کد خبر: 5379
1399/12/21 - 11:54


صدای زنجان وضعیت شیوع سرطان در استان را بررسی می‌کند؛

جدال مردان زنجانی با سرطان

معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: 56 درصد سرطان‌ها در مردان استان رخ می‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با استناد به نتایج نخستین سال اجرای ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران (سال 93) پرخطرترین استان‌های کشور در بروز 10 نوع سرطان شایع مردان و زنان اعلام شد که براساس آن در بین جمعیت مردان ایران، سرطان معده در اردبیل، زنجان، خراسان شمالی و سرطان سیستم عصبی در آذربایجان غربی، یزد، زنجان و سرطان مری نیز زنجان، خراسان شمالی، گلستان شیوع بیشتری دارد. در این بررسیها سه استان یزد، زنجان و آذربایجان‌غربی استان‌های پیشتاز در کل 10 سرطان شایع مردان معرفی شدند.

در سرطان شایع زنان ایران نیز سرطان معده در اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و سرطان سیستم عصبی در استانهای یزد، زنجان، آذربایجان غربی و سرطان مری در زنجان، خراسان شمالی، گلستان و سرطان رحم نیز در زنجان، یزد و تهران معرفی شده است.

در همین زمینه محمدرضا صائینی، معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان و در رابطه با بیماری سرطان اظهار می‌کند: سرطان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن حاضر است و پس از بیماریهای قلبی و عروقی دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه‌یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کم توسعه یافته است.

وی معتقد است: براساس آمارهای جهانی تخمین زده می‌شود درسال 2030 حدود 13.1 میلیون نفر در سراسر جهان به علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست بدهند.

این مسئول با اشاره به وضعیت استان خاطرنشان می‌کند: براساس آمار سرطان‌های دستگاه گوارش کشور درسال 1394 (میزان بروز استاندارد شده سنی در 100 هزار نفر) سرطان معده در استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری است؛ به‌طوریکه میزان بروز استاندارد شده سرطان معده در استان زنجان 21.16 و میانگین کشوری 19.26 درصد هزار نفر است.

وی با بیان اینکه سرطان‌های شایع در استان بعد از سرطان معده، سرطان‌های پروستات و پوست را نام برد که میزان بروز آن‌ها در استان زنجان از میانگین کشوری پایین‌تر است و تصریح می‌کند: میزان بروز سرطان پروستات در استان 18.16 و میانگین کشوری 18.69 است.

صائینی می‌افزاید: میانگین 4 سرطان شایع گوارش در استان (9.9) پایین‌تر از میانگین کشوری (11.1) است که با این وجود بروز سرطان معده در استان مقدار کمی بیشتر از میانگین کشوری است که این ممکن است به دلیل سبک زندگی مردم در استان‌های شمال غربی (در مصرف چای داغ، غذاهای شور و غیره) باشد.

این مسئول به وضعیت استان در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: آمار سرطان استان در سال 99 براساس نظام ثبت سرطان در حال بررسی بوده و هنوز نهایی نشده است.

استان زنجان نسبت به همسایگان خود در وضعیت بهتری است

وی با ابراز اینکه استان زنجان در بین استان‌های همسایه از نظر میزان بروز سرطان در وضعیت بهتری قرار دارد، توضیح میدهد: شیوع سرطان در استان زنجان در سال 95 با 92.61 در 100 هزار نفر بوده که طبق بررسیها سرطان‌های شایع در استان به ترتیب شامل پستان، معده، کولورکتال، پرستات و پوست است.

افزایش سن جمعیت از دلایل مهم افزایش سرطان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به وضعیت بیماری سرطان نسبت به سال‌های گذشته بیان میکند: در سال 95 شاهد کاهش نسبی این بیماری و در سال 96 افزایش نسبی بیماری سرطان در استان وجود داشت. وی معتقد است: با توجه به افزایش سن جمعیت (امید به زندگی استان نزدیک به 80 سال است) به‌عنوان یکی از علل اصلی افزایش سرطان بوده و افزایش موارد سرطان دور از انتظار نیست.

وی ادامه میدهد: طبق آخرین بررسی‌ها، میزان شیوع سرطان در استان در سال 94 بالغ بر 106، در سال 95 حدود 92.61 و در سال 96، 103 نفر در 100 هزار نفر است.

این مسئول به آخرین مطالعات در زمینه سرطان اشاره میکند و میگوید: بر اساس آخرین تحلیل در سال 95، شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان شامل معده، پوست (غیر ملانوما)، کولورکتال، پروستات و ریه بوده و در جمعیت زنان استان شامل سرطان پستان، کولورکتال، معده، پوست (غیرملانوما) و ریه گزارش شده است.

ابتلا به سرطان در مردان استان بیشتر از زنان است

وی به تعداد بیماران مبتلا به سرطان در استان اشاره میکند و میگوید: در سال 95، تعداد 440 مورد (44درصد)  از سرطان‌ها در زنان و 550 مورد (56درصد) از سرطان‌ها در مردان رخ داده است.

روند سینوسی بروز سرطان

این مسئول بر این باور است که با توجه به آنالیزهای آماری انجام شده روند بروز سرطان روند سینوسی داشته در برخی سال‌ها افزایش و در سال دیگر کاهش داشته است و با توجه به جمعیت استان به طور متوسط یک هزار نفر در سال مبتلا به سرطان میشوند.

این در حالیست که مدیر اجرایی انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی استان زنجان با ابراز اینکه آمار بیماران سرطانی در استان کاهش یافته است، اظهار میکند: برنامههای تغذیهای مناسب و اطلاع‌رسانیهایی که در پیشگیری از سرطان انجام شده در کاهش سرطان‌ها در استان موثر بوده است.

مسعود صنایعی با بیان اینکه مهرانه استان زنجان علاوه بر بیماران استانی از بیماران شهرستان‌های میانه، تکاپ، بیجار نیز حمایت میکند، میگوید: از ابتدای امسال تا بهمن ماه 65 پرونده بیماران سرطانی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سرطان در زنان بیشتر از مردان است، خاطر نشان میکند: طبق آمارها سرطان در تعداد زنان مبتلا به سرطان بیشتر از مردان استان است بطوریکه هم اکنون سرطان سینه در زنان استان زنجان شیوع بیشتری دارد.

سرطانها از 30 سالگی آغاز میشوند

وی به میانگین سنی سرطان در استان اشاره میکند و میافزاید: بطور معمول سرطان‌ها بعد از 30 سالگی شروع میشود که بسته به نوع سرطان‌ها متفاوت است بطوریکه سرطان معده در سنین بالای 70 سال، پستان 50-54 سالگی، کولورکتال 75-79 سالگی و پروستات در مردان 70 به بالا رخ می‌دهد.

سرطانها پس از بیماری قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر در استان زنجان است

وی به اقدامات استانی در پیشگیری از بیماری سرطان در استان اشاره میکند و میگوید: تشکیل کمیته استانیدانشگاهی، پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و تشکیل کمیته سرطان دانشگاه با هدف بررسی راهکارهای مناسب در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان است که در این راستا سند پیشگیری و کنترل سرطان استان و سند چشم انداز 10 ساله برنامه‌های سرطان استان تبیین شده است.

محمدرضا صائینی میافزاید: راه‌اندازی مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان، اجرای نظام ثبت سرطان (ICR) از سال 84 به منظور جمع‌بندی آمار و اطلاعات بیماران مبتلا به سرطان، اجرای برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان از سال 93 با شعار سرطان قابل پیشگیری و درمان است و همچنین خود مراقبتی و امید و همچنین اجرای برنامههای آموزشی ویژه پیشگیری از سرطان (به ویژه سرطانهای شایع) برای مردم در واحدهای بهداشتی از اقدامات لازم برای پیشگیری از سرطان است.

امکان انجام غربالگری سرطان‌های شایع در استان

وی به امکان انجام غربال‌گری سرطان‌های شایع در استان اشاره میکند و ادامه میدهد: اجرای برنامه ایراپن شامل غربالگری سه سرطان شایع (پستان، سرویکس و روده بزرگ) از سال 95 در کل استان و از سال 97 فقط در مراکز منتخب شهرستان زنجان انجام میشود که تاکنون در مراکز منتخب تعداد 5 هزار و 94 نفر غربالگری سرطان روده بزرگ، 12 هزار و 396 نفر غربالگری سرطان سینه، 11 هزار و 480 غربالگری سرطان سرویکس رحم انجام شده است.

این مسئول با اشاره به 10 گام کلیدی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان تصریح میکند: عدم مصرف دخانیات، فعالیت بدنی منظم که احتمال سرطانهای پستان و روده بزرگ را کاهش میدهد، نگهداشتن وزن در حالت ایده‌آل، تغذیه سالم، کاهش مصرف قند، شکر و نمک، حفاظت خود در مقابل عفونت‌ها، حفاظت از پوست در مقابل نور شدید آفتاب، داشتن زندگی روانی معنوی و اجتماعی سالم و پرهیز از اضطراب در کاهش ابتلا به سرطان موثر است. 

وی علایم هشدار دهنده سرطان اشاره میکند و میگوید: در صورت داشتن علایمی از قبیل تغییر در خالهای پوستی، زخمهای بدون بهبود، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان و یا اسهال یا یبوست طولانی به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرطان در زنجانعلوم پزشکی زنجانمهرانه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5379


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»