کد خبر: 5319
1399/12/13 - 10:16


گزارش پایگاه خبری صدای زنجان از حاشیه‌های آتش‌سوزی در شهرک صنعتی؛

آتش‌نشانان: آتش شهرک صنعتی با غیرت خاموش شد نه تجهیزات

یکی از آتش‌نشان‌ها: مسئولان آتش‌نشانی که تریبون‌ها را در اختیار گرفته‌اید به کدام عملکردتان افتخار می‌کنید؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از آتش‌نشان‌های حاضر در عملیات اطفای حریق در یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک زنجان، طی تماسی با دفتر پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه آتش چند روز پیش در یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک، با غیرت آتش‌نشانان خاموش شد، خواستار به‌روزرسانی ناوگان آتش‌نشانی و تجهیز نیروهای عملیاتی شدند.

عصر دوشنبه 11 اسفندماه شرکت «دوا اخگر» یکی از واحدهای تولیدی در حوزه دارویی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک زنجان دچار حریق شد. هنوز برآورد ریالی میزان خسارت وارده توسط کارشناسان انجام نشده اما مجید امیرفضلی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که این کارخانه به‌طور 100 درصد خسارت دیده است.

به گفته او در این کارخانه مواد دارویی و الکل تولید و توزیع می‌شد و با توجه به انبار ۱۰ تن الکل و مخزن بزرگ ازت، احتمال می‌رفت انفجار بزرگی رخ دهد که ماموران آتش‌نشانی با اقدام به موقع، بعد از 3 ساعت تلاش، موفق به مهار آتش شدند.

بنا به اظهارات مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان، کارشناسان اعلام کرده‌اند که احتمالا نشت گاز دلیل بروز این حادثه بوده است و اگر آتش‌سوزی به واحدهای هم‌جوار تسری پیدا می‌کرد، قطعا شاهد وقوع حادثه ناگواری بودیم که خوشبختانه هیچ خسارتی به واحدهای صنعتی همجوار وارد نشد، اما ۹ کارگر در این حادثه دچار سوختگی شدند که حال عمومی ۳ نفر بد اعلام شده است.

حال وخیمِ 3 نفر از مصدومان

اصغر جعفری‌روحی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان نیز در خصوص انتقال ۹ نفر حادثه‌دیده به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان به رسانه‌ها گفت که همه مصدومان شامل ۵ مرد و ۴ زن پس از اقدامات درمانی پیش‌بیمارستانی به مرکز درمانی آیت‌الله موسوی زنجان منتقل شدند که سه نفر از مصدومان وضعیت مناسبی ندارند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و ۶ نفر دیگر نیز به بخش اورژانس این بیمارستان منتقل شدند.

2 نفر از مصدومان دچار سوختگی 48 و 51 درصدی شده‌اند

در آخرین اظهارنظر فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان با اشاره به اینکه حادثه ساعت 16:10 رخ داد  و با تلاش همه عوامل امدادی ساعت 18:05 مهار شد به رسانه‌ها گفت: در زمان حادثه در این واحد  که محصولات برپایه الکل تولید می‌کند، ۳۰ نفر در شیفت کاری بودند که بعد از انفجار ۹ نفر مصدوم شدند که ۵ نفر مرد و و ۴نفر دیگر زن بودند.

حقیقی با بیان اینکه ۲ نفر از مصدومان با سوختگی ۴۸ و ۵۱ درصد در بخش سوختگی بیمارستان بستری هستند، گفت: در صورت لزوم آمادگی برای انتقال آنها به بیمارستان مجهز فراهم است و مابقی مصدومان نیز مداوا شده‌اند.

عدم رعایت موارد ایمنی در واحد حادثه‌دیده مشهود است

به گفته رئیس شورای تامین استان زنجان کمیته حقیقت یاب برای یافتن علت حادثه تشکیل شده و آنچه در ابتدا مشهود است رعایت نکردن موارد ایمنی بوده است.

دستان خالی؟

گفته می‌شود به علت ناکافی بودن تجهیزات ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک، عملیات امدادرسانی به کندی صورت گرفته بود که با رسیدن نیروهای آتش‌نشان از ایستگاه شماره دو زنجان، آتش واحد پر از محصولات قابل اشتعال و خطرناک، خاموش شده است.

تعدادی از نیروهای آتشنشانی حاضر در عملیات بر ناکافی بودن تجهیزات مجموعه آتش‌نشانی زنجان از جمله شهرک صنعتی شماره یک تاکید دارند، پایگاه خبری صدای زنجان این ادعا را از طریق مجید امیرفضلی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان پیگیری کرد اما وی با بیان اینکه هر گونه اطلاع‌رسانی باید از طریق استانداری صورت گیرد از پاسخ به ادعای مطروحه امتناع کرد.

اما محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با رد این موضوع می‌گوید: بلافاصله پس از آتش‌سوزی نیروهای آتش‌نشانی مستقر در شهرک به محل حادثه عزیمت کرده و اقدامات اولیه را انجام دادند، 10 دقیقه بعد نیز نیروهای آتش‌نشانی از داخل شهر به این نیروها پیوسته و موفق به اطفای حریق شدند.

تجهیزات کافی نبود، آتش‌نشان‌ها با غیرتشان آتش را خاموش کردند!

یکی از آتش‌نشانان که در عملیات اطفای حریق شرکت «دوا اخگر» حضور داشت در واکنش به این اظهارات به پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: مگر می‌شود با وجود تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده‌ سال 1960 بگوییم با تجهیزات کامل در عملیات حاضر شدیم؟ ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی شماره یک فقط 2 نفر نیرو دارد. لباس‌هایی که آنها استفاده می‌کنند در کنار بخاری معمولی می‌سوزد، مگر اینکه برای حریق‌های جزئی و کوچک کاری از دستشان بربیاید و بتوانند آتش را خاموش کنند. تجهیزات داخل شهر نیز کامل نبود، ما آتش‌نشانان با غیرتمان آتش را خاموش کردیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان آتش‌نشانی حتی به مشکل آتش‌نشانان در حوزه تجهیزات، آموزش و دریافتی آن‌ها ترتیب اثر نمی‌دهند خطاب به آن‌ها می‌گوید: شما که تریبون‌ها را در اختیار گرفته‌اید و از خاموش کردن حریق در کوتاه‌ترین زمان سخن می‌گویید، به کدام عملکردتان افتخار می‌کنید؟ چرا دوست دارید اسمتان را بزرگ کنید؟ در عملیاتی که هر لحظه امکان آسیب به سایر واحدهای شهرک صنعتی و خسارت سنگین می‌رفت، فقط 20 نیروی عملیاتی آتش‌نشان کار می‌کردند، بقیه تماشاچی بودند!

گفتنی است تماس خبرنگار پایگاه خبری صدای زنجان با سایر مسئولان دخیل در موضوع آتش‌سوزی برای روشن‌تر شدن ادعاها بی‌پاسخ ماند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآتش سوزی شهرک صنعتیآتش نشانی زنجانشهرک صنعتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5319


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»