قرارداد بین شرکت «قادرپیمان» قزوین و شهرداری زنجان، آنالیزشده بوده است، می‌گوید: خالص مبلغ به ازای هر راننده 4.5 میلیون تومان می‌شود که بدون در نظر گرفتن کسورات قانونی این مبلغ حدود 6.5 میلیون است.

افشارچی با اشاره به بی‌عدالتی‌های صورت گرفته در جریان پرداخت دستمزد راننده‌ها عنوان می‌کند: برای برخی از راننده‌ها، ماموریت لحاظ شده و مبلغ دریافتی‌شان 6 میلیون می‌شد اما برای برخی دیگر تعداد ماموریت‌ها کم لحاظ می‌شد که سر ماه دریافتی آن‌ها به 3 میلیون و 800 هزار تومان می‌رسید. همین امر سبب اعتراض راننده‌ها شد، ما در وهله نخست تصور می‌کردیم شرکت قادرپیمان قزوین به عنوان پیمانکار پروژه، تخلف می‌کند اما این گونه نبود. شهرداری زنجان در توزیع اضافه‌پرداخت‌ها و توزیع ماموریت‌ها در بین راننده‌ها بی‌عدالتی کرده بود که همین امر سبب تجمع راننده‌ها شده بود.

شهرداری ملزم به کاهش فاصله دستمزد راننده‌ها شد

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به برگزاری جلسه اعضای شورا با مسئولان مربوطه شهرداری زنجان برای ارائه راهکار مناسب جهت برون‌رفت از مشکل یاد شده، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه منشا نارضایتی راننده‌های شهرداری، اختلاف بالای میزان پرداختی‌ها بین راننده‌ها بوده، طی جلسه‌ای که شنبه دوم اسفندماه برگزار شد، شهرداری را ملزم به کاهش فاصله دستمزدها کردیم.

بنا به اظهارات «افشارچی» قرار شده میزان اختلاف دستمزد ماهانه راننده‌ها کاهش یافته و از حدود 2 میلیون تومان به 700 الی 800 هزار تومان برسد که این روند با توزیع عادلانه میزان ماموریت‌ها و اضافه‌کاری‌ها محقق خواهد شد. البته این عضو شورای شهر زنجان معتقد است، عملی‌کردن به این مهم زمان‌بر است اما تمامی تلاش این است که طی روزهای آتی مشکل راننده‌ها حل شود.

عضو شورای شهر زنجان عنوان می‌کند: روش یاد شده را در اختیار شهرداری و شرکت گذاشته شده بود که طی ماه‌های گذشته جواب خوبی نگرفتیم، وقتی در اختیار شهرداری یا شرکت (پیمانکار) باشد، اینگونه می‌شود یا صفر یا 20! قرار شده نحوه پرداخت ماهانه دستمزدها طبق جلسه دوم اسفندماه را به صورت مکتوب به شهرداری ارائه دهیم تا این بی‌عدالتی را طی چد روز آینده حل کنیم.

چرا شهرداری قرارداد پیمانکاری در حوزه «نقلیه» منعقد می‌کند؟

راننده‌ها می‌گویند: به ازای هر راننده ماهانه پرداخت 6.5 میلیون تومان پول، در قالب قرارداد بین شرکت قادرپیمان قزوین و شهرداری زنجان منعقد شده است که از این میزان 3 میلیون و 200 هزار تومان تا 3 میلیون و 800 هزار تومان ماهانه به هر راننده پرداخت می‌شود.

یکی از راننده‌ها در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در بودجه شهرداری به ازای هر نیروی کارمندی مجموعه، بودجه‌ای پیش‌بینی شده است. بر این اساس به ازای هر کارمند (6.5 الی 7 میلیون تومان) در قالب قراردادهای پیمانکاری، مبلغی برای هر کارگر (راننده) در نظر گرفته می‌شود. من نمی‌دانم فلسفه انعقاد قرارداد در چنین پروژه‌ها چیست، چه کاری است شهرداری مبلغ حدود 6.5 میلیون به ازای هر راننده را به شرکت به عنوان پیمانکار واریز کند تا از آن مبلغ حدود 3.5 میلیون تومان به هر راننده پرداخت شود؟ خب نه 6.5 و نه 3.5 میلیون را به راننده‌ها بپردازند. شهرداری 4 میلیون تومان برای هر کارگر ماهانه در نظر بگیرد، بدون اینکه مبالغ حیف و میل شود!

معاملات عمده شهرداری قانون و روال خاص خود را دارد

غلامحسن احمدی، معاون مالیاقتصادی شهردار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه معاملات عمده شهرداری قانون و روال خاص خود را دارد، می‌گوید: قیمت پیشنهادی شرکت‌های مربوطه پس از بررسی به شورای شهر ارسال می‌شود، اعضای شورا نیز پس از ارزیابی و کنترل، آن را تائید در اختیار فرمانداری قرار می‌دهند، موضوع در کمیته تطبیق فرمانداری با قوانین و مقررات مطابقت داده می‌شود و پس از آن رای نهایی صادر می‌شود. در رابطه با انتخاب شرکت «قادرپیمان قزوین» و انعقاد قرارداد نیز در چارچوب اداری کار کرده‌ایم.

لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به قراردادهای شهرداری

اما یکی از راننده‌ها در واکنش به اظهارات معاون مالیاقتصادی شهردار زنجان می‌گوید: در اغلب قراردادهای پیمانکاری شهرداری با شرکت‌ها به ویژه پروژه‌هایی که به ظاهر آب و نان ندارد، تعدادی از مسئولان مربوطه، شخص (شرکت) را به عنوان پیمانکار انتخاب کرده و پس از آن اقدام به اجرا کردن برنامه‌های‌شان می‌کنند! در واقع شرکت، هیچ‌کاره است و فرمان دست مسئولانی است که از این قراردادها انتفاع می‌برند!

او با اشاره به انحلال کوتاه‌مدت شرکت در بهمن‌ماه سال جاری تصریح می‌کند: به دنبال تجمع رانندگان طرف قرارداد با شهرداری، شهردار اقدام به انحلال چند روزه شرکت کرد زیرا معتقد بود که مسئولان مربوطه باید مشکل رانندگان را می‌شنیدند تا کار به تجمع آن هم در دهه فجر نرسد. اما پس از مدتی کوتاه شرکت قادرپیمان قزوین به عنوان پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری زنجان مجددا فعالیت خود را از سر گرفت. ما از مسئولان نظارتی می‌خواهیم موضوع انتخاب پیمانکار را به صورت دقیق پیگیری کنند.

انتخاب پیمانکار، طبق آئین‌نامه مالی شهرداری‌هاست

عباس ریاحی، مسئول سابق پیمانکاران شهرداری هم که گفته می‌شود در زمان عهده‌دار بودن سمت یاد شده یکی از عاملان معرفی شرکت خدماتی «قادرپیمان» قزوین به شهرداری زنجان برای انعقاد قرارداد جهت همکاری در امر نقلیه بوده است در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن رد این موضوع با اشاره به آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها که در آن نحوه انتخاب پیمانکار مشخص است، تاکید می‌کند: نحوه انتخاب پیمانکار طبق ضوابط تعیین شده از طریق آگهی و فراخوان در روزنامه‌ها است و پاکت نیز به صورت بسته شده با حضور مسئولان شهرداری باز می‌شود نه اینکه شخص بنده بخواهم انتخاب کنم و هر کسی این ادعا را می‌کند باید ثابت کند که رابطه من با شرکت چه چیزی می‌تواند باشد.

ریاحی اضافه می‌کند: نام روزنامه‌ای که شرکت «قادر پیمان» قزوین از طریق آگهی به عنوان پیمانکار شهرداری قزوین انتخاب شده است را به خاطر ندارم باید از طرف قرارداد بپرسید اما قطع یقین حتما آگهی شده است زیرا اگر غیر این بود اصلا پاکت باز نمی‌شد.

آگهی را هم در روزنامه درج می‌کنیم هم در سامانه «ستاد»

غلامحسن احمدی، معاون مالی- اقتصادی شهردار زنجان نیز در این رابطه با بیان اینکه آگهی برای حدود 7 ماه قبل است و خاطرم نیست در کدام روزنامه آگهی مربوطه درج شد، اضافه می‌کند که این آگهی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نیز منتشر شد، شهرداری موظف به درج آگهی خرید و فروش در این سامانه است.

آگهی‌های فرمالیته؟

اما یکی از راننده‌ها در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه مسئولان شهرداری پس از انتخاب شرکت مدنظر خود اقدام به آگهی در روزنامه برای انعقاد قرارداد پیمانکاری می‌کند، می‌گوید: این شگرد تعدادی از مسئولان است. در اغلب پروژه‌ها مسئولان مربوطه اقدام به آگهی برای انتخاب پیمانکار جهت اجرای پروژه‌ مدنظر خود می‌کنند. از آنجایی که مدنظر مسئولان برای واگذاری امور، پیمانکار خاص بود مسئولان ترجیح می‌دهند که این آگهی در روزنامه سراسری که در زنجان کم تیراژ است (نه روزنامه‌های سراسری پرتیراژ و یا روزنامه‌های محلی) درج شود تا اگر پیمانکار زنجانی وجود داشته باشد هم اطلاعی از این پروژه شهرداری نداشته باشد. با این کار هم مسئولان ذیربط شهرداری به اهداف خود رسیده‌اند و کارشان را قانونی جلوه داده‌اند! اثبات این حرفم در حوزه نشر آگهی‌های فرمالیته خیلی سخت است زیرا جایی نوشته نمی‌شود!

مگر می‌شود پیمانکاران غیربومی از آگهی شهرداری خبردار باشند اما پیمانکاران بومی نه؟

اما کاظم افشارچی، عضو شورای شهر زنجان که ظاهرا چنین اظهاراتی را دور از ذهن می‌داند، می‌گوید: مگر می‌شود پیمانکاران غیربومی از آگهی شهرداری که در روزنامه‌ منتشر شده است خبردار باشد اما پیمانکاران بومی نه؟ آگهی‌های شهرداری زنجان اکثرا در روزنامه‌های سراسری به ویژه روزنامه‌های محلی منتشر می‌شود، اسناد هم موجود است!

محدودیتی در بکارگیری شرکت‌های بومی یا غیربومی به عنوان پیمانکار وجود ندارد

غلامحسن احمدی، معاون مالیاقتصادی شهردار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در سایت، تمامی آگهی و مزایده‌های شهرداری منعکس می‌شود و محدودیتی برای حضور شرکت‌های بومی و غیربومی نیست، می‌گوید: شرکت برنده چه بومی و چه غیربومی باشد بر اساس مفاد قرارداد باید کار کند. اگر محدودیتی در این رابطه لحاظ کنیم آن زمان کارمان ایراد قانونی دارد. اگر شرکتی با کمنرین قیمت وارد همکاری با ما شود ما موظف به پذیرش هستیم.

معاون مالیاقتصادی شهردار زنجان تصریح می‌کند: اگر شرکتی شرایط تعیین شده در آگهی را داشته باشد برای همکاری انتخاب می‌کنیم. شرکت قزوینی نیز آگهی درج شده شهرداری زنجان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مشاهده و شرکت کرده، برنده هم شده، ما نیز با حضور کارشناسان آنالیز قیمتی مربوطه را انجام دادیم، پیمانکار مکلف به تامین نیروهای مورد نظر خود است اما از آنجایی که در مجموعه شهرداری زنجان، افرادی به عنوان راننده سالیان سال فعالیت می‌کردند از شرکت خواستیم تا از این نیروها استفاده کند.

احمدی با اشاره به رصد فعالیت‌های شهرداری توسط دستگاه‌های نظارتی تاکید می‌کند که برخلاف اظهارات برخی راننده‌ها هیچ کار غیرقانونی در رابطه با انعقاد قراردادهای پیمانکاری شهرداری وجود ندارد و تخلف و اعمال نظر شخصی نیز در این فرآیند به همین سادگی‌ها نیست.

اما عباس ریاحی، مسئول سابق پیمانکاران شهرداری زنجان عنوان می‌کند: شرکت «قادرپیمان» قزوین همین الان بحث حمل و نقل شهرداری قزوین که 3 برابر شهرداری زنجان است را مدیریت می‌کند، بعلاوه اینکه یکی از دستگاه‌های فعال در حوزه «آب» که دارای بیش از 20 دستگاه خودرو است را تحت مدیریت خود گرفته است.

پرداخت دستمزد راننده‌ها طبق قانون باشد

یکی از راننده‌ها در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه ما رانندگان همچنان پیگیریم که مبلغ 3 میلیون از 6.5 میلیون تومان واریزی شهرداری به حساب پیمانکار قزوینی به کجا می‌رود ابراز امیدواری می‌کند که طی روزهای جاری شهرداری به تکلیفش عمل کرده و در وضع ماموریت‌ها و اضافه‌کاری اشخاص طبق قانون عمل کند نه چیز دیگر!

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرانندگان پیمانی شهرداری زنجانشرکت قادر پیمانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5278


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»